Kaipaan näkökulmia avioliitto-ongelmaan! Seksistä, rakkaudesta, tunteista, järjestä,
luottamuksesta...
Haluan kovasti rakastella mieheni kanssa ja niin haluaa hänkin minun kanssani. Minulle seksi on rakastelua, tapa osoittaa rakkautta. Mieskin sanoo, että minua hän haluaa, ei mitään eikä ketään muuta.
MUTTA: Kun meillä on paljon hyvää seksiä, olen hyvin luottavainen miestäni kohtaan (ja päinvastoin, kun luotan, haluan rakastella enemmän). Silloin voin parhaiten nauttiakin seksistä, kun en ole varautunut. Melkeinpä säännöllisesti, muutaman viikon välein mies jollain tapaa pettää luottamukseni ja satuttaa minua. Sitä pahemmalta se tuntuu, mitä enemmän olen häneen uskonut ja luottanut.
Jälleen kerran mieheni on pyytänyt anteeksi ja sanonut katuvansa, että oli taas loukannut minua. Hän olisi halunnut seksiä ja minunkin teki sitä mieli. Meillä oli läheinen aamu. Kuitenkin, siinä sängyn laidalla tulin järkiini ja kerroin miehelle, että minun on vihdoinkin aika ottaa järki käteen ja vastuu omista tunteistani. En saa laskea suojauksia, jos on odotettavissa, että mies taas satuttaa minua. Sitä pahemmalta se sitten tuntuu, mitä luottavaisempi (eli tyhmempi?) olen ollut. Mies sanoi ymmärtävänsä, että seksiä ei ole nyt tulossa, ja sanoi syyttävänsä siitä vain itseään.
Yhtä lailla minä jään ilman seksiä ja menetän, mutta yritän suojella itseäni ja tunteitani. Haluaisin, että mies voisi rakastella kanssani ja sanoa ja tuntea, että hän ei voisi koskaan satuttaa minua, mutta nyt en siihen usko. Hän voi satuttaa minua. Aina hän lupaa, mutta taas pettää lupauksensa.
Aikaisemmin ajattelin, että seksi on meitä yhdessäpitävä voima, mutta ei se toiminut niin. Kun luotin mieheen, nautin paljon, mutta sain aina nenilleni. Olin ollut tyhmä, kun luotin.
Nyt toivon, että en saa vastaukseksi, että jos en anna miehelle seksiä, hän hakee sen muualta. Ensinnäkään en siihen usko (meillä on muista syistä ollut joskus pitkiä taukoja). Toisekseen, jos sellainen uhka olisi, saisi mies sitten mennäkin, ihan kokonaan. Ongelman on luonut hän ja sen hän itse tunnustaakin.
Olenko ollut tyhmä, kun olen aina antanut anteeksi ja taas luottanut mieheen, kerta toisensa jälkeen? Ymmärrätkö sen, miten minusta seksielämä liittyy kiinteästi luottamukseen? Mitä neuvoisit minulle? Miten kommentoisit ajatuksiani?
Kommentit (65)
että mies ymmärtää, ettei seksiä nyt ole, kun on kämmännyt, mutta se ei vaan häntä hetkauta.
Ja kuten tiedät jo kokemustesi erusteella, ei siihen tule muutosta.
Eli kannattaisi varmaan muilla keinoin saada mies kohtelemaan sua kunnolla, mutta, jos tätä on jo kauan jatkunut, en näe sitä tulevan, ellei mies todella todella tahdo niin.
Et voi pitää suojauksia omaan mieheesi nähden. Joko hyväksyt hänen tapansa toimia tai sitten et, ja harkitset mm. eroa.
Jos kyseessä on vaikkapa omat menot joissa mies viihtyy sovittua enemmän, on syytä muuttaa sopimusta.
Jos miehesi valehtelee sinulle asioista, on syytä miettiä yhdessä miehen kanssa miksi hän ajattelee valehtelemisen olevan parempi.
Meillä mm. mies jäi kiinni salatupakoinnista, kun lopetimme yhdessä tupakoinnin raskausaikana. Enemmän loukkasi se valehtelu siinä kuin itse tupakointi. Mies oli pelännyt että pidän häntä vellihousuna kun ei pystynytkään olla ilman tupakkaa. Hän oli oikeassa, pidin sitä selkärangattomana.
Lupasin lakata tuomitsemasta ja mies on kertonut sen jälkeen rehellisesti jos on sortunut tupakkaan.
Sanoisin että harvat parisuhdeongelmat on vain toisen osapuolen luomia.
