Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen tällaisen miniän kanssa?

Vierailija
26.09.2012 |

Olen huomannut, että palstan suosituimpia urheilulajeja on haukkua anoppeja, mutta eivät nämä anoppi-miniä -suhteet aina niin herkkua ole meille anopeillekaan.

Minulla on ns. hankala miniä. Tai niin koen, päätelkää itse.

Hän tuntuu olevan aina puolustusasemissa, on keskustelun aiheena melkein mitä vain. Meidän sukumme perinteet ovat kaikki järjestään hänestä typeriä ja huonompia kuin hänen sukunsa, ja yleisetkin kommenttini hän tuntuu tulkitsevan henkilökohtaisena arvosteluna.

Esimerkiksi hiljan käyty keskustelu syntymäpäivien vietosta.

Pojanpoikani täyttää kaksi vuotta. Kysyin, voinko tuoda jotakin tullessani, kun tulemme synttäreille. Miniä sanoi, ettei tarvitse, ostaa kakun kotimatkalla töistä. Kysyin, huolisiko minun leipomani kakun (tykkään leipoa, ja miniä sen tietää. Lisäksi pidän itse tehtyjä kakkuja ostokakkua parempina, mutta en nyt sitä sanonut miniälle). Miniä sanoi, että ihan turhaa, ostokakku kelpaa. Tyydyin siihen, mutta puhelun lopulla miniä palasi aiheeseen ja sanoi, että ei tykkää siitä, että arvostelen hänen tapaansa järjestää asioita. Tipahdin tyystin ja kysyin, että anteeksi mitä, en ole mielestäni arvostellut... johon hän, että justiinhan minä kuulemma olin arvostellut häntä, kun ei ehdi leipoa synttärikakkua, kun on niin kiireinen.

Huokaus. Minusta on ihan ok, että asioita teettää ulkopuolisella, jos ei itse ehdi tai jaksa, tulisi mieleenikään sellaisesta ketään arvostella.

Sinänsä tietysti hyvä, että miniä sanoo suoraan, jos jokin häntä korpeaa, arvostan sitä. Paljon parempi kuin että hautoisi kaunoja itsekseen. Mutta kun tuntuu, että häntä korpeaa niin kovasti kaikki, mitä teen tai sanon. Oikeasti.

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön perheen kanssa. Minut lempattiin pois sairaalasta ja vauvaa en saanut käydä katsomassa. Mutta miniän vanhemmat juoksee siellä koko ajan, koska he ovat ne oikeat isovanhemmat.

Poikamme eli lapsen isä on ulkoistettu jo täysin, kuten mekin.

Onneksi tytön perheessä saamme käydä. Tyttömme kyllä suvaitsee myös miehensä vanhemmat kotiinsa ja on heidän kanssaan hyvissä väleissä.

Anopilla ei ole mitään asiaa synnytyslaitokselle. Synnyttäjän vanhemmat tietenkin tulevat koska heidän tytär synnytti. Sekä isä. Mutta muut ovat vieraita. Synnyttäjän anoppi on vieras. En minäkään haluaisi anoppia synnytyssairaalaan

Eli äidin vanhemmat siis saavat lapsenlapsen, mutta isän vanhemmat eivät, hehän ovat vain vieraita ihmisiä eivätkä kuulu lapsen elämään mitenkään?

Toivon totisesti, etteivät minun poikieni vaimot koskaan ole noin itsekkäitä!

Vierailija
182/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pyysi, että ne pidettäisiin meillä (lapsuudenkodissaan), jossa on paljon tilaa. Parasta on, että kieltäydyn, koska nähtävästi mikään ei pilaa anopin ja miniän välejä yhtä tehokkaasti kuin avun tarjoaminen. Voihan olla, että miniältä ei ole edes kysytty ja hän kokee, että minä päsmäröin.

Huomaatko mitään eroa näissä kahdessa tilanteessa?

Tilanne A

Isovanhempi haluaa ihan välttämättä, että lapsen ristiäisjuhla pidetään hänen kodissaan ja ryhtyy toimiin saadakseen tahtonsa lävitse.

Nuoripari hyväksyy tai ei hyväksy isovanhemman toivetta.

Tilanne B

Vauvan vanhemmat pyytävät saada viettää ristiäiset isovanhemman kodissa, sillä siellä on enemmän tilaa kuin heidän omassa kodissaan. Isovanhempi hyväksyy tai ei hyväksy pyyntöä.

Onko näissä kenties kummassakin kyse siitä, että anoppi tuputtaa apua, jota ei haluta vastaanottaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teitä molempia, miniällä on huono itsetunto,nniinkuin joku sanoi, hän kokee arvosteluna avuntarjoamisen leipomisessa. Hän ei osasa ajatella asiaa niin, että ehkä halusitkin vilpittömästi vain auttaa? Täytekakku on se synttärikahvipöydän tärkein juttu, ja ehkei hän vaan halunnut että anoppi on tehnyt senkin...äh, pikkusieluista, mutta inhimillistä. Mulla on ihana anoppi, mutta silti haluan itsekin valita ja leipoa täytekakun itse. Anoppi tekee usein pullaa tai pikkuleipiä tuliaisiksi, ja kysyy etukäteen, josko haluan jotain leivottavan. Mutta joo, kyllä mä varmaan kallistuisin anopin täytekakun puolelle jos tehdastekoinen olisi toinen vaihtoehto...!

Monet lastensynttärit nähneenä voin väittää että useimmat lapset eivät suostu syömään täytekakkua.

Siksi meillä ainakin nykyään ostetaan joku pieni jäätelökakku, jos kakkua on tarkoitus tarjota. Yleensä mummot vaativat, että kakkua on oltava, joten heidän vuokseen ostetaan joku pikkukakku.

Lapset syövät mieluiten jäätelöä, popparia, karkkia, keksejä, ja ehkä pienen palan sitä jäätelökakkua.

Perinteisistä täytekakuista eivät välitä.

Saman ovat huomanneet lähipiirissä muutkin vanhemmat ja ovat suosiolla jättäneet täytekakut pois kuvioista.

Onkohan tässäkin tapauksessa niin, että kakku hankitaan vain mummon takia, ja siksi vanhemmat haluavat ostaa mahdollisimman pienen kakun. Kun ei sitä kukaan muu kuitenkaan syö.

Vierailija
184/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien anoppien avuntarjousta voi pitää arvosteluna, mutta joidenkin voi. Minulla on kokemusta molemmista. Kyllä sen tietää, milloin siihen "avuntarjoukseen" liittyy arvostelua siitä, ettei teillä nyt tehdä tätä ihan oikein. Kyllähän sitä yrittää silti niellä harmistuksensa, muttei se vain aina onnistu jos joku koko ajan arvostelee.

Vierailija
185/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teitä molempia, miniällä on huono itsetunto,nniinkuin joku sanoi, hän kokee arvosteluna avuntarjoamisen leipomisessa. Hän ei osasa ajatella asiaa niin, että ehkä halusitkin vilpittömästi vain auttaa? Täytekakku on se synttärikahvipöydän tärkein juttu, ja ehkei hän vaan halunnut että anoppi on tehnyt senkin...äh, pikkusieluista, mutta inhimillistä. Mulla on ihana anoppi, mutta silti haluan itsekin valita ja leipoa täytekakun itse. Anoppi tekee usein pullaa tai pikkuleipiä tuliaisiksi, ja kysyy etukäteen, josko haluan jotain leivottavan. Mutta joo, kyllä mä varmaan kallistuisin anopin täytekakun puolelle jos tehdastekoinen olisi toinen vaihtoehto...!

Monet lastensynttärit nähneenä voin väittää että useimmat lapset eivät suostu syömään täytekakkua. Siksi meillä ainakin nykyään ostetaan joku pieni jäätelökakku, jos kakkua on tarkoitus tarjota. Yleensä mummot vaativat, että kakkua on oltava, joten heidän vuokseen ostetaan joku pikkukakku. Lapset syövät mieluiten jäätelöä, popparia, karkkia, keksejä, ja ehkä pienen palan sitä jäätelökakkua. Perinteisistä täytekakuista eivät välitä. Saman ovat huomanneet lähipiirissä muutkin vanhemmat ja ovat suosiolla jättäneet täytekakut pois kuvioista. Onkohan tässäkin tapauksessa niin, että kakku hankitaan vain mummon takia, ja siksi vanhemmat haluavat ostaa mahdollisimman pienen kakun. Kun ei sitä kukaan muu kuitenkaan syö.

joten eikös siellä tarjoilla porkkanatikkuja ja kermaviilidippiä?

meillä se perinteinen kakku on isompien lasten synttäreillä ollut iso juttu ja kakkua ovat lapset syöneen innolla ehkä siksi, että se on aito kotona ehty eikä höttöinen kaupan lisäainekakku.

Vierailija
186/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähä tyhmä? Tuommonenhan riippuu ihan siitä missä väleissä ollaan ja mitä on totuttu yhdessä touhuamaan. Sekä siitä tyylistä millä avuntarjous esitettään; ihan äänensävystä sekä ajankohdastakin alkaen. VArsinaisista sanoista puhumattakaan.

Itsekin taas provosoiduin, vaan oikeasti aattelin että oot vähän tyhmä. Etkä ihan vähän.

tulla tarjoamaan toiselle synttärikakkua. Noh, eiköhän tämä ole provo johon tulee taas 5000 vastausta. Mutta vika ON sussa. Sama kuin miniäisi tulisi sanomaan sulle kun isäntäs täyttää 60 vee, että mä voin tulla tekemään teille kakun. Tai siivouksen. Miltä tuntuis?

Vierailija
187/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniän ehdotus tulla siivoamaan anopin koti juhlia varten olisi verinen loukkaus, ihan oikeasti. Toki muuten avun tarjoaminen on peruskohteliaisuutta, mutta mä en siis todella pysty kuvittelemaan ehdottavani 60+ anopilleni että tulisin heille siivoamaan :D.

Vierailija
188/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän nöyrästi anteeksi. Elelläänhän sopuisasti jatkossa, apua tarjoten ja hyväksyen.

Tämän ketjun luettuani tajusin kuinka hassu ja huono itsetunnoltani olinkaan.

Terv. Miniäsi

Elelet elämääsi, ei sinun miniän kanssa tarvitse mitään tehdä. Hän koki, että leipomistarjouksesi oli piikki, eikä sitä voi hänen kokemuksenaan vähätellä. Et tarkoittanut sitä, ja ilmeisesti kerroit sen hänelle. Minusta tuossa on aika hyvät lähtökohdat ihan hyvälle miniäsuhteelle, kun kumpikin sanoo toiselle, miltä tuntuu. Ehkä muutaman vuoden kuluttua ennen synttäreitä miniä soittaa sinulle ja tilaa kakun, kuka tietää! Kaikkea hyvää teille, sekä anopille, että miniälle.

kuten sanoin, arvostan sitä, että sanotaan kuten asiat ovat. Mutta kyllä se oikeasti elämääni haittaa, jos miniä on koko ajan piikit pystyssä. Kyse ei ole pelkästään miniästä, vaan minun suhteesta omaan poikaani ja ainoisiin lapsenlapsiini. Että ei, en voi olla evvk siitä, miten tuo ihmissuhde toimii. ap

Mietin sitä jo, kun kirjoittamani kommentin jälkeen luin vastauksiasi muille. Voisitko ajatella vetäväsi kerran syvään henkeä, ja koettaa oikeasti ymmmärtää miniääsi? Kaikki vastauksesi täällä nimittäin näyttävät siltä, että haluat ihmisiä puolellesi arvostelemaan sinun kanssasi miniää. Se ei vaikuta siltä, että sinulla olisi tavoitteena toimivat välit. Ehkä miniä ei ole ainut, joka on piikit pystyssä?

täällä etsitään salattuja piilomerkityksiä ja esitetään väitteitä, joilla ei oikeasti vaan ole mitään pohjaa. Miksi en saisi oikaista niitä?

Totta kai minä toivon toimivia välejä. Sinä kumminkin käskit ottamaan etäisyyttä. Se ei ole optio, koska haluan pitää välit hyvänä jo poikani ja lastenlasteni takia. Tätäkö ei nyt saisi sitten sanoa ääneen?

On vähän kaksi eri asiaa olla täällä jotain mieltä ja se, miten kommunikoin miniälle.

Aidosti toivon vinkkejä. Etäisyyden otto ei nyt vaan ole tosiaan vaihtoehto.

Haukkumiskuoroa en kaipaa, mutta tottahan se - inhimillinen olento minäkin olen, vaikka anoppi olenkin - lohduttaa, että valtaosa kommentoijista tulkitsi tuon puhelinkeskustelun samalla lailla kuin minä.

ap

Vierailija
189/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa miniät ovat pilalle lellittyjä hienohelmoja, joille mikään ei koskaan tule riittämään tai kelpaamaan.

T: sivusta seurannut

Vierailija
190/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika käy salaa näyttämässä vauvaa meillä kun miniä haluaa pesiä kotona omien vanhempiensa kanssa.

Ero siellä on kyllä kohta tulossa ja onneksi sitten nähdään lastenlastakin useammin kun asuu puolet ajasta pojallamme. Niin ainakin poika sanoi, että aikoo vaatia vuoroasumista. Ihan senkin takia, että lapsi oppii tuntemaan isän puoleiset sukulaisetkin.

