Onko mielestäsi OK, että lastensuojelulla tehdään bisnestä?
Kerro myös puoluekantasi.
"Yksityiset hoivayhtiöt hakevat kasvua lastensuojelusta"
http://www.hs.fi/talous/Yksityiset+hoivayhti%C3%B6t+hakevat+kasvua+last…
Kommentit (58)
Ei ole oikein sanoo kokoomuslainen.
Ohhoh, kokoomuslaisista löytyy fiksujakin! :)
Markkinatalous on hyvä juttu, mutta täytyy vetää rajat, mihin se ei vaan sovi. Joillakin kokoomuslaisilla on ilmeisesti niin yksiulotteinen ideologinen näkemys, että vapaa markkinatalous on ON/OFF-tyyppinen ratkaisu ja jos se on ON, niin sitten se pitää tunkea joka paikkaan seurauksista piittaamatta.
me muut "palstapersut" olemme niitä hiljaisempia, jotka eivät joka ketjussa huuda ties mitä...?
Itse olen vetänyt siitä kaksi johtopäätöstä
- raakaa rasismia myötäillään hiljaisella hyväksynnällä
- mitään asiallista asiaa ei ole
Todella harvoin osallistun mihinkään poliittikeskusteluun netissä. Luen niitä kyllä, mutta en osallistu.
Huostaanoton pitää olla yhteiskunnan järjestämää toimintaa tai ainakin voittoa tavoittelematonta. On härskiä, että Mehiläisen kaltainen, veroparatiiseihin rahansa kätkevä yritys yrittää tehdä vielä lisää rahaa itselleen huostaanottotoiminnalla, jota kustannetaan verovaroin.
Itse olen vetänyt siitä kaksi johtopäätöstä- raakaa rasismia myötäillään hiljaisella hyväksynnällä
Esim. kokoomuksen äärioikeistolinja, jonka ajaa Suomeen amerikkalaista yhteiskuntamallia, jossa yhteiskunta ei kustanna mitään, vaan itse maksetaan kaikesta. Tai vihreiden kettutyttöjä ja muita ympäristöaktivisteja tukeva hiljainen linja, joka sallii hyökkäämisen laillista elinkeinoa kohtaan. Tai vasemmiston äärisiipi, joka hyväksyy väkivaltaisen Occupy-toiminnan.
joka tarvitsee niitä lapsia - ja ahneet kunnat, jotka hyötyvät.
Sen jälkeen tuli härski ls-laki, joka oikeuttaa piinaamaan perheitään kummallisella "huoli"-käsitteellä.
Kaiken kruunaavat epäpätevät valesosiaalityöntekijät, jotka sitten vievät lopunkin järjen tuosta rumbasta!
Eipä voi sanoa että olisin esim. tällä palstalla törmännyt kokoomuksen äärioikeistolinjan päivittäisiin postauksiin, tai kettuttyttöjen päivittäisiin postauksiin, tai väkivaltaisen Occupy-linjan kannattajiin. Mutta sen sanon, että jos mun puolueen väkivaltaa tai syrjintää tai anarkiaa kannattava siipi ilmoittautuisi täällä päivittäin usealla törkeänsävyisellä postauksella, niin todellakin kertoisin siitä mielipiteeni selvin sanoin.
Bisnes pois tällaisesta toiminnasta. Nykyäänhän on paljon esim. tyhjiä kyläkouluja, kunta voisi ottaa vaikka ne käytöön ja lapsille sinne huostaanottokeskus.
Ei tällaisella asialla saa tehdä liiketoimintaa.
t. persu E-P:ltä
saadaan noin 5000 itsemurhaa/v lisää, saadaan muutama kymmenen tappoa ja peri murhaa, saadaan lisää koulusurmia ja poltettuja taloja.
Sitten voidaan sanoa tapettujen vanhemmille ja läheisille, että lastensuojelu ei saa olla bisnestä, joten turha laittaa psykoosissa olevia nuoria hoitoon.
