meidän 8vuotiasta kiusataan koulussa kuukautisten vuoksi :-(
joo, eli tytöllä on aikainen puberteetti ja kuukautiset alkoivat jo, ja kun oli kertonut tästä parhaalle ystävälle niin jotain kautta juttu on levinnyt jo koko luokkaan ja tyttöä kiusataan. MM. pojat on avanneet tytön hupparia ja huudelleet että ''kasvaaks tissitki jo?'' ja räkätystä päälle.
Lisäks joku oli värittänyt punaisella tussilla tytön penkkiin, ja kun välitunnin alkaessa oli noussut ylös niin oltiin naurettu ja hihitetty että oho taisi valua läpi.
Sain tästä vasta tietää nyt syysloman aikana, ja maanantaina soitan opettajalle ja jutellaan.
Inhottavaa todella :-(
Kommentit (54)
miten muka ``liian aikaisin`` kukaan ei sitä määritä milloin esim 14 voi olla jopa `´liian myöhään`` mutta taas on normaalia ja luonnollista että ne alkaa 9v.-17v. jos karkeasi sanotaan, kun ne tulee niin tulee ja aina on Oikea aika,ei siihen ole mitään tiettyä ikänumeroa, minulla esim kuukautiset alkoi 10 vuotiaana,ja näin on ollut monilla muillakin. kerro tytöllesi että hänen täytyy olla ylpeä, hän voi olla nyt varma että on terve, hän voi saada lapsia, ja hänestä on tulossa ihan normaalisti nuori nainen. kuukautiset on osa kasvamista, hän on lapsi kasvamassa oikealla tavalla, sitä ei kannata ujostella. jonkun vuoden kuluttua ne kuukautiset alkaa kaikilla luokassa, ja asia unohtuu. tärkeintä nyt on kehittyä, lukea kirjoja, opiskella että kehittyy aikuiseksi. koska fyysinen kypsyys ei vielä tarkoita aikuisuutta.
alkaa 14 vuotiaana jajopa 16 vuotiaana. se olisi kyllä ihanaa. niitä vuotoja saa sitten sietää loppu elämän ei sitä lapsena niitä haluaisi.
Ihan kamalaa :(
Itselläkin alko menkat jo ala-aste iäs...
En viittiny kertoo niistä kenellekkään luokkalaiselleni/kaverille, koska olen aika varma että jos olisin kertonut niin mulle ois vaa ilkuttu.
Itse tykkään pitää menkat salas muilt (paitsi äitilt). Minusta menkat ovat jokaisen oma asia eikä niihin ylimääräisten tarvitse puuttua. Voimii tytölle, voisit vaikka ottaa asian esille esim vanhempainillassa. :)
Kummallisia vastauskia täällä! Eihän aloittaja ole tehnyt mitään pahaa, jos ilman mitään varoitusta alkaa tytöllä kuukautiset niin mitäs sille voi. Itse kasvoin ehkä 1cm sen jälkeen kun menkat alkoi 11-vuotiaana. Olin varmaan luokan ensimmäinen, enkä kertonut sitä kenellekään paitsi yhdelle tytölle. Tosin jos hän olisi kertonut eteenpäin, olisin varmaan lyönyt ja purrut kaikkia haukkujia. Luulen kyllä, että tuohon aikaan pojat olisivat olleet vaan ihmeissään/innoissaan. Ei menkkojen alkaminen minusta tarkoita, että lapsesta tuli aikuinen, vaan että tyttö kehittyy sukukypsäksi.
Kun lapsi on vasta 131 cm ja menkat alkaneet. Ennen menkkoja tulee kasvupyrähdys + muut murrosiän merkit. Ja ap kertoo, että mitään murrosiän merkkejä ei ole. Plus että lapsi on lyhyt, vaikka menkat ovat alkaneet.
Sh ja nro 41
varsinkaan pojat, tietäisivät edes mitään kuukautisista. Siis että ymmärtäisivät tuolla tavalla kiusata...
Myönnän että oma tyttöni on 9v, ja ei vielä edes tiedä, mitä kuukautiset on. Kerran kysyin, että tietääkö mikä on murrosikä, eikä tiennyt, mutta en vielä mennyt kaikkiin yksityiskohtiin. Mutta aion kyllä puhua hänen kanssaan kun sopiva hetki tulee, ennen 10-vuotissyttäreitä. Itse olin 11 kun menkat alkoi.