Vierailija
191/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroasuminen ei todellakaan sovi vauvalle.

Eikä kaikkia sukulaisia ole mitenkään hyvä tuntea.

Vierailija
192/218 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylasten ja lapsenne puolison mielestä kakkunne ovat hirmuista paskaa, vaikka sitä ei kukaan tohdi päin naamaa sanoa.

Asia käsitelty.

Vierailija
193/218 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mitään pahaa kysyä, voisiko leipoa kakun. Jos siitä loukkaantuu, on vika ihan omassa päässä.

Vierailija
194/218 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisesta alotuksesta! Mukavaa, kun tätä ongelmavyyhteä katsotaan myös toiselta puolelta.

Minä olen sellainen "hankala" ja varautunut miniä. Harmittaa, kun välit ovat sellaiset kuin ovat, olisin toivonut parempia suhteita mieheni perheeseen. Koen myös olevani jatkuvasti puolustuskannalla ja puhumiset pitää miettiä tosi tarkkaan. Miksi näin?

Olen sitä mieltä, että yhteinen historia pitkälti ratkaisee. Tuo miniän temppu ei varmaankaan ollut ensimmäinen laatuaan? Asiat, jotka johtavat tällaiseen käytökseen ovat kaiketi kasautuneet vuosien kuluessa.

Muistan, kun nuorena, epävarmana tyttönä menin anoppilaan "näytille". Minut toivotettiin lämpimästi tervetulleiksi ja alkuun menikin ihan ok. Yritin parhaani mukaan miellyttää perhettä, en asettanut mitään kyseenalaiseksi, olin samaa mieltä, hymyilin kauniisti ja olin hiljainen. Se oli varmaan virhe. Minun olisi pitänyt uskaltaa sanoa mielipiteitäni jo tuolloin.

Minä ja mies olemme hyvin erilaisista perheistä. Pikku hiljaa alkoi puheissa vilahdella asioita, jotka koin loukkauksena. Varsinkin anoppi oli herkästi mieltä asioista, jotka ovat minulle tärkeitä. Tuntematta historiaani hän antoi negatiivisia lausuntoja monestakin asioista. Tässäkin minun olisi pitänyt sanoa, että hei anteeksi, minun perheessäni asia tehdään juuri sinun kauhistelemallasi tavalla. Tahdittomuuttaan anoppi loukkasi, eikä edes tiennyt sitä. Anopeille vinkkinä, että tutustu uuteen tulokkaaseen aluksi, ole kiinnostunut hänestä, anna hänen asioilleen aikaa. Miniä- tai vävyehdokas on aluksi aivan samanlainen vieras ihminen kuin kuka tahansa muu. Kunnioita sitä, että toinen voi olla erilainen.

Jos perheeseen tulee miniä- tai vävyehdokas, hän ei heti muutu perheenjäseneksi, vaikka onkin lapsellesi tärkeä. Hänellä on tietty reviiri, jota ei kannattaisi hirveästi ronkkia. Anoppini ei voinut tietää, että olin jo vuosia ostanut vaatteeni ja varsinkin alusvaatteeni aivan itse, en olisi halunnut kertoa esim. mittojani hänelle. Lahjakortti olisi ollut kivempi yllätys.

Yksi ongelma oli se, että hän on erittäin taitava taloustöissä ja kertoo ohjeitaan mielellään, pyytämättäkin. Olenkin saanut paljon hyviä ruokaohjeita ja vinkkejä häneltä, enemmän kuin omalta äidiltäni. Olin ollut siihen asti lukutoukka, leipomukset, siivoukset ym eivät kauheasti kiinnostaneet. Kuitenkin toivoisin rajoja omassa kodissani: kahvipöydässä ei tarvitse kertoa, että kyllä minä tykkään kuitenkin enemmän omasta versioistani tästä kakusta (näin hän sanoi kerran maisteltuaan leivonnaisiani), pyykkikoreja ei tarvitse tarkistaa, kaappeja ei tarvitse käydä läpi poissaollessani jne. Ymmärrän hyvin, että tällainen on luontevaa, jos äiti on kylässä tyttärensä luona. Koen arvosteluna sen, jos hän puuttuu tällaisiin asioihin kylässä ollessaan. En minäkään kerro mitä mieltä olen esim. hänen sisustusvalinnoistaan. Miksi pitäisi?

Olisin toivonut, että hän olisi enemmän tarjonnut minulle apua esim kysymällä miten voisi auttaa. Joskus hän on kysynytkin ja olen saanut pientä leivonta-apua juhliin ja lyhyitä lapsenhoitokeikkoja. Toisaalta olen usein pyytänyt apua ja pyyntöni on hylätty mitä ihmeellisimmistä syistä jopa akuuteissa hätätilateissa. Onkohan miniän auttaminen jotenkin nöyryyttävää suurten ikäluokkien naisille?

Aloittajalle antaisin vinkiksi, että älä loukkaannu tästä kakkuepisodista! Miniälläsi oli kaiketi huono päivä. Joskus itsekin loukkainnuin siitä, kun anoppi halusi esim. analysoida ristiäisjärjestelyjäni, mutta ei tarjoutunut juurikaan auttamaan. Anna miniän järjestää itse omat juhlansa. Ainahan voit viedä esim pullapussin tai kuivan kakun, eikä sen tekemisestä tarvitse sopia ennakolta. Tarjoa apuasi niin, että hän saa esim. itse esittää toivomuksia myös. Voinko auttaa on parempi kysymys kuin yksilöity ehdotus.

Vierailija
195/218 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni anoppi on todella tärkeä henkilö ja ystävä. Hän saa mennä ja tulla kodissamme ihan miten haluaa. Koska välimatka on pitkä vierailuja ei ole kovin usein, mutta sitten hän saattaa olla meillä useita päiviä tai jopa viikkoja. Hän on mahtavan hyvä siivoamaan ja järjestelemään paikkoja, mutta kakkuja hän ei totisesti osaisi tehdä. Jopa jouluksi hän ostaa kaiken valmistavarana. Olen itse aika hyvä leipomaan, mutta täytekakkuja en osaa tehdä lainkaan. Eli minulle kyllä kelpaisi se leipomaton kakku!!

Tuo nyt oli aivan sivuasia, siis tuo kakku. Mutta oikeasti haluan sanoa, että kyllä anopit voivat olla todella ihania! Enkä takuulla ole osallistunut yhteenkään anopin haukkumisketjuun täällä.

Vierailija
196/218 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan tehdä niin, että menen aina pojan perheeseen kylään kakku (kuiva) tai muu leivonnainen mukanani. Niin sittenpä saan ainakin sellaista syötävää mikä mulle sopii. Ja miniä ei voi vastaankaan sanoa, sillä onhan ihan suomalainen tapa, että kylään mentäessä viedään jotakin tuomisia.

Mä en kysy mitään mä vaan vien ja annan. Jos ei kelpaa heittäkööt roskiin niin kakut kuin lapsien lahjatkin.

Tämän pitkän ketjun luettuani tulin tähän lopputulokseen. ;-)

Vierailija
197/218 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sait minut tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä mitä olen usein ajatellut anopistani. kuitenkin hänestä tykkään ja olen kiitollinen hänen avustaan, MUTTA oma äiti on usein se ykkönen. oman äitini vierailut, auttamiset ja muut jutut siedän, tarkemmin sanottuna tykkään niistä. yhteistähän meillä on paljon enemmän kuin minulla ja anopilla. tietenkään näin ei aina ole. toivon kovasti, että saatte välinne kohdilleen ja saat hoitaa ja olla mukana lapsenlapsesi elämässä :) tsemppiä!

Vierailija
198/218 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisuus ei ole mikään velvoite olla kanssakäymisessä epämieluisan ihmisen kanssa. Ap, älkää olko tekemisissä keskenänne. Se on kaikille paras ratkaisu.

Vierailija
199/218 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun mitään tarvitse miniälle tehdä.

Elä omaa elämääsi ja jätä miniä rauhaan!

Vierailija
200/218 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos minulla olisi miniä ja miehen 60v juhlat, tai mitkä juhlat tahansa, niin arvostaisin kovasti avuntarjousta. (toki osaisin nätisti kieltäytyä, jos en sitä tarvitsisi tai haluaisi)

varmasti jopa kahdesti

Miniä: Kun teillä on ne juhlat, niin tulenko auttamaan siivouksessa?

Sinä: Kiitos tarjouksesta, mutta olemme tilanneet siivouspalvelun.

Miniä: No mutta mitä jos kuitenkin tulisin pesemään ne teidän jalkalistat?

Sinä: (täytä itse)

No, tule vaan. Olen huomannut, ettei siivouspalvelun työntekijät useinkaan kiinnitä kovin paljon huomiota yksityiskohtiin, ja jalkalistat on usein jäänyt pölysiksi. Kiitos kovasti.