Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?

Vierailija
28.09.2012 |

Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.

Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?

Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).

Se noin 56000€ on kyllä diplomi-insinöörille varsin kehno liksa. Mutta jos valitsee opettajan uran, niin sitten se on tuota luokkaa. Esim. miehelläni on DI:nä vuosipalkka tällä hetkellä 95000€, ja nousee tasaiseen tahtiin. Valmistumisesta 11 vuotta.

Vierailija
122/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukion ope ja tienaan 60 tuhatta vuodessa. Plus lomarahat, jotka nyt ei enää jatkossa kovin isot ole. Käteen jäävä summa nyt ei siihen verrattuna enää kovin häävi ole, mutta pienten lasten äitinä opettajan ammatissa on paljon muita hyviä puolia.

Kuten mitä? Tältä palstalta olen oppinut, että opettajan työpäivä on vähintään 12 tuntia pitkä ja kesäkeskeytystäkään ei voi lomaksi kutsua.

Ei tarvitse miettiä, miten lasten lomat järjestetään, kun koulut on kiinni. Voin tehdä töitäni kotona, esim. illalla lasten mentyä nukkumaan. (Ja teenkin.) Täten voin käyttää hyppytunnit vaikka omaan harrastamiseeni. (Ja käytänkin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eihän tuo nyt ole mitenkään erikoinen palkka maisterin tutkinnolla.

Ammattikoulun aineenopettaja, joka on itse suorittanut vain AMK-tutkinnon, voi tienata vielä paljon paremmin.

Sukulaiseni on oppisopimuksella aikoinaan valmistunut kondiittori, siihen päälle restonomin opinnot AMK:ssa ja vuosi erityisopettajaksi kouluttautumista ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Hän opettaa amislaisia kondiittoreiksi ammattikoulussa. Palkka on kaikilla ikälisillä 5000 euroa/kk eli 62 000 euroa vuodessa!

Jokainen voi miettiä paljonko tuntien valmistelua tai kokeiden korjaamista on lukion lehtorilla amislaisia kondiittoriksi opettavaan opettajaan verrattuna. Kyllä ne valmistelut lukuaineissa ovat ihan eri tasoa, kuin näissä kädentaitoaineissa.

Opettajan omasta koulutustasosta puhumattakaan.

Silti palkka on amisopettajalla paljon parempi!

Lukion opettajien palkkatason ymmärrän kyllä kaikkine iltatöineen (ja FM-tutkintoineen) mutta joidenkin amisopettajien palkkatasoa täytyy kyllä ihmetellä. Ei ole ihme jos Suomen koulutusjärjestelmä tulee kalliiksi jos amisopettajillekin maksetaan 5000e/kk, jotain rajaa tässä pitäisi olla.

Ja koko tuo ikälisäjärjestelmä on vähän outo, ei yksityisellä sektorilla ole mitään ikälisiä. Yksityisellä sektorilla täytyy yleensä selkeästi edetä organisaatiossa jotta voi saada parempaa palkkaa tai olla todella hyvä jossain jotta voi neuvotella itselleen paremman palkan.

Kaverini on tekniikan tohtori ja opettaa amiksessa sähköjuttuja. Juttujen perusteella semirankkaa ja varmasti aika vastuullista hommaa. Mielestäni palkka ei pitäisi olla yhtää pienempi kuin esim. lukiossa

Vierailija
124/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukion ope ja tienaan 60 tuhatta vuodessa. Plus lomarahat, jotka nyt ei enää jatkossa kovin isot ole. Käteen jäävä summa nyt ei siihen verrattuna enää kovin häävi ole, mutta pienten lasten äitinä opettajan ammatissa on paljon muita hyviä puolia.

Kuten mitä? Tältä palstalta olen oppinut, että opettajan työpäivä on vähintään 12 tuntia pitkä ja kesäkeskeytystäkään ei voi lomaksi kutsua.

Vaikka lukuvuoden aikana töitä riittää vaikka miten paljon, niin osa töistä on kuitenkin sellaisia, että voit tehdä ne milloin haluat. Voi siis olla, että opetuksen loputtua pääset ajoissa hakemaan lapset ja viettämään päivän näiden kanssa ja töihin ryhdytään uudestaan illalla lasten mentyä nukkumaan.

Kesäkeskeytys ei virallisesti ole lomaa, mutta käytännössä se on opetuksetonta aikaa kuitenkin. Opettajan palkka määräytyy vain ja ainoastaan vuoden opetustuntien määrän mukaan eikä kesältä siis oikeasti makseta palkkaa, vaikka palkka on jaettu tasaisesti koko vuodelle. Lisäksi moni opettaja kyllä kesäkeskeytyksen aikana lisäkouluttaa itseään, mutta tässäkin taas saa täysin itse jokainen päättää aikataulunsa, joten lastenkin kanssa pystyy olemaan ja nauttimaan kesästä. 

Tämä tietynlainen aikataulujen joustavuus on se paras anti lapsiperheessä. 

Vierailija
125/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?

Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).

