Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä?! Miksi "kaikki" pikkulapset istuu rattaissa nykyään ja katsoo älypuhelimilla ohjelmia?

Vierailija
24.09.2012 |

Olen töissä ostoskeskuksessa ja olen tehnyt huomion että hyvin moni lapsi tuijottaa lastenohjelmaa istuessaan ostoskärryissä tai rattaissa. Mukana on jopa tablettitietokoneita?? Millainen kasvaa tästä sukupolvesta kun ei hetkeäkään voi vaan olla, vaan aina tuijotetaan jotain, autossakin ja muualla kun ollaan liikkeillä!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisesti tyhmiä:) Eivät opi havainnoimaan ympäristöä, eivät sosiaalisia taitoja, eivät mitään. Luulevat et elämä on sitä et tuijotetaan jonkun toisen elämää tai jotain fantasiaa ruudulta. heitähän on jo aika paljon. Varmaan helppoja hallita, kun saavat aikuisena valita kanavan, laitteen, pelin, elokuvan ihan itse, luulevat että se elämän huippu ja hallinta ja valta on siinä. Ja korostan, tällaista on jo. MOnet nuoret eivät tajua mitään itsestään, muista, ympäristöstä ja elämän ainut tavoite ja tyydytys a onnistumisen kokemus liittyy siihen millaisen laitteen saa ostettua ja mitä siellä laiteessa pyörii.

Vierailija
42/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset viettävät päivänsä joko koulussa tai hoidossa, ja useimmilla on harrastuksia. Sinä aikana he ehtivät varsin hyvin havainnoida ympäristöä ja kehittää sosiaalisia taitojaan.

Tänä päivänä lapsilla on enemmän paineita ympäristön havainnoimiseen ja oppimiseen kuin millään aiemmalla sukupolvella milloinkaan. He kasvavat monimutkaiseen, monikulttuuriseen maailmaan.Heistä tulee, suurimmasta osasta, paljon fiksumpia tiedonkäsittelijöitä kuin aiemmista sukupolvista. Ei se kehitys siihen kaadu, jos kolmevuotias istuu hoitopäivän jälkeen kauppareissun rattaissa ja pelaa pari erää vihaisia lintuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä kyllä alle 3v istuu autossa ilman mitään erityisviihdykkeitä. Emme ole moiseen sirkusteluun häntä opettaneet. Joskus harvoin häntä alkaa automatka mökille (2,5h) sapettamaan, mutta kiukuttelu loppuu, kun hänelle sanoo, että sen on loputtava. Toki katsoo piirrettyjä joskus kotona kuitenkin. Isompia lapsiakin on, eikä hekään ole mitään sirkustemppuja tarvinneet. Kasvatuksella saa ihmeitä aikaan....

Noh, paska äiti olen, mutta että jokainen viihtyisi pitkällä matkalla, lapset saavat katsoa piirrettyjä :)

Pidemmän päälle noiden huuto ja toistensa muksiminen alkaa ottaa pannuun. :) Takapenkillä on 3 lasta, ikäeroa ei heillä paljoa ole. Tylsyyden estämiseksi alkaa töniminen ja toisen kiusaaminen.

Mutta kruunun annan sinulle, mahtava äiti olet, kun sinun lapset eivät koskaan nahistele ja jaksavat tuijottaa ikkunasta hipihiljaa pihalle :)

(Olisiko sitten kyse lasten luonteesta, eikä äidin kasvatuksesta?)

Vierailija
44/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis itsekään todellakaan ymmärrä. Kyllä lapsen tulis osata ja oppia havannoimaan ympäristöä. Ymmärrän kylä autossa dvd:n katselun, jos matka alkaa olemaan pitkä, siis kestää useamman tunnin.

Nimenomaan havainnoimaan ympäristöä, sitä ei enää aikuisetkaan hallitse. Ja edelleen, jos matka sujuu ilman älinöitä videon kanssa, niin antaa mennä vaan. Eli en periaatteessa ole sitä vastaan, ihmettelen vaan, miten tosiaan lapsilla ei muka kulu edes lyhyttä aikaa ilman jotain viihdykettä. Ihmekö tuo ettei koulu jaksa sitten kiinnostaa, kun ei olla totuttu olemaan aloillaan tai että kaikki on hauskaa.

Vierailija
45/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkistä automatkoista, oli kiva katsella maisemia, nukkua tai kuunnella musiikkia. Ei tulis mieleenkään asentaa kiinteitä dvd laitteita autoon.

