Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä ulkosuomalaiselta?

Vierailija
16.09.2012 |

Olen asunut nyt kuusi vuotta Usassa. Mieheni on amerikkalainen ja meillä on kahden vuoden ikäinen tyttö.

Saa laittaa kysymyksiä, vastaan mielelläni. :)

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin itseasiassa lakimieheltäni tuota, ja hänen mukaan en ole sen huonommassa asiassa saada lapsen huoltajuutta.

Maan kansalaisuuden saaminen vaatii pitkää pinnaa ja paljon papereiden täyttelyä. Kannattaa googlata netistä tietoa, se on pitkä juttu :D

Vierailija
62/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forty years after the National Cancer Act launched the "war on cancer," the battle is not just finding cures and better treatments but also being able to afford them.

New drugs often cost $100,000 or more a year. Patients are being put on them sooner in the course of their illness and for a longer time — sometimes for the rest of their lives.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että opetat tyttärellesi suomen kielen. Vaikka nyt tuntuukin siltä, että eihän sitä missään tarvitse niin kahdenkymmenen vuoden päästä sillä voi olla suurikin merkitys joko työelämässä tai opiskeluissa.

Myös Suomessa käydessänne tyttäresi voi tutustua helpommin muihin lapsiin ja kenties löytää hyviäkin ystäviä Suomesta.

Unohtamatta tietenkään sukulaisiasi:)

Itse olen asunut jo 18 vuotta ulkomailla ja useimmat Suomi-mammat ovat opettaneet lapsilleen Suomen kielen, vaikka lapset olisivatkin kaksikielisessä koulussa.

Muutama nuori on valinnut opiskelupaikakseen Suomen, varsinkin jos Suomesta löytyy jonkinlainen tukiverkko.

Mukavaa syksyn jatkoa:)

Vierailija
64/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellista elämää. Kannattaa ottaa ne ruusunpunaiset silmälasit pois.

Vierailija
65/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairauden sattuessa yhtäkkiä talot ja tilit mene. En usko että meillä yhtäkkiä rahat loppuis, eikä olisi varaa hoitaa sairautta.

Vierailija
66/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, etteikö tytölle olisi hyötyä suomen kielen osaamisesta, mutta sitä voi treenata myöhemminkin. Olemme harkinneet hieman tytön kasvaessa (vuoden parin päästä) espanjan opettajan palkkaamista. Mieheni vanhemmat ovat puoliksi espanjalaisia, ja siitä on tällä alueella hyötyä.

Varmaan tavallaan elän "amerikan unelmaa", mutta tiedän kyllä muustakin elämästä. Itse olen ihan keskiluokkaisesta perheestä, kävin lukion ja opiskelin oikeustieteitä. Vasta mieheni tavattua elämä muuttui.

Sitä ennen opiskelin täällä, olin töissä Starbucksissa suurin piirtein yhden dollarin tuntipalkalla ja asuin käppäsessä vuokra-asunnossa.

Nyt voin olla päivät kotona tytön kanssa, pelata golfia, matkustella ja shoppailla. Ymmärrän, ettei se ole itsestäänselvyys.

Vierailija
67/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompana?? DAAAAAAAA!

Pieneempänä kieli on helpompi oppia! Ja oletkos koskaan kuullut suomalaisista kirjoista ja dvd-levyistä? Ja musiikki cd:istä.

Nuo eivät paljoa paina matkatavaroissa (varsinkaan leffat).

Vierailija
68/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut siitä kauhea tapa, josta en pääse eroon. Suomessa en ikinä käyttänyt kirosanoja, en varsinkaan sitä v:llä alkavaa, mutta täällä ulkomailla karjahtelen pienemmästäkin asiasta juuri sen v:n, kun kukaan ei ymmärrä. Varmaan ajattelevat, että sanon jonkun hitsin tai samperin. Terveisin ulkomailla jo parikymmentä vuotta asunut.

Vierailija
69/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee yli 2 kk sairaus, syöpä tai auto-onnetomuus, ei vakuutus enää korvaakaan.