Vaikka myos joku Johan Backman sitten puhuukin asiasta, niin se ei tarkoita, etteiko lastensuojelussa Suomessa olisi runsaasti ongelmia. Niita riittaa suomalaisessa lastensuojelussa, ja niihin on sitten ulkomailla helppo tarttua, kun halutaan lietsoa kohua Suomea vastaan. Asiat pitaisi Suomessa hoitaa niin, ettei annettaisi vihanlietsojille aseita kateen.
Juuri tama ongelmakeskeisyys ja ongelmahakuisuus lastensuojelussa kertoo siita, etta lastensuojelun asiakkaista halutaan pitaa kiinni, on kuin ei edes haluttaisi, etta perheet paasevat jaloilleen, vaan aina pitaa sitten loytaa joku uusi ongelma ja pitaa perheet "asiantuntijoiden" antaman "tuen" ja "avun" piirissa. Tama apu on usein silkkaa noyryyttamista ja kontrollointihalua!
Mista moinen into muka lasten parasta tarkoittavilla viranomaisilla etsia niita ongelmia?
terveydenhuollon kehittämiseen niin että hoidetaan sitä psykoosia eli sairautta.
Ei siihen hoidon järjestämiseen huostaanottoa tarvita!
SDP vaati aikanaan, että nuorten ja lasten laitoshoito lopetetaan, mutta ei kertonut, mitä niille sitten tehdään. Koska kunnista vietiin kaikki alan virat, oli pakko siirtyä ostopalveluihin.
Minusta ne nuoret ja lapset täytyy jossain hoitaa ja jos ei vasemmistolle sovi se, että kunta palvelun tarjoaa, niin sitten yksityistetään. Ei kunta sen halvemmalla niitä tuota.
Kun kunta ei hoida itse, jonkun niitä lapsia on autettava ja silloin se apu ulkoistetaan. Alunperinkään tähän ei olisi pitänyt mennä, vaan nyt on turha itkeä sitä. Lapset eivät saa joutua kärsimään.
Olen kokoomuslainen.
saadaan noin 5000 itsemurhaa/v lisää, saadaan muutama kymmenen tappoa ja peri murhaa, saadaan lisää koulusurmia ja poltettuja taloja. Sitten voidaan sanoa tapettujen vanhemmille ja läheisille, että lastensuojelu ei saa olla bisnestä, joten turha laittaa psykoosissa olevia nuoria hoitoon.
Nuoria pelastetaan tukemalla perheitä ja tarjoammalla mielenterveyspalveluja/ neurologista hoitoa.
Bisnes pois tällaisesta toiminnasta. Nykyäänhän on paljon esim. tyhjiä kyläkouluja
No sitten saataiskin taas ihan uusi bisnes, kun homeisista ja epäkäytännöllisistä ja seulan lailla vuotavista kyläkouluista tehtäisiin lapsille huostaanottokeskuksia. Persut tarkoittaa varmaan hyvää, mutta...
Bisnes pois tällaisesta toiminnasta. Nykyäänhän on paljon esim. tyhjiä kyläkouluja
No sitten saataiskin taas ihan uusi bisnes, kun homeisista ja epäkäytännöllisistä ja seulan lailla vuotavista kyläkouluista tehtäisiin lapsille huostaanottokeskuksia. Persut tarkoittaa varmaan hyvää, mutta...
Ne kyläkoulut ovat muuta kuin kuvittelet esim. meidän lähellä on v. 1992 rakennettu uusi, tiilirakenteinen koulu, joka on vielä täydessä kunnossa vaikka koulu suljettiin n. 5v. sitten. Ja moni muukin koulu samoin.
Meni vahan asian sivuun.
