Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?
Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.
Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.
Kommentit (244)
Lukiossa aineryhmien sisällä on valtavasti eriarvoisuutta, mikä selittää palkkajakaumaa. Äidinkielen lehtorin opetusvelvollisuus on 16 vuosiviikkotuntia, kun taas esim. reaaliaineiden opettajilla 21. Käytännössä reaaliaineiden opettajat tekevät yhden ylimääräisen työpäivän viikossa äikän opettajiin verrattuna samalla palkalla. Kevyestä lukujärjestyksestä johtuen juuri esim. äikän opettajat ottavat mielellään lisäkursseja, jotka nostavat heidät monesti palkkajohtajiksi lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:48"]on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?
Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
[/quote]Ei pitäisi, koska palkka pitää tulla työn tuottavuuden mukaan, ei koulutuksen mukaan.
On täysin vääristynyt ajattelutapa että koulutus oikeuttaa tiettyyn tulotasoon. Koulutus antaa vain eväitä päästä tuottavaan työhön, josta on mahdollista saada suuremman osan tuotosta myös itselleen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 11:39"]
Tienasin tänä vuonna 61000€, lukion lehtori, 5v lisät eli 5%. Jonkun verran ylitöitä.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Tunnen toki muutaman lukion lehtorin, jolla palkka tuota luokkaa, mutta niillä on kaikki ikälisät + ylitunteja todella paljon. Saadaksesi tuon palkan, sulla on oltava vähän enemmän kuin "jonkin verran ylitöitä".
Tienasin viime vuonna 65000 lukiossa. Ylitunteja on ja paljon. Joka toinen vkloppu teen töitä. Lisäksi vielä iltatöitä kansalaisopistossa yhden kurssin verran. Veroprosentti 32, joten käteen jää 3000 euroa per kuukausi. Oikeasti peruspalkka on 2900 + ikälisät, joten kun ylitunnit tippuu pois, palkkaa jää käteen noin 2100. Mutta sitten on viikonloput vapaat ja jaksaa illalla ehkä tehdäkin jotain. Ylitunteja ei saa silloin kuin haluaa. Niitä saa joksus käytännön asioiden vuoksi, esim. toinen saman aineen opettaja on osa-aikaeläkkeellä tms. Toinen vaihtoehto olisi palkata joku osa-aikaiseksi, mutta sellaisiin hommiin on vaikea saada pätevää ja tulee maksamaan kunnalle enemmän kuin lätkäistä ylitunnit jollekin jo työssä olevalle.
Laitan joka pennin jenin talteen, kun on ylitöitä. Varaudun koko ajan peruspalkalle tippumiseen. Sillä ei sitten ihan leijuta. 2100 miinus asunto = 1100 käteen - bensat 200 ja ruoat 500 - sähkö, netti, puhelin, lasten harrastukset ja omat menot = tili tuli tili meni. T: yh, joka paiskii töitä
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:45"]Tienasin viime vuonna 65000 lukiossa. Ylitunteja on ja paljon. Joka toinen vkloppu teen töitä. Lisäksi vielä iltatöitä kansalaisopistossa yhden kurssin verran. Veroprosentti 32, joten käteen jää 3000 euroa per kuukausi. Oikeasti peruspalkka on 2900 + ikälisät, joten kun ylitunnit tippuu pois, palkkaa jää käteen noin 2100. Mutta sitten on viikonloput vapaat ja jaksaa illalla ehkä tehdäkin jotain. Ylitunteja ei saa silloin kuin haluaa. Niitä saa joksus käytännön asioiden vuoksi, esim. toinen saman aineen opettaja on osa-aikaeläkkeellä tms. Toinen vaihtoehto olisi palkata joku osa-aikaiseksi, mutta sellaisiin hommiin on vaikea saada pätevää ja tulee maksamaan kunnalle enemmän kuin lätkäistä ylitunnit jollekin jo työssä olevalle.
Laitan joka pennin jenin talteen, kun on ylitöitä. Varaudun koko ajan peruspalkalle tippumiseen. Sillä ei sitten ihan leijuta. 2100 miinus asunto = 1100 käteen - bensat 200 ja ruoat 500 - sähkö, netti, puhelin, lasten harrastukset ja omat menot = tili tuli tili meni. T: yh, joka paiskii töitä
[/quote]
Maksat kyllä liikaa veroja eikä se palkka ihan noin pieneksi laske perustuntimäärälläkään, koska samalla laskee veroprosentti. Lisäksi saat varmaan elareita tms.
Ottaen huomioon, että esim. sairaanhoitaja voi tienata vuodessa 50000 euroa, niin 56000 on lukion opettajan palkaksi vähän.
Mutta yleisesti ottaen julkisen sektorin palkkoja pitäisi leikata vastaamaan sitä tasoa, mihin olisi varaa ilman valtion velanottoa. Eli n. 25% pois.
Lukion opettajien palkka tosiaan vaihtelee vuosittain opetettavien kurssien mukaan. Tällä hetkellä monessa koulussa säästetään. Se tarkoittaa vähemmän opetetusta ja vähemmän palkkaa. Mutta tosiaan, viime vuonna tienasin noin 60000 euroa. Tänä vuonna jonkin verran vähemmän. Olen tyytyväinen ammatinvalintaani - työtä, vapaa-aikaa ja palkkaa sopivassa suhteessa. :)
T. tyytyväinen lukion ope
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:56"]
Lukiossa aineryhmien sisällä on valtavasti eriarvoisuutta, mikä selittää palkkajakaumaa. Äidinkielen lehtorin opetusvelvollisuus on 16 vuosiviikkotuntia, kun taas esim. reaaliaineiden opettajilla 21. Käytännössä reaaliaineiden opettajat tekevät yhden ylimääräisen työpäivän viikossa äikän opettajiin verrattuna samalla palkalla. Kevyestä lukujärjestyksestä johtuen juuri esim. äikän opettajat ottavat mielellään lisäkursseja, jotka nostavat heidät monesti palkkajohtajiksi lukiossa.
[/quote]
Höpö, höpö ja höpö. Itse olen matikan ope enkä yhtäön kadehdi äikänopepuolisiani. Opiskelijoita ryhmässä 35, ryhmiä 3, jokainen ryhmäläinen kirjoittaa keskimäärin 4 pitkää tekstiä (keskipituus 4 sivua) kuuden viikon jakson aikana. Yhteensä on siis luettavana 420 tekstiä kuudessa viikossa. Mitään mallivastauksia (kuten meillä tai reaaliaineiden opeilla) ei ole.
Kyllä siis illat ja viikonloput menee mukavasti ihan korjaushommissa - enkä edes mainitse, mitä muuta työhön kuuluu. En siis kadehdi vaan olen tyytyväinen, että minua kuormittavat "vain" tuntien suunnittelu ja kokeiden korjaus (yksi/jakso/ryhmä).
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:58"]
No on kyllä hyvä palkka noin helposta työstä.
[/quote] meillä oli selvää pässinlihaa että luonnontieteet etusijalla ts syventäviä ja pitkä matematiikka, voi olla että poika on käynyt vaan pakolliset kuviot opolla ja tekee päätökset myös itse ilman vanhempia.
no helppo ja helppo, kaikki hommat voi ottaa joko vaikeina tai helppoina, riippuu miten vakavasti vastuuseensa asennoituu. Palkan ja vastuun korrelaatio on suhteellista. On kovapalkkaisia, jotka eivät palkkansa eteen paljon rehki tai murehdi, sitten on myös pienipalkkaisia, jotka tekevät hommansa huolella ja ylpeydellä...
Mun mielestä lukion opettajilla on paljonkin vastuuta nuorten ihmisten tulevaisuudesta. Lukiolaiset alkavat miettiä, että mitä heistä isona tulee ja opettajat toimivat oman alansa esikuvina näille nuorille sekä myös tiedollisesti välittävät sen, mitä jatko-opinnot vaativat...
