Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttävä tilanne, auttaisitteko?!?

Vierailija
03.10.2012 |

Olen naimisissa, ja meillä on 4-vuotias lapsi. Olemme olleet naimisissa 5 vuotta, mutta nyt ero näyttää väistämättömältä. Ulkomailla olemme asuneet viimeiset 4 vuotta ja mies aikoo ulkomaille jäädäkin. Minä taas haluaisin palata Suomeen, mutta en tiedä mistä sitä apua ensin hakisi. Suurimmat ongelmani ovat:

- Minulla ei ole yhtään velkaa, mutta ei toisaalta yhtään omaisuuttakaan; kaikki on miehen nimissä, kun olen ollut koko tämän ajan kotiäitinä.

- Hänellä on pieni omistusasunto Suomessa, mutta se on vuokrattu ulos, enkä tiedä suostuuko mies irtisanomaan vuokralaista, jotta me pääsisimme tuohon asuntoon asumaan, edes muutamaksi kuukaudeksi.

- Eli toisin sanoen mulla ei ole rahaa, ei omaisuutta, ei mitään paikkaa minne mennä, paitsi hätätilanteessa miehen vanhemmat, mutta eihän sekään nyt mikään ideaalitilanne olisi, eikä sielläkään kauaa voisi olla.

- Niin kauan kun olemme virallisesti naimisissa, en varmaan ole oikeutettu mihinkään sosiaali- tms. tukiin, kun mies tienaa niin hyvin (ja saa palkkansa ja maksaa veronsa siis Suomessa, on ulkomailla lähetettynä työntekijänä). Mutta mitäs jos/kun mies ei suostuisi elämistämme maksamaan, niin mistä asunto, mistä ruokarahat yms.????

Tiedän, aivan toivoton tilanne, ja varmaan ihan omaa syytäni, mutta jos joku osaisi auttaa edes alkuun...? Minne minun pitäisi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, aivan toivoton tilanne, ja varmaan ihan omaa syytäni, mutta jos joku osaisi auttaa edes alkuun...? Minne minun pitäisi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä?

Häh, ei kai sitä tässä syyllisiä auta ryhtyä etsimään, vaan ongelmia ratkomaan.

Kuinka kauan olet ollut pois Suomesta? Oletko nyt EU-maassa vai jossakin muualla?

Onko ollut avioehto?

Onko sinulla omaa perhettä Suomessa?

Vierailija
2/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, varmaan voisit olla yhteydessä sosiaLiviranomaisiin Suomessa. Onhan niitä esim sellaisia ensikoteja, joihin pääsee asumaan lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä muusta, mutta eron tullessa sinä tulet kyllä saamaan jotain miehen omaisuudesta vaikka kaikki onkin hänen nimissään. Olethan sinä tämän ajan hoitanut yhteistä perhettänne. Miehen kuuluu siis maksaa sinulle "elatusapua" tästä ajasta.

Vierailija
4/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elatusvelvollisuus, eli hänen on maksettavat elatuksenne asumuseron aikana, ja mahdollisesti vielä avioeron jälkeenkin.

Ihan aluksi voit hakea vuokra-asuntoa ja ottaa yhteyttä vaikka sosiaalitoimistoon. Sieltä nyt ainakin osaavat antaa neuvoja ja auttaa alkuun.

Vierailija
5/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ilmoitat että olette asumiserossa.

Vierailija
6/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet ollut pois Suomesta? Oletko nyt EU-maassa vai jossakin muualla?

Onko ollut avioehto?

Onko sinulla omaa perhettä Suomessa?

Kiitos ymmärryksestä. Olen ollut Suomesta pois siis n. 4,5 vuotta, Eu-maassa. Avioehtoa ei ole, mutta miehellä oli tuo asunto jo ennen naimisiinmenoamme, onko sillä merkitystä? Perhettä löytyy siskon ja veljen verran, mutta he asuvat Pohjois-Suomessa emmekä ole erityisen läheisissä väleissä, tosin emme missään riidoissakaan. Heistä kummallakaan ei ole lapsia.

Vierailija
7/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eron myötä teille kahdelle. kaikki mikä on hankittu naimissa olon aikana. Ota yhteyttä sossuun ja kelaan, että mitä tehdä.

Vierailija
8/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä saat puolet miehesi omaisuudesta (jos kerran sinulla itselläsi ei ole mitään omaisuutta). Toki jos miehelläsi on velkaa, niin omisuudesta vähennetään ensin velat ennen kuin puolikasta ryhdytään laskemaan.

Sillä ei ole mitään merkitystä, onko miehesi hankkinut omaisuuden ennen avioliittoa vai sen aikana. Ainoastaan silloin, jos mies on saanut omaisuutensa perintönä ja perinnön jättäjä on sulkenut pois puolision avio-oikeuden, et ole oikeutettu saamaan osuutta.

Vierailija
9/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole avioehtoa, niin omaisuutenne jakautuu eron myötä teille kahdelle. kaikki mikä on hankittu naimissa olon aikana.

(paitsi perintönä saatu, jos puolison avio-oikeus on suljettu perinnössä pois).

Vierailija
10/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, varmaan voisit olla yhteydessä sosiaLiviranomaisiin Suomessa. Onhan niitä esim sellaisia ensikoteja, joihin pääsee asumaan lapsen kanssa.

