Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?
Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.
Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:58"]
No on kyllä hyvä palkka noin helposta työstä.
[/quote]
Voit varmasti itse tulla kokeilemaan miten helppoa se on :D, kunhan ensin opiskelet 6-7 vuotta. Voi olla, että jo ensimmäinen päivä on liikaa.
[/quote]
On kohtuu hyvä käsitys lukion opettajan työstä, koska äitini, sisareni, kälyni ja mieheni ovat nimenomaan lukion aineopettajia. Olen itseasiassa sijaistanutkin heitä joskus, mitä ei voi tietenkään verrata oikeaan opetustyöhön tuntien suunnitteluineen ja ylioppilaskirjoitusten korjaamisineen. Mut väitän siis tietäväni suunnilleen, mitä työhön kuuluu.
OT alkuperäiseen aiheeseen, mutta pakko kertoa oma mielipiteeni, että opettajan ammatin helppous tai vaikeus riippuu hyvin pitkälti ihmisestä. Olen opiskellut historia-aineita yliopistossa ja useat opiskelukaverini ovat lukion historian ja yhteiskuntaopin opettajia, muutama on filosofian ja uskonnon opettaja, muutama opinto-ohjaaja. Itse valitsin ihan toisen alan, en tehnyt pedagogisia opintoja lainkaan.
Sivusta seuranneena huomaan, että toiset pääsevät ulkopuolisen silmin hyvin vähällä, toiset stressaavat ja käyttävät työhönsä paljon aikaa myös koulun ulkopuolella. Aika pitkälle tämä on tietysti persoonakysymys, mutta valitettavasti tässä omassa tuttavapiirissäni on niin, että miespuoliset opet ovat niitä, jotka ottavat rennosti, suunnittelevat tunteja ja varmasti korjaavat kokeita siinä missä muutkin, mutta jotenkin se ei ulkopuoliselle näy, eli minun näkökulmasta näillä tuttavamiehillä on paljon vapaa-aikaa, harrastuksia jne. Ovat kuitenkin todella omasta aineestaan kiinnostuneita, ja persoonina ulospäinsuuntautuneita supliikkimiehiä eli voin kuvitella että pystyvät heittäytymään ja pitämään oppitunteja aiheesta kuin aiheesta ilman suuria ennakkovalmisteluja. Vastaavasti suurin osa naispuolisista opettajatuttavistani on aikamoisia stressaajia, suunnittelevat tunteja antaumuksella ja hartaasti, kehittävät koko ajan pedagogisia menetelmiä ja uusia arviointikeinoja ja teettävät paljon tehtäviä ja esseitä ja sitten uhraavat todella paljon vapaa-aikaansa näiden korjaamiseen. Heihin myös luokan ilmapiiri ja oppilaiden sanomiset vaikuttavat enemmän, ehkä miehet osaavat jättää nämä paremmin sinne kouluun eivätkä murehdi niitä vapaa-ajallaan.
Molempien kaltaiset tapaukset ovat varmasti oikein hyviä opettajia, mutta tällaisissa tapauksissa ymmärrän oikein hyvin miksi osa on sitä mieltä että opettajan työ on helppoa ja osa taas uupuu työtaakan alle. Sukupuolinäkökulma ei ehkä ole näin jyrkkä, mutta tämänsuuntainen kuitenkin.
16 tämä mielestäni pätee muihinkin aloihin :) ja ehkä muihinkin elämän osa-alueisiin. Sen enempää yleistämättä.
Onkohan tää ketju tehty alunperin minusta ;) Olen lukion ope ja vuosipalkkani on pari vuotta ollut nyt tuon 56000 euroa. No ei vaan, mun mies ei kyllä ole samassa ammatissa, eikä meillä ole varaa reissata montaa kertaa vuodessa.
Mutta niin, tuntimäärä vaihtelee toki vuosittain ja ensi lukuvuodeksi mun palkka tippuu, koska opetustuntien määrä tippuu (kehyksestä supistetaan melko paljon). Kyllähän lukiossa on ihan ok palkka ja kesät ja muut loma-ajat kivat näin lapsiperheen äidin näkökulmasta. Lukuvuoden aikana kyllä tietää töitä tekevänsä eli sitä riittää - mutta näin taitaa olla alalla kuin alalla nykyään. Ammatinvalintakysymys :)
Haluaisin huomauttaa, että esim. kieltenopettajilla on lukiossa yleensä huomattavasti enemmän pakollista työtä kuin esimerkiksi lukuaineiden opettajilla, puhumattakaan jostain liikunnanopettajista (mitenkään heidän työtään halveksimatta). Itse tein ekat vuodet lukion kieltenopettajana keskimäärin 50-tuntista viikkoa, enkä edes kokenut tekeväni mitään erityistä ekstraa tuntien eteen. Aineiden korjaamisiin ym. meni tolkuttomasti aikaa - toki nykyään osaan työskennellä jo hieman tehokkaammin, mutta töitä teen edelleenkin tuntimäärällisesti yhtä paljon viikossa kuin DI-mieheni. Oma palkkani on ihan ok, eli olen siihen tyytyväinen kyllä, vaikka en todellakaan tienaa läheskään 56 000 euroa vuodessa, enkä todellakaan lähellekään mieheni palkkaa. Joka tapauksessa koen tekeväni vastuullista työtä, sillä kyseessä on kuitenkin nuorten ihmisten oppiminen ja arvosanat, jotka eivät todellakaan ole yhdentekeviä heidän tulevaisuutensa kannalta.
Toki sitten on näitä työhönsä tympiintyneitä opettajiakin (valitettavasti), jotka menevät siitä, mistä aita on matalin. Onneksi heihin ei kuitenkaan kovin usein törmää.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:07"]
Kerrankin joku ketju piristi päivääni :)
t. tuleva aineenopettaja
[/quote]
Sen verran toppuuttelen, että noihin tuloihin vaaditaan jokunen ikälisä ja ylitunteja. Eli ihan ekana tai tokana työvuotena ei noille tuloille pääse, myöhemmin kyllä.
Olen lukion opettaja ja tuloni vaihtelevat vuotuisten kurssimäärien mukaan n. 50 000 - 60 000e välillä. Viime 2011 tienasin n. 53 000e, vuonna 2012 58 000e ja tänä vuonna todennäköisesti n. 55 000e, riippuu vähän ensi lukuvuoden opetusmäärästä. Työvuosia yli 10, eli ikälisiä jo useampi.
Olen ollut lukion opettajana lähes koko työurani, pitkälle yli 10 vuotta. Yhtenä vuonna olen saanut nippanappa yli 50 000 euron tulot. Tuona vuonna tein aivan hulluna ylitöitä ja vedin koko kaupungin koulutoimea koskevaa projektia omien tuntieni lisäksi. Tunteja minulla oli sekä päivä- että iltalukiossa, usein alkaen klo 8 ja päättyen klo 21. Normaalisti tuloni ovat siis paljo pienemmät, mutta ikinä en halua enää samanlaista vuotta, vaikka maksettaisiin mitä.
En olisi kateellinen. Minulla sama koulutus, sillä erotuksella että olen väitellyt ja vuosiansiot nuosevat helposti yli 100 000 euron 7 vuoden työkokemuksella. Työtä normaalisti max. 20 tuntia viikossa. Työ pääasiassa yliopistoilla luennoimmista, toisinaan myös tenttien tarkastamista. Työssä joutuu valitettavan paljon olemaan poissa kotoa, joten tulevana vuotena aionkin tehdä vähemmän töitä ja olla enemmän perheeni kanssa. Samalla haistatan vitut Suomen hallitukselle ja Jutta-verolle.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:01"]
Olen ollut lukion opettajana lähes koko työurani, pitkälle yli 10 vuotta. Yhtenä vuonna olen saanut nippanappa yli 50 000 euron tulot. Tuona vuonna tein aivan hulluna ylitöitä ja vedin koko kaupungin koulutoimea koskevaa projektia omien tuntieni lisäksi. Tunteja minulla oli sekä päivä- että iltalukiossa, usein alkaen klo 8 ja päättyen klo 21. Normaalisti tuloni ovat siis paljo pienemmät, mutta ikinä en halua enää samanlaista vuotta, vaikka maksettaisiin mitä.
