Jos vauva kasvaa hyvin rintamaidolla/korvikkeella, miksi aloittaa soseet aikaisin?
Kommentit (8)
Ihan siksi, että lapsi oppisi niitä syömään.
Yli 6 kk täysimetys on ihan järjetöntä ja vastoin suosituksia.
ja toisella reilun 4 kk:n ikäisenä.
Ekalla syy oli ihan puhdas itsekkyys. Olin niin malttamaton jo kokeilemaan soseita. En ajatellut, että kaksi viikkoa olisi jotenkin maaginen määrä suuntaan tai toiseen.
Tokalla oli kyse herkkyyskaudesta. Havaitsin vauvan seuraavan katseellaan ruokaa ja aukovan suutaan lusikan tahtiin. Muuten olisin aloittanut hänelläkin soseet vasta 5 kk:n iässä. Miksi juuri 5 kk:n iässä? Koska uskon, että myöhäinen soseiden maistelun aloitus korreloi huonosti syövän ja nirson lapsen kanssa. Kaikki, jotka ovat aloittaneet soseet yli 6 kk:n ikäisille, ovat saaneet riesoikseen lapsen, joka ei syö tai syö äärimmäisen vähän, nirsoilee kaikesta ja on ruokailutilanteissa todella hankala. Tunnen tällaisia tapauksia monta.
Toki tämäkin on vain oma mielipiteeni. Molemmat lapseni kuitenkin syövät hyvin, eivät ole allergisia, vaikka suvussa on allergiaa, eivät nirsoile ja ylipäätään pitävät ruoasta. Paino-ongelmia heillä ei ole, molemmat ovat hoikkia.
Eräs lastenlääkäri sanoi, että ihanne olisi, jos 6 kk:n ikäinen maistelun sijaan jo söisi monipuolisesti erilaisia soseita. Tätä ei saavuteta, jos maistelu aloitetaan viikkoa aiemmin.
kiinteiden maisteleminen jossain neljän ja viiden kuukauden välillä seuraavista syistä:
- vauva oli hyvin kiinnostunut ruuasta
- neuvolan terkka suositteli maistelua, lisäksi allergialääkärit suosittelevat sitä
- halusin pehmeän laskun kiinteisiin, ennen 6 kk ikää emme välttämättä antaneet vauvalle soseita ym. joka päivä
- kun vauva sitten siinä viiden kuukauden puolella söi useimpina iltoina iltapuuroa, hän alkoi mennä huomattavasti aikaisemmin nukkumaan - siihen asti hän oli n. 1,5 kk:n iästä asti mennyt nukkumaan kahdelta yöllä.
silloin kun niille itse sopii!!! Suositukset tulee ja menee, ei niihin kannata suhtautua pilkun tarkasti.
jos korviketta menee liian suuria määriä tai vauvalla on esim. refluksi ja kiinteiden aloitus helpottaa oireita.
kiinteiden maisteleminen jossain neljän ja viiden kuukauden välillä seuraavista syistä:
- vauva oli hyvin kiinnostunut ruuasta
- neuvolan terkka suositteli maistelua, lisäksi allergialääkärit suosittelevat sitä
- halusin pehmeän laskun kiinteisiin, ennen 6 kk ikää emme välttämättä antaneet vauvalle soseita ym. joka päivä
- kun vauva sitten siinä viiden kuukauden puolella söi useimpina iltoina iltapuuroa, hän alkoi mennä huomattavasti aikaisemmin nukkumaan - siihen asti hän oli n. 1,5 kk:n iästä asti mennyt nukkumaan kahdelta yöllä.
Unirytmi alkoi normalisoitua kiinteiden myötä, lapsi oli kylläinen ja tyytyväinen eli nukkuikin paremmin. Myöskin nykytutkimusten mukaan kiinteiden ruokien aloittaminen ennen 6kk vähentää allergioiden riskiä. Tiedä siitä sitten, mutta tärkeintä meille oli vauvan tyytyväisyys ja kertakaikkiaan: koko perheen yöunet!
ihan hissukseen siis yotuteltu uusiin makuihin, tarkoitus ei siis niinkään ollut alkaa heti korvaamaan maitoa kiintillä.
Esikoinen sylki ja irvisteli kaiken mitä suuhun laittoi, nykyäänkin nirsoilee joka asiasta, suklaata söis. Nuorempi taas veti koko purkin heti ekalla maistelukerralla! Olin varautunut samaan showhun kuin ekalla, mut lapsi alkoi huutamaan, aina jos vein lusikkaa kauemmaksi, että riittää jo. Edelleen syö kaiken mitä nenän eteen laittaa.
Eli kyllä nirsoilu on meillä ihan lapsen luonteessa, ei siinä milloin kiinteät on aloitettu.
mä olin niin laiska, että täysimetin kahta nuorinta 7 kk. hyvin ne soseet alkoi maistua silloinkin.