Se noin 56000€ on kyllä diplomi-insinöörille varsin kehno liksa. Mutta jos valitsee opettajan uran, niin sitten se on tuota luokkaa. Esim. miehelläni on DI:nä vuosipalkka tällä hetkellä 95000€, ja nousee tasaiseen tahtiin. Valmistumisesta 11 vuotta.

Mitä ihmettä? Oon 5v sitten valmistunut DI ja kusisin hunajaa, jos saisin 56k€ vuodessa. Vuositulot eivät ole missään vaiheessa menneet yli 40k€

Vierailija
126/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.

Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.

Miksi sinä et ole lukion opettaja? Eikö pää ja into riittäneet opiskeluun?

Vierailija
127/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Oon 5v sitten valmistunut DI ja kusisin hunajaa, jos saisin 56k€ vuodessa. Vuositulot eivät ole missään vaiheessa menneet yli 40k€

Olet palkkakuopassa.

Vierailija
128/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli palkkasi on vain vähän yli 3000€/kk. En usko.

Mieheni on DI, poikani samoin. Poikani valmistui 4v sitten, on nykyään projektipäällikön vakanssilla, saa kuukaudessa n.4500€, joka tekee lomarahoineen just tuon 56.000€, lisäksi tulee bonukset, jotka oli at viime vuodelta n.15% palkasta eli vähän yli 8000€ eli yhteensä vuosipalkka oli n. 64.000€.

Vierailija
129/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon DI-tutkinnon suorittaneita jotka saavat n. 50000e/vuosi. Tuo tutkintohan ei tuossa ole edes se määräävä tekijä, vaan se että nouseeko henkilö jossain organisaatiohierarkiassa ylöspäin. Henkilö voi olla ihan hyvin "vain" amk-insinööri, mutta jos on tarpeeksi taitava sosiaalisesti ja substanssimielessä, niin voi nousta  ison organisaation hierarkiassa ylöspäin ja saada 100000e/vuosi ja enemmänkin. Ei DI-tutkinto sinänsä takaa nykyään mitään, ei edes työpaikkaa millään palkalla. DI-tutkinnon suorittaneita on työttämänäkin vaikka kuinka paljon. Jossain it-firmassa järjestelmäasiantuntija-nimikkeellä DI:llä tuo 56000e taso ihan normaali palkkataso ja heikommallakin palkalla työskenteleviä löytyy, erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tuo mainitsemasi 95000e on jo ihan selvästi palkkatilaston yläpäästä. Nämä tiedot kyllä löytyvät myös TEKin palkkatilastoista. Toivoisi että näitä juttuja kirjoitettaisiin vähän muulta kantilta kuin että "mieheni tienaa miljoona euroa vuodessa ja on DI".

Terv. eräs DI

Vierailija
130/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista tänä päivänä. Esim. Oulussa on tehty työtarjouksia vieläkin alemmilla lähtöpalkoilla. Ihmisillä on täysin harhainen kuva nykyisin DI-tutkinnon suorittaneiden palkkatasosta. Se palkkahaitari on todella laaja, tutkinto sinänsä ei ole enää kovin määräävä tekijä.

Vierailija
131/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on DI, poikani samoin. Poikani valmistui 4v sitten, on nykyään projektipäällikön vakanssilla, saa kuukaudessa n.4500€, joka tekee lomarahoineen just tuon 56.000€, lisäksi tulee bonukset, jotka oli at viime vuodelta n.15% palkasta eli vähän yli 8000€ eli yhteensä vuosipalkka oli n. 64.000€.

Tuo on 4v sitten valmistuneelle jo selkeästi yli TEKin keskiarvojen.

Vierailija
132/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

56000 törkeen kova liksa? No ei minusta. Aika surkee palkka, ihan tavan peruspalkka. Alempaa keskiluokkaa.

Vierailija
133/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko yllätyksenä, että kaikki dippainssit eivät ole projektipäälliköitä? Lisäksi firmalla voi mennä heikommin, jolloin bonarit jäävät vähille

Vierailija
134/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

56000 törkeen kova liksa? No ei minusta. Aika surkee palkka, ihan tavan peruspalkka. Alempaa keskiluokkaa.

Kaikki on suhteellista. Jonkin ison firman toimitusjohtajan mielestä 56000e/kk ei ole edes hyvä palkka.

Jollekin ruokajonossa käyvälle 56000e/vuosi tuntuu täysin unelmapalkalta.

Vierailija
135/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin Lukiossa ja yläkoulussa aineenopettajana kahdessa aineessa. Opetusta ja muita kalenteriin merkittyjä velvollisuuksia viikossa 31h, johon päälle kaikki kokoustamiset, kokeiden korjaukset, valvonnat jne. Uuden opsin myötä kaikki materiaali pitää pikkuhiljaa laittaa uusiksi. Oppiaineideni sisällöt muuttuvat varsin radikaalisti. Oppiaineissani tapahtuu myös tieteellisiä edistysaskeleita jatkuvasti.

Teen viikossa töitä 50-60h. Yleensä yritän pitää yhden päivän viikossa töistä vapaana. Tälle illalle olen varannut 140 sivua kokeiden korjausta ja maanantain lukion tuntien viimeistelyn.

Palkka on 3100€ kuussa.

Tuo 3100e taitaa olla nettopalkka, koska muuten joku ei täsmää. Ilman mitään ikälisiäkin aineenopen peruspalkka on melkein 3000e ja riippuen opetettavasta aineesta sinulla on noin 10 ylityötuntia tuon päälle. Palkan pitäisi olla huomattavasti enemmän kuin 3100e, jos olet pätevä opettaja.

Palkka on bruttona tuo. Onneksi ensimmäinen ikälisä on tulossa. Yläkoulun tunneista ja ylitunneista saa suhteessa vähemmän palkkaa.

Vierailija
136/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin, lääkärinä tienaa nyt suunnilleen saman verran. Vastuusta ja työtunneiata puhuessa uskaltaisin heittää, että ainakin vastuuta on vielä enemmän?

Vierailija
137/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon DI-tutkinnon suorittaneita jotka saavat n. 50000e/vuosi. Tuo tutkintohan ei tuossa ole edes se määräävä tekijä, vaan se että nouseeko henkilö jossain organisaatiohierarkiassa ylöspäin. Henkilö voi olla ihan hyvin "vain" amk-insinööri, mutta jos on tarpeeksi taitava sosiaalisesti ja substanssimielessä, niin voi nousta  ison organisaation hierarkiassa ylöspäin ja saada 100000e/vuosi ja enemmänkin. Ei DI-tutkinto sinänsä takaa nykyään mitään, ei edes työpaikkaa millään palkalla. DI-tutkinnon suorittaneita on työttämänäkin vaikka kuinka paljon. Jossain it-firmassa järjestelmäasiantuntija-nimikkeellä DI:llä tuo 56000e taso ihan normaali palkkataso ja heikommallakin palkalla työskenteleviä löytyy, erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tuo mainitsemasi 95000e on jo ihan selvästi palkkatilaston yläpäästä. Nämä tiedot kyllä löytyvät myös TEKin palkkatilastoista. Toivoisi että näitä juttuja kirjoitettaisiin vähän muulta kantilta kuin että "mieheni tienaa miljoona euroa vuodessa ja on DI".

Terv. eräs DI

No nyt olikin kyse ihan "tavallisesta" DI:stä, ei ole noussut mihinkään esimiestasolle vaan perusduunia painaa ruohonjuuritasolla. 95000€ on ihan normiliksa yli kymmenen vuoden työuralla. Luonnollisesti tuttavapiirissämme on muitakin dippoja, miehen opiskelukavereita ja joillakin on rouvatkin samalla alalla. Ihan hyväpalkkaista porukkaa ovat kaikki, eikä kyllä kukaan tienaa alle 5000€/kk, paitsi tietysti se joka ryhtyi opettajaksi.

Vierailija
138/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

56te on ihan hyvä palkka, ylempää keskiluokkaa mutta ei toki mitään kovin erikoista.

Vierailija
139/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. eräs DI

No nyt olikin kyse ihan "tavallisesta" DI:stä, ei ole noussut mihinkään esimiestasolle vaan perusduunia painaa ruohonjuuritasolla. 95000€ on ihan normiliksa yli kymmenen vuoden työuralla. Luonnollisesti tuttavapiirissämme on muitakin dippoja, miehen opiskelukavereita ja joillakin on rouvatkin samalla alalla. Ihan hyväpalkkaista porukkaa ovat kaikki, eikä kyllä kukaan tienaa alle 5000€/kk, paitsi tietysti se joka ryhtyi opettajaksi.

Höpö höpö, et tunne kyllä DI:n palkka-asioita ollenkaan. Ei todellakaan ole 95000e/vuosi normiliksa asiantuntijana toimivalle DI:lle. Olen töissä isossa suomalaisessa firmassa ja meillä pitää olla osastopäällikkö-tasoa hierarkiassa että DI pääsee tuohon, asiantuntijana DI:llä ei mitään mahiksia lähellekään, ei edes tiiminvetäjällä, ellei ole jotain Suomen it-alan huippuja jossain arkkitehtuuri-kysymyksissä, tällöin puhutaan sitten jo maailmanluokan osaamisesta ja näistä harvoista tyypeistä eri firmat kilpailevat jo sitten keskenään ja tätä kautta heille voidaan maksaa selvästi normaalia korkeampaa palkkaa.

Perusasiantuntijana toimivalle DI:lle ilman minkäänlaisia esimiesvastuita joku  4500e/kk on ihan tyypillinen palkkataso. Nämä palkkatasot löytyvät TEKin julkaisemista tiedoista joten minun sanaani tässä ei tarvitse edes luottaa.

Terv. se yksi DI

Vierailija
140/244 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opeilla eläkeikä on jotain 65-67, yläasteen opeilla paljon matalempi. Lisäksi lukiossa esim. jo pitkässä matikassa vaaditaan aika pätevyyttä ja paljon työtä. Mielestäni tuo palkka on pieni kun tuosta menee 45% veroa. äitini oli yläasteope ja hänkin tienasi hyvin ja pääsi ajoissa eläkkeelle.

t. open lapsi