Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?

Vierailija
28.09.2012 |

Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.

Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.

Kommentit (244)

Vierailija
81/244 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo kovia liksoja julkisen sektorin suojatyöpaikasta, jossa mitään todellista tulosvastuuta ei tunneta. Voit olla tunnollinen ja tehdä työsi hyvin, tai voit "tehdä" "työsi" hällä väliä -tyylillä haistattaen mielessäsi kaikille pitkät paskat. Lopputulos on sama; julkinen (velka)raha virtaa tilille ja mitään pelkoa irtisanomisesta ei ole.

Vierailija
82/244 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkevältä. Tosin tuohon palkkaan on pakko olla runsaasti ylitunteja. Ja ylitunnit on lisätyötä. Voin opetustyötä vuosia tehneenä (ja muualla nykyään olevana) sanoa, että esim. 6 h/pv opetusta on aivan tappomäärä. Sen jälkeen meinaa kaatua lattialle. Ei voi verrata siihen, että siivoaa 8 tuntia tai tekee toimistotyötä 10 tuntia. Kaikki on kokeiltu ja voin sanoa, että yksi opetustunti vastaa helposti intensiivisyydessään 2 tuntia muuta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/244 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaaja eli trukkikuski tienaa vajaa 50 000€ ja paperimies saman, molemmilla amis pohjalla...

Vierailija
84/244 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

77: Opetustyö on tosiaan intensiivistä, mutta siitähän juuri maksetaan.

Vierailija
85/244 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on käynyt yliopiston ja lukion opettajaksi pääsy on vielä vaikeampaa. Lisäksi 56 000 ei ole paljon. Vitun köyhä.

Vierailija
86/244 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kaksi kertaa enemmän kuin lastentarhanopettajalla, mutta onhan lapsetkin vanhempia.

Vierailija
87/244 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakanttiin on suhteessa työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen.

Vierailija
88/244 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:07"]

Onhan tuo kaksi kertaa enemmän kuin lastentarhanopettajalla, mutta onhan lapsetkin vanhempia.

[/quote]

No lastentarhanopettaja onkin enemmän lastenhoitaja. Ja eikös tutkintokin ole vain kandi?

Vierailija
89/244 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajat ovat kyllä palkkakuopassa, vastuu on suuri. 

Vierailija
90/244 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta olen ollut töissä lukiossa, nyt lukion matikan ja tietotekniikan opettajana. Palkka 42000 vuodessa + 1000 lomaraha. Ei juuri ylitunteja tuossa, 1 vuosisidonnainen korotus vain. Taitaa olla lähtöpalkka lukiossa hitusen alle 40 000 (jos täydet opetusvelvollisuustunnit), ja nousee siitä n. kolmanneksen 20 v. aikana (vuosisidonnaiset palkanlisät). Lisäksi ylitunneilla voi tulla jopa 1,3 kerroin siihen jos ylitunteja 30% opv:stä (eli voi nousta yhteensä n. 70%, vastaa siis apout 68 000 eur/vuosi tuloja). Tämmöisiä 20+ vuotta opettaneita joilla 5-8 ylituntia on tosin harvassa.

Vierailija
91/244 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaistyöaikaa ei ole paljoa tutkittu, mutta Normaalikoullla Jyväskylässä tekivät 51-tuntista viikkoa kymmenisen vuotta sitten. Siellä on vähän eri systeemi (vähemmän opetusta vissiin, kun on sitä opetusharjoittelijoiden ohjausta). Jos oletetaan että loma-ajalla ei tehdä mitään niin tällä työmäärällä tuntipalkaksi tulisi 20-35 eur (40 000 eur / 68 000 eur vuosiansioilla). Veikkaisin että tuo 50 tuntia on tyypillinen muutaman vuoden opettaneen ajankäyttö, jolloin palkka on tuon 20 euron hujakoilla, varmaan vähän alle peruskoulun opettajilla. Vanhemmilla opettajilla taas menee vähemmän aikaa, ja peruspalkkakin on korkeampi. Tuntipalkka nouseekin huomattavasti tuosta. Esim. 40 tuntia viikossa, 60 000 eur vuodessa antaisi jo lähes 40 euron tuntipalkan eli tuplat aloittelevaan opettajaan verrattuna.

Laskuissa oletettu, että opettaja tekee 38 viikkoa vuodessa töitä ja muuna aikana pitää vapaata.

Vierailija
92/244 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:48"]

on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?

Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).

[/quote]

No ei helvetissä pitäisi. Yksityisen puolen liksat perustuvat siihen että osaa ja tekee. Dimpanssi joka on vähän epäpätevä ja melko laiska on työtön. Josvaikka Nokia vähentää väkeä, niin tulee työttömiä.

Valtion ja kunnan virat ovat varmoja, eikä pieni epäpätevyys tai saamattomuus tuo potkuja.

/itsekin valtion työntekijä

[/quote]

ihan pienenä muotoseikkana vain, että opettajanvirkaa et epäpätevänä saa. sijaisuuksia voit toki tehdä, mitta palkkasikin on pätevää huomattavasti pienempi silloin. itse sain 30% pienempää palkkaa ekassa paikassa, kun en ollut vielä saanut papereita ulos yliopistolta. ja sain myös siltä kuukaudelta pienempää palkkaa jona valmistuin (päivämäärä papereissa)  koska kaupunki katsoo kuukausitasolla palkan - et aika hyvä vedätys palkassa tässäkin. 

aineenopettajan (peruskoulu ja lukio) palkkat alkavat 2750-2850 euron väliltä ilman ikälisiä, kun on opetusvelvollisuus täynnä.  jos lukion opettaja tienaa 56t euroa, niin pikaisella laskutoimituksella näkee, että ko. opettajalla on monia ikälisiä ja paljon ylitunteja. ei taida olla ihan nuori opettajakaan? sillä opettajien ikälisät maksetaan 5,8,10,15,20 työvuosina. erityisesti pienillä paikkakunnilla voi ylituntien määrä kasvaa suureksi, koska kunnalle on halvempaa ylitunnit kuin toisen opettajan palkkaaminen - opettaja kun saa ylitunneista vähintään 17% pienempää palkkaa kuin normaalitunnista. esimerkiksi 5 ylityötuntia on tuonnut kunnalle jo noin yhden tunnin säästön palkkamenoissa, joka olisi pitänyt maksaa sille toiselle opettajalle palkkatuntina. 

opettajan palkoissa on muutama sudenkuoppaa: ensimmäinen ikälisä maksetaan vasta 5v työsuhteen jälkeen (ja sekin vaivaiset 4% pk). toinen sudenkuoppa on se, että ylitunneista maksetaan pienempää palkkaa ja kolmas se, että palkka on määritetty luokassa tapahtuvan opetustunnin perusteella, ei todellisen työajan. 

no mutta, opettajan työ on valinta siinä missä muukin ammatti. jos haluaa parempaa palkkaa, pitää haleutua parempipalkkasiin töihin. sitä vain sanon, että tuota palkkaa olisi syytä tarkastaa nykypäivänä kasvaneiden vaatimusten takia. nyt työtehtävät monipuolistuvat niin odotetaan, että opettajat kouluttautuvat itse vapaa-ajalle käyttämään uudenlaista tekniikkaa ja osaamisesta ei makseta myöskään lisää. itse kun olin yksityisellä, niin lisiä jaeltiin osaamisen mukaan. kun pätevöidyit johonkin, sait palkankorotuksen automaattisesti. opettajan palkkamalli on hiukan vanhentunut tässä mielessä. ja suuresti kismittää se, että opettajilta poistettiin ensimmäinen 2v ikälisä. tuo oli uusille opettajille hyvä kannustin jatkaa työssään. valitettavan moni hyvä opettaja lähtee ensimmäisten vuosien aikana muualle. syy on moniste uupumus ja määräaikaisuus. 

Vierailija
93/244 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oliko tuo kaverisi palkka bruttona vai nettona?

Vierailija
94/244 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miks jengi jaksaa itkee toisten tuloista? Jokaisella on mahdollisuus yrittää ja pyrkiä eteenpäin. Nyrkkisääntönä on se, että jos saat jotain, joudut samalla luopumaan jostain muusta. Toivottavasti jokainen olisi tyytyväinen siihen mitä hänellä on just nyt ja tässä. Jos oma palkka ei miellytä, sitten vaan yrittämään ja itku seis.

Vierailija
95/244 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon vaiettu aihe on lehtoreiden opetusveölvollisuusjärjestelmä, joka asettaa opettajat eriarvoiseen asemaan:

äidinkieli opv 16

historia 21

mitä alhaisempi opv, sitä korkeampi palkka käytännössä

Itse olen opona vuosityöajassa eikä oli opv:ssä mutta 1221 h vuodessa ja palkka n. 4000e

Vierailija
96/244 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairaat palkat!!

Vierailija
97/244 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen peruskoulun aineenopetuksen lehtori ja viime vuoden tulot tästä toimesta olivat 55 k€. Tämä on varmaan paha juttu...

Vierailija
98/244 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:06"]

Kyllä lukion lehtori voi hyvinkin tienata sen verran.

[/quote]

Kyllä, sisareni  tienaa ylikin tuon. Hän on lukion lehtorina ollut 24v.  Nyt viisikymppisenä hänellä on opintolaina ja talolaina maksettu ja ainoa lapsi muuttanut omilleen. Hyvin pärjäilee, toisin kuin minä, perheen musta lammas:). Ollaan kyllä ihan todella läheisissä väleissä ja hyviä ystäviä keskenämme.

Vierailija
99/244 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vain kateellinen kaverillesi...

Vierailija
100/244 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen amiksessa linjanvetäjänä, opetusvelvollisuutta 12 h viikossa. Viime vuonna tienasin työstäni 68000 euroa.