Totta kai seksielämä vaatii luottamusta toiseen.
Tähän avaukseesi on silti mahdotonta vastata, koska et kerro, millaiset miehen teot sinua satuttavat tai loukkaavat. Lukija ei kertomasi perusteella voi tietää, onko kyse siitä, että loukkaannut liian herkästi vai siitä, että mies todellakin kohtelee sinua huonosti.
tekee mulle ohareita, eli menee muualle, kun on sovittu yhteisestä ja sellaista; temppuja, jotka soittavat, että en ole käytännössä kovin tärkeä henkilö, vaikka hän niin sanookin.
Minä kyllä periaatteessa haluan seksiä, paljonkin, mutta seksistä nauttiminen vaatii minulta luottamista ja suojausten laskemista. Jos annan sen tapahtua, minuun sattuu tulevaisuudessa vielä enemmän.
ap
Kun luottamus menee niin se menee ja kun sen tajuaa oikein kunnolla niin vaikeetahan se seksikin on sen jälkeen. Kysynkin nyt sinulta että millaisissa asioissa miehesi pettää lupauksensa tai luottamuksen? Meillä mies esim. joi silloin kuin ei pitäisi ja turhankin usein. Jäi ylitöihin vaikka ei olisi ollut pakko. Samaan aikaan mulla oli sovittu meno jo aikoja sitten ja mies tiesi että se on tärkeä minulle. En siis päässyt kun ei lapsille saatu hoitajaa. Ja yleensä ilmoitti näitä muutoksia vasta saman päivänä... Siis teki kaikkea sellaista minkä tiesi aiheuttavan minulle mielipahaa ja hankaluuksia. Asetti aina oman etunsa ensin. Sitte oli naama väärinpäin kun en halunnut seksiä vaikka varsin hyvin tiesi että oli pahottanut mieleni tempuillaan niin monia kertoja että..
vaan yritän suojella itseäni. Tätä on jatkunut aika kauan. Erostakin on jo puhuttu, mutta kun rakkaus ei ole loppunut, tuntuu ero väärältä ratkaisulta.
ap
että mies ymmärtää, ettei seksiä nyt ole, kun on kämmännyt, mutta se ei vaan häntä hetkauta. Ja kuten tiedät jo kokemustesi erusteella, ei siihen tule muutosta. Eli kannattaisi varmaan muilla keinoin saada mies kohtelemaan sua kunnolla, mutta, jos tätä on jo kauan jatkunut, en näe sitä tulevan, ellei mies todella todella tahdo niin.
Milloin se ei ole ok?
Sinäkö kaikki juomiset päätät?
Entä miten mies näyttää ettet ole tärkeä? Mitä tälläiset tilanteet on? Miten itse käyttäydyt näissä tilanteissa?
Ehkä kyse ei ole siitä että mies satuttaa vaan sinä itse loukkaannut?
En voi kuitenkaan sopeutua "ota tai jätä" -malliin. Että mies saa tehdä, mitä haluaa, vaikka se minua satuttaisi, ja minä vain rakastan enkä koskaan loukkaa häntä, koska en siihen pystyisi.
Minulla on vain pari ehtoa: toista ei saa tieten loukata eikä lupausta saa koskaan pettää (mikäli se on omassa vallassa). Kyse ei ole siis tavoista, joista en pitäisi. Mies sanoo itse, että hän on yksin syyllinen, kun olen kysynyt, mitä hän minulta odottaa ja miten minun pitäisi muuttua. Hän pyytää, että en syyllistäisi itseäni. Hän sanoo, että en ole tyhmä, jos luotan häneen, mutta olenhan minä?
ap
Et voi pitää suojauksia omaan mieheesi nähden. Joko hyväksyt hänen tapansa toimia tai sitten et, ja harkitset mm. eroa. Jos kyseessä on vaikkapa omat menot joissa mies viihtyy sovittua enemmän, on syytä muuttaa sopimusta. Jos miehesi valehtelee sinulle asioista, on syytä miettiä yhdessä miehen kanssa miksi hän ajattelee valehtelemisen olevan parempi. Meillä mm. mies jäi kiinni salatupakoinnista, kun lopetimme yhdessä tupakoinnin raskausaikana. Enemmän loukkasi se valehtelu siinä kuin itse tupakointi. Mies oli pelännyt että pidän häntä vellihousuna kun ei pystynytkään olla ilman tupakkaa. Hän oli oikeassa, pidin sitä selkärangattomana. Lupasin lakata tuomitsemasta ja mies on kertonut sen jälkeen rehellisesti jos on sortunut tupakkaan. Sanoisin että harvat parisuhdeongelmat on vain toisen osapuolen luomia.
Kyse on lupausten pettämisestä. Se oli vain yksi pieni esimerkki, missä yhteydessä. Ihminen, jolle voi pettää lupauksensa kerta toisensa jälkeen, kaavamisesti, ei voi olla kovin tärkeä ihminen.
ap
Milloin se ei ole ok? Sinäkö kaikki juomiset päätät? Entä miten mies näyttää ettet ole tärkeä? Mitä tälläiset tilanteet on? Miten itse käyttäydyt näissä tilanteissa? Ehkä kyse ei ole siitä että mies satuttaa vaan sinä itse loukkaannut?
mies itse pyytää anteeksi, että teki taas saman tempun. Hän tietää tekevänsä väärin, usein kuulemma jo silloin, kun niin tekee. Hän selittää sen sillä, että on itsekeskeinen. Jälkikäteen hän sitten sanoo katuvansa.
ap
Totta kai seksielämä vaatii luottamusta toiseen. Tähän avaukseesi on silti mahdotonta vastata, koska et kerro, millaiset miehen teot sinua satuttavat tai loukkaavat. Lukija ei kertomasi perusteella voi tietää, onko kyse siitä, että loukkaannut liian herkästi vai siitä, että mies todellakin kohtelee sinua huonosti.
sellaista, että luovut siitä ajatuksesta, että lupausten pettäminen miehelläsi olisi sitä ettei hän rakasta ja kunnioita sinua. Entä jos miehesi kärsii impulsiivisuudesta?
Hän katuu tekoaan, mutta tehdessään väärin hän ei osaa arvioida asioiden tärkeysjärjestystä kun jokin muu vie hänen keskittymisensä kokonaan. Kyse voi olla vaikkapa ihan oikeasta keskittymishäiriöstä.
Puhu miehesi kanssa niistä tilanteista, kun hän päättää jättää lupauksensa pitämättä, mitä silloin tapahtuu?
Yritä ymmärtää miestäsi. Jos hän sanoo ettei tee niin tahallaan, voit yrittää keskustella rakentavasti asiasta.
kun luulet, että rakkaus teitä tässä auttaa, miehellä ei ole aikomustakaan muuttua, mutta vakuuttaa sulle näin ja kyllä, sinä _tyhmänä_ uskot.
Seksillä ei edes ole mitään asiaa tässä, vaan siitä luottamuksesta, sun tyhmyydestä ja aiotko tyytyä tähän, kun muutosta ei tule. Ja seksiä vielä :dah!!! Miehes ottaa rusinat...
Ymmärrättekö tuon seksin ja luottamuksen yhteyden? ap
Mietipä itse miten lapsellista ja naurettavaa on se että kun miehesi, AIKUINEN IHMINEN, ei käyttäydy kuten sinä tahdot (eikä kyse ole pettämisestä), niin sinä katsot oikeudeksesi pihdata!?!??! Juu tosi tervettä meininkiä ja edistää parisuhdetta - NOT!!!
joka viikko?? Oletko laatinut hänelle säännöt joista poikkeamalla "pettää". Vai tarkoitatko että hän lupauksistaan huolimatta menee luvatta vieraisiin, vetää kännit kaverien kanssa kerranpari viikossa, tuhlaa lainarahat peleihin, unohtaa hakea lapset hoidosta tms. Mitään muuta "luottamuksen pettämistä" en oikein avioliitossa osaa kuvitella.
Mun mies ei ole kertaakaan pettänyt mun luottamusta 16 vuoden aikana koska meidän suhde perustuu vapaaehtoiseen rakkauteen. Toki hän on selkäni takana tehnyt jotain mistä en pitänyt mutta sen selvitimme puhumalla ja rakastamalla entistä enemmän.
Kirjoituksestasi saa - anteeksi vaan - sen kuvan että seksistä on tullut kaupanteon väline: jos olet kiltisti saat pillua. Ei kovin aikuismaista. Vaikka meillä olisi ollut mitä tahansa ongelmia emme ole lopettaneet läheisyyttä eikä seksiä.
mies on itsekeskeinen ja impulsiivinen? Toimii ensin oman mielensä mukaan tai eri tavalla kuin on yhdessä sovittu ja sitten jälkikäteen katuu ja pahoittelee, ja haluaa sovintoseksiä? Kyllähän seksistä nauttiminen on hyvin hankalaa jos luottamukselta putoaa pohja kerta toisensa jälkeen. Jos mies kerran ottaa tästä kaikesta toiminnastaan syyt niskoilleen, niin pitäisihän hänen myös ottaa vastuuta ja yrittää oikeasti tehdä asialle jotain.
miehesi pettää?? Meillä ei ole tarvetta lupailla mitään, tehdään vain yhteisiä suunnitelmia jotka joko toteutetaan tai sitten ei.
