Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollut yökastelija vielä vanhemmalla iällä, esim yli 10 vuotiaana?

Vierailija
30.09.2012 |

Tilanne se, että 13v kastelee sänkyään harva se yö ja piilottelee niitä pykkejään minne sattuu ja arvatkaa vaan miltä ne pissaset rievut haisee jossain kaapin pohjilla? Huone on käytännössä katsoen pilattu. Vaivasta on käyty puhumassa ja siihen haettu apua eikä siitä olla kummenmin numeroa tehty ennekuin nyt. tilanne alkaa olla sietämätön. (minirin-lääkitystäkään ei suositella jatkuvaan käyttöön, siis vuosi tolkulla putkeen) kysymys kuuluu, te joilla on ehkä ollut tälläinen vaiva, teittekö samanlaista piilottelua vai mitä ihmettä mun pitäisi ajatella?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan hakeneet hoitotukea?

Vierailija
2/26 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että runsas juominen illalla, sekä varsinkin pelaaminen (pleikka/tietokonepelit) illalla ennen nukkumaanmenoa lisäävät riskiä. Niitä onkin rajoitettu. Toisaalta myös innostus ja uudet tapahtumat saattavat vaikuttaa.

Se piilottelu johtuu varmaankin siitä, että asiaa hävetään. Olen puhunut poikani kanssa usein, että jos pissaa tulee sänkyyn, niin vie vain petivaatteet pesuun aamulla. Tai ellei ehdi, niin sanoo minulle, etteivät jää unohduksiin haisemaan mihinkään... välillä toimii, joskus ei.

Mitään lääkitystä sun muuta meillä ei ole, toivottavasti asia menisi pian ohitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä pääsin vaipoista muutenkin eroon tosi nuorena jo ja sen jälkeen en oo kastellu paikkoja, ihan vessaan vaan oon menny.

Mutta siis lääkäri on vissiin tutkinut tämän lapsen? Mitä hän on tarkalleen ottaen sitten sanonut?

Vierailija
4/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pojallesi inkontinenssihousuja yöksi. Voit myös opettaa pojan itse pesemään pyykkiä muun pyykin mukana, niin ei tarvitse piilotella. Ja sänkyyn imupoikkilakana, niin ei tarvitse kaikkia lakanoita pestä. Mitä tuosta häpeilemään. Sanot lapsellesi, että joillakin ihmisillä vaan käy näin.

Varmaankin olette jo kokeilleet herätyskelloa? Omalla pojallani oli laite, jossa pyyhekumin kokoinen laite laitetaan housuihin, ja kun siihen tulee pisarakin pissaa, alkaa herätyskello soida. Ei siis mitään johtoja, erikoislakanoita tms. Todella kätevä. Ja alle viikossa yökastelu loppui. Tuollaisen laitteen voi ostaa omaksikin, ei kovin kalliskaan.

Osta siis kunnon apuvälineet pojalle ja opeta pesukoneen käyttö ystävällisesti, niin loppuu piilottelu ja häpeily.

Vierailija
5/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sanottiin että on poika?

Vierailija
6/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viimeisen kerran taisin pissata sänkyyn 13-vuotiaana. Oli kyllä aikanaan kauhean noloa käydä kylässä, jos kävikin vahinko. Minulla ei siis käynyt vahinko joka yö.

Jos voit niin älä ole vihainen lapselle, ei se auta. En kyllä tiedä, mikä auttaa. Minun kohdallani ei aikanaan kokeiltu mitään konsteja paitsi että kiellettiin juomasta illalla.

Vierailija
7/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos huomautuksesta. :) Lähes aina yökastelijat ovat poikia, kuten omanikin ovat olleet.

Vierailija
8/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanonut että olisi ollut yökastelua, mutta muistan että 9-10 vuotiaana näin unia, että mulla on vessahätä ja unessa menin vessaan, mutta todellisuudessa pissasin sänkyyn. En muista kuinka kauan tätä jatkui ja luultavasti äitini ei ole tietoinen tästä. Täytyykin kysyä. Ohi se meni ihan ittellään

Vierailija
9/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttöön mutta ei oikein itse ollut kiinnostunut koko asiasta. Pesaukoneen käyttö on hallussa. Ja miten niin ei kaikkia lakanoita??? eillä on sänky tyynyä myöten pissassa, miten voi olla pesemättä kaikkia lakanoita? Mitään hälyytysääntä en enää tahdo taloomme, se yksi hälytyspatjakokeilu riitti, olen siirtynt itse työelämään ja olen kovin herkkäuninen valvottuani muiden lapsien kanssa ja tosiaan sen hälytinpatjan ujeltaisen kanssa meni puoli vuotta pätkissä nukkuen.

Alkaa vaan huumori loppua. Enkä millään tajua tuota logiikkaa että mielummin piilottaa niitä asioita kuin että vaan veisi ne pykkiin? Ei ole kiva kun pikusisarukset niitä lötää kaapeista.

Vierailija
10/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos huomautuksesta. :) Lähes aina yökastelijat ovat poikia, kuten omanikin ovat olleet.

Vierailija
11/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä että meilläkin on lasta pydetty ettei joisi kovin enää iltaisin mutta harrastaa salaa juomista esim käy illalla ostamassa pullon limua tms. jotenkin tuntuu ettei itse välitä koko asiasta tai siis halua vaivasta eroon?

Vierailija
12/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on jano niin täytyyhän sen lapsen saada juodakki.

janoon kuin juoda puolen litran limupullo illalla. Voihan illalla sitäpaitsi juoda kohtuullisesti kunhan käy vessassa ennen nukkuumaanmenoa eikä sitten juo juuri ennen nukkumaanmenoa. Mitä ihmettä lapsi sitten touhuaa, jos ennen nukkumaanmenoakin on niin kova jano, että pitää juoda?

Vierailija
13/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi juurikin tärkeää että lapsi itse osallistuisi yökstelun hoitoon eikä torpeedoisi kaikki yritykset. Jos iltajuomista vähentämällä tuloksena olisi kuiva yö, eikö se kannattaisi? Ei lapsi varmaan kuitenkaan janoon kuolisi.

Vierailija
14/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositellaan taukoa siksi että näkee vieläkö lääkettä tarvitsee. Juomisrajoitukset siinä kuitenkin ehdottomia. Osa isommista yökastelijoista ottaa tietoisesti hällä väliä -asenteen, kai se on yksi tapa käsitellä asiaa. Noin prosentti kastelee vielä aikuisenakin. Kastelusta ei saa rangaista mutta lakanoiden jemmaamisesta minusta voisi rankaista

Vierailija
15/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollu vaan hieman epämielyttävää.

Mutta käyny sit aamulla vessassa. Ja jos joku ihmettelee et miks täydellä rakolla nukkumaan, niin aina kun ei vaan oo jaksanu vessaan mennä..

Ehkei poikasi jaksa välittää että mitä juo ja paljonko. Kun ns. normaalit ihmiset voivat syödä ja juoda mitä haluavat ilman vaivoja. Eli jos hän haluaa vaikka vetästä sen limpparipullon ennen nukkumaanmenoa, niin sitten vetäskööt..

Vierailija
16/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Oletko ollut yökastelija vielä vanhemmalla iällä, esim yli 10 vuotiaana?

kuka ton ikäinen enää kusee housuun. Ilmeisesti

vammainen. "

Mieti kuitenkin vähän mitä tänne pistät... :/

Vierailija
17/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ton ikäinen enää kusee housuun. Ilmeisesti

vammainen.

josta et tiedä.

Niin kuin joku tähän ketjuun jo kirjoittikin, yökastelija ei herää pissahätään kuten muut ihmiset. Ihan tavallisia ihmisiä niistä yökastelijoistakin tulee.

Vierailija
18/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se tunne sitä inhottavaa kipua rakossa sitten vaiko mitä?

Vierailija
19/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mikä siinä on et yökastelija ei herää pissahätään? Eiks se tunne sitä inhottavaa kipua rakossa sitten vaiko mitä?

Itse olen herännyt pissahätään vasta 13 ikävuoden jälkeen, sitä ennen en.

Voitko uskoa, että ei lapsi huvikseen halua pissata sänkyynsä?

Vierailija
20/26 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yökastelu loppuu puberteetti-iän alettua kunnolla.

Ostakaa sänkyyn niitä kunnon kosteussuojattuja lakanoita. Kahdet aina päällekkäin, että yöllä voi ottaa märän pois ja kuiva jää tilalle. Puhukaa asiasta reilusti ja ilman syyttelyä. Vaiva ei ole lapsen vika. Se on rakenteellinen vika, jonka takia rakkoon jäänyt jäännösvirtsa virtaa vaakatasossa usein ulos ilman "pissahätää". Pari tapausta tiedän, ja aika turhia ovat nuo minirin ym. virtsankarkaamisongelmiin tarkoitetut pillerit. Kunnalta/kaupungilta saa yleensä myös tena-vaipat lapselle, kun lääkäri on todennut vaivan.

Älkää tehkö lapselle tästä asiasta häpeän aihetta! Sanokaa, että sille yökastelulle ei nyt voi mitään, mutta pyykit täytyy tuoda koriin jne. Opastakaa vaikka ise pyykinpesuun ja tosiaan kunnon suojat sänkyyn ja jalkaan niin ei kämppä tuhoudu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä