Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?
Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.
Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:48"]
on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?
Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
[/quote]
No ei helvetissä pitäisi. Yksityisen puolen liksat perustuvat siihen että osaa ja tekee. Dimpanssi joka on vähän epäpätevä ja melko laiska on työtön. Josvaikka Nokia vähentää väkeä, niin tulee työttömiä.
Valtion ja kunnan virat ovat varmoja, eikä pieni epäpätevyys tai saamattomuus tuo potkuja.
/itsekin valtion työntekijä
Aloittajalle: Että kehtaat lukea toisten verotietoja ja tulla vauvapalstalle niitä retostelemaan!
Nimim. Päätoiminen tuntiopettaja yläluokilla ikälisiä 10v, bruttopalkka 2380€/kk
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:48"]
on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri? Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
No ei helvetissä pitäisi. Yksityisen puolen liksat perustuvat siihen että osaa ja tekee. Dimpanssi joka on vähän epäpätevä ja melko laiska on työtön. Josvaikka Nokia vähentää väkeä, niin tulee työttömiä.
Valtion ja kunnan virat ovat varmoja, eikä pieni epäpätevyys tai saamattomuus tuo potkuja.
/itsekin valtion työntekijä
ihan pienenä muotoseikkana vain, että opettajanvirkaa et epäpätevänä saa. sijaisuuksia voit toki tehdä, mitta palkkasikin on pätevää huomattavasti pienempi silloin. itse sain 30% pienempää palkkaa ekassa paikassa, kun en ollut vielä saanut papereita ulos yliopistolta. ja sain myös siltä kuukaudelta pienempää palkkaa jona valmistuin (päivämäärä papereissa) koska kaupunki katsoo kuukausitasolla palkan - et aika hyvä vedätys palkassa tässäkin.
aineenopettajan (peruskoulu ja lukio) palkkat alkavat 2750-2850 euron väliltä ilman ikälisiä, kun on opetusvelvollisuus täynnä. jos lukion opettaja tienaa 56t euroa, niin pikaisella laskutoimituksella näkee, että ko. opettajalla on monia ikälisiä ja paljon ylitunteja. ei taida olla ihan nuori opettajakaan? sillä opettajien ikälisät maksetaan 5,8,10,15,20 työvuosina. erityisesti pienillä paikkakunnilla voi ylituntien määrä kasvaa suureksi, koska kunnalle on halvempaa ylitunnit kuin toisen opettajan palkkaaminen - opettaja kun saa ylitunneista vähintään 17% pienempää palkkaa kuin normaalitunnista. esimerkiksi 5 ylityötuntia on tuonnut kunnalle jo noin yhden tunnin säästön palkkamenoissa, joka olisi pitänyt maksaa sille toiselle opettajalle palkkatuntina.
opettajan palkoissa on muutama sudenkuoppaa: ensimmäinen ikälisä maksetaan vasta 5v työsuhteen jälkeen (ja sekin vaivaiset 4% pk). toinen sudenkuoppa on se, että ylitunneista maksetaan pienempää palkkaa ja kolmas se, että palkka on määritetty luokassa tapahtuvan opetustunnin perusteella, ei todellisen työajan.
no mutta, opettajan työ on valinta siinä missä muukin ammatti. jos haluaa parempaa palkkaa, pitää haleutua parempipalkkasiin töihin. sitä vain sanon, että tuota palkkaa olisi syytä tarkastaa nykypäivänä kasvaneiden vaatimusten takia. nyt työtehtävät monipuolistuvat niin odotetaan, että opettajat kouluttautuvat itse vapaa-ajalle käyttämään uudenlaista tekniikkaa ja osaamisesta ei makseta myöskään lisää. itse kun olin yksityisellä, niin lisiä jaeltiin osaamisen mukaan. kun pätevöidyit johonkin, sait palkankorotuksen automaattisesti. opettajan palkkamalli on hiukan vanhentunut tässä mielessä. ja suuresti kismittää se, että opettajilta poistettiin ensimmäinen 2v ikälisä. tuo oli uusille opettajille hyvä kannustin jatkaa työssään. valitettavan moni hyvä opettaja lähtee ensimmäisten vuosien aikana muualle. syy on moniste uupumus ja määräaikaisuus.
Ihan vain tiedoksi: 2v jälkeen tuleva ikälisä siirtyi suoraan alkupalkkaan, koska palkka on alhainen. Sain itse tehdä tuon 2 v pienellä palkalla ja saadessani tuon ikälisän, sen saivat vastavalmistuneetkin. Otti päähän tietysti se.
Tosta menee aika suuri osa veroihin, eli lopulta saattaa tienata vaan vähäsen normaalituloista enempi...
Kaverini on neurologi. Hänen vuositulot jo ilman päivystyksiä on jotain 100000e.
Kyllä tuo lukion opettajalle on ihan ok palkka, kyseessä on vastuunalainen homma jos sen kunnolla hoitaa. Ja iltaisikinkin joutuu tekemään hommia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lukion fysiikan opettajamme sanoi aikoinaan ennen eläkkeellä jäämistään että oli ollut lukion opettajana paria vuotta vaille 40 vuotta ja että vuosipalkka on lähempänä 100 000 euroa kuin 50 000 euroa mutta ei suostunut paljastamaan tarkkaa summaa.
Tosin fyysikolle teollisuuden parissa tuokaan ei olisi vielä paljoa eli kaikki on suhteellista.
Fyysikko asiantuntijana ei todellakaan tienaa 100000e teollisuudessa Suomessa, ellei siis ole joku tutkimusjohtaja tai tuotekehitysjohtaja.
Saa nähdä pääsenkö ikinä itse tuohon. Nyt noin 5 vuotta takana lukiossa opettamista ja palkka ei ole ollut ikinä suurempi kuin 45 000e/vuosi ja tuona vuonna sain myös kesän palkan ja tein ihan liikaa ylitunteja.
Yleensä palkka ollut noin 35 000e/vuosi. Tämäkin sisältää jo vähän ylitunteja, koska kesän palkkoja en yleensä saa.
Virka olisi mahtava juttu. Alkaa kyllä pikkuhiljaa vituttamaan tämä joka vuotinen monen tonnin palkanalennus, jota myös kesäkeskeytykseksi kutsutaan. Sen vuoksi kun ei kesäkuukausilta kokemustakaan kerry, minkä vuoksi myös ikälisien saanti venyy aina pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
No, eihän tuo nyt ole mitenkään erikoinen palkka maisterin tutkinnolla.
Ammattikoulun aineenopettaja, joka on itse suorittanut vain AMK-tutkinnon, voi tienata vielä paljon paremmin.
Sukulaiseni on oppisopimuksella aikoinaan valmistunut kondiittori, siihen päälle restonomin opinnot AMK:ssa ja vuosi erityisopettajaksi kouluttautumista ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Hän opettaa amislaisia kondiittoreiksi ammattikoulussa. Palkka on kaikilla ikälisillä 5000 euroa/kk eli 62 000 euroa vuodessa!
Jokainen voi miettiä paljonko tuntien valmistelua tai kokeiden korjaamista on lukion lehtorilla amislaisia kondiittoriksi opettavaan opettajaan verrattuna. Kyllä ne valmistelut lukuaineissa ovat ihan eri tasoa, kuin näissä kädentaitoaineissa.
Opettajan omasta koulutustasosta puhumattakaan.
Silti palkka on amisopettajalla paljon parempi!
Toisaalta nykyisin on maisterin tutkinnolla alle 3000 euron kk-palkalla paljon ihmisiä julkisella sektorilla töissä (etenkin pätkätöissä) eli vaihtelu on todella suurta. Monille maistereille tosin töitä ei tunnu lötyvän ollenkaan paitsi jostain Mäkkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo kovia liksoja julkisen sektorin suojatyöpaikasta, jossa mitään todellista tulosvastuuta ei tunneta. Voit olla tunnollinen ja tehdä työsi hyvin, tai voit "tehdä" "työsi" hällä väliä -tyylillä haistattaen mielessäsi kaikille pitkät paskat. Lopputulos on sama; julkinen (velka)raha virtaa tilille ja mitään pelkoa irtisanomisesta ei ole.
Ei jossain Nokiassakaan kyllä mitään todellista tulosvastuuta ollut vuosikausiin, sitten koko firma menikin alas. (paitsi verkko-Nokia) Ja kovia palkkoja maksettiin, ainakin osalle porukkaa.
Mä olen lukion ope ja tienaan 60 tuhatta vuodessa. Plus lomarahat, jotka nyt ei enää jatkossa kovin isot ole. Käteen jäävä summa nyt ei siihen verrattuna enää kovin häävi ole, mutta pienten lasten äitinä opettajan ammatissa on paljon muita hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
No, eihän tuo nyt ole mitenkään erikoinen palkka maisterin tutkinnolla.
Ammattikoulun aineenopettaja, joka on itse suorittanut vain AMK-tutkinnon, voi tienata vielä paljon paremmin.
Sukulaiseni on oppisopimuksella aikoinaan valmistunut kondiittori, siihen päälle restonomin opinnot AMK:ssa ja vuosi erityisopettajaksi kouluttautumista ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Hän opettaa amislaisia kondiittoreiksi ammattikoulussa. Palkka on kaikilla ikälisillä 5000 euroa/kk eli 62 000 euroa vuodessa!
Jokainen voi miettiä paljonko tuntien valmistelua tai kokeiden korjaamista on lukion lehtorilla amislaisia kondiittoriksi opettavaan opettajaan verrattuna. Kyllä ne valmistelut lukuaineissa ovat ihan eri tasoa, kuin näissä kädentaitoaineissa.
Opettajan omasta koulutustasosta puhumattakaan.
Silti palkka on amisopettajalla paljon parempi!
Lukion opettajien palkkatason ymmärrän kyllä kaikkine iltatöineen (ja FM-tutkintoineen) mutta joidenkin amisopettajien palkkatasoa täytyy kyllä ihmetellä. Ei ole ihme jos Suomen koulutusjärjestelmä tulee kalliiksi jos amisopettajillekin maksetaan 5000e/kk, jotain rajaa tässä pitäisi olla.
Ja koko tuo ikälisäjärjestelmä on vähän outo, ei yksityisellä sektorilla ole mitään ikälisiä. Yksityisellä sektorilla täytyy yleensä selkeästi edetä organisaatiossa jotta voi saada parempaa palkkaa tai olla todella hyvä jossain jotta voi neuvotella itselleen paremman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukion ope ja tienaan 60 tuhatta vuodessa. Plus lomarahat, jotka nyt ei enää jatkossa kovin isot ole. Käteen jäävä summa nyt ei siihen verrattuna enää kovin häävi ole, mutta pienten lasten äitinä opettajan ammatissa on paljon muita hyviä puolia.
Mitäköhän tarkoittaa tässä "ei kovin isot" lomarahat? Kerrotko ihan euromäärän suurinpiirtein joka tulee lomarahoina? Siis ilmeisesti kysessä on tämä 30%:n määraikainen alennus lomarahoihin?
Voisin verrata nimittäin omiin lomarahoihin yksityisellä sektorilla.
Ja mitä tarkoittaa kuntapuolen työntekijöiden uikutus yleensäkin noista lomarahoista jos he ovat tähän mennessä saaneet enimmillään 7 viikon ajalta lomarahat, tätä en voi käsittää. Nyt heille tulee määräaikainen 30%:n alennus lomarahoihin, on se hirveää.
Opettajilla voi olla toki erilainen lomarahajärjestelmä kuin muilla kuntapuolen työntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tarkoittaa tässä "ei kovin isot" lomarahat? Kerrotko ihan euromäärän suurinpiirtein joka tulee lomarahoina? Siis ilmeisesti kysessä on tämä 30%:n määraikainen alennus lomarahoihin?
Voisin verrata nimittäin omiin lomarahoihin yksityisellä sektorilla.
Ja mitä tarkoittaa kuntapuolen työntekijöiden uikutus yleensäkin noista lomarahoista jos he ovat tähän mennessä saaneet enimmillään 7 viikon ajalta lomarahat, tätä en voi käsittää. Nyt heille tulee määräaikainen 30%:n alennus lomarahoihin, on se hirveää.
Opettajilla voi olla toki erilainen lomarahajärjestelmä kuin muilla kuntapuolen työntekijöillä.
Aiemmin se on ollut n. 40% heinäkuun palkasta. Miinus verot toki. Ai leikkaus on määräaikainen? No, nähtäväksi jää. En sanonut että leikkaus olisi jotenkin "hirveä" asia, kunhan kommentoin että palkkani päälle tulee lomaraha, joka jatkossa ei mikään mahdoton summa ole. Nopeasti laskettuna kai (jos olen oikein ymmärtänyt tuon leikkauksen) siis n. 1400 miinus verot eli käteen jää jotain reilu 800 euroa.
Minä olen ala-asteella erityisluokanopettajana. Opetusvelvollisuus 22t, opetan 26t/vko. Vuosipalkka nin 55 000€. Olen tyytyväinen. :)
kaveri oli yliopistolla opettajana ja sanoi että lukiossakin opettajat saa parempaa palkkaa.
Toimin Lukiossa ja yläkoulussa aineenopettajana kahdessa aineessa. Opetusta ja muita kalenteriin merkittyjä velvollisuuksia viikossa 31h, johon päälle kaikki kokoustamiset, kokeiden korjaukset, valvonnat jne. Uuden opsin myötä kaikki materiaali pitää pikkuhiljaa laittaa uusiksi. Oppiaineideni sisällöt muuttuvat varsin radikaalisti. Oppiaineissani tapahtuu myös tieteellisiä edistysaskeleita jatkuvasti.
Teen viikossa töitä 50-60h. Yleensä yritän pitää yhden päivän viikossa töistä vapaana. Tälle illalle olen varannut 140 sivua kokeiden korjausta ja maanantain lukion tuntien viimeistelyn.
Palkka on 3100€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Toimin Lukiossa ja yläkoulussa aineenopettajana kahdessa aineessa. Opetusta ja muita kalenteriin merkittyjä velvollisuuksia viikossa 31h, johon päälle kaikki kokoustamiset, kokeiden korjaukset, valvonnat jne. Uuden opsin myötä kaikki materiaali pitää pikkuhiljaa laittaa uusiksi. Oppiaineideni sisällöt muuttuvat varsin radikaalisti. Oppiaineissani tapahtuu myös tieteellisiä edistysaskeleita jatkuvasti.
Teen viikossa töitä 50-60h. Yleensä yritän pitää yhden päivän viikossa töistä vapaana. Tälle illalle olen varannut 140 sivua kokeiden korjausta ja maanantain lukion tuntien viimeistelyn.
Palkka on 3100€ kuussa.
Tuo 3100e taitaa olla nettopalkka, koska muuten joku ei täsmää. Ilman mitään ikälisiäkin aineenopen peruspalkka on melkein 3000e ja riippuen opetettavasta aineesta sinulla on noin 10 ylityötuntia tuon päälle. Palkan pitäisi olla huomattavasti enemmän kuin 3100e, jos olet pätevä opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä? Tältä palstalta olen oppinut, että opettajan työpäivä on vähintään 12 tuntia pitkä ja kesäkeskeytystäkään ei voi lomaksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
kaveri oli yliopistolla opettajana ja sanoi että lukiossakin opettajat saa parempaa palkkaa.
Joo, tätä seikkaa olen itsekin ihmetellyt kovasti. Arvostan opettajien työtä kyllä mutta juuri tämä, että yliopistolla osa opettajista saa käsittämättömän huonoa palkkaa suhteessa kuinka vaativia asioita heidän pitää opettaa. Ja sitten joku amisopettaja tai AMK-opettaja saa korkeampaa palkkaa. Ei tässä ole mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:59"]
Minä olen amiksessa linjanvetäjänä, opetusvelvollisuutta 12 h viikossa. Viime vuonna tienasin työstäni 68000 euroa.
[/quote]
Uskoo, ken tahtoo. Kerro Mikä amis noin hyvin maksaa:). Itse olen ihan vaan yliopettaja ammatikorkeakoulussa ja tienaan n. 57000. Opetusvelvollisuus 20H/vko, mutta muuta työtä on paljon. Ja olen myös ylpeä ammatistani ja satsaan siihen. Toivon, että opiskelijani saavat siitä kaiken irti. Itsensä jatkuva koulutus ei myöskään kuulu "velvollisuuteeni".
Ps. Kuka kaivoi noin vanhan ketjun? Ja mmiksi?