Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko bloggaaja julkisuuden henkilö vai ei?

Vierailija
24.09.2012 |

Bloggaaja kirjoittelee laajalle lukijakunnalle lähes päivittäin.

Hän ei paljasta omaa nimeään, mutta kuvaa itseään (paitsi kasvojaan) kotiaan, ympäristöään, vaatteitaan, korujaan. Bloggaaja on suosittu ja kun hän yhtäkkiä lopettaa bloginsa, alkavat spekulaatiot siitä, mitä on tapahtunut. Keskustelupalstoilla (kuten AV) puidaan, ihmetellään, kaivataan, muistellaan.

Kun sitten joku löytää linkin bloggaajan työhön/harrastukseen niin, että bloggaajan nimi ja kuva saadaan hakemalla haettua,

täältä poistuu myös kaikki keskustelut bloggaajaan liittyen.

Aikamoinen sensuuri. Mielestäni bloggajat ovat antaneet persoonansa julkisuudelle, varsinkin kun hyötyvät siitä, saavat mm. mainostajilta erilaista tavaraa "yhteistyön" merkeissä.

Voiko poimia rusinat pullasta ja valita oman julkisuutensa?

Jos pohdintani saa vastauksia, älkää nimetkö ketjussa yhtään bloggaajaa, jotta ketju ei poistu. Olen ollut huomaavinani, että tällä foorumilla saa kirjoitella joistakin bloggaajista ihan mitä vaan, toisia kohdellaan silkkihanskoin. Onhan se selvä, että blogit herättävät monenlaisia tunteita ja myöskin kirjoittajat blogien takana.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta bloggaajalla on oikeus itse määritellä ne julkisuuden rajat. Jos ei halua julkaista nimeään, omaa/lasten kuvia, ammattia, työ- tai harrastuspaikkaa tms. niin minusta on hienoa, että niiden tietojen varjelu yltää blogin ulkopuolellekin (valitettavasti näin käy varmasti vain aika suosittujen blogien kohdalla).

Itse olen moneen otteeseen harkinnut blogin perustamista, mutta en ole sitä uskaltanut tehdä juuri siitä syystä, etten voi mitenkään säädellä blogista käytäviä keskusteluja tai jonkun kumminkaiman kaikkitietäviä paljastuksia meidän perheen elämään liittyen jossain toisessa mediassa (esim. keskustelupalstoilla).

Vierailija
2/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa aivan mielipuoliselta stalkkaukselta etsiä jotain bloggaajaa käsiinsä. Ihan sama muutenkin onko joku julkkis vai ei, mitä asiat muille kuuluu. Hankkikaa oma elämä, kenen hyvänsä asioista juoruilu on pelkkää oman elämäsi ajanhukkaa ja aivan pelleä touhua. Kunnioittakaa nyt edes itseänne siinä määrin, että keskitytte olennaisiin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lastenvaateblogistia pilkata vaikka kuinka monessa ketjussa, mutta puolijulkkis muotimammaa koskevat kirjoitukset poistetaan alta aikayksikön? Teiniäitejä saa haukkua hau hau hau, mutta Vuitton-mamsellin oletetusta erosta ei saa sanoa mitään?

Nimettömät/nimelliset bloggaajathan kaikki ovat kuitenkin itse laittaneet juttunsa nettiin. Missä menee mielipiteiden vaihtamisen raja?

Vierailija
4/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, saatko elämääsi sisältöä siitä, että etsit haukkumista? Ihan kuin se olisi joku autuaaksi tekevä oikeus, saada haukkua jotain. Huhhuh. Aivan super-surkeaa. Et tule ikinäö onnelliseksi tuolla logiikalla. Etsi ilon aiheita, ihaile toisten hyviä saavutuksia ja alat itsekin muuttua onnistujaksi. Jos kyräilet ja kadehdit, se on todella ainoa, mitä saat elämässäsi sitten tehdä. oikeasti, etsi ihan uusi mielen malli.

Vierailija
5/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kysellä saako stalkata vai ei tai onko palstalla bloggajista kirjoittelijoilla elämää. Ehkä esitin asiani huonosti.

Onko bloggaajat julkisuuden henkilöitä, saako heistä kirjoitella laajemmin kuin naapurin rouvasta?

Onko bloggajat samanarvosia esim. tällä pastalla?

Miksi toisia koskevat keskustelut poistetaan nopeasti, joitakuita saa rääpiä kyllästymiseen asti.

Vierailija
6/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaaja on ihan yhtä paljon julkisuudenhenkilö kuin keskustelupalstalla tai facebookissa esiintyvät.

Vierailija
7/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että jos joku on ns. julkisuuden henkilö, niin siitä seuraa, että sitä saa riepotella mielin määrin. että sitä ei koske mitkään sivistyneet tavat tai hienotunteisuudet.

oi aikoja, oi tapoja. :)

Vierailija
8/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheena ei kuitenkaan ole koko elämäni, lounassalaattini ja vaatekaappini sisältö, vaan harrastukseni. Haluan ehdottomasti pysyä anonyyminä, koska "oikean" työni puolesta joudun olemaan paljon esillä ja minusta löytyy yhdellä klikkauksella Googlesta kaikki: kotiosoite, puhelinnumero, työpaikka jne.

En halua ottaa sitä riskiä, että joku hullu keksii blogini kautta aloittaa vainoamisen. Eli en ole julkisuuden henkilö.

Vierailija
9/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaaja on ihan yhtä paljon julkisuudenhenkilö kuin keskustelupalstalla tai facebookissa esiintyvät.

peesi

Vierailija
10/70 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

peesi

Kun laittaa nettiin itsestään jotain; keskustelupalstalle tai blogiin, saa tietenkin itse päättää mitä kertoo. On onnetonta alkaa stalkkaamaan enempää tietoja. Miksi ne reunaehdot ei riitä joita bloggaaja tarjoaa? Miksi pitäisi levitellä tuntevansa jonkun blogistin, vaikka tietäisikin hänen nimensä tai asemansa? Mitä siitä hyötyy? Miksi bloggaajan pitäisi esiintyä koko nimellään, jos hän saa ihorasvan ja ripsarin kokeiluun ilmaiseksi? Mikä velvoite siitä tulee esiintyä koko nimellään?

Ihmisillä on eri syitä pysyä anona blogissaan, vaikka esittelisikin elämästään kotiaan ja muuta elämänpiiriään, vaikka lapsiaan. Toisilla on sellainen työ tai asema, joka kärsisi kohtuuttomasti julki tulosta. Jollain voi olla häiriintynyt ex tai ex-ystävä, jonka ei ole syytä saada tietää kuka kirjoittelee. Jollain on joku muu syy. Mitä se meille kaikille kuuluu? Jokainen saa itse määritellä missä määrin esiintyy netissä.

Vastaus kysymykseesi: bloggaaja EI OLE julkkis.

Vierailija
11/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka bloggaisikin anonyymina, niin pitää olla valmis siihen että henkilöllisyys paljastuu ja minusta bloggaajista saa keskustella. En näe myöskään suurta ongelmaa siinä, että joku keskustelupalstalle bloggaajan henkilöllisyyden paljastaa, jos bloggaaja kuitenkin esittelee itse omaa elämäänsä esim. vaatteita, sisustusta, ruokia, ostoksia jne.

Jos joku bloggaa kapeasti vain yhtä alaa esim. ruokaohjeita tai käsitöitä, niin sitten ehkä henkilöllisyyden julkistaminen ei ole asiallista. Mutta jokainen kaupallisessa/lehden blogiporttaalissa mukana oleva on julkkis.

Sinänsä ihmettelen, että tällä palstalla lastenvaatebloggaajat on vapaata riistaa, mutta joitain muita bloggaajia "suojellaan".

Vierailija
12/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka bloggaisikin anonyymina, niin pitää olla valmis siihen että henkilöllisyys paljastuu ja minusta bloggaajista saa keskustella. En näe myöskään suurta ongelmaa siinä, että joku keskustelupalstalle bloggaajan henkilöllisyyden paljastaa, jos bloggaaja kuitenkin esittelee itse omaa elämäänsä esim. vaatteita, sisustusta, ruokia, ostoksia jne.

Jos joku bloggaa kapeasti vain yhtä alaa esim. ruokaohjeita tai käsitöitä, niin sitten ehkä henkilöllisyyden julkistaminen ei ole asiallista. Mutta jokainen kaupallisessa/lehden blogiporttaalissa mukana oleva on julkkis.

Sinänsä ihmettelen, että tällä palstalla lastenvaatebloggaajat on vapaata riistaa, mutta joitain muita bloggaajia "suojellaan".

Portaaleissa yleensä pitääkin olla omalla nimellään ja kasvoillaan mukana.

Minusta aihepiiri ei voi määritellä sitä saako olla ano vai ei. Miksi ruokaohjeiden bloggaaja saa olla anonyymi ja muotibloggaaja/lastenvaatebloggaja/sisutusbloggaaja ei? Luulen, että ihmisten uteilaisuus alkaa saada aika bimboja mittasuhteita, kun lukijamäärät kasvavat. Jos jollain on lukijota vaikka 1000, alkaa jonkun juoruilu"vietti" rehottaa. Hän ei malta olla vihjaamatta av-llä pikkuisesti että on tämän tunnetun blogistin ex-naapuri tai työkaveri. Sitten muut alkavat inttää että kerro kerro. Tai joku bongaa bloggarin työyhteyksistä, tunnistaa...liian jännää pitää omana tietonaan. Puhelimella soittaminen ei auta, kun oma ystävä ei tiedä tuon taivaallista koko blogista. Sitä paitsi on niin mehukasta alkaa vetää täällä ketjua...iik.''

Kyse on siis puhtaasta juruilusta ja minusta se on ala-arvoinen motiivi alkaa paljastella ihmisistä asioita. Miksi se ei riitä mitä blogisti ITSE haluaa paljastaa? Eikö se ole hänen asiansa mitä hän haluaa pitää pois julkisuudesta?

Tottakai se on yksiselitteisesti väärin alkaa selvittää jossain keskustelupalstalla bloggajien nimiä, ex-poikaystävien nimiä, osoitteita, työpaikkoja...Voiko joku olla niin pipi että edes kyselee tällaista?

Vierailija
13/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että toisia bloggaajia varjellaan ja toisista saa sanoa mitä vaan. Se taitaa koskea myös sitä mistä keskustellaan... Täältä meinaan poistettiin erästä bloggaria ja hänen oletettua eroon koskeva keskustelu heti kun sinne alettiin vuotaa mitä hänen ja kolmannen osapuolen (hänkin julkisuudesta tuttu) välillä on tapahtunut (tai väitetään tapahtuneen, mistäpä näistä nettijutuista ikinä tietää). Siihen asti ko. blogistia oli saanut kyllä ihan rauhassa ruotia henkilöhistoriaa ja opiskeluvuosia myöten. Ei nyt mainita nimiä ettei tätäkin ketjua poisteta.

Vierailija
14/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaaja tekee aina itse päätöksen jakaa tiettyjä osia elämästään julkisesti, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Varsinkin suositut bloggaajat, joille jopa maksetaan blogin pitämisestä, tekevät itse päätöksen siitä, mitä jakavat itsestään ja elämästään julkisesti suurelle yleisölle. BLoggaaajat itse haluavat lukijoita, sillä lukijat tuovat heille palkan. TÄmän takia bloggaajien tulisi hyväksyä myös se kolikon toinen puoli, eli se, että ihmiset puhuvat. Blogit ovat ilmiö, josta keskustelu ei rajoitu vain kommenttibokseihin, joissa bloggaajat itse voivat kontrolloida ja sensuroida kaikkea.

Tämä tulisi myös bloggaajien ymmärtää. Jos jakaa elämästään ja mielipiteistään kirjoituksia tuhansille ihmisille, tulee hyväksyä myös se, että blogista keskustellaan. Esimerkiksi Mungo-ANna ja WTD-Nata ovat kovasti kritisoineet sitä, että heidän mielipiteistään keskustellaan, mutta kuinka moni ihminen voi julkisesti sanoa, että masennus on keksitty sairaus tai että työttömät ovat työttömiä vain laiskuuttaan tai että ihna kaikki persut ovat rasisteja, ilman, että siitä keskusteltaisiin kriittiseenkin sävyyn?

BLoggaajista saa mun mielestä kyllä keskustella niin paljon kuin haluaa, kunhan jättää esimerkiksi näiden perheen ja normaalin arkityön arvostelun ulkopuolelle, etenkin silloin, jos näitä seikkoja ei tuoda esille blogissa. Läheiset kun eivät itse kuitenkaan ole tehneet päätöstä tuoda elämäänsä julkisuuteen, eikä työ yleensä liity blogiin mitenkään. Jokaisella on kuitenkin oikeus tehdä työnsä rauhassa. Sama koskee myös muita julkisuuden henkilöitä, heidän läheistensä tulisi mun mielestä jättää rauhaan, sillä he itse eivät ole tehneet päätöstä tulla julkisuuteen.

Vierailija
15/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä blogistista saa ainakin rauhassa tehdä räävittömiä aloituksia vaikka kuinka. Sen sijaan blogisti joka esiintyy omilla kasvoillaan ja kauniilla vaatteillaan ja jonka mies ainakin on tunnettu nautti jonkinlaista suojaa palstalla,aloitukset katoavat nopeasti.

Blogeilla on eroa, joku ei näytä kasvojaan tai kerro nimeään mutta jos pitää julkista blogia jossa näkyy oma naama ja kerrotaan omasta elämästä sitä sun tätä täytynee varautua jonkinlaisen puolijulkkiksen asemaan.

Ja sanoisin että saa kirjoitella laajemmin kuin naapurin rouvasta, asialliseen sävyyn toki.

Vierailija
16/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä blogistista saa ainakin rauhassa tehdä räävittömiä aloituksia vaikka kuinka. Sen sijaan blogisti joka esiintyy omilla kasvoillaan ja kauniilla vaatteillaan ja jonka mies ainakin on tunnettu nautti jonkinlaista suojaa palstalla,aloitukset katoavat nopeasti.

On huomattu! Tarttee vaan jättää nimet mainitsematta, niin ehkä ketjut pysyvät paikoillaan ;-) Kiinnostava kuviohan tuossa on meneillään jos jutut pitävät paikkaansa. Uusimmasta postauksesta päätellen on selvästi nyt eronnut sitten.

Vierailija
17/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi bellablogeissa eivät taida kaikki kirjoittaa edes omalal etunimellä. Näkyykö edes kaikilta kasvot?

Vierailija
18/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jotenkin vielä tajuaa, että nuoremmista blogisteista, 20-25v, jaksetaan juoruilla jossain demin palstoilla kun lukijatkin ovat oletettavasti samanikäisiä tai vielä nuorempia (ja ymmärtämättömämpiä). Silloin kaikki ihmissuhdeasiat ovat jännittäviä ja elämää suurempia ja melkein mistä tahansa saa aikaan draamaa. Olen ollut huomaavinani, että moni näistä blogisteista jopa toivovat synnyttävänsä kuhinaa vihjailemalla suhdesotkuistaan ja ihastuksistaan (voin tietysti olla väärässä).

Mutta tuntuu oudolta, että näistä plusmiinus-kolmekymppisistä jauhetaan ihan samalla tavalla, palstat vaan vaihtuvat. Tämäkin em. viesteissä mainittu blogisti (jos puhumme samasta henkilöstä, oletan että näin on) ei ole tietääkseni antanut mitään syytä revitellä netissä asioillaan, vaan pysytellyt asiassa ja viitannut yksityiselämäänsä vain pintaa viistäen. Jos blogin julkisivun takana onkin meneillään rivien uudelleenjärjestäytymistä, mitäpä se kenellekään kuuluu jos blogisti itse ei ole tietein tahtoen tuonut asiaa esiin? Varsinkin jos/kun tilanteessa on mukana muitakin ihmisiä niin luulisi että edes yleisen hienotunteisuuden nimissä lukijat tajuaisivat jättää nämä asiat rauhaan.

Vierailija
19/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on muuten olemassa useampi samantyyppinen ketju tällä hetkellä. Mutta vastaanpa tähän, että samaa olen miettinyt. Eräästäkin bloggaajasta poistettiin juuri keskusteluketju kun julkisuuteen alkoi tihkua kiusallisia faktoja hänen suhteestaan toiseen lehdistä tunnettuun henkilöön. Toisia saa kuitenkin haukkua ihan mielin määrin.

Vierailija
20/70 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi bellablogeissa eivät taida kaikki kirjoittaa edes omalal etunimellä. Näkyykö edes kaikilta kasvot?

Bella-portaalissa taitaa olla vain pari omalla nimellään kirjoittavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän