Haluatko kysyä ulkosuomalaiselta?
Olen asunut nyt kuusi vuotta Usassa. Mieheni on amerikkalainen ja meillä on kahden vuoden ikäinen tyttö.
Saa laittaa kysymyksiä, vastaan mielelläni. :)
Kommentit (99)
Voi noista rahajutuista pitäisi kyllä kysyä mieheltäni! Hän on vielä nukkumassa, mutta kysyn kun hän herää. Itse en tiedä noista juuri mitään, mutta iso osa palkasta menee veroihin yms.
Maito on täällä kanisterin muotoisessa paketissa. Joistain kaupoista saa kyllä samaantyyliin pakattua kuin Suomessakin.
Kaipaan Suomesta tottakai ruisleipä, suklaata, salmiakkia ja juustoja, kunnon vessapaperia ja nenäliinoja (täällä ne on tosi ohuita).
Muuten ei tule yhtäkkiä muuta mieleen, mitä kaipaisin :) Hyvin täällä on oppinut elämään paikallisten juttujen kanssa.
Ihan hyvin sopeuduin tänne heti alussa. Kaipaan kuitenkin Suomen liikennettä! Kun asuin Suomessa, kehäkolmosella meinas joskus aamuisin mennä hermot.
Täällä motarit on ihan erilaisia, kaistoja saattaa olla jopa 8, ja jotkut ajaa kuin viimeistä päivää. Aika joutuisasti liikenne kuitenkin etenee, toki ruuhkia on täälläkin.
Muutama päivä sitten käytin koiraamme eläinlääkärissä, ja poistullessa satuimme juuri "viiden ruuhkaan" ja n. 30 km matkassa kesti reilusti yli tunti....
Itseasiassa asumme oikein hyvällä alueella, enkä sanonut että kunnalliset koulut on huonoja. Yksityisissä kouluissa opetus on parempaa ja monipuolisempaa. Haluasimme, että lapsemme oppisi myös espanajan kielen, joka on täällä hyödyllinen.
Lapsemme puhuu jo hyvin englantia, ja olen yrittänyt opettaa lapselle muutamia suomenkielen sanojakin.
Meillä ei ole tarkoitus, että lapsen toinen kotikieli on suomi, mutta olisi kiva että lapsi oppii muutamia sanoja suomea. Tytön ensimmäinen suomenkielinen sana oli suklaa, jonka kyllä lausuu "sulaa". On tainnut meillä tulla puhuttua suomalaisesta suklaasta ;)
Olen 29.v. Muutin siis aika nuorena Jenkkilään, ja täällä vielä ollaan. Mieheni on 31.
Minkähintaisia keskimäärin ovat talot teidän asuinaluuellanne?
ketä aiot äänestää presidantin vaaleissa? Entä miehesi?
Ruokakulttuuri täällä on varmaan just niin kamalaa kuin annetaan ymmärtää :D Mäkkäreitä, Taco Belleja, Starbuckseja etc. on joka kulmassa. Toki täältä saa terveellistäkin ruokaa, tuoreita vihanneksia ja kasviksia. Me tehdään paljon ruokaa itse, enkä oikeastaan edes muista koska viimeksi olen käynyt Mäkkärissä!
Mieheni tulot on ihan hyvät, tienaa paremmin kuin keskiverto amerikkailainen. Meidän asuinalueella talojen hinnat on 800 000 - 1 300 000 $, tosin nekin kallistuu koko ajan.
olisihan se rikkaus tytön oppia suomea! :)
etkö kaipaa sitten suomen kielistä puhekaveria?
olisi muuten hienoa päästä sinne matkustelemaan,vaan eipä taida koskaan olla siihen varaa..
kuinka usein käytte suomessa?
Aion äänestää Obamaa, kuten varmaan miehenikin.
Olisihan hienoa jos tyttö oppisi suomea, mutta täällä on kuitenkin niin vähän kaikkea suomijuttuja, että tyttö ei saisi kielelleen oikein tukea.
Käymme Suomessa n. kaksi kertaa vuodessa. Seuraavan kerran tulemme uudeksi vuodeksi. Ollaan pitkästä aikaa joulu kotona.
Lähdemme parin viikon päästä mieheni kanssa 3.v hääpäivämatkalle Balille.
kivaa reissua!
missä muuten tapasitte?
Asumiskustannukset on samaa luokkaa kuin Suomessa. Toki jos haluaa vähäänkään paremmalle alueelle asumaan, niin talojen hinnatkin nousee jne.
Vakuutus on täällä kallis, ja siksi useammalla amerikkalaisella sitä ei ole (tarkoitan köyhempää väestöä).
Julkinen terveydenhuolto on kans kallista.
Asumiskustannukset floridassa samaa luokkaa kuin suomessa? No ei tasan ole! Mun vanhemmilla on floridassa 80m2 ja maksoi 60k miamin lähistöllä. Uima-allas ym löytyy. muut kustannukset ihan murto-osan. esim lämmitys ja sähkö jne.
opetussuunnitelma, toisessa vaan vanhemmat kuvittelee saavansa monipuolisempaa opetusta, kun lapsilla on koulupuku päällä. Good luck with that.
Voitko verrata kunnallisia ja yksityiskouluja, anna esimerkkejä?
Itseasiassa asumme oikein hyvällä alueella, enkä sanonut että kunnalliset koulut on huonoja. Yksityisissä kouluissa opetus on parempaa ja monipuolisempaa. Haluasimme, että lapsemme oppisi myös espanajan kielen, joka on täällä hyödyllinen.
Espanjan oppiminen on varmaan Floridassa "tärkeää", mutta minusta se ei ole.
Kammoan Floridaa juuri tuon espanjaa puhuvan enemmistön takia. En ikinä muuttaisi Floridaan, muualle USA:n kyllä. Lomalla voin käydä, mutta en asua FL.
siis ei toi ap voi olla jenkeissä asuva. työttömyysaste on korkea, joo, mutta koulututettuna esim minä saisin töitä vaikkapa kiinteistön välittäjänä ihan välittömästi.
ja kaupat joita suosittelee? a&f, victorias secret jne. Joo, on ne siellä, mutta kaikkihan noi nyt tietää.
ja ei tiedä raha-asioista yhtään mitään. onpa pöljä.
en usko, että olet ulkosuomalainen.
Eikö teillä ole vakuutusta? Jos ei niin miksei?
Kuulutteko niihin mainitsemiisi "köyhiin"?
siis sää:)
Missä kuussa?
Onko teillä ollut hurrikaania, ja aiheuttiko tuhoja? minä vuonna?
Niin ja onko siellä millaiset säät ne viileimmät?siis sää:)
Missä kuussa?
Onko teillä ollut hurrikaania, ja aiheuttiko tuhoja? minä vuonna?
mutta ei nämä Google tulokset kerro kuitenkaan samaa kuin oikeiden ihmisten kommentit:)
Mieheni tulot on ihan hyvät, tienaa paremmin kuin keskiverto amerikkailainen. Meidän asuinalueella talojen hinnat on 800 000 - 1 300 000 $, tosin nekin kallistuu koko ajan.
There have been worse times to sell your house in South Florida, but not many.
The Case-Shiller index shows the region’s real estate values have dropped, on average, 49 percent since their peak in late 2006.
That grim statistic actually helps explain why South Florida’s real estate market seems to be hopping again. With prices so low, homeowners don’t want to sell if they aren’t forced to. That’s led to a tight supply of listings, just as buyers feel more confident that the market either won’t get worse or is actually back on the rise.
Read more here: http://www.miamiherald.com/2012/06/17/2854362/miami-herald-surveys-sout…
Mulla on tuttuja USA:ssa ja heidän lasten kunnalliset on oikein hyvätasoisia.
Mitä kieltä pitäisi olla tarjolla, jos kaksikielistä (?) haette?