Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä?! Miksi "kaikki" pikkulapset istuu rattaissa nykyään ja katsoo älypuhelimilla ohjelmia?

Vierailija
24.09.2012 |

Olen töissä ostoskeskuksessa ja olen tehnyt huomion että hyvin moni lapsi tuijottaa lastenohjelmaa istuessaan ostoskärryissä tai rattaissa. Mukana on jopa tablettitietokoneita?? Millainen kasvaa tästä sukupolvesta kun ei hetkeäkään voi vaan olla, vaan aina tuijotetaan jotain, autossakin ja muualla kun ollaan liikkeillä!

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon ihmetelly samaa. Näistä tulee sitten uus pullamössösukupolvi

Vierailija
2/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtaako kukaan koskaan ajatella seurauksia. Kai sillä saa lapsen/lapset hiljaiseksi mutta kyllä nyt sen aikaa kun käydään kaupassa pitäis pystyä muutenkin istumaan paikoillaan kun ollaan sentään liikkeillä. Kaikki lapset eivät enää voi olla super vilkkaita joita ei saa millään aloilleen koska näitä lapsia on todella paljon. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myönnän! Pitkillä ajomatkoilla laitan pyörimään piirretyt. On sellaiset näytöt, mitkä saa poiskin niskanojasta :)

Vierailija
4/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkistä automatkoista, oli kiva katsella maisemia, nukkua tai kuunnella musiikkia. Ei tulis mieleenkään asentaa kiinteitä dvd laitteita autoon. Joskus annan katsoa jotain yli 2h matkoilla joita on harvoin, lapset on aika isoja eivätkä kauheesti edes onneksi kysele moisen perään. En ole mikään superäiti enkä erityisen tarkka mutta nää on kyllä juttuja joita en ymmärrä. Ap

Vierailija
5/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain tavallisissa marketeissa on pyörinyt piirretyt katosta riippuvissa televisioissa. Tämä on 2012-versio siitä.

Vierailija
6/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tuijottaa tauotta ohjelmaa niin ei siinä kyllä paljon opi kulkemaan eri paikoissa kun ei varmasti edes huomaa mihin mennään. Mulle on ainakin pienestä asti opetettu seuraamaan ympäristöä sen vuoksi ettei vaikka eksy minnekkään ja yleensäkin. Ap

Vierailija
7/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omat lapseni eivät ole pitäneet, eivätkä kirjatkaan pahemmin kiinnosta, joten katsokoot telkkaria jos pitemmälle ajamme :)

t.5

Vierailija
8/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös periaate että autossa ei aleta lapsia viihdyttämään, noh se periaate kesti vuoden ja kaikki automatkat oli helvetillistä huutoa. Yhden 3h tauottoman raivon jälkeen heitin periaatteeni romukoppaan ja muksu sai katsoa Muumeja tabletilta. Ja voi hyvä isä mikä hyvä päätös, kaikki autossa nautti hiljaisuudesta :) Jos lapseni kasvaa kieroon niin let it be... Kaupoissa nyt en ihan tajua että miksi pitää olla viihdykettä mutta automatkat ymmärrän. Niin ja se lapseni on vasta 1,5v :D

Vierailija
9/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään, se on kyllä ensimmäinen ajatus mikä tällaisestsa touhusta tulee mieleen. Me ihmiset altistumme informaatiotulvalle jatkuvasti, pienen lapsen kehitykselle tuollainen ei vaan voi olla hyväksi :(

Vierailija
10/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään, se on kyllä ensimmäinen ajatus mikä tällaisestsa touhusta tulee mieleen. Me ihmiset altistumme informaatiotulvalle jatkuvasti, pienen lapsen kehitykselle tuollainen ei vaan voi olla hyväksi :(

Eriasia nämä joiden lapset katsovat pelkästään piirrettyjä, eivätkä tee mitään muuta, sitten saatte huolestua todenteolla :)

Vierailija
11/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti en ikinä. Rattaissa älypuhelin?? Oma penska ei varmaan edes tiedä että autossakin vois katsoa leffoja, ei ole serkuilla eikä kavereiden muksuillakaan moisia laitteita.

