Siis kuka ääliö ostaa niitä TEKOKUITUISIA vaatteita, joita kaupat on pullollaan?!
Nytkin viimeisimpänä tämä Lindexin Missoni-kokoelma, neuleet peilkkää akryyliä ja polyamidia. Jotkut jopa viskoosia - jippii! Joissakin mukana nimellisesti pari prosenttia villaa.
Mä tartun aina ensimmäisenä kaupassa vaatteet pesulappuun ja katson materiaaliselosteen. Jos tekokuituja (tai muuntokuituja) on yli 20%, niin kauppaan jää rätti. Monissa tuotteissa, kuten oloasuissa, vaadin 100% puuvillan, mieluiten luomuna.
Urjeiluvaatteet on erikseen, niissä valitsen tarkoituksella muovin.
Mutta siis kerro minulle, miksi ostat tekokuiturättejä? Jonkunhan niitä on pakko ostaa, kun kaupoista ei meinaa enää muunlaisia saada!
Kommentit (34)
Tekokuituiset vaatteet nyt eivät vain yksinkertaisesti toimi, etenkään Suomen talvessa. Kylmiä, sähköisiä ja hetikohta nyppyjä täynnä. Kauppoihin saavat jäädä mun puolesta, vaikka olisi kuinka halpaa ja hyvännäköistä.
enää yhtään akryylineuletta. Ongelma on vain se, että villaisia onkin sitten jo vaikeampi löytää suht pienen kaupungin tarjonnasta! Mulle käy kyllä sellainen neule, jossa on osa tekokuitua (muuntokuituisia en tähän laske, muuntokuiduista tykkään), mutta suurin osa pitäisi olla villaa.
Totta kai villaan pitää panna enemmän rahaakin, mutta villa kestää paremman näköisenä pitempään eikä sitä tarvitse pestä kovin usein.
Mä en halua vaatekaappia täyteen nyppyyntyviä lumppuja, mutta ei tämäkään vaihtoehto ihan helppo ole...
Tai lahjo joku sukulainen/ystävä neulomaan. ;)
enkä myöskään pyytäisi ketään ilmaiseksi neulomaan. Siitä pitäisi maksaa, mutta lopputulos ei kuitenkaan välttämättä olisi sitä, mitä haluaisin.
Olin pitkään vaatekaupassa töissä, ja kokemuksesta voin sanoa, että tekokuidut ovat tosi sontaa. Mutta jokainen käyttäköön rahansa niin tyhmästi kuin itse haluaa. Kannattaisi kuitenkin ottaa asioista, esim materiaaleista, selvää, niin ostopäätöksetkin olisi järkevämpiä.
yhden illan sitä voi hikoilla vaikka viskoosivaatteissakin, kunhan näyttää glamouröösiltä ;)
yhden illan sitä voi hikoilla vaikka viskoosivaatteissakin, kunhan näyttää glamouröösiltä ;)
nuorena ja tyhmänä tekokuitu"neuleen". Siis aivan karsea matsku: kylmä ja hiki samaan aikaan.
Never again. Katson kans ekana matskun, myös lastenvaatteissa ja muutenkin suosin laatumerkkejä. Silloin luonnonkuidun käyttö on yleensä itsestään selvyys.
mutta kaikki tuntuvat olevan juuri noita tekokuiturääsyjä. Mistä saisin lämpimän, aidon villatakin?
Kaikki palaa poroksi, ei tul epaljoa kaatopaikkajätettä.
Ne ovat selluloosasta tehtyjä muuntokuituja. Muuntokuidut ovat ihan passeleita vaatteisiin - eivät hiosta. Viskoosi toki rypistyy helposti, mutta sekoitteena ihan hyvää materiaalia.
Mä etsin viime talvena kaikki kaupat läpi villaneuleita. Ei löytynyt. Parhaimmillaan oli villaa puolet. Nyt syksyllä löysin ihania ohuita merinovillaneuleita Cos:sta.
Viskoosissa ei materiaalina ole mitään vikaa.
Mutta olen samaa mieltä polyamidista ja akryylista. Nyt on paljon kivan näköisiä, värikkäitä neuleita kaupoissa, 100-prosenttista polyamidia. Käytössä aivan kauheita, sähköisiä ja rätiseviä. Talvella ei voi ollenkaan käyttää, mutta ei paksulla neuleella oikein muulloinkaan käyttöä ole. Jäävät siis kauppaan minun osaltani.
Mutta kyllähän tuo epämukavien kertakäyttövaatteiden tarjonta kertoo myös siitä, että jotkut ihmiset on valmiita ostamaan niitä.
pelkkä kosketus riitti. Juu ei. En osta... Tuntuu, että nyt on kaikki paikat pullollaan just niitä vaatteita, joihin koskeminenkin hiostaa :P