Opettaja kirjoittaa päivämäärät 8.10 ja 10.10 jne.
Miten saada lapsi oppimaan oikea merkintätapa (eli esim. 8.10. ja 10.10.) kun opettaja jatkuvasti merkitsee kaikki päivämäärät väärin?
Kommentit (74)
Olikos se sitten, ettei vuosiluvun jälkeen tossa esimerkkilauseessa tule pistettä? Muistini lienee pettänyt. Mutta hyvä, että saa ilmaista opetusta lukion äidinkielen opelta näin jälkikäteen:) Mahtaa sulla ottaa silmään nää nettikirjoittelut. Voin kuvitella. Sittenkin haluaisin linkin jollekin alan sivulle. Kielipoliisit tietävät ne sivut, mä en osaa kaivaa just parasta kielipoliisien sivua.
Opettajatkaan eivät ole täydellisiä! Eivät osaa laittaa pistettä päivämäärän loppuun!
Kuka oikein voi enää nykyaikana luulla, että opettajat olisivat täydellisiä! Olen itse opettaja, ja olen aivan pöyristynyt tästä harhaluulosta... Teen aivan yhtä paljon virheitä kuin muutkin ihmiset, teille tiedoksi, jotka toisin luulitte...
Minä muistelen kyllä, että koulussa opetettiin nimenomaan kirjoittamaan, että 29.9 tai sitten 29.9.2012. Vuosilukua olisi syytä käyttää selvyyden vuoksi.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/5.2.html
Löysinpä itse sen linkin, mitä halusin. Sulla oli vähän suppea. Mutta kiitti päivän opetustuokista:)
jos te, joita tuollainen opettajan virhe kauheasti ärsyttää, laittaisitte sille opettajalle vaikka viestiä tyyliin:
Hei X,
Lapseni kanssa mietimme, miten päivämäärät tulisi merkitä oikein. Itselleni on aikoinaan opetettu, että kummankin numeron jälkeen tulee piste (esim. 2. helmikuuta = 2.2.), mutta lapseni on sitä mieltä että piste tulee vain ensimmäisen numeron perään (2. helmikuuta = 2.2). Olen huomannut, että myös sinä jätät pisteen pois toisesta numerosta. Mahtaako se olla nykyisin suositeltava muoto?
yst. terv. XX
Juu, saattaa kuulostaa vähän hassulta viestiltä, mutta henk.koht. olen sitä mieltä, että joko teidän pisteen puuttumisesta murehtijoiden kannattaa kysyä asiasta opettajalta tai yrittää vain hammasta purren kestää tuo pisteen puuttuminen ;)
t. opettaja (joka ei todellakaan hallitse esim. pilkkusääntöjä)
Tässä linkki, jos et osaa itse googlettaa.
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/numeroilmau…
29.9 eikä 29.9.
Silloin esim. olisi kirjoitettu myös loogisesti "Hartwall Areenalla", eikä naurettavalla tsvalla "Hartwall Areenassa".
Hartwall Areenassa? Eihän näissä pysy perässä...
29.9 eikä 29.9.
Silloin esim. olisi kirjoitettu myös loogisesti "Hartwall Areenalla", eikä naurettavalla tsvalla "Hartwall Areenassa".
Tuo pisteetön muoto on vain väärinymmärrys. Ihmiset eivät jostain syystä tajua, että se piste päivämäärissä ei ole vain joku ihmeen erottava merkki, jonka voisi aina jättää päivämäärän viimeisen numeron perästä pois, vaan se tulee päiviin ja kuukausiin, koska ne ovat järjestysnumeroita. Piste tulee näin ollen pelkän päivä + kuukausi -yhdistelmänkin kummankin numeron perään keskellä lausetta. Vuoden perään ei lauseen keskellä tule pistettä, koska vuosilukua ei sanota järjestysnumerona.
Meille nimittäin opetettiin, että pistettä ei tule.
29.9
En voi olla täysin varma, mutta sieltä se on minulle jäänyt päähän, kuten muukin kielioppi, jota nykyisin raiskataan surutta. Esim. "pystytkö lukea" tai "lienee on", jotka tyylit yleistyvät nykykielessä. Järkyttävää.
Käytän kuitenkin aina muotoa Areenalla.
mutta melkein yhtä typerää kuin kirjoittaa nimensä tyyliin Raija.A (Oikein olisi Raija A.). Tätä tekevät työkaverini yhtenään, vaikka pakko myöntää, etteivät olekaan akateemisia.