Vierailija
70/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun mullaki pääsis suomeksi kirosana :D Täällä helposti lipsahtaa "fuck!", tuo on oikeastaan ainoa kirosana, mikä joskus lipsahtaa. Yritän tottakai, että lapsen seurassa ei kiroiltaisi.

Ulkomaalaisia nettisivuja käytän vain facebook, twitter, youtube, dailymail, CNN ja BBC. En käytä juurikaan amerikkalaisia keskustelupalstoja.

Vierailija
71/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin muutama viikko sitten tyttöämme lääkärissä korvakivun takia, ja käynti maksoi n. 90 $. Lääkäri on tuttumme, niin päästiin vähän halvemmalla.

Ei edes viitsinyt feikata aakkosia ja kukaan vuosia USAssa asunut ei kirjoita 90 $, se on aina $90.

Voisi myos selittaa mita taalla on julkinen ja yksityinen sairaanhoito - olen asunut maassa monta vuosikymmenta ja samaa sairaanhoitoa se on kaikille.

Miamin nahtavyydet ja shoppailu, voi elama.

Selitas sita kansalaisuuden saamista vahan tarkemmin.

Vierailija
72/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan tässä feikki on? Jos et sattunut tietämään, niin iPadiin saa ä ja ö valitsemalla kieliasetuksista suomi.

Itse kirjotan aina esim 10$, siihen olen tottunut. Jos se minusta feikin tekee, niin selvä.

Yksityinen sairaanhoito on sitä, että esim. (aikaisemminkin mainitulla) ystävälläni on yksityinen lääkäriasema.

Mitäs vikaa oli Miamin nähtävyyksissä? Suurin osa tänne tulleista haluaa nähdä Disneyworldin, ja jos shoppailla haluaa niin ehdottomasti Sawgrass tai Miami Beach.

Vierailija
73/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta harmittaa, että oikein mihinkään ei ole saanut vastauksia.

Mutta ehkä amerikkalaistuneet kotirouvat saavat olla suloisen naiiiveja ja tietämättömiä. Luoja heitä esim. avioerolta varjelkoon.

Vierailija
74/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan tässä feikki on? Jos et sattunut tietämään, niin iPadiin saa ä ja ö valitsemalla kieliasetuksista suomi. Itse kirjotan aina esim 10$, siihen olen tottunut. Jos se minusta feikin tekee, niin selvä. Yksityinen sairaanhoito on sitä, että esim. (aikaisemminkin mainitulla) ystävälläni on yksityinen lääkäriasema. Mitäs vikaa oli Miamin nähtävyyksissä? Suurin osa tänne tulleista haluaa nähdä Disneyworldin, ja jos shoppailla haluaa niin ehdottomasti Sawgrass tai Miami Beach.

ja iso "makkarapuu" ja joka on melko kallis. Olet varmaan siella lapsesi kanssa monta kertaa kaynyt.

Vierailija
75/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko se myytti, et am. ruoka lihottaa?

Vierailija
76/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alunperin lähdit Jenkkilään? Kuinka helppo päätös se oli? Miten vanhempasi ja muu perhe suhtautui asiaan?

Vierailija
77/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alunperin lähdit Jenkkilään? Kuinka helppo päätös se oli? Miten vanhempasi ja muu perhe suhtautui asiaan?

Vierailija
78/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä on koulutus

Vierailija
79/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sinulle kaikkea hyvää. Uskon, että siellä on ihan hyvä asustella.

Mutta usko tämä; suomea ei todellakaan voi opetella noin vain myöhemmin. Kaikkea voi yrittää opetella. Mutta suomea todennäköisesti vain tuskan ja työn kanssa. Mikään ei korjaa sitä ainutlaatuista tilannetta, joka meidän ulkosuomalaisten äitien lapsilla on: he voivat oppia suomen ilman opettelua, kuin toisena äidinkielenään. Jos äiti vain PUHUU sitä. Älä anna tilaisuuden mennä käsistä ainakaan seuraavan lapsen kanssa.

terv. ulkosuomalainen äiti Euroopasta

Vierailija
80/99 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hiton hyvä olla olemassa, itse olin pienessä leikkauksessa, hinta about $30000..meidän omavastuu hiukan vajaa tonni..

T: myös Floridassa asuva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän