Saako skitsofreenikko toivoa lasta?
Tuossahan se kysymys lyhykäisyydessään tuli.
Haluaisimme lapsen, mutta tuntuu, tai joskus näyttää siltä että mielenterveysongelma= huono äiti...?
Kommentit (48)
"Minä olen sitä mieltä, että koska kehitysvammaisetkin saavat esim tehdä lapsen ja pitää sen ja kotipalvelun tukemina sitä hoitaa, niin kyllä myös skitsofreenikoilla olisi oltava siihen oikeus."
Kehitysvammainen on liian tyhmä ymmärtääkseen kunnioitusta itseensä. Sen takia kehitysvammainen antaa hallinnon päättää elämästään. Ikävää mutta totta!
Skitsofrenia on virallinen leima kallonkutistajien taholta. Pitipä leima paikkansa tahi ei, niin moni leiman saanut tajuaa kyllä kaikenmaailman "oikeudet" on vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän nimitelmä siihen että vahvempi valta päättää heikomman oikeuksista ja tällaistahan ei vahva individualistinen ihminen tietenkään suvaitse.
Olisi puhuttava järkeä niille jotka eivät tätä ymmärrä.
Kotipalvelu on pelkkää sitä samaa määräämisvaltaa, ehtojen hyväksymistä jne.
itseään kunnioittava aikuinen ihminen ei kaitsijaa halua, vaan on itse oma "jumalansa". Sellaiselle on turha tyrkyttää sossojen palveluja yms. paskaa jolla työllistetään idiootteja yhteiskunnan aivopesemiä ihmisiä, jotka eivät tajua millaisilla asioilla pelleilevät.
Kiitos ja näkemiin!
Olisiko teidän mahdollista muuttaa lähemmäs sukulaisia? Se voi kuulostaa isolta ratkaisulta, mutta jos lapsia tulee, se saattaa olla todella tärkeää heidän hyvinvointinsa kannalta.
Mainitsit että stressi laukaisee sinulla usein psykoosin. Lapsen syntymä ja vauva-aika ovat isoimpia stressinaiheita ihmisen elämässä, ja teidän kannattaisi varautua siihen että sairauden pitäminen aisoissa lapsen ensimmäisinä vuosina voi olla hankalaa, ja hoitoapua tarvitaan.
En puhu lämpimikseni, lähipiirissä on useampiakin mt-potilaiden lapsia. Yksikään näistä ei ole kyennyt olemaan kunnollinen, turvallinen vanhempi. Ja silloin jos toista vanhempaa ei ole tilannetta tasaamassa, lapsi on ennen pitkää traumatisoitunut.
Jos skitsofreniasi on hyvin hoidettu ja saat sen pysymään lääkityksellä kurissa, mikset voisi hankkia lasta? Miehesi on terve ja pystyy tarvittaessa ottamaan lapsesta päävastuun. Tällä porukalla täällä ei ole välttämättä käsitystä siitä, että on hyvin peittyvästikin mieleltään sairastavia. Esim. itse olen erittäin järkevä ja päämäärätietoinen suurimman osan ajasta sairaudestani huolimatta. Koska sairauttani hoidetaan terapialla ja lääkityksellä, saan tarvittavan tuen, jotta lapsikin voi elää normaalia elämää. Olisin lämmin ja rakastava ja määrätietoinen äiti, jos lapsen saisimme.
Eli jos sairaus on hyvässä hallinnassa, voi minusta lapsenkin hankkia. Ei ehkä kuitenkaan useampaa.
En itse haluaisi ottaa vastuuta vammautuneesta lapsesta, koska et voi lopettaa lääkitystä raskauden ajaksi, kuten varmaan tiedät. Oma sukulaislapseni syntyi osin kehitysvikaisena äitinsä skitsofrenialääkityksen takia.
Lisäksi ota huomioon, että skitsofrenia on periytyvä sairaus. Se ei periydy 100%, mutta oma sairautesi lisää lapsesi riskiä, koska hän ei sen takia saa 100% turvallista lapsuutta.
Minulla on skistofrenia ja minulla on lapsi.ihan hyvin menee,ja on myös tietty mies joka myöksin hoitaa lasta.monilla skitsofreenikoilla on lapsia.tosin omaa sairautta pitää tietty hoitaa.
Toivominen on eri asia kuin asioiden toteuttaminen. Tätä on moni yrittänyt mun mielenterveys ja päihdeongelmien kanssa painivalle ystävälle selittää. Kaks lasta on jo huostassa ja vielä yrittää tehdä vauvaa väkivaltaisen miehensä kanssa, ei mitään järkeä, mutta noilla sairauksilla ei sellaista voi edes odottaa. Siksi meillä on lastensuojelu että joku on edes lapsen puolella.
"Jos et pysty olemaan työelämässä etkä saa ylipainoa pois , et varmasti pysty vanhemmuuteenkaan . Vanhemmuus on niin pitkäjänetinen juttu , että luovu ajatuksesta. Voisitko ottaa vaikka koiranpennun ?"
Pyh ja pah, tuollainen ämmä voisi suksia vaikka vittuun mielipiteineen.
Jos aloittaja itseään yhtään kunnioittaa niin mitään ei tule yhteiskunnalta kysellä, vaan olet oma itsesi ja teet mitä haluat! Ei tänne maailmaan synnytä sen vuoksi että typerä järjestelmä päättää elämästäsi miten sen elät. Eikö niin?
Kyselyt yms. kertoo vain siitä että ihminen kokee olevansa valvonnan alaisena ja yhteiskunnan, hallinnan pelinappulana.
Ota niskasta itseäsi kiinni ja kysy mitä SINÄ ITSE TAHDOT. Älä muilta kysy.
Ja mitä ylipainoon tulee niin itsetuntokysymys. Pelkkää pullo kädessä juoksevien muoti ämmien ja ukkojen vittuilua, josta ei kukaan itseään arvostava, sekä kunnioittava ihminen välitä hevonveetäkään.
Eikä liity mitenkään siihen tekeekö lasta vaiko ei.
Sen koiranpennunkin voi yhtä hyvin jättää ottamatta jos on noin heikko että antaa sossutanttojen hyppiä silmilleen.
T: Janne.