Lapsena rakastin pitkiä automatkoja, kun sai olla omissa mielikuvitusmaailmoissaan ja silti lähellä muuta perhettä. Toisinaan oli tietysti pitkäveteistäkin, mutta kuka on sanonut, että aina pitäisi olla kivaa? Ei tulisi mieleenikään hommata lapsille dvd-vehkeitä automatkoille, kauppareissusta nyt puhumattakaan. Kyllä sen verran elämää on opittava sietämään! Millaisia ihmisiä kasvaa lapsista, joita on taukoamatta viihdytetty vauvasta asti?

Vierailija
46/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika 2v ei ole koskaan tottunu siihenkään että rattaissa napostellaan koko ajan jotain. Onkin rauhallinen tapaus, ei olla edes koskaan edes ratasvöitä käytetty.

Vierailija
47/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meidän yksi- ja kaksivuotiaat toljottavat dvd:tä mökkimatkan alussa, kunnes yleensä jossain vaiheessa nukahtavat.

Kun yksin ajan lasten kanssa, on se jo ihan liikenneturvallisuusjuttu, että lapset ovat kiljumatta, potkimatta ja nahistelematta. Voin siis keskittyä liikenteeseen.

No, meillä kyllä alle 3v istuu autossa ilman mitään erityisviihdykkeitä. Emme ole moiseen sirkusteluun häntä opettaneet. Joskus harvoin häntä alkaa automatka mökille (2,5h) sapettamaan, mutta kiukuttelu loppuu, kun hänelle sanoo, että sen on loputtava. Toki katsoo piirrettyjä joskus kotona kuitenkin. Isompia lapsiakin on, eikä hekään ole mitään sirkustemppuja tarvinneet. Kasvatuksella saa ihmeitä aikaan....

Noh, paska äiti olen, mutta että jokainen viihtyisi pitkällä matkalla, lapset saavat katsoa piirrettyjä :) Pidemmän päälle noiden huuto ja toistensa muksiminen alkaa ottaa pannuun. :) Takapenkillä on 3 lasta, ikäeroa ei heillä paljoa ole. Tylsyyden estämiseksi alkaa töniminen ja toisen kiusaaminen. Mutta kruunun annan sinulle, mahtava äiti olet, kun sinun lapset eivät koskaan nahistele ja jaksavat tuijottaa ikkunasta hipihiljaa pihalle :) (Olisiko sitten kyse lasten luonteesta, eikä äidin kasvatuksesta?)

Vierailija
48/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ootte olleet tänään tietokoneella?

Vierailija
49/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kyllä sanoa ihan hyvillä mielin, ettei minun lapset todellakaan katso liikaa telkkaria, kuten sinä myönsit omien lapsiesi katsovan :)

Kotona he katsovat aamupiirretyt, sen jälkeen olemme ulkona tai lapset leikkivät omissa huoneissaan. Lomareissuilla ei katsota piirrettyjä kuin siellä autossa, siirtyessämme a paikasta b paikkaan.

Ja vaikka emme olisi lomalla, ajaessamme yli tunnin matkan (aika usein tulee kyllä niitä reissuja) he saavat katsoa vaikka smurffeja, eivätkä he vieläkään katso liikaa piirrettyjä :)

Se, että lapsi saa autossa tai vaikka siellä ostarilla katsoa piirrettyjä, ei kerro koko totuutta ja ei kerro sitä, miten paljon muuten katsoo piirrettyjä :)

t.5

ja ps. Minun lapset eivät istu edes tietokoneella joka päivä :D

voi äh, mitä hurskastelua! Ei siksi, mitä sanot, vaan siksi, että pitää nokitella toista...

ja jos sitten ihan asiaan mennään, niin mielestäni tuollainen lasten viihdyttäminen elektroniikalla on ihan turhaa. myös vuonna 2012.

MINUN lapseni ei ole koskaan katsonut säännöllisesti telkkaria ja on jo 7-vuotias -- ei siis ole katsellut päivittäin aamuohjelmia tai pikkukakkosia koskaan. On joskus saattanut viikonloppuaamuna katsoa hiukan telkkaria ja joskus katsotaan koko perhe yhdessä elokuvia. Telkkaria ei meillä välttämättä avata viikkoon.

Mutta tietokoneella nyt neljäsluokkalainen käy kyllä päivittäin -- tekee läksyjä varten hakuja, editoi kännykkävideoita, työstää valokuvistaan kollaaseja ja kirjoittaa sähköpostia ja nettipäiväkirjaa. Viettää siellä aikaa noin 20-60 minuuttia. Sen lisäksi lukee kirjoja ja hänelle luetaan kirjoja. Urheillaan päivittäin ja lapsella on myös taideharrastuksia. Meillä ei ole pelikonsolia.