[/quote]
Lukion opeilla on hyvä palkka! Äitini jäi juuri eläkkeelle täysillä työvuosilla, muttei yhtään ylikään. Eläke on 3300 Euroa/kk eli siitä voi päätellän sen viimeisen palkkatason. Itse olen myös opettaja, vastavalmistunut ja peruskoulussa. Minulla on kolme ylituntia ja tienaan 3200. Hauskaa vai mitä, toinen saa eläkettä melkein samasta duunista enemmän kuin minä saan siitä työstä. (äidilläni oli yli puolet tunneista yläkoulussa, vaikka lukion virka olikin, mutta siitä sai lisää palkkaa, kun joutui opettamaan kahdella kouluasteella)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:00"]
Työtunteihin nähden kyllä ehdottomasti liikaa. Ei ihme jos kuntien talous on kuralla.
[/quote]
Lukion opettajan palkka riippuu siitä, kuinka paljon kursseja hänellä on. Minä olen lukio opettja, ja palkkani oli viime vuonna noin 38 000, koska tein vähemmän töitä kuin ap:n kaveri. Ikälisiä minulla on jo reilusti tässä palkassa. Jos palkka on lukion opettajalla noin suuri, hän tekee enemmän töitä kuin minä ja on palkkansa ansainnut mielestäni. Ikuisuusaihe o se, että saman palkan voi toki saada kovin erilaisella työllä. Toiset ovat parempia kuin toiset tässäkin työssä. Ja tietyissä aineissa on enemmän esimerkiksi korjattavaa ja surattavaa. Jos lukion opella on eriyisen hyvä palkka, hänellä muuten usein on jokin projektivastuu, esimerkiksi jokin koko kaupungin lukiokoulutusta edistävä kehitysprojekti.
Olen ollut opetusalalla 20 vuotta ja vuosituloni peruskoulun ja lukion oppilaanohjauksen lehtorina 53 000 Palkka on kuukaudessa 4005 euroa ja 2800 euron kesälomarahat. Veroa menee sen verran että käteen jää 2500 euroa. Pärjää!
Uteliaana lukion opettajan kaverina googlailin ja löysin tällaisen ketjun. Pitääkö tuo palkkasumma paikkansa?
Joo, olen tosi utelias kaikkien kavereitteni palkkojen suhteen :) Me ei rahasta puhuta ja olen kyllä tajunnut, että koska tuo ope on parhaiten kouluttautunut niin hänellä on todennäköisesti myös suurin palkka meidän kaveripiiristä.
Mulla on lukiossa ja peruskoulussa ollut 45-47 000, riippuu ylitunneista, erityistehtävistä, kokemuslisistä yms. Voin siis hyvin uskoa, että joku tienaa vielä 10 000 enemmän.
Työtunteihin nähden kyllä ehdottomasti liikaa. Ei ihme jos kuntien talous on kuralla.
[/quote]
Voit varmasti itse tulla kokeilemaan miten helppoa se on :D, kunhan ensin opiskelet 6-7 vuotta. Voi olla, että jo ensimmäinen päivä on liikaa.
Olen yliopisto-opettaja, kokemusta kymmenen vuotta, vuosipalkka noin 40000 euroa, työtunteja vuodessa 1600. Tuntipalkka siis 25 euroa.
Kyllä on lukiossa hyvät liksat!
[/quote]
no helppo ja helppo, kaikki hommat voi ottaa joko vaikeina tai helppoina, riippuu miten vakavasti vastuuseensa asennoituu. Palkan ja vastuun korrelaatio on suhteellista. On kovapalkkaisia, jotka eivät palkkansa eteen paljon rehki tai murehdi, sitten on myös pienipalkkaisia, jotka tekevät hommansa huolella ja ylpeydellä...
Mun mielestä lukion opettajilla on paljonkin vastuuta nuorten ihmisten tulevaisuudesta. Lukiolaiset alkavat miettiä, että mitä heistä isona tulee ja opettajat toimivat oman alansa esikuvina näille nuorille sekä myös tiedollisesti välittävät sen, mitä jatko-opinnot vaativat...
Toihan on helvetin huono palkka yliopiston käyneellä!!! Mun mie son käynyt työkkärin 11 kk kurssin ja vuosipalkka on yli 80000e.