Kai me ollaan sit liian old school-mutseja :D

Vierailija
12/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin katotaan telkkaria varmaan liikaakin etc mutta ei sentään tulis mieleenkään tollanen jatkuva tuijotus, vaikka mun lapset onkin kyllä jo ala-asteella. Samoin en kyllä ymmärrä sitäkään kun joku sanoo ettei voi mennä lapsen kanssa vaikka mökille kun lapsilla(kouluikäisillä) ei ole mitään tekemistä?! :O Mä ainakin "paiskaan" omani meidän mökillä ulos ovesta ja sanon että tehkää vaikka käpylehmiä jollette muuta keksi. Ja siis lapseni käyttävät tietokonetta esim. kyllä päivittäin kotona mutta hyvin meni viikko mökillä.Ap

Vierailija
13/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ostoskeskuksessa pyöriminen nyt niin rentouttavaa ole, eikä ainakaan kehittävää. Hyvä vaan jos ipana tekee jotain silläkin ajalla. Voi vaikka oppia jotain siitä pelistä tai piirretystä kun mamma kurvailee henkkamaukassa.

Vierailija
14/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin katotaan telkkaria varmaan liikaakin etc mutta ei sentään tulis mieleenkään tollanen jatkuva tuijotus, vaikka mun lapset onkin kyllä jo ala-asteella. Samoin en kyllä ymmärrä sitäkään kun joku sanoo ettei voi mennä lapsen kanssa vaikka mökille kun lapsilla(kouluikäisillä) ei ole mitään tekemistä?! :O Mä ainakin "paiskaan" omani meidän mökillä ulos ovesta ja sanon että tehkää vaikka käpylehmiä jollette muuta keksi. Ja siis lapseni käyttävät tietokonetta esim. kyllä päivittäin kotona mutta hyvin meni viikko mökillä.Ap

Mä voin kyllä sanoa ihan hyvillä mielin, ettei minun lapset todellakaan katso liikaa telkkaria, kuten sinä myönsit omien lapsiesi katsovan :)

Kotona he katsovat aamupiirretyt, sen jälkeen olemme ulkona tai lapset leikkivät omissa huoneissaan. Lomareissuilla ei katsota piirrettyjä kuin siellä autossa, siirtyessämme a paikasta b paikkaan.

Ja vaikka emme olisi lomalla, ajaessamme yli tunnin matkan (aika usein tulee kyllä niitä reissuja) he saavat katsoa vaikka smurffeja, eivätkä he vieläkään katso liikaa piirrettyjä :)

Se, että lapsi saa autossa tai vaikka siellä ostarilla katsoa piirrettyjä, ei kerro koko totuutta ja ei kerro sitä, miten paljon muuten katsoo piirrettyjä :)

t.5

ja ps. Minun lapset eivät istu edes tietokoneella joka päivä :D

Vierailija
15/69 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset katsovat autossa tai kaupassa piirrettyjä. Siinä kohtaa lapsen passiivisuus tuskin haittaa. Pahempi ongelma on,jos piirrettyjä katsotaan kotona jatkuvasti ja passivoidutaan niin ettei osata enää edes leikkiä.

Vierailija
16/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISTUU koko päivän; ensin autossa, sitten töissä, sitten taas autossa, ja sitten taas kotna - ja suurimman osan tästä ajasta tuijottaa joko telkkaria, kännykkää tai tietokonetta. Meidän kulttuuri ei vaan enää ole sellainen, että istutaan siellä savupirtissä tuijottamassa hirsiseinää.

Mä ymmärrän, että sellainen ihminen, joka ei käytä autoa vaan liikkuu kaikki matkat, joka ei katso telkkaria, surffaa netissä eikä tee mitään muutakaan hyödytöntä, arvostelee sitä että lapset katsovat liikaa lastenohjelmia. Mutta niin kauan, kuin arvostelija on keskiverto aikuinen, joka suuren osan päivästä haaveilee siitä hetkestä kun saa köllähtää sohvalle, niin en ymmärrä miksi hän vaatii lapsilta enemmän kuin itseltään. Sillä lapsella on sentänä takanaan helposti parikin tuntia pitempi työpäivä hoidossa kuin vanhemmilla töissä, ja vielä paljon meluisammassa ja stressaavammassa ympäristössä.

Vierailija
17/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kielenkehityksen ja mielikuvituksen kannalta paljon parmepi vaihtoehto kuin piirretyt.

Voisin suositella esim. Mestaritontun seikkailut (Seela Sellan lukemana) ja Ronja Ryövärintytär. Kieli on näissä mukavan elävää, aikuinenkin jaksaa kuunnella.

Kirjastoissa on yleensä hyvät äänikirjavalikoimat.

Vierailija
18/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jäänyt jonnekin edelliselle vuosituhannelle, kun meillä ei edes ole niin hienoja vempaimia olemassa että lapset sais viihdykettä kokoajan.

Kyllä ne on kaupassa joutunut tyytymään kattelemaan niitä jogurttipurkkeja mitä hyllyissä on. Tai vaatteita, jos niitä ollaan kattomassa. Ja auton ikkunasta ne joutuu kattelemaan maisemia, musiikkikin tuppaa olemaan äidin valitsemaa tai äidille mieluista.

Taitaa meidän muksut kasvaa kieroon.

Vierailija
19/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe niissä mitään "kätevää", vaikka olen parikymppinen ja yhden ylivilkkaan poikalapsen äiti. Toki siitä on enemmän vaivaa, että pidän jatkuvasti lasta kädestä kiinni esim. kaupassa enkä taivu mankumisiin tai istuta häntä kärryihin (isoilla ostoksilla saa istua joskus autokärryssä), mutta...ei ole mielestäni fiksua passivoida lapsia pienestä pitäen tai opettaa, että aina pitää "viihtyä". Esim. kaverini ei voi lähteä viiden minuutin bussimatkalle lapsensa kanssa ilman keksipakkausta, koska lapsi pistää kamalan mekkalan siitä pystyyn! Ja keksiä vaan naamaan, niin johan hiljenee...meillä ei ole edes opeteltu kekseihin, on kyllä kävelty pari kertaa kotiin pidemmältä jos bussissa ei ole osattu käyttäytyä vaan raivari on jäänyt päälle.

Minulla on pöytäkone enkä ihan oikeasti ymmärrä, miksi jokaisella tulisi olla se iPad/Phone/joku tabletti/whatever. Aika harva varmaan ihan rehellisesti sitä TARVITSEE mihinkään, on vaan kiva surffata jne. Eipä eroa juuri koneen äärellä istumisesta kotona, mitä nyt koneella oleminen loppuu kun lähtee esim. kahvilaan ystävien kanssa, mutta tablettitapauksissa selaaminen jatkuu sielläkin. :( Samoin moni äiti jättää vauvansa huomioitta ja keskittyy leikkimään älylaitteellaan, surullista...

Vierailija
20/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos lapsi katsoo autossa dvd:tä, se on huono juttu. Lapsen kuuluu tylsistyä automatkoilla, koska niin on edellisetkin sukupolvet tehneet....niin, ainakin 70-luvulta asti.

- jos autossa kuunnellaan lastenlauluja, sekin on huono juttu koska silloin mennään aivan liikaa lasten ehdoilla

- jos kuunnellaan aikuisten musiikkia, niin hyvä. Aikuisen kuuluu saada viihdykettä tylsään automatkaan. Mutta jos lapset tappelevat ja kätisevät tylsyyttään takapenkillä, niin se on huono juttu. Lapsille pitää nätisti ja rauhallisesti selittää, että enää kuusi tuntia niin ollaan mummolassa Rovaniemellä, ja sen ajan sinä, yksivuotias Elsa, voit vaikka katsella varpaitasi, ja sinä, kolmevuotias Vili, voit katsella jänniä autoja maantiellä. Niin äitikin teki 30 vuotta sitten ja voi että oli lystiä! Kun lapsille vaan puhuu kuin järkeville ihmisille, niin ne tottelevat kerrasta.

- sitten on tietenkin nämä curling-vanhemmat, jotka istuvat lasten kanssa takapenkillä viihdyttämässä heitä niska kierossa. Sekään ei tietenkään ole hyvä juttu, lapset muuten oppii että vanhemmat on pelkkiä viihdytyskoneita.

Kyllä on autoilu lasten kanssa nykyään hankalaa.:-/