Opettaja kirjoittaa päivämäärät 8.10 ja 10.10 jne.
Miten saada lapsi oppimaan oikea merkintätapa (eli esim. 8.10. ja 10.10.) kun opettaja jatkuvasti merkitsee kaikki päivämäärät väärin?
Kommentit (74)
toista pistettä EI SAA LAITTAA
Höpöhöpö.
Kyllä se piste siihen toiseenkin numeroon kuuluu laittaa, koska (kuten useampi onkin jo edellä sanonut) se toinenkin luku on JÄRJESTYSluku.
Eli rautalangasta: 3.3. = kolmas KOLMATTA; 3.3 = kolmas KOLME
Monessa paikassa näkee tuota, että vuosiluku jätetään pois ja se aiheuttaa sekaannusta niin virallisissa kuin epävirallisissakin yhteyksissä.
Höpöhöpö.
Kyllä se piste siihen toiseenkin numeroon kuuluu laittaa, koska (kuten useampi onkin jo edellä sanonut) se toinenkin luku on JÄRJESTYSluku.
Eli rautalangasta: 3.3. = kolmas KOLMATTA; 3.3 = kolmas KOLME
Jopa 70-luvulla, jolloin itse kävin lukion. 80-luvulla opiskelin yliopistossa suomen kieltä.
Tai jos tarkkoja ollaan, niin tuo jälkimmäinen (eli 3.3) päivämäärästä puhuttaessa olisi sitten varmaan kolmas KOLMEA.
Miten ihmeessä te ihmiset olette päässeet edes peruskoulusta läpi noilla äidinkielen taidoilla? Olen kuvitellut että nämä ovat sellaisia juttuja, jotka iskostuvat niin hyvin mieleen, että ne väkisinkin muistaa lopun elämänsä.
Järjestysnumeron perään laitetaan AINA piste.
Eli päivämäärät tulevat AINA muodossa "12.12.".
Hyvin yksinkertaista. Eikö?
Mutta tuo päivämääräjuttu ärsyttää juuri siksi, että sen pisteen jättävät pois kaikenlaiset sihteerit ym. tekstejä työkseen laativatkin. Ja jos heitä yrittää oikaista, niin sitten väittävät aina vain olevansa itse oikeassa. Muut kielivirheet sentään yleensä uskotaan suosiolla.
Olisiko niin, että vielä 80- luvulla on ollut oikein kirjoittaa 29.9 eikä 29.9. Silloin esim. olisi kirjoitettu myös loogisesti "Hartwall Areenalla", eikä naurettavalla tsvalla "Hartwall Areenassa".
Kyllä silloin 29.9. tai sitten 29.9.1984 oli ainoa oikea tapa. Terv. vuoden 1984 kuuden ällän ylioppilas, jolle juuri kielioppisäännöt olivat matematiikan ohella kaikkein vahvin alue.
Jospa tälläkin muistelijalla on muisti pettänyt. Vuosiluvun jälkeen jos ei tule niin helpostikos muistissa vääristyy, ettei päivämääränkään jälkeen tule. 80-luvulta on pitkä aika. Mutta oikeesti, ei näitä kaikkia kielenhuoltoasioita voi millään muistaa, jos ei työkseen oo aiheen ope tai sit kielipoliisi.
Kyllähän nämä peruskielioppiasiat ovat sellaisia, että jos ne on kerran oppinut, ei niitä enää unohda. Aivan kuten pyörällä ajo.
Uskomatonta huomata, että näin yksinkertainen asia on näin monille epäselvä. Päivämääriin kuuluu piste päivän ja kuukauden jälkeen. Siitä on turha vääntää. Kotiseudullani ko. virhettä näkee paljon, ja minä olen aina yhdistänyt sen siihen, että ko. mokaaja on ruotsinkielinen, sillä ruotsin kielessähän ei pistettä kk:n perään tule. Suomen kielessä tulee. Piste.
Siis vielä rautalangasta: toinen piste PITÄÄ LAITTAA. Kuinka joku voi olla niin kieliopista tajuamaton, että kehtaa laittaa tänne tällaisia "sääntöjä" ensin tarkistamatta niitä jostain. Siis jos joku tällaista väittää, niin kyllä hän tekee virheitä muuallakin kirjoituksessa, ja luulisi, että silloin ei kehtaa ihan mitä tahansa kirjoitella näille palstoille. Surullista :(
Ruotsiksi päivämäärät kirjoitetaan siten, että jälkimmäisen numeron jälkeen ei ole pistettä. Onko ope ruotsinkielinen?
Onko täällä jotain kielipoliisia, onko AP, joka osaisi sanoa, tuleeko noi pisteet jos kirjoittaa esim. Nähdään 1.10 Turussa. Oon luullut, että tohon nimenomaan ei tulisi pistettä. Silloin taas laittaisin josa kirjoitan, että Nähdään 1.10.2012 Turussa.
Päivämääränä se on 1.10., mutta kellonaikana 1.10
Ruotsiksi päivämäärät kirjoitetaan siten, että jälkimmäisen numeron jälkeen ei ole pistettä. Onko ope ruotsinkielinen?
Tuskin se nyt ruotsinkielinen on. Nämä pienet virheet vain ovat tavattoman yleisiä. Ja anteeksi jos loukkasin jotain, kun kutsuin pieniksi virheiksi. Aika intohimoa herättävää tämä kielenhuoltokin täällä AV-palstalla. Ihmettelen, miten täydellistä suomea kirjoittavat kestävät olla täällä :-) Mutta hei, tehän voitte alkaa oikolukea täällä ihmisten tekstejä, hih.
8.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmentä yli kahdeksan.
8.10. tarkoittaa päivämäärää kahdeksas kymmenettä.
hajotkaa siihen. jos tietäisin tuollaisen nipon lukevan dokumenttia korjaisin kaikkien muidenkin päivämäärät niin että lopussa ei ole pistettä.
hajotkaa siihen. jos tietäisin tuollaisen nipon lukevan dokumenttia korjaisin kaikkien muidenkin päivämäärät niin että lopussa ei ole pistettä.
jos kerran tahallasi haluat virheitä tehdä. Noudatatko muuten samaa periaatetta muussakin elämässäsi? Teet uhallasikin väärin, koska muu on nipottamista?
Vastarannan kiiski varmaan kirjoittaa yhdyssanatkin erikseen, jättää pisteet virkkeen lopusta ja aloittaa virkkeen pienellä kirjaimella, lisäksi vielä unohtelee sieltä sun täältä välilyönnit. Sä oot mun idoli. Oikee anargisti. Ou jee!
8.10 tarkoittaa kellonaikaa kymmentä yli kahdeksan.
8.10. tarkoittaa päivämäärää kahdeksas kymmenettä.
Olen tosiaan lukenut joidenkin päivämääriä ensin kellonaikoina ja sitten ihmetellyt, kun heidän tekstissä ei ole oikein mitään järkeä. Ja joskus joku pisteetön versio, esim. "3.11" menee versionumeroksi, kun olen töissä ohjelmistoalalla. :)
Yksi työkaveri ei millään meinannut uskoa, että kyllä kuukauden jälkeen tulee piste (oikoluin hänen kirjoittamaa asiakkaalle menevää tekstiä). Pyysin häntä kysymään asiaa puolisoltaan, joka oli äidinkielenopettaja. Sitten uskoi!
Kellonajoista vielä, että on välillä näkynyt sanan "kello" lyhentämistä väärin. Oikea on "klo". Väärin ovat "kl." ja "klo.". Kyseessä on sisälyhenne, jossa sanan keskeltä otetaan kirjaimia pois, eikä siihen perään tietenkään enää lisätä pistettä.
Esim. kello - klo, Tampere - Tre, Helsinki - Hki, numero - nro, herra - hra, rouva - rva, toimisto - tsto jne.
silti tuo kielioppisääntö mennyt täysin ohi.
Itse luen 26.4.= kahdeskymmeneskuudes huhtikuuta, en siis neljättä, joten loppupisteen puuttuminen ei häiritse. Ja yleensä tulee laitettua se vuosilukukin näkyviin.
En siis yhtään ihmettele, että joltain toiseltakin tuo on mennyt ohi.
tässä yksi selitys (pätee ainakin itseeni), jos sitä ei jo manittu:
Tietokoneella kirjoitettaessa monet käyttävät automaattista tarkistusta ja silloin ohjelma muuttaa automaattisesti ison alkukirjaimen aina pisteen jälkeen. Eli päivämäärien yhteydessä päivämäärää seuraava sana tulisi aina isolla. Ongelmaa ei tietysti ole, jos kyseessä on erisnimi (10.10 Turussa). Jos taas kyseessä on yleisnimi, muuttuu koko lause. Moni kiertää nuo automaattisen tarkistuksen ongelmat jättämällä sen toisen pisteen pois ja valitettavasti tapa "jää päälle" helposti silloinkin kun ei tarvitsisi.
Höpöhöpö.