[/quote]
Mun palkka on vuositasolla tuon 56te. Olen ollut ope 12 vuotta, eli jokunen määrävuosikorotus on, mutta ei vielä täysiä. Mulla on kaksi ylituntia. Lisäksi ryhmänohjausta yms. ja toki yo-kokeiden korjaamista, suullisia ja itsenäisiä tenttejä jne, jotka meillä korvataan resurssista. En kuitenkaan koe joutuvani tekemään hulluna ylitöitä, vaikka toki teen paljon töitä. Ei taida olla viikonloppua lukuvuoden aikana, jolloin mulla ei olisi jotain pinkkaa korjattavana. Meneekö teillä resurssi kokonaan tuntikehykseen tai onko teillä resurssin jakoperusteet jotenkin sellaiset, että ne suosii jonkun tietyn aineen opettajia (ei sinun aineesi)?
Ei aloittavan opettajan palkka ole läheskään noin hyvä. Lapsellisia odotuksia olen kuullut esim. kielten opettajiksi opiskelevilta. Että eihän palkka VOI olla alla 3000 euroa kuukaudessa, eihä sillä elä. Ei voi olla. Joo nimenomaan on, voi olla jopa alle 2500 euroa. Kannattaisi ensiksi tarkistaa, mitä maksetaan.
Täältä voi katsoa osviittaa:
http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi?TASO=LU&vaihe=3&virka=LE
peruspalkka lukiossa on 2900 ja risat, joten jos vain on opetusvelvollisuus taynnä niin sen (melkein) 3000 saa. lukiossahan on kerroin, eli yksi kurssi on 1,1. mutta ei aloitteleva opettaja tosiaan noille tuloille pääse, se on totta.
tuossa linkissä tulee muistaakseni opetusvelvollisuus väärin joihinkin hommiin. esim. englannin (pitkän kielen) opetusvelvollisuus on 18.
Ihan sama mitä niille maksetaan, työ on henkisesti todella syvältä ja ihan fiksuistakin ihmisestä on tullut täydellisen vähäjärkisiä tylsimyksiä siihen mennessä kun palkkalaskelmasta löytyy tuollaisia summia. Ei rahalla voi korvata vuosien tylsistymistä ja älyllistä rappiota!
t. yksi kielenopettajan koulutuksen hankkinut, joka on aina löytänyt mielekkäämpää tekemistä
Mulla on 12 vuoden jälkeen peruskoulussa aineenopena 36000 € / vuosi. Lohduttaako se sua?
insinöörin tapainen, niin kyllä tuon liksan jo ansaitsee. Lukion opettajalla on kyllä hommia tuntien valmistelussa, kokeiden korjaamisessa ja ajan tasalla pysymisessä. Jos haluaa hommansa hyvin tehdä. Yleensäkin opettajan hommia arvostelevat ne, jotka eivät itse ole koskaan mitään kouluttamiseen tehneet. Minä en ole opettaja, mutta joskus on toimenkuvaani kuulunu tkoulutusvastuu ja koulutuksen valmistelu ja kolutuksen pitäminen. Ei ollenkaan helppoa hommaa. Kyllähän siitäkin hommasta helpolla pääsisi, mutta uskon,e ttä harva opettaja haluaa lusmuilla. Kyllä palaute tulee nopeasti ja helposti takaisin.
on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?
Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
Totuus katoaa trolleihin, kuten kestelupalstoilla niin monesti. Asiaan on jo täysin tyhjentävä vastaus edellä annetussa linkissä:
http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi?TASO=LU&vaihe=4&virka=LE&kelpoisuus=1
On helppo todeta, että edellisen viestin luvut eivät voi pitää paikkaansa. Ylitunteja tarvittaisiin enemmän kuin mitä mikään kuntatyönantaja sallii. On myös huomattava, että opetusvelvollisuus tarkoittaa täyttä työaikaa ja ylitunnit tarkoittavat lisätyötä.
Oma kokemus lukion lehtorina on yli 10 v. Itse kieltäydyn nykyisin mahdollisuuksieni mukaan kaikista ylitunneista. Aina se ei onnistu. Työmäärä pysyy näin kohtuullisena ja pystyn tekemään sen siten, että olen lopputulokseen tyytyväinen.
Olen ollut 18 vuotta lukiossa töissä fysiikan ja matematiikan opettajana. Ylitunteja oli viime vuonna jonkin verran. Viime vuoden palkka oli 68 000 euroa.
Kerrankin joku ketju piristi päivääni :)
t. tuleva aineenopettaja