Siis kuka ääliö ostaa niitä TEKOKUITUISIA vaatteita, joita kaupat on pullollaan?!
Nytkin viimeisimpänä tämä Lindexin Missoni-kokoelma, neuleet peilkkää akryyliä ja polyamidia. Jotkut jopa viskoosia - jippii! Joissakin mukana nimellisesti pari prosenttia villaa.
Mä tartun aina ensimmäisenä kaupassa vaatteet pesulappuun ja katson materiaaliselosteen. Jos tekokuituja (tai muuntokuituja) on yli 20%, niin kauppaan jää rätti. Monissa tuotteissa, kuten oloasuissa, vaadin 100% puuvillan, mieluiten luomuna.
Urjeiluvaatteet on erikseen, niissä valitsen tarkoituksella muovin.
Mutta siis kerro minulle, miksi ostat tekokuiturättejä? Jonkunhan niitä on pakko ostaa, kun kaupoista ei meinaa enää muunlaisia saada!
Kommentit (34)
on tärkeintä ulkonäkö, istuvuus, tyyli. Kangas kai menee tohon istuvuuteen. En tulis mieleenkään katsoa, mistä se on tehty. Hinta vaikuttaa myös, materiaali ei.
Mitään silkkejä tai muuten kiiltäviä en ikinä osta, enkä villaisia myöskään.
sillä ne eivät kuluta luonnonvaroja samalla tavoin? En oo tosiaankaan asiantuntija, mutta löytyi heti tämmöinen:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/eko-ostaja/tekstiilit/puuvilla/
Tuossa ainakin yks pointti. Kuinka helposti sitten löytyy luomu-puuvillaa yhtään mistään ja millä hinnalla?
tekokuiduissa on? Miksei niitä saisi käyttää ilman että joku vaahtosuinen fanaatikko penää perusteluita niiden käytölle av:lla?
Mutta ne tuntuu epämiellyttäviltä päällä ja sitä nukkaantumista :(
Kyllähän nuo vaatteet ovat hyviä olleet! :)
mutta saatan silti ostaa keinokuitua. Neuleet ostan villaisina/puuvillaisina/silkkisinä, tai jos vähän on jotain sekoitetta ei haittaa. Mutta topit ostan ihan mielellään vaikka olisivat polyesteria tai viskoosia. Eivät rypisty niin helposti, on helppo pestä ja pysyvät hyvinä ahkerassakin käytössä. Ovat myös edullisempia kuin esim. silkkiset.
Silkkitopit ovat kyllä ihania ihoa vasten, mutta arkikäytössä menee ihan tuo polyesterkin.
Aika tavalla kaatopaikkajätettä tulee niistä vaatteista loppujen lopuksi. Tässä mielessä luonnonkuidut on parempia. Itse en kyllä edes tykkää siitä, miltä tekokuidut tuntuu iholla.
Itse en osta villaisia neuleita, kun ne kutittaa ja on kuumia. Tekokuitu käy hyvin. Tosin kesävaatteissa ne taas ovat hiostavia ja vain luonnonkuidut sopii. Kukin kangas aina tilanteen mukaan.
Neule: 80% viskoosia, 17% polyamidia ja #% elastaania. Mikä tässä siis on vialla?
Toppi: 95% puuvillaa, 5% elastaania.
Kestääkö puuvillaiset vaatteet sitten kauemmin? Onko tuotteen kestävyys verrannollinen valmistusaineisiin?
Ja tää ei nyt ole kettuilia vaan oon ihan oikeasti tyhmä :--D
Juu en osta, tiedän nykyään käsikopelolla vaatteen materiaalin. Tekokuitu tuntuu inhottavalta. Eipä tosiaan meinaa löytyä muuta, siksi käytän vuosikausia vanhoja kirpparilta ostettuja puuvillapaitoja. Mielummin olen epätrendikäs kuin vedän niitä sähköisiä ja nyppyyntyviä rytkyjä niskaan. Jo ala-asteella opetettiin käsityötunnilla tekokuiduidta: Polyesteri-polta, viskoosi-viskaa menemään.
...tuntuu epämukavilta ja sähköistää tukan. Tekokuitu on kuumalla kuuma ja kylmällä kylmä.
Sehän on selluloosamuuntokuitu, ei siis synteettinen
Tekokuituiset vaatteet ja tekonahkakengät on suoraan saatanasta.
Minusta tekokuidut on helppohoitoisimpia ja hyvälaatuiset sekoitteet joissa osa luonnonkuitua, myös kauniita. Minua nuo eivät hiosta eikä sähköistä tukkaa, sen sijaan eivät rypisty käytössä, siliävät helposti jne. Enpä viitsi 100% luonnonkuituista juuri ostaa paitsi villapaitoja talveksi.
Hiostaa, nyppääntyy ja alkavat haisemaan hielle nopeasti. Ei tarvitse olla mitään silkkiä tai luomumerinovillaa vaatteiden, ihan normaali puuvillakin on jo mukavampaa päällä kuin polyt.
se hengittää ja tuntuu mukavalta päällä.
En ymmärrä näitä polyamidineulepaitoja yms, koska ne nukkaantuvat ja sähköistyvät.
Fleece ja mikrokuitukankaat ovat ainoita, jotka kelpuutan keinokuiduista. Myös 5% lycraa puuvillan seassa on ok. Bambu, puuvilla, viskoosi ja villa ovat parhaita vaatemateriaaleja.
Puuvilla on aika arkinen materiaali, en tykkää käyttää työoloissa ainakaan pelkästään. Silkki haisee - kyllä. En tiedä liittyykö tähän atopiaan vai mihin, mutta erotan silkkineuleen hajun perusteella. Ulkonäkönsä puolesta silkkineuleet ovat mielestäni kivoja, mutta saan hajuttoman version tekokuiduista. Luomupuuvilla on kyllä ihaninta ihoa vasten.
siis, vähemmän kuin vaatteen istuvuus ja ulkonäkö.
Jos alkavat tekee kivempia vaatteita puuvillasta tms ni sit ostaisin, mut jos tarjonta on mitä on ni ei maha mitää. ostan mikä näyttää hyvälle ja tuntuu hyvälle päälle, harvoin jaksan pesulappua kattella...
vaatteen sivusaumasta esille. :) Täälläkin siis yksi joka on materiaaleista tarkka. Mieluiten puuvillaa, villaa, silkkiä tms. Pikkuisen saa olla jotain muutakin seassa, paitsi ei ikinä akryyliä. Se on karsein. Suurin osa halpaketjujen neuleista on akryyliä, mikä paistaa kilometrin päähän ultimaattisena hirveytenä. En ymmärrä miten kukaan ostaa niitä.
Sama juttu itseäkin! Siis että muuta ei enää saa, ja todella ihmettelin näitä Missoneja just eilen kaupassa, mitä järkeä enää? Joten kertokaa te jotka ostatte!