Olisiko niin, että vielä 80- luvulla on ollut oikein kirjoittaa 29.9 eikä 29.9.
Kyllä silloin 29.9. tai sitten 29.9.1984 oli ainoa oikea tapa.
Terv. vuoden 1984 kuuden ällän ylioppilas, jolle juuri kielioppisäännöt olivat matematiikan ohella kaikkein vahvin alue.
Olisiko niin, että vielä 80- luvulla on ollut oikein kirjoittaa 29.9 eikä 29.9. Silloin esim. olisi kirjoitettu myös loogisesti "Hartwall Areenalla", eikä naurettavalla tsvalla "Hartwall Areenassa".
Kyllä silloin 29.9. tai sitten 29.9.1984 oli ainoa oikea tapa. Terv. vuoden 1984 kuuden ällän ylioppilas, jolle juuri kielioppisäännöt olivat matematiikan ohella kaikkein vahvin alue.
Jospa tälläkin muistelijalla on muisti pettänyt. Vuosiluvun jälkeen jos ei tule niin helpostikos muistissa vääristyy, ettei päivämääränkään jälkeen tule. 80-luvulta on pitkä aika. Mutta oikeesti, ei näitä kaikkia kielenhuoltoasioita voi millään muistaa, jos ei työkseen oo aiheen ope tai sit kielipoliisi.
Mutta tuo päivämääräjuttu ärsyttää juuri siksi, että sen pisteen jättävät pois kaikenlaiset sihteerit ym. tekstejä työkseen laativatkin. Ja jos heitä yrittää oikaista, niin sitten väittävät aina vain olevansa itse oikeassa. Muut kielivirheet sentään yleensä uskotaan suosiolla.
Olisiko niin, että vielä 80- luvulla on ollut oikein kirjoittaa 29.9 eikä 29.9. Silloin esim. olisi kirjoitettu myös loogisesti "Hartwall Areenalla", eikä naurettavalla tsvalla "Hartwall Areenassa".
Kyllä silloin 29.9. tai sitten 29.9.1984 oli ainoa oikea tapa. Terv. vuoden 1984 kuuden ällän ylioppilas, jolle juuri kielioppisäännöt olivat matematiikan ohella kaikkein vahvin alue.
Jospa tälläkin muistelijalla on muisti pettänyt. Vuosiluvun jälkeen jos ei tule niin helpostikos muistissa vääristyy, ettei päivämääränkään jälkeen tule. 80-luvulta on pitkä aika. Mutta oikeesti, ei näitä kaikkia kielenhuoltoasioita voi millään muistaa, jos ei työkseen oo aiheen ope tai sit kielipoliisi.
Nykyisin en muista pitkän matikan teorioita kovinkaan hyvin, mutta päässälaskutaito ja looginen ajattelu on jäänyt saldoksi.
Kielioppi jäi päähän pysyvästi, mutta voi silti olla, että tuo pistehomma on jäänyt väärin.
Toki on selvää, että vuosiluvun jälkeen ei pistettä tule, mutta hyvinkin kirjoittaisin 29.9 ilman pistettä.
Eri asia sitten, pitäisikö päivämäärää minnekään kirjoittaa ilman vuosilukua, jolloin ko. ongelma ratkeaa itsestään.
Nykyisin en muista pitkän matikan teorioita kovinkaan hyvin, mutta päässälaskutaito ja looginen ajattelu on jäänyt saldoksi.
Kielioppi jäi päähän pysyvästi, mutta voi silti olla, että tuo pistehomma on jäänyt väärin.Toki on selvää, että vuosiluvun jälkeen ei pistettä tule, mutta hyvinkin kirjoittaisin 29.9 ilman pistettä.
Eri asia sitten, pitäisikö päivämäärää minnekään kirjoittaa ilman vuosilukua, jolloin ko. ongelma ratkeaa itsestään.
Luulisin, että useinkin on fiksumpaa puhua ilman vuosilukua, jos esim. yrittää sopia jotakin tapaamista tms., "olisiko teillä aikaa 26.4. tai 28.4. aamupäivällä?"
Luulisi, että järkikin sen sanoo, että piste tulee aina järjestysluvun perään. Ja kyllä, ne kuukaudet ovat ensimmäinen, toinen, kolmas ja niin edelleen, ei todellakaan "kahdestoista kolme", niin kuin joku havainnollisti ylempänä.
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/numeroilmau…