Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta migreenin takia saikulle jäävä lintsari?

Vierailija
16.09.2012 |

Minua on migreeni vaivannut 5 vuotta. Välillä se menee niin pahaksi, että kohtauksia tulee 2-4 päivässä. Vaikka aloittaisin estolääkityksen heti, menee noin viikko ennen kuin se vaikuttaa, ja sen ajan joudun olla sairaslomalla koska en ole työkykyinen.

Viime perjantaina