Mies sanoo, että ei hän halua minulle pahaa, vaan on levoton ym. (Impulsiivisuudesta siis varmaan on kyse, keskittymishäiriöstä tuskin on). Mies sanoo valvovansa seuraavan yön, koska tietää tehneensä minua kohtaa väärin. Mutta eikö aito katumus estä tekemästä samaa uudestaan?
Olemme nyt sopineet, että mies kuuntelee enemmän minua ja "tottelee": jos kerron, että rikkoo nyt lupaustaan, hän ei jumpittele vastaan, vaan esim, tulee kotiin sieltä "väärästä paikasta" ja korjaa tekonsa. Toivon, että tätä ei nyt ymmärretä väärin, kyse ei ole käskyttämisestä, vaan yhdessä sovituista, yhteisistä asioista, ei minun määräyksistäni.
Mutta uskallanko luottaa taas kerran? Ihana aika on verrattoman ihanaa ja siksi romahdus tuntuukin niin pahalta. Se kumoaa edeltäneen hyvän, niin kurjalta se tuntuu.
ap
sellaista, että luovut siitä ajatuksesta, että lupausten pettäminen miehelläsi olisi sitä ettei hän rakasta ja kunnioita sinua. Entä jos miehesi kärsii impulsiivisuudesta? Hän katuu tekoaan, mutta tehdessään väärin hän ei osaa arvioida asioiden tärkeysjärjestystä kun jokin muu vie hänen keskittymisensä kokonaan. Kyse voi olla vaikkapa ihan oikeasta keskittymishäiriöstä. Puhu miehesi kanssa niistä tilanteista, kun hän päättää jättää lupauksensa pitämättä, mitä silloin tapahtuu? Yritä ymmärtää miestäsi. Jos hän sanoo ettei tee niin tahallaan, voit yrittää keskustella rakentavasti asiasta.
että mies on muuttanut suunnitelmat yksipuolisesti. Hän ei tee sitä etukäteen, joten kyse ei ole siitä, että suunnitelmat muuttuvat. Minä jään vain tyhjän päälle.
ap
miehesi pettää?? Meillä ei ole tarvetta lupailla mitään, tehdään vain yhteisiä suunnitelmia jotka joko toteutetaan tai sitten ei.
Harva kai haluaakaan loukkaantuneena ryhtyä sänkypuuhiin, ellei kyse ole sovintoseksistä. Teidän tapauksessanne seksin säännöstelystä näyttää kuitenkin kaupankäynnin ja vallankäytön muoto.
Pitäisikö teidän molempien kunnolla tarkastella ja pölyttää asemaanne ja roolianne parisuhteessa? Missä määrin on kyse omasta kontrolloinnin tarpeestasi? Et kai toisaalta vain tulkitse ilkeydeksi tai arvostuksen puutteeksi sellaisia miehen tekoja, jotka oikeasti kertovat heikkoudesta tai epäkypsyydestä - tai sellaisista arvomaailman eroista, joiden takia teidän kannattaisi yhdessä harkita, kannattaako parisuhdettanne ylipäätään jatkaa.
Kun luottamus menee niin se menee ja kun sen tajuaa oikein kunnolla niin vaikeetahan se seksikin on sen jälkeen. Kysynkin nyt sinulta että millaisissa asioissa miehesi pettää lupauksensa tai luottamuksen? Meillä mies esim. joi silloin kuin ei pitäisi ja turhankin usein. Jäi ylitöihin vaikka ei olisi ollut pakko. Samaan aikaan mulla oli sovittu meno jo aikoja sitten ja mies tiesi että se on tärkeä minulle. En siis päässyt kun ei lapsille saatu hoitajaa. Ja yleensä ilmoitti näitä muutoksia vasta saman päivänä... Siis teki kaikkea sellaista minkä tiesi aiheuttavan minulle mielipahaa ja hankaluuksia. Asetti aina oman etunsa ensin. Sitte oli naama väärinpäin kun en halunnut seksiä vaikka varsin hyvin tiesi että oli pahottanut mieleni tempuillaan niin monia kertoja että..