Huostaanottoa tarjotaan turhaan ratkaisuksi kaikkeen. Kylla palvelut voi ulkoistaa, mutta palvelujen sisaltoa pitaa samalla vahtia, ettei tule turhia huostaanottoja kuten nykyaan. Suomessa luullaan, etta viranomaisen huostassa lapsi on parhaassa hoidossa. Ihan mielipuolinen idea!
Mika saa kuvittelemaan, etta kylakoulut olisivat homeessa?
koululaisia ole. Kyllä siellä sen tunnin pystyy viettämään kun ei anna hajun häiritä.
Ja oman kotikylän kyläkoulu on juuri homeremontoitu. Ylipäänsä ainakin tällä meidän seudulla käytöstä poistetut kyläkoulut ovat aivan surkeassa kunnossa jo päältäkin päin.
Mielestäni voiton tavoittelu vaarantaa puolueettomaksi tarkoitetun toiminnan. Nähdäänkö lapsen/nuoren tilanne enää juuri hänen parastaan ajatellen, vai lipsuuko menetelmät siihen, että taivutetaan lakia, jotta huostaanottoja lisätään, pidennetään ja ylläpidetään, koska se on tuottavampaa näille yksityisille yrityksille?
Jos yksityisen nuortenkodin omistaja/ohjaajat eivät puolla huostaanoton/sijoituksen purkua, mitä luultavammin ei purkua tapahdu. Mielestäni sosiaaliviranomaiset luottavat liikaa näihin tahoihin, joiden toiminta perustuu yksinomaan voiton tavoitteluun.
Missään vaiheessa ei olisi pitänyt päästää tilannetta tähän, että ylipäänsä on niin paljon pahoinvoivia perheitä ja lapsia. Olisi pitänyt ajat sitten avata silmät ja nähdä, mistä ei pidä säästää ja mihin olisi pitänyt panostaa rutkasti enemmän. Nyt sosiaaliviranomaisilla ei ole muuta vaihtoehtoja kuin sijoittaa huostaanotettuja näihin yksityisiin laitoksiin.
Mitä itse huostaanottoihin tulee, on paljon esimerkkejä tapauksista, joissa avohuollon tukitoimia ei ole edes tarjottu tai pystytty toteuttamaan ja sitten on sijoitusta/huostaanottoa käytetty heti. Mutta vähintäänkin yhtä monta esimerkkiä on tapauksista, joissa tukitoimia ollaan vain jatkettu toimimattomina tai lopetettu kokonaan, lapsen jäädessä kuitenkin turvattomaan perheeseen. Lastensuojelu toimii jatkuvasti riittämättömin resurssein, joten virheitäkin kasaantuu varmasti; suuntaan ja toiseen.
Mutta bisnes ei ole oikein. Yhteiskunnan _pitäisi_ tarjota julkisena palveluna turvalliset laitokset lapsille/nuorille, joita ei syystä tai toisesta voida sijoittaa normaaleihin sijaisperheisiin tai kun näitä perheitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille.
Lapset ja nuoret ovat meidän kaikkien tulevaisuutta, johon tulisi investoida huomattavasti enemmän ja tarkemmin - niin aikaa, ymmärrystä kuin rahaakin.
Poliittinen kantani on punaisen sävyinen (sitoutumaton).
joita lapsen ongelmista koituu. Luulen että vanhemmat alkaisivat yllättäen kasvattaa lapsiaan ja kantaa niistä vastuutakin eivätkä työntäisi kasvattamattomia kusipäämukuloitaan kuntien vastuulle.
Minä en usko.
On vain perheitä,
- jotka paperilla saadaan näyttämään pahoinvoivilta,
- jotka ehkä väärässä kohtaa luottavat viranomaiseen,
- joilla ei ole varaa kunnon lakimieheen,
-jotka tarvitsivat lapselleen lääketieteellistä hoitoa, mutta eivät saa.
Itse olen vetänyt siitä kaksi johtopäätöstä
- raakaa rasismia myötäillään hiljaisella hyväksynnällä