Ei olisi kuuna kullan valkeana tullut mieleen viihdyttää poikaa matkoilla tai ostoksilla elektroniikalla. 5-vuotiaasta olen antanut kirjan käteen kun on osannut lukea. Silloinkin olen houkutellut laittamaan katseen "sisäänpäin" ja kuvittelemaan ja mietiskelemään kaikenlaista.

En ymmärrä ollenkaan lasten aktiivista viihdyttämistä -- ihan niinkuin nokittamasi äiti, minäkin oletan lasten keksivän itse viihdykettä itselleen. Mökillä, kotona, kaupassa ja autossa. Niin se mielikuvitusmaailma rikastuu, ei älypuhelinta tuijottelemalla oli vuosi mikä tahansa. Ja kirjoja lukemalla ja itse luomalla.

Viihdyttämisen sijasta meillä kyllä koneelle pääsee aina kun on järkevää tekemistä koneella, harvemmin lapsi surffailee huvikseen. mutta toki joskus katselee kavereidensa minileffoja youtubesta, tai musiikkivideoita. Ja joskus katselee sieltä omia tuotoksiaan -- videoivat esimerkiksi bändinsä kanssa biisejään joskus.

Vierailija
50/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai pitääkö lapsella olla aina samat vapaudet kuin aikuisella?

Kuinka kauan te ootte olleet tänään tietokoneella?

Vierailija
51/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ootte olleet tänään tietokoneella?

Mut ot: eikö autossa dvd:n tms katselu aiheuta pahoinvointia?

Vierailija
52/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään, se on kyllä ensimmäinen ajatus mikä tällaisestsa touhusta tulee mieleen. Me ihmiset altistumme informaatiotulvalle jatkuvasti, pienen lapsen kehitykselle tuollainen ei vaan voi olla hyväksi :(

Kohta on suomalaisetkin lapset samanlaisia ADHD:ita kuin amerikkalaiset. Tavalliset ohjelmat ei enää kelpaa vaan kameran pitää heilua ja actionia pitää olla 24/7. Hiljaa ei voida olla eikä yhtään itsekseen, vaan aina pitää vähintään musiikin pauhata. Hirveetä :(

Vierailija
53/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona ei ole telkkaria mutta lapsi saa katsoa tietokoneelta pikkulasten ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa 15-30 minuuttia kerrallaan.

Lapsi on nyt 3v.

Hän saa myös silloin tällöin katsoa älypuhelimesta pikkukakkosta esim. kaupan kassajonossa tai bussissa. Syy tähän on yleensä se, että yritän pitää lasta hereillä ettei nukahda liian aikaisin yöunille. Jos ei nuku päiväunia, nukahtaa helposti jo kuuden aikaan. Aina ei olla siihen aikaan vielä kotona joten jos nukahtaa, jää iltapalat ja pesut väliin... Parasta on siis yrittää pitää valveilla seitsemään-puoli kahdeksaan ainakin.

Vierailija
54/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan onkin oiva ratkaisu meidän helvetillisiin kauppareissuihin villipetojen kanssa. Miksen tullut itse ajatelleeksi?

Vierailija
55/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa virikkeitä, nopeasti vaihutavaa kuvaa, informaatiota. Rakentuvat hermoverkot.

Pahimmillaan niistä tulee niin tyhmiä, etteivät osaa kirjoittaa vanhempina edes kokonaisia lauseita.

Vierailija
56/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkistä automatkoista, oli kiva katsella maisemia, nukkua tai kuunnella musiikkia. Ei tulis mieleenkään asentaa kiinteitä dvd laitteita autoon. Joskus annan katsoa jotain yli 2h matkoilla joita on harvoin, lapset on aika isoja eivätkä kauheesti edes onneksi kysele moisen perään. En ole mikään superäiti enkä erityisen tarkka mutta nää on kyllä juttuja joita en ymmärrä. Ap

Olen tehnyt tätä vauvasta asti - nyt lapsi on 4-vuotias.

Ostimme kannettavan dvd-laitteen, joka kiinnitetään niskatukeen ja jossa on esim. kaukosäädin. Lapsi katsoo ainakin osan matkasta piirrettyjä - osan matkasta touhuaa muutaa (katselee kirjoja, värittää jne.).

Näin matkat vaarilaan sujuvat mukavasti.

En ottaisi ko. laitetta shoppailemaan. Sitä käytetään automatkoilla ja tarvittaessa veneessä (vaikea rantautuminen - > tenavan on pysyttävä paikollaan, eikä köyttää viitsi).

Vierailija
57/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkistä automatkoista, oli kiva katsella maisemia, nukkua tai kuunnella musiikkia. Ei tulis mieleenkään asentaa kiinteitä dvd laitteita autoon. Joskus annan katsoa jotain yli 2h matkoilla joita on harvoin, lapset on aika isoja eivätkä kauheesti edes onneksi kysele moisen perään. En ole mikään superäiti enkä erityisen tarkka mutta nää on kyllä juttuja joita en ymmärrä. Ap

ja mitäpä nyt jostain parin tunnin automatkasta, mutta meillä on useamman kerran vuodessa kahdeksan tunnin automatkoja (mummolaan, yhteen suuntaan). Suurin osa matkasta ikkunasta näkyy kuusimetsää. Kyllä kelpaa katsella jänniä maisemia!

Vauva ja 2v vielä nukkuvat matkasta jonkun osuuden, vierekkäin kolmisin istuvat 4v, 6v, ja 8v eivät välttämättä ollenkaan. Toki välillä lukevat, kuunnellaan musiikkia, leikitään liikennebingoa tms. mutta ihan saavat pelata myös kännyköillä tai katsoa dvd:tä.

Vierailija
58/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kasvaa tästä sukupolvesta kun ei hetkeäkään voi vaan olla, vaan aina tuijotetaan jotain, autossakin ja muualla kun ollaan liikkeillä!

5-vuotias poikamme naulattiin pari viikkoa sitten autokaupassa iphonella ja angry birdseillä tuoliin, tilasimme 2 uutta autoa ja siinä meni tovi. Myyjä ehkä ajatteli, vastoin parempaa tietoa, kuten sinä nyt.

Totuus kuitenkin on, ettei kyseinen lapsi pelaa pelejä kuin pari kertaa viikossa, max reilun tunnin kerrallaan. Jos hän haluaa katsoa dvd:tä, hän ei katso pikku kakkosta jne., valinta on hänen. Useasti on päiviä, ettei hän tee edellä mainituista mitään, urheilu ja ulkoilu vievät voiton. Hän tykkää myös piirtää, ja osaa jo lukeakin.

Eli uskon, että näkemäsi lapset voivat hyvinkin vain olla, ja ovatkin, sinä vain et ole heitä silloin näkemässä.

lapsi istumaan ja odottamaan ja tietämään ettei maailma ole katkeamaton ärsyketulva hänen viihtymisekseen. 5v ei ole vauva. Sen ymmärrän jos sen 2v käteen lykättän viihdykettä.

Vierailija
59/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kyllä sanoa ihan hyvillä mielin, ettei minun lapset todellakaan katso liikaa telkkaria, kuten sinä myönsit omien lapsiesi katsovan :)

Kotona he katsovat aamupiirretyt, sen jälkeen olemme ulkona tai lapset leikkivät omissa huoneissaan. Lomareissuilla ei katsota piirrettyjä kuin siellä autossa, siirtyessämme a paikasta b paikkaan.

Ja vaikka emme olisi lomalla, ajaessamme yli tunnin matkan (aika usein tulee kyllä niitä reissuja) he saavat katsoa vaikka smurffeja, eivätkä he vieläkään katso liikaa piirrettyjä :)

Se, että lapsi saa autossa tai vaikka siellä ostarilla katsoa piirrettyjä, ei kerro koko totuutta ja ei kerro sitä, miten paljon muuten katsoo piirrettyjä :)

t.5

ja ps. Minun lapset eivät istu edes tietokoneella joka päivä :D

voi äh, mitä hurskastelua! Ei siksi, mitä sanot, vaan siksi, että pitää nokitella toista...

ja jos sitten ihan asiaan mennään, niin mielestäni tuollainen lasten viihdyttäminen elektroniikalla on ihan turhaa. myös vuonna 2012.

MINUN lapseni ei ole koskaan katsonut säännöllisesti telkkaria ja on jo 7-vuotias -- ei siis ole katsellut päivittäin aamuohjelmia tai pikkukakkosia koskaan. On joskus saattanut viikonloppuaamuna katsoa hiukan telkkaria ja joskus katsotaan koko perhe yhdessä elokuvia. Telkkaria ei meillä välttämättä avata viikkoon.

Mutta tietokoneella nyt neljäsluokkalainen käy kyllä päivittäin -- tekee läksyjä varten hakuja, editoi kännykkävideoita, työstää valokuvistaan kollaaseja ja kirjoittaa sähköpostia ja nettipäiväkirjaa. Viettää siellä aikaa noin 20-60 minuuttia. Sen lisäksi lukee kirjoja ja hänelle luetaan kirjoja. Urheillaan päivittäin ja lapsella on myös taideharrastuksia. Meillä ei ole pelikonsolia.

Ei olisi kuuna kullan valkeana tullut mieleen viihdyttää poikaa matkoilla tai ostoksilla elektroniikalla. 5-vuotiaasta olen antanut kirjan käteen kun on osannut lukea. Silloinkin olen houkutellut laittamaan katseen "sisäänpäin" ja kuvittelemaan ja mietiskelemään kaikenlaista.

En ymmärrä ollenkaan lasten aktiivista viihdyttämistä -- ihan niinkuin nokittamasi äiti, minäkin oletan lasten keksivän itse viihdykettä itselleen. Mökillä, kotona, kaupassa ja autossa. Niin se mielikuvitusmaailma rikastuu, ei älypuhelinta tuijottelemalla oli vuosi mikä tahansa. Ja kirjoja lukemalla ja itse luomalla.

Viihdyttämisen sijasta meillä kyllä koneelle pääsee aina kun on järkevää tekemistä koneella, harvemmin lapsi surffailee huvikseen. mutta toki joskus katselee kavereidensa minileffoja youtubesta, tai musiikkivideoita. Ja joskus katselee sieltä omia tuotoksiaan -- videoivat esimerkiksi bändinsä kanssa biisejään joskus.

Ei osaa itseään viihdyttää? o.O Se että lapsi katsoo joskus piirrettyjä, EI tarkoita sitä, että hän katsoo niitä koko ajan.

Tämä on kyllä monella tässä ketjussa jäänyt tajuamatta :)

Sinä et siis ole viihdyttänyt lastasi elektroniikalla, mutta olet viihdyttänyt häntä sitten muuten. :) Jokaisella on erilaiset tavat!

Minulla ainakin kaikilla lapsilla on perhanan hyvä mielikuvitus vaikka välillä viihdytänkin elektroniikalla :) Kyllä sitä välillä saa miettiä, että keksinkö minäkin tuossa iässä kaikenlaisia älyttömiä juttuja :D

JA huomasitko, meillä molemmilla on lapset ilmeisesti aikalailla samanlaisia, minulla lapset katsovat joskus piirrettyjä, sinun lapsesi istuvat sitten taas tietokoneella joskus.

Samallalailla sinäkin nokittelet (tai ainakin luulet tekeväsi) vaikka tosiasiassa sinä et eroa minusta kasvattajana ollenkaan! Tavat vähän erilaisia, mutta lopputulos sama.

Kuvittelet tosissasi tuon tekstin perusteella, että minä kasvattaisin lapseni piirrettyjen edessä :D

t.5

ps. Lueppa ensimmäinen tekstini uudestaan.

pps. Meilläkin luetaan kirjoja lapsille ja he lukevat itsekin ;) (Ajatella, vaikka he myös katsovat joskus piirrettyjä autossa).

Vierailija
60/69 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tule käytyä oikeastaan koskaan missään ostoskeskuksissa joten en ole törmännyt tällaiseen. Jo aiemmin huomioni on tosin kiinnittynyt siihen että joillakin lapsilla on pakko olla autossa dvd-vehkeet ja käsipelikonsolit (siis ihan omassa sukulais- ja tuttavapiirissä) jos ajetaan 200km mummolaan. Ja että kylässäkin saatetaan vaatia avaamaan telkkari kun alkaa pikku kakkonen "koska meillä on totuttu katsomaan se ihan aina!".

Itselläni lapset 10, 6, 3 ja 1v. eikä edes 10v. istu päivittäin koneen ääressä. Televisiosta katsotaan lastenohjelmia mutta ei nyt sentään ole mikään ihan pakko jos ollaan kylässä tai on vieraita tai muuten vaan muuta mukavaa puuhaa.

Kaupassa meillä lapset osallistuu ostosten tekoon =) Pelikonsolin saivat enolta lahjaksi viime jouluna. Muutaman kerran lauloivat karaokea ja pelasivat jotain peliä, mutta kone on ollut kuukausia käyttämättä.

Mielestäni kertomasi asiat on huolestuttavia! Tokihan mammat saa shoppailla rauhassa kun lapselle pannaan videot/pelit pyörimään ja annetaan vähän pillimehua ja ranskanpottuja kyytipojaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme