Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan järkyttävä tilanne, auttaisitteko?!?

Vierailija
03.10.2012 |

Olen naimisissa, ja meillä on 4-vuotias lapsi. Olemme olleet naimisissa 5 vuotta, mutta nyt ero näyttää väistämättömältä. Ulkomailla olemme asuneet viimeiset 4 vuotta ja mies aikoo ulkomaille jäädäkin. Minä taas haluaisin palata Suomeen, mutta en tiedä mistä sitä apua ensin hakisi. Suurimmat ongelmani ovat:

- Minulla ei ole yhtään velkaa, mutta ei toisaalta yhtään omaisuuttakaan; kaikki on miehen nimissä, kun olen ollut koko tämän ajan kotiäitinä.

- Hänellä on pieni omistusasunto Suomessa, mutta se on vuokrattu ulos, enkä tiedä suostuuko mies irtisanomaan vuokralaista, jotta me pääsisimme tuohon asuntoon asumaan, edes muutamaksi kuukaudeksi.

- Eli toisin sanoen mulla ei ole rahaa, ei omaisuutta, ei mitään paikkaa minne mennä, paitsi hätätilanteessa miehen vanhemmat, mutta eihän sekään nyt mikään ideaalitilanne olisi, eikä sielläkään kauaa voisi olla.

- Niin kauan kun olemme virallisesti naimisissa, en varmaan ole oikeutettu mihinkään sosiaali- tms. tukiin, kun mies tienaa niin hyvin (ja saa palkkansa ja maksaa veronsa siis Suomessa, on ulkomailla lähetettynä työntekijänä). Mutta mitäs jos/kun mies ei suostuisi elämistämme maksamaan, niin mistä asunto, mistä ruokarahat yms.????

Tiedän, aivan toivoton tilanne, ja varmaan ihan omaa syytäni, mutta jos joku osaisi auttaa edes alkuun...? Minne minun pitäisi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä saat puolet miehesi omaisuudesta (jos kerran sinulla itselläsi ei ole mitään omaisuutta). Toki jos miehelläsi on velkaa, niin omisuudesta vähennetään ensin velat ennen kuin puolikasta ryhdytään laskemaan.

Sillä ei ole mitään merkitystä, onko miehesi hankkinut omaisuuden ennen avioliittoa vai sen aikana. Ainoastaan silloin, jos mies on saanut omaisuutensa perintönä ja perinnön jättäjä on sulkenut pois puolision avio-oikeuden, et ole oikeutettu saamaan osuutta.

Kyllä tuossa miehellä varmaan kustannuksia riittää ilmankin

Vierailija
42/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitakin vuosia sitten lasten kanssa, omaisuus kahdessa matkalaukussa, rahaa muutama satanen. Menin aluksi vanhemmilleni asumaan, vaikka ei heillä tilaa ollutkaan, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Lapset piti käyttää neuvolassa ja siellä th tajusikin tilanteemme ja ihan minun puolesta varasi meille nopeasti ajan sosiaalitoimistoon, josta saimme sitten apua, miten eteenpäin.

Sain 2kk kuluttua väliaikaisen asunnon ja 8kk myöhemmin kaupungin vuokra-asunnon. Samalla sain lapset pk:in ja itse sain töitä ja hain opiskelemaan, jolloin myös "riippuvuus" sosiaalitoimistosta loppui. Mieheltä en ikinä saanut penniäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai huijaakohan hän sinua ja pimittää rahojaan jonnekin?

Vierailija
44/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten raha-asiat tähän mennessä on hoidettu?

Pystytkö hankkimaan omaa rahaa ennen lähtöäsi?

Sinun pöksyissäsi teeskentelisin vielä vuoden sopua ja koittaisin hommata omaa kassaa. Persaukisena on paha lähteä. Hommaisit sen asunnon vaivihkaa ja hiljaa, et voi tulla suomeen ilman kattoa pääsi päälle, jos aiot lapsen kanssa tulla. Asunto on numero ykkönen, sitten järjestyy loputkin.

Vierailija
45/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin ilman työpaikkaa. Viisainta on siis aloittaa sossuajan varaamalla ja asunnon löytämisellä. Googleta myös "vakuutusyhtiö vuokra-asunto", Sato, VVO, Vuokraturva, ja sitten monissa muuttotappiokunnissa suorastaan iloitaan, kun joku vuokraisi niiden kunnan kämpän.

Myy myös kirpparilla tavaroita, ja keplottele sitä käteistä itsellesi. Kassaa pitää olla n. 3 kk tarpeisiin. Mutta ei missään nimessä saa olla rahaa millään suomalaisella pankkitilillä, vaan tulet Suomeen persaukisena ja rahat käteisenä. Sossu tuijottaa sitä tiliä.

Vierailija
46/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.....alkaa sympatiat sykkiä miehelle, kun lukee tätä ap:n vetelänpuoleista pohtimista.

Totta kai se mies haluaa pysyä ulkomailla, jos massia tulee ja vientiä on! Mikä hinku sulla Suomeen? Ala rakentaa itsellesi siellä ulkomailla ihan kuule itsenäistä elämää. Hakeudu opiskelemaan, ja jos et nyt vielä kieltäkään osaa, ala opetella! Lapsia sulla tuntuu olevan vaan yksi, ei pitäis olla ylivoimaista.

Mutta ehkäpä mies ei enää edes halua sopia asioista kanssasi. Miksi hän nyt sinua tukisi, jos olet siellä kohta viisi vuotta naama väärinpäin sitä leveää elämää viettänyt?

Vierailija
47/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän työskentelee suomalaiselle firmalle lähetettynä työntekijänä, alkuun sopimus oli kahdesta vuodesta, mutta sitä on aina jatkettu vuodella, ja tulevastakin jo lupaillaan.

Vierailija
48/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katso kanssa, että pidät kaikista oikeuksistasi kiinni. Täältäkin löytyy heti lauma syyllistäjiä, joiden mielestä pitäisi tyytyä vähään tai mieluummin olla täysin ilman. Näiden parisuhteenne kaivelijoidenkin päämääränä on lähinnä pahoittaa mielesi ja polkea itsetuntoasi.

Täällä on tullut hyviä ja ihan oikeita neuvoja omaisuuden osituksesta avioerotilanteessa silloin kun avioehtoa ei ole tehty. Kaikki omaisuus lasketaan, myös aviolittoa edeltävä. Ainoa pieni "välttelykeino" miehellesi on se, jos tosiaankin löytyy KIRJALLINEN vapaaomaisuusmääräys (eli joku on antanut miehellesi vastikkeettomasti omaisuutta ja määrännyt, ettei se saa mennä puolisolle). Vapaaomaisuusmääräyksen pitää olla todistanut oikeaksi 2 esteetöntä todistajaa. Jos ei ole kirjallinen/todistajat puuttuvat tai ovat esteellisiä -> määräys on ihan vessapaperia. Jos homma on tehty tällä tavalla virheellisesti, tarvittaisiin sinun suostumuksesi, jotta määräys olisi pätevä (mitä et tietenkään anna).

Mitään puolison elatusvelvollisuutta ei Suomessa tunneta.

Tsemppiä, toivottavasti saat asiasi nopeasti rullaamaan :)

Vierailija
49/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ruokaan kuin kaikkeen muuhunkin. Muuttokuluihinkin antavat jotain ja maksavat takuuvuokran. Sitten kun saat osituksesta rahaa niin maksat niistä osan saamistasi tuista pois. Niin mun tapauksessa tehtiin kun olin täysin varaton ja jouduin nopeasti etsimään asunnon minulle ja lapsellemme.

Vierailija
50/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän työskentelee suomalaiselle firmalle lähetettynä työntekijänä, alkuun sopimus oli kahdesta vuodesta, mutta sitä on aina jatkettu vuodella, ja tulevastakin jo lupaillaan.

Ei tuo ole peruste sille.

Vierailija
51/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Suomen avioerolainsäädäntö ei päde teidän tapauksessanne, kun ette asu Suomessa. ÄLä siis ota neuvoja tältä palstalta koskien ositusta, puolison tai lapsen elatusta tai ylipäätään koko avioeroa. Nämä asiat määräytyvät asuinmaanne lainsäädännön mukaisesti, joten asiaan on mahdotonta sanoa mitään, kun emme asuinvaltiotanne edes tiedä.

Vierailija
52/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutatte tänne niin kyllä sossusta rahat saatte elämiseen ja maksat niitä sitten vaan takasin kun saat rahaa tilille. Jos siis mies rupeaisi tosi hankalaksi. Olethan sinä täällä syntynyt ja asunut!!!

Vierailija
53/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se että miten rankkaa tuosta teidän erostanne tulee lapselle niin... Miettikää nyt vielä! Antakaa lapsen kasvaa isommaksi. Ei ole kivaa noin pientä laittaa koneeseen ja toiseen maahan "isäpäivinä". Ettekö voisi oleskella suomessa pidempiä aikoja kerrallaan? Niin että olisitte kuitenkin vielä perhe ja aviossa mutta mies saisi painaa töitä ja teillä olisi muita kuvioita? Ja sitten myöhemmin vasta erota jos siltä vielä tuntuu?

Vierailija
54/100 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten raha-asiat tähän mennessä on hoidettu?

Pystytkö hankkimaan omaa rahaa ennen lähtöäsi?

Sinun pöksyissäsi teeskentelisin vielä vuoden sopua ja koittaisin hommata omaa kassaa. Persaukisena on paha lähteä. Hommaisit sen asunnon vaivihkaa ja hiljaa, et voi tulla suomeen ilman kattoa pääsi päälle, jos aiot lapsen kanssa tulla. Asunto on numero ykkönen, sitten järjestyy loputkin.

Raha-asiat on hoidettu siten, että mies on maksanut mulle hieman "omaa rahaa" kuukausittain (perhelisä sisältyy hänen palkkaansa), ja ruoat, lapsen vaatteet yms. olen ostanut hänen tililtään kortilla.

Voisin ehkä saadakin hieman rahaa kokoon, ja lapsen tilille olemme jo vuosia säästäneet, ja näihin varoihin mulla on pääsy, mutta en toisaalta haluaisi alkaa pelaamaan "likaista peliä" ja alkaa tyhjentämään tilejä.

Kiitos paljon kaikille vastaajille, olen saanut täältä enemmän tukea kuin ikinä olisin uskonut!

Vierailija
55/100 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olette saaneet puheyhteyden auki.

Olen itse ihminen, jolle työ on melkeinpä elinehto. Se tuo minulle valtavasti mielihyvää, haasteita, opin uusia asioita, joudun vaikeiiin tilanteisiin - rakastan sitä. Olen parempi vaimo ja äiti työni takia. En ole bisnesmaailmassa, vaan taiteilija. Rahasta ei siis todellakaan ole kyse! :)

Kun puhut teidän Suomeen paluusta, manitset ainoana konkreettisena asiana miehen palkan. Etkö osaa ollenkaan ajatella, että työ antaisi hänelle muutakin kuin vain rahaa? Kansainvälisessä toimintaympäristössä, uudessa kulttuurissa, vieraalla kielellä toimiminen voi olla valtavan innostavaa ja palkitsevaa. Tämä sama mahdollisuushan sinullakin on/ olisi ollut, eri mittakaavassa ja ympäristössä tosin. Sanon tämän ihan ystävällisesti, en tarkoita pahaa, vaan totean.

Mikä koulutus sinulla on? Mitä työtä teit Suomessae nnenkuin muutitte?

Vierailija
56/100 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen avioerolainsäädäntö ei päde teidän tapauksessanne, kun ette asu Suomessa"

Roskaa.