Kun lapsi on vasta 131 cm ja menkat alkaneet. Ennen menkkoja tulee kasvupyrähdys + muut murrosiän merkit. Ja ap kertoo, että mitään murrosiän merkkejä ei ole. Plus että lapsi on lyhyt, vaikka menkat ovat alkaneet.
Sh ja nro 41
Omat menkkani alkoivat, kun olin 10 vuotta, äidilläni alkoi 9-vuotiaana. Olin pitkä ja laiha niin kuin äitinikin, pyrähdin pituutta tasaisesti eli pysyin pitkänä niin kuin koko ajan olin ollutkin. Olin 141 cm, kun menkat alkoivat. Ensimmäisen kerran jälkeen tuli puolen vuoden tauko ja muistelisin, että tuona aikana kasvoi kainalokarvat ja seuraavan reilun vuoden aikana säärikarvat ja häpykarvat. Rintojen kasvua ei juuri tullut tai tuli hyvin vähän. Olen pienirintainen. Varma olen siitä, että mitään karvoitusta tai rintojen kasvua ei ollut ennen menkkojen alkua.
Olen nykyään 157 cm pitkä, joten kasvukaan ei tuohon pysähtynyt. En näe mitään syytä epäillä ap:n kertomusta. Serkullani alkoivat kuukautiset 8-vuotiaana myös. Tällaisia sukuja on yksinkertaisesti olemassa! Serkkuni oli tuolloin varsin lyhyt ja jäi sitten 152-senttiseksi.
kasvupyrähdys tuleen ENNEN kuukautisia. Samoin muut murrosiän merkit tulevat ENNEN kuukautisia.
Ap kertoi, että AINOAT murrosiän merkit on menkat. Ja pituutta nyt ap:n tyttärellä 131 cm. Enpä ole kuullut, että yksikään tyttö on kasvanut menkkojen JÄLKEEN n. 20 cm.
Epäilen tarinaa provoksi.
Sh
niin kyse ei todennäköisesti ole kuukautisista vaan jostain muusta (tulehdus, kasvain tms.).
Puberteetti alkaa tytöillä ensin rintarauhasen kasvulla ja sen jälkeen tulee häpykarvoitusta. Jos näitä merkkejä ei ole niin kuukautiset eivät voi alkaa!!!
Nyt kipin kapin lääkäriin heti ensi viikolla, lääkäri laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Ja VAIKKA puberteetti olisikin käynnistynyt normaalisti niin kuukautisten ei kuulu alkaa 8-vuotiaana. Tämä tarkoittaisi sitä että pub. on pitänyt alkaa jo muutamia vuosia sitten ja estolääkitys olisi ehdottomasti määrätty vaikka suvussa olisikin varhaista puberteettia.
T. th
ei ole normaalia ei! 8-vuotias on vielä täysin lapsi. ei pysty huolehtimaan kuukautisista ja hygieniasta. ei 8-vuotiaan kuulu edes tietää mitkä kuukautiset ovat. lapsuus pialla todellakin!
nyt äkkiä hakemaan lapselle estolääkitys, että voi jatkaa lapsuuttaan normaalisti.
nyt lapsuus on häneltä viety ja hän joutuu astumaan "aikuisen" saappaisiin liian aikaisin!
voi olla todella haitallista henkisestikkin!
ei 8 vuotiaan kuulu olla aikuinen vielä:(
todella surullista!
mutta lääkkeet varmasti auttaa ja saatte unohtaa kuukautiset vielä useiksi vuosiksi
niin kyse ei todennäköisesti ole kuukautisista vaan jostain muusta (tulehdus, kasvain tms.).
Puberteetti alkaa tytöillä ensin rintarauhasen kasvulla ja sen jälkeen tulee häpykarvoitusta. Jos näitä merkkejä ei ole niin kuukautiset eivät voi alkaa!!!
Nyt kipin kapin lääkäriin heti ensi viikolla, lääkäri laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.Ja VAIKKA puberteetti olisikin käynnistynyt normaalisti niin kuukautisten ei kuulu alkaa 8-vuotiaana. Tämä tarkoittaisi sitä että pub. on pitänyt alkaa jo muutamia vuosia sitten ja estolääkitys olisi ehdottomasti määrätty vaikka suvussa olisikin varhaista puberteettia.
T. th
Sh
Yleensä vaan kirjoittelee vähän pidempiä provoja, mutta meinaa aina jäädä kiinni niistä liiallisista yksityiskohdista heti aloituksessa ja yrittää nyt petrata juoksuaan...
Minä kasvoin menkkojen alkamisen jälkeen (reilusti jälkeen) YLI 20 cm.