Kyllä se nyt tuntuu siltä... :( Miehellä ei tunnu olevan aikaa perheelleen, ja minä ikävöin takaisin Suomeen, mutta mies ei halua. Täällä meillä ei juurikaan ole suomalaisia ystäviä. Ja alunperin meillä oli aie, että viimeistään tullaan Suomeen, kun lapsi menee kouluun, mutta nyt mies onkin ruvennut perumaan. :( Ja mä koen että hän on itsekäs, eikä ajattele meidän parasta tässä, mikä tietysti aiheutti meille riitelyn siitä, ollaanko me hälle ylipäätään edes tärkeitä. Ollaan kuulemma kyllä, mutta hän ei silti halua nyt ainakaan vuosiin Suomeen, koska tienaa paremmin ulkomailla, pystytään asumaan leveästi jne. Mutta meidän perhe-elämä ei ole enää pitkään aikaan ollut kumpaakaan (eikä varmaan lastakaan) tyydyttävää.

Miten nämä ensikodit siis toimii, saako siellä tosiaan asua lapsen aknssa ihan akhdestaan, eivät ole mitään turvakoteja tms.? Ja kuinkakohan kauan tuollaisissa saa asua, ja joutuuko siitä maksamaan? (Mietin sitä että saanhan sitten virallisen avioliiton myötä hieman rahaa, mutta siihen nyt menisi ainakin se puoli vuotta, jos laittaisin eron vireille nyt heti, mutta siis että pitäisikö niistä rahoista sitten takautuvasti maksaa se ensikotiaika?)

Vierailija
11/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on elatusvelvollisuus, eli hänen on maksettavat elatuksenne asumuseron aikana, ja mahdollisesti vielä avioeron jälkeenkin.

Mutta mikä taho siis hänet tähän velvoittaa, jos mies ei itse siihen suostu? Lähettääkö sosiaalitoimisto hänelle jonkun maksumääräyksen vai miten? Toki hakisin heti vuokra-asuntoa, mutta kun ei ole tällä hetkellä edes takuuseen sitä rahaa, niin mistä vuokra-rahat (puhumattakaan ruoasta)?

Vierailija
12/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaseks pitäs saada asua ja elää.. Kelpaisi varmasti meille muillekin! :)

Vierailija
13/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioehdon puuttuessa tulee puolitus omaisuuden saamis-/hankinta-ajankohdasta riippumatta.

(Toimeentulo-) hankaluutta voi aiheuttaa aika ennen omaisuuden puolitusta. En myöskään usko että esim. omaisuuden jemmaaminen miehen toimesta puolitukselta piiloon on kovin helppoa.

Käsittääkseni asioita helpottaa huomattavasti se, että olet ollut EU-maassa (oikeus sosiaaliturvaan jne.)

Kannattaisi olla viranomaiseen mahdollisimman pian yhteydessä. Jos et muuta keksi niin suunnittelemasi asuinkunnan sosiaalitoimeen. Myös oikeusapua kannattaa kysyä.

Vierailija
14/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti helpotti, eikä tilanne vaikuta enää niin ylitsepääsemättömältä. Jotenkin sekin on ahdistanut niin paljon, että olen ollut miehen "armoilla" kaikessa (hänen rahansa -> hän päättää), joten ihan jo itsenikin vuoksi haluaisin päästä omille jaloilleni ja mikä tärkeintä, takaisin kotimaahan. Pitääpä siis kääntyä kelan ja sosiaaltoimiston puoleen. Kiitoskiitoskiitos!

Vierailija
15/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimisto osaa neuvoa kaikissa noissa kysymyksissä ja asioita kannattaa alkaa selvittelemään NYT HETI, jos ero todella on nyt ajankohtainen. Tapauskohtaisesti sosiaalityntekijät auttavat tuen ja avun tarpeen mukaan. Suomessa ei jää yksikään lapsi ilman ruokaa ja kattoa.

Vierailija
16/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan lähinnä mietin sitä, että mitä tuollainen maksaa. Kun omaisuus joskus laitetaan puoliksi, niin suurinpiirtein tiedän, mihin mulla sitten on varaa, ettei ainakaan kaikki hupene takautuviin maksuihin.

Itse asiassa miehen asunto on ostettu perintörahoilla, mutta siitä en tiedä, oliko perintö suojattu perinnönjättäjän toimesta. Ja nyt mies ei varmaan sitä mulle ilkeyksissäkään kertoisi, enkä asiaa voi tietenkään miehen vanhemiltakaan kysyä, etten vaikuttaisi hirveältä perinnönryöstäjältä. :/

Vierailija
17/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on eri osoitteet. Tuolloin sun tuloksi lasketaan mieheltä saadut elarit, ei muuta.

Vierailija
18/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eron myötä teille kahdelle. kaikki mikä on hankittu naimissa olon aikana. Ota yhteyttä sossuun ja kelaan, että mitä tehdä.

ihan kaikki. Myös se asunto.

Vierailija
19/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna kiukun nyt laantua. Keskustelkaa, keskustelkaa ja sitten vielä keskustelkaa miehen kanssa.

Vierailija
20/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan lähinnä mietin sitä, että mitä tuollainen maksaa. Kun omaisuus joskus laitetaan puoliksi, niin suurinpiirtein tiedän, mihin mulla sitten on varaa, ettei ainakaan kaikki hupene takautuviin maksuihin.

Itse asiassa miehen asunto on ostettu perintörahoilla, mutta siitä en tiedä, oliko perintö suojattu perinnönjättäjän toimesta. Ja nyt mies ei varmaan sitä mulle ilkeyksissäkään kertoisi, enkä asiaa voi tietenkään miehen vanhemiltakaan kysyä, etten vaikuttaisi hirveältä perinnönryöstäjältä. :/

jossa tuo suojausehto on mainittu. Jos mies ei voi ehtoa toteennäyttää niin perintö lasketaan jaettavaan pottiin mukaan.