Ei muuten ole. Ota asioista selvää, ennen kuin alat kirjoittamaan. Tämä asia ei ole mielipidekysymys.

Terv. Juristi

Vierailija
57/100 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei todellakaan mene niin suoraviivaisesti kuin tämä "juristi" yrittää esittää. Monet tekijät (kuten aikarajoitukset) määrittävät miten toimitaan. Tässäkin asiassa ap:n kannattaa pitää omasta edustaan huolta.

Vierailija
58/100 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei todellakaan mene niin suoraviivaisesti kuin tämä "juristi" yrittää esittää. Monet tekijät (kuten aikarajoitukset) määrittävät miten toimitaan. Tässäkin asiassa ap:n kannattaa pitää omasta edustaan huolta.

Juristi yrittää sanoa, että ei pidä toimia internetistä saamiensa neuvojen perusteella, vaan ajoissa ottaa yhteyttä lakimieheen. Asiat eivät todellakaan ole suoraviivaisia, eikä pidä luottaa siihen, että asiat ulkomailla hoituisivat kuten kotimaassa.

Vierailija
59/100 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietippä AP haluatko tosiaan muuttaa Suomeen missä akkalauma tuomitsee sinut siitä, että olet ollut 5 vuotta kotiäitinä. Puukko viuhuu selän takana ihan varmasti.

Itse olen ollut kotiäitinä kohta 9 vuotta (ulkomailla) ja täkälaisittäin sitä ei pidetä mitenkään ihmeellisenä tai laiskuutena, päin vastoin kotiäitiyden ja kotirouvien asema on hyväksyttä ja osin jopa ihailtu.

Meillä on miehen kanssa yhteinen tili. Mies siis käy palkkatöissä minä hoidan lapset, kodin, ruoanlaiton, lemmikit, harratukset sekä kouluihin liittyvät vapaaehtoistyöt. Kertaakaan ei ole tullut mieleen, että olisin laiska ja onneksi oma mieheni arvostaa sitä, että jaksan päivästä toiseen tätä sirkusta pyörittää.

Meillä ei siis onneksi ole ryppyjä rakkaudessa mutta jos olisi, tilanteeni olisi sama kuin sinulla. Ikiomaa rahaa ei varsinaisesti olisi koska eihän sitä tähän saakka ole ollut miehellänikään ja toisaalta eron tullessa minulla ei olisi enää tuloja koska yhteiset tulomme koostuvat miehen tuloista.

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä ASUINMAASI viranomaisiin ja selvittää ensin käsitelläänkö ero sen maan lakien mukaan. Useimmiten näin on puolisoiden kansalaisuudesta huolimatta!

Toisaalta suosittelen myös vielä pariterapiaa ja yhteistä aikaa ilman lasta. Ehkä vielä löydät sen miehen uudestaan keneen rakastuit? Seuraavaksi kannattaakin etsiä oma harrastus ja omia kavereita. Ehkä sinäkin juurtuisit sinne missä ikinä oletkin jos et koko ajan haikailisi takaisin Suomeen?

Vierailija
60/100 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ilmeisesti ole tehnyt siellä ulkomailla muuta kuin odottanut että pääsee takaisin Suomeen. Hän ei ole käyttänyt hyväkseen uuden ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia (sosiaaliset suhteet, opinnot, työ, kielitaito jne). Onko edes lapsella kavereita siellä vai onko vain kököttänyt äidin seurana kotosalla?

Kun mies sanoi lähtiessä että ollaan pari vuotta, niin siihen ap on jymähtänyt. Mies kuitenkin viihtyy ja menestyy hyvin ja haluaa jäädä. Ihmisellä on oikeus muuttaa mielipiteitään ja suunnitelmiaan!

Miehen omistaman asunnon Suomessa voisi kyllä ottaa lapsen ja tämän äidin käyttöön - riittänee häätöperusteeksi nyk. vuokralaiselle? Eli ap ja lapsi sinne asumaan ainakin aluksi ja ap töihin. Sitten juristit töihin eroa tekemään.