Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teillä on hirveä tarve todistella facebookissa, miten hienoa teidän elämä on?

Vierailija
24.09.2012 |

Joka kerta kun käydään vähänkin ulkoa syömässä tai vaikka vaan kahvilassa, postataan kuva ruoka-annoksesta ja mainitaan missä ollaan. Heti, kun on liput varattu ulkomaanmatkalle, pitää mainita, että vuoden päästä ollaan menossa sinne ja sinne. Ja kun siellä sitten ollaan, joka päivä tulee kuvaa, milloin makoillaan drinkkilasi kädessä altaalla, milloin terassilla jne. Kun ollaan ostettu jotain uutta, postataan niistä tavaroista kuvia, kun käydään museossa, ni johan poseerataan taulun edessä. Työpäivän jälkeen kerrotaan, miten hauskaa oli työkavereiden kanssa ja miten mentiin lasilliselle jne jne.

Itselleni ei tulisi mieleenkään ottaa valokuvaa jokaisesta viinilasillisestani facebookia varten. Ulkomaanmatkat pidän omana tietonani ja olen onnellinen niin. En vain käsitä tuollaista itsensä esille tuomisen tarvetta. Mitä sillä pitää todistella? Ettei ole "epäonnistunut" elämässään tms? Mutta ettekö tajua, että ne kuvat ja päivitykset enemmänkin laittaa miettimään, mitä tuollaisella pinnan kiillottamisella halutaan peitellä?

Itse luen facebook kavereideni tuollaisia päivityksiä lähinnä huvittuneesti päätäni puistellen. Ihmetyttää vain, että mitä teidän päässä liikkuu, jotka tunnistavat tästä itsensä? Olen yrittänyt ymmärtää, valaiskaa minua!

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:19"]Mutta kun aika monelle se on nimenomaan sitä elvistelyä. Tunnistan itsenikin,mulla on kiva ja ihana elämä ja on vähän lähteny lapasesta se elvistely ja lirkun lirkun fiilistely.

[/quote]

Joo. Mä ainakin laitan että peräpukamat kutiaa, pomo vittuilee ja paska oli löysää

Vierailija
42/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2012 klo 00:42"]

Joku tarve se on. Kuulua johonkin ja olla hyväksytty.

Mita kummallista siina on? FB ja muut nettikanavat ovat vaan luoneet uuden kanavan kommunikoida ja olla yhteydessa.

Joo. Mutta kun siinä samalla on ilmeisesti luotu uusi tarve kommunikoida. Muutenkin alkaa ottaa päähän, kun ollakseen hyväksytty olisi törsättävä laatuaikaa johonkin nettipäivityksiin vain siksi, että suurin osa muistakin niin tekee. Ennen vanhaan olin terve ja sosiaalinen, nyt vähintäänkin outo ja syrjäytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I agree... Huoh! Minulle itselleni facebookin tilapäivityksen arvoisia asioita ovat muutto uuteen kotiin, oman kodin ostaminen, uusi lemmikki, ulkomaanmatka, joku upea voitto tai... unohdin viimeisen. No oli miten oli, en kyllä melkein koskaan päivitä mitään, mutta kyllä itsellenikin nousee myötähäpeän puna poskille kun FB:n etusivun täyttää viinilasi-, varvas- ja muffinikuvat. Ketä kiinnostaa?!?

Sitten siitä muffinin syömisestä tehdään hirveä haloo, hetkessä on sata tykkääjää muffinikuvassa ja keskustellaan siitä, kuinka mahtavaa on syödä muffinia ihanassa seurassa. No, kai se on sitten hienoa...

Vierailija
44/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä hirveästi kannattais noita ulkomaanmatkoja facessa hehkuttaa, varsinkin jos niistä käy ilmi, että on koti tyhjillään. rosvotkin on nykyään facessa. tuosta on poliisikin varoittanut.

Vierailija
45/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina niin ilahtunut kun pääsen ulkomaille tai ulos syömään tai kellin omassa riippukeinussa että haluan jakaa sen muidenkin kanssa. Sorry jos mun pienet ilot elämässä ahdistaa tai naurattaa sua - ei haittaa minua yhtään! Mä jatkan elämääni ja sen jakamista siinä määrin kun haluan.

Vierailija
46/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä laittanut kuvia ap:n kuvailemista tilanteista. En ole ajatellutkaan, että se voisi jotain noin kovasti ärsyttää?

Olen kyllä kuvannut facebookiin seuraaviakin tilanteita:

- kuva autonkyljestä, kun osuin parkkihallissa pylvääseen

- kuva uuniin unohtuneista (mustista) sämpylöistä, kun puhelin soi pahassa tilanteessa

- kuva ruskearaitaisesta riisipuurosta, kun unohdin laittaa levyn pienemmälle

- kuva kissan raapimasta tapetista

- kuva turvonneesta jalasta (ampiainen pisti)

Ärsyttääkö myös nämä edellä luetellut?

Vierailija
47/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on sanottava, että minuakin oudoksuttaa se, että jokaisesta viinilasillisesta, uimarannalla käynnistä, lounaasta ystävän kanssa, urheilusuorituksesta, hyvin nukutusta yöstä ja piknikistä on laitettava kuva tai maininta fb:iin. Puhumattakaan sitten matkoista. Niin, että joka päivä on jotain, joinain päivinä useampia statuksia. Ei ärsytä, enkä ole kateellinen, sillä elämäni on aika lähellä näiden postaajien elämää (siis heidän statustensa perusteella), mua vaan jotenkin nolottaisi raportoida jokainen liikkeeni fbookkiin. Ehkä vika on minussa, ehkä toi raportointi käy joiltain nykyään automaattisesti ja ajattelematta.

Vierailija
48/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri päivitti aina, kun oli käynyt kampaajalla, laitattanu kulmansa ja ripsensä, käynyt lenkillä (myös montako kilsaa tuuli juostua), meni töihin, oli viikonloppuvapaalla, oli lomalla, kävi uimassa eka kertaa sinä kesänä, poimi mustikoita/vadelmia/mansikoita, laittoi pihaa...siis kaikki mitä milloinkin teki! Alkoi niin kyllästyttämään, että laitoin koko kaverin piiloon :)

Vierailija
49/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle FB on vähän kuin päiväkirja, laitan kuvia esim. mun kukista puutarhassa, lapsista tai lemmikeistä kun ne tekee jotain hassua, kirjotan kaikea mitä nyt milloinkin tulee mieleen, ja jos lapset sanoo jotain hassua, niitä tykkään sitten selata taaksepäin joskus kun olen ne jo unohtanut. Ei kenenkään ole pakko olla mun kaveri FB:ssä, mulla on muutenkin vaan jotain 60 kaveria, oikeita kavereita, sukulaisia (serkkuja, äiti, sisarukset ja heidän puolisonsa) ja perheenjäseniä (mies ja tytär)

Vierailija
50/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:00"]

No mulle FB on vähän kuin päiväkirja, laitan kuvia esim. mun kukista puutarhassa, lapsista tai lemmikeistä kun ne tekee jotain hassua, kirjotan kaikea mitä nyt milloinkin tulee mieleen, ja jos lapset sanoo jotain hassua, niitä tykkään sitten selata taaksepäin joskus kun olen ne jo unohtanut. Ei kenenkään ole pakko olla mun kaveri FB:ssä, mulla on muutenkin vaan jotain 60 kaveria, oikeita kavereita, sukulaisia (serkkuja, äiti, sisarukset ja heidän puolisonsa) ja perheenjäseniä (mies ja tytär)

[/quote]

Eikö konkreettinen päiväkirja olisi kivempi ihan noin muistonakin? Kun ei niitä fb-kavereita kuitenkaan kiinnosta kissan hupsu maukaisu tai lapsen väärä sanavalinta.

Vierailija
51/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2012 klo 22:51"]vitun uunoa toimintaa.

[/quote]

Mutta ei ole uunoa pyöriä vauvapalstalla? ;)

Vierailija
52/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:19"]Mutta kun aika monelle se on nimenomaan sitä elvistelyä. Tunnistan itsenikin,mulla on kiva ja ihana elämä ja on vähän lähteny lapasesta se elvistely ja lirkun lirkun fiilistely.

[/quote]

Joo. Mä ainakin laitan että peräpukamat kutiaa, pomo vittuilee ja paska oli löysää

[/quote]

Reps ;)

Vierailija
53/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole todistelua. Minä vain satun elämään tosi mukavaa elämää, minulla on hyvä estetiikan taju ja tykkään ottaa valokuvia. Itse ihmettelen pikemminkin sitä,  miten ankeaa ja tylsää elämää jotkut ovat valmiita sietämään. 

Vierailija
54/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2012 klo 22:38"]

Niin ja nimenomaan se sellainen, että otetaan kuva aamupalasta. Mutta sen sijaan, että puhuttaisiin aamupalasta, on tilapäivitys jotain tämänkaltaista: "Brunssilla aurinkoisella terassilla. Kiitos emännälle!" Tai jotain vastaavaa. Haukotus!

[/quote]  taidat olla pikkasen kade. Itse en oo ollut koskaan brunssilla mutta monta maata oon nähnyt ja asunutkin lähes vuoden pois Suomesta.

Vierailija
55/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:00"]

[/quote]

Eikö konkreettinen päiväkirja olisi kivempi ihan noin muistonakin? Kun ei niitä fb-kavereita kuitenkaan kiinnosta kissan hupsu maukaisu tai lapsen väärä sanavalinta.

[/quote]

No siinä tulee sitten jaettua ne asiat muidenkin kanssa joita kiinnostaa, enkä ole koskaan paria päivää kauempaa jaksanut oikeaa päiväkirjaa pitää. Kuten sanottu, mut voi vapaasti poistaa kavereista jos ärsyttää, enkä hyväksy ketään vieraita kavereikseni muutenkaan. Olishan se kiva kun saisi tulostettua talteen koko oman FB merkintärimpsunsa, kas kun ei kukaan ole sitä keksinyt :)

Vierailija
56/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää ihmiset, joiden kaikki postaukset ovat tyyliin 'vaimomussukan/kultapuppelin/höpönassun kanssa viettämässä maailman ihaninta aikaa mökillä/terassilla/kaupassa/vessassa'. Siis ei koskaan mitään muuta ja sitten joku mukahassu ja hieman epätarkka yhteisselfie siihen päälle. Eivätkö he koskaan tee yksin mitään mainitsemisen arvoista? Ja tarvitseeko sitä aina korostaa, että ne ollaan nyt molemmat täällä mökillä yhtä aikaa kahdestaan ja ollaan maailman onnellisin pariskunta. Ja ikää kummallakin reilusti yli 35 vuotta ;)

Tätäkin enemmän vielä ärsyttää salaperäiset huomiota kerjäävät tyypit, joiden päivitykset on tyyliin: 'olipa taas kamala päivä, itkettää/vituttaa', 'nyt olen löytänyt oman tieni ja uuden suunnan minne kulkea', 'en taida jaksaa huomiseen'. Ja sitten pantataan syytä ja sitä pitäisi kaikkien kysellä ja voivotella.

Lievää ärsytystä aiheuttaa myös kaveri, joka on hurahtanut johonkin meikkimyyntijuttuun ja lähes jokaisessa postauksessa on joku piilomainos 'hyvin kesti ripsari uinnin, mutta se onkin marykayta? Suosittelen, mun kautta voi tilata' ;)

Vierailija
57/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2012 klo 22:22"]

Joka kerta kun käydään vähänkin ulkoa syömässä tai vaikka vaan kahvilassa, postataan kuva ruoka-annoksesta ja mainitaan missä ollaan. Heti, kun on liput varattu ulkomaanmatkalle, pitää mainita, että vuoden päästä ollaan menossa sinne ja sinne. Ja kun siellä sitten ollaan, joka päivä tulee kuvaa, milloin makoillaan drinkkilasi kädessä altaalla, milloin terassilla jne. Kun ollaan ostettu jotain uutta, postataan niistä tavaroista kuvia, kun käydään museossa, ni johan poseerataan taulun edessä. Työpäivän jälkeen kerrotaan, miten hauskaa oli työkavereiden kanssa ja miten mentiin lasilliselle jne jne.

Itselleni ei tulisi mieleenkään ottaa valokuvaa jokaisesta viinilasillisestani facebookia varten. Ulkomaanmatkat pidän omana tietonani ja olen onnellinen niin. En vain käsitä tuollaista itsensä esille tuomisen tarvetta. Mitä sillä pitää todistella? Ettei ole "epäonnistunut" elämässään tms? Mutta ettekö tajua, että ne kuvat ja päivitykset enemmänkin laittaa miettimään, mitä tuollaisella pinnan kiillottamisella halutaan peitellä?

Itse luen facebook kavereideni tuollaisia päivityksiä lähinnä huvittuneesti päätäni puistellen. Ihmetyttää vain, että mitä teidän päässä liikkuu, jotka tunnistavat tästä itsensä? Olen yrittänyt ymmärtää, valaiskaa minua!

[/quote]

Tämä on tätä itsensä esilletuomisen kulttuuria somessa. Alkujaan tätä harrastivat teinit ja nuoret aikuiset, mutta levinnyt kulovalkean tavoin jo keski- ikäisiinkin, joka on kieltämättä naurettavaa. Minä jouduin velvollisuudesta muita kohtaan ottamaan fb profiilin töiden takia, mutta pidän suurimman osan elämääni ihan omana tietonani. En kerää hirveitä määriä edes kavereita, koska eihän ne niitä ole oikeasti, joukko puolituntemattomia tyyppejä, joihin ei tule pidettyä arjessa yhteyttä. Mulla on nämä ystävät ja kaverit vaikuttaa muualla, joihin pidän säännöllisesti yhteyttä ja tehdään kaikkea mukavaa. Juu, mun elämäni ei kans aukea fb:n kautta :)

Vierailija
58/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa tuntuu ärsyttävän nykyisin kaikki. Lähtekää pois sieltä niin helpottaa.

Vierailija
59/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin hupaisaa, että naiset postaavat facebookkiin yleensä pelkkää skeidaa - koskee myös blogeja :)

Vierailija
60/75 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:28"]Varsin hupaisaa, että naiset postaavat facebookkiin yleensä pelkkää skeidaa - koskee myös blogeja :)

[/quote]

Jaa että jos joku kertoo lähtevänsä ulkomaille ei lähdekään?