Haluatko kysyä ulkosuomalaiselta?
Olen asunut nyt kuusi vuotta Usassa. Mieheni on amerikkalainen ja meillä on kahden vuoden ikäinen tyttö.
Saa laittaa kysymyksiä, vastaan mielelläni. :)
Kommentit (99)
Ja kuitenkin yhdessä viestissä väität teidän vierailevan kaksi kertaa vuodessa täällä.. Ja seuraavan kerran olette tulossa uutena vuotena.
Ette sitten vissiin tapaa sukulaisia tuolloin vai miksei sille lapselle voi jo nyt puhua sitä suomea.
Vai oletko sä niitä mammoja, joiden mielestä se äidin/isän kieli ei ole tarpeen, kun kotikieli ja ympäristön kieli on se isän/äidin kieli.
ja mika on sen julkisen koulun nimi?
(ap havinnyt kuin tuhka tuuleen!)
Kyllä taas iskee osassa viesteissä niin vastaan perisuomalainen kateus :)
Jollain kun pyyhkii hyvin rapakon takana niin sehän ei passaa..
Mitä ap sun paikalliset ystävät tietää suomesta?
Jhan meni hiljaiseksi, kaikki miamilaiset taman tietaa.
Mitä ihmeen pääkallonmetsästystä täällä muutamat harjoittaa? Miksi on niin kova into yrittää osoittaa ap feikiksi? Miksi on niin kova into ylipäätään haukkua, jos ei esim. ole ajatellut opettaa suomea lapselle?
Sairausvakuutuksen hankkiminen on varmasti hyvä asia, ja julkiset koulut ovat monissa paikoissa aivan yhtä hyviä ellei parempiakin kuin yksityiset (esim. meidän lasten julkinen highschool on ollut vuosikaudet top 100:ssa, yli 21 000 koulun joukossa) mutta nuo asiat voi esittää ystävällisestikin. Jos tuolla lailla ivaa ja rähjää ympäriinsä niin kaikki ihmiset varmaan karttavat, ja syystä!
Hyvää jatkoa ap:lle sinne Floridaan! Jos joku menee Orlandon suuntaan lomille, voin suositella käyntiä Nasan avaruuskeskuksessa. Mahtava paikka! Ja matkalla näkee alligaattoreita, kilpikonnia ja vaikka mitä.
Ihme ilkimys tämä yksi kirjoittelija. Mitä sulla on mua vastaan? Kuule aika monessa paikassa Floridassa on häkkilintuja, ja makkarapuusta en ole koskaan edes kuullut! Tarkoitin, että lapsi ehtii opetella suomea myöhemminkin, esim kuuden vuoden iässä. En koe sitä vielä kovin hyödylliseksi, kun täällä kuitenkin asutaan, eikä olla tulossa Suomeen. Miehelläni on yritys, joka välittää asuntoja. Yrittäjän tienestit ei ole säännölliset, mutta viimevuonna mieheni tienasi 1.9 milj. dollaria.
kuin jos kysyisi helsinkilaiselta mika on sen paikan nimi jossa on vuoristorata. Jokainen miamilainen paikan tietaa.
Kun olette kahden kesken?? Yleensä kaksikielisissä perheissä kumpikin vanhempi puhuu lapselle omaa äidinkieltään jolloin lapsi oppii itsestään molemmat kielet. Nyt puhut lapselle suomi-amerikkaa, eli hän on vaarassa tulla puolikieliseksi, kun et puhu äidinkielentasoisesti kieltä. En ymmärrä en...
Tarkoitin, että emme ole tulossa Suomeen PYSYVÄSTI. Emme siis ole muuttamassa sinne.
Asuinpaikkaa täällä en kerro tarkemmin, enkä myöskään mitään koulua ihan yksityisyyden säilyttämiseksi. Tiedän, että muuten on heti uteliaat av-mammat selvittämässä tietojani ;)
Nasan keskus Orlandossa on mahtava paikka, käytiin siellä viimekesänä kun mentiin Disneylandiin.
Tarkoitin, että emme ole tulossa Suomeen PYSYVÄSTI. Emme siis ole muuttamassa sinne.
Asuinpaikkaa täällä en kerro tarkemmin, enkä myöskään mitään koulua ihan yksityisyyden säilyttämiseksi. Tiedän, että muuten on heti uteliaat av-mammat selvittämässä tietojani ;)
Nasan keskus Orlandossa on mahtava paikka, käytiin siellä viimekesänä kun mentiin Disneylandiin.
Eikö ole kamalaa kun omat lapset puhuu jenkkiä
Kerran olen joutunut soittamaan poliisit, kun joku yritti murtautua autoomme. Olin silloin yksin kotona ja raskaana.
Poliisit tuli 20 min päästä ja pidätti miehen parin korttelin päästä.
Miehelläni on yritys, joka välittää asuntoja. Yrittäjän tienestit ei ole säännölliset, mutta viimevuonna mieheni tienasi 1.9 milj. dollaria.
kun kauppa ei käy.
Ai miehesi sai tuon 1.9 milj. dollaria käteen?
Kerran olen joutunut soittamaan poliisit, kun joku yritti murtautua autoomme. Olin silloin yksin kotona ja raskaana. Poliisit tuli 20 min päästä ja pidätti miehen parin korttelin päästä.
In an area of $1mil. homes it took the police 20 mins. to arrive. Unheard of.
The stupid crook hung around until the police report was finished and he was apprehended. Must have wanted to go to jail.
Kerran olen joutunut soittamaan poliisit, kun joku yritti murtautua autoomme. Olin silloin yksin kotona ja raskaana.
Poliisit tuli 20 min päästä ja pidätti miehen parin korttelin päästä.
Jos on joku huonompi alue, poliisit ei niin kiirehdi.
1) Teet elämäsi suurimman virheen,kun et puhu lapsellesi suomea,omaa äidinkieltäsi. Kielitaidon antamista suurempaa lahjaa ei voi antaa. Sitä espanjaahan lapsesi ehtii oppia myöhemminkin, mutta äidinkielentasoista suomea ei koskaan enää. Etkö tiedä,että kaksikielisyydestä on kaikin puolin etua lapsellesi?? Miten voit puhua hänelle jotain suomiaksentilla varustettua englantia,sehän vasta todellinen karhunpalvelus onkin!
2) Ihmeellinen valinta myös sekin,että annat 1800-luvun tyyliin miehesi hoitaa kaikki raha-asiat ja itse vain kotirouvailet kotona. Olet kuitenkin syntynyt maassa,jossa kannustetaan tasa-arvoon ja sinulla on ihan koulutuskin! Miten ihmeessä itsetuntosi antaa myöden leikkiä typerää pikkurouvaa?
t. jo 15 vuotta ulkosuomalaisena - kaikki lapseni puhuvat maan kielen lisäksi virheetöntä suomea ja ovat siitä enemmän kuin kiitollisia
Asun itsekin USAssa ja jos jotain voisin näin jälkikäteen muuttaa niin olisin tosi tiukkana siitä että lapsen tulee puhua mulle aina Suomea.
Ekaa lasta voi vielä opettaa, jos lapsia tulee lisää niin toinen ei opi enää yhtä helposti, koska esikoinen todennäköisesti puhuu sisarukselle englantia.
Kaksikielisyys helpottaa myös muiden kielten oppimista, myös sen espanjan kielen sitten kun siihen ryhdytte. Ajattele kielitaitoa lahjana jonka voit lapsellesi antaa!
Missä ja miten tapasitte miehesi kanssa?
Kun alunperin lähdit Jenkkeihin, oleskelitko siellä turistiviisumilla vai miten sait paperit kuntoon? Miten sait työluvan?
Kauanko maan kansalaisuuden hakemiseen meni? Pitikö sun käydä niissä testeissä, mitä lehdistä on joskus lukenut? Todistaa, että osaat Yhdysvaltojen historiaa ja kansallislaulun sanat tms?
Kun tuo poliisiepisodi tapahtui, emme asuneet vielä tällä alueella. Oli kyllä huonompaa aluetta, ja tuota tehtävää ei laskettu kiireelliseksi, kun mitään todellista vaaraa ei ollut.
Alunperin lähdin Seattleen au pairiksi. Myöhemmin tulin opiskelemaan Kaliforniaan, ja täällä tapasin mieheni. Mieheni asui silloin Philadelphiassa, muutimme melko pian Floridaan.
Miehen siis tapasin yhteisen ystävän kautta.
Kansalaisuuden hakemiseen meni n. puoli vuotta. Nuo ajat meni niin sumussa, että ei ole paljoakaan muistikuvia.
Joo kyllä kyseltiin Amerikan historiasta, ja lisäksi oli ihmeellisiä kysymyksiä miehestäni ja hänen menneisyydestä...
Meillä ei ole asuntoja muualla, mutta mieheni vanhemmilla on upea huvila Espanjassa, jossa olemme lomailleet.
Jos on kotiäitinä, luulisi hoitavan laskut, eikä kiireinen mies. Ap. ei tiedä asunnon kuluista mitään.
Miehen palkka on ihan tähtitieteellinen kiinteistövälittäjälle, kun asuntoja ei nyt USA:ssa juurikaan myydä.
Ei opeta lapselleen suomea, vaikka on kotona ja luulee onnistuvansa myöhemmin?
Perheellä ei ole sairasvakuutusta!
Lapselle saatava yksityiskoulupaikka, saadakseen statuksen.
Uskoo kaverin yksipuoliseen kouluvertailuun, kuin lakiin.
Miten tällainen mamma oikeen pärjää, kun ei tiedä mistään mitään?
Ihme ilkimys tämä yksi kirjoittelija. Mitä sulla on mua vastaan? Kuule aika monessa paikassa Floridassa on häkkilintuja, ja makkarapuusta en ole koskaan edes kuullut!
Tarkoitin, että lapsi ehtii opetella suomea myöhemminkin, esim kuuden vuoden iässä. En koe sitä vielä kovin hyödylliseksi, kun täällä kuitenkin asutaan, eikä olla tulossa Suomeen.
Miehelläni on yritys, joka välittää asuntoja. Yrittäjän tienestit ei ole säännölliset, mutta viimevuonna mieheni tienasi 1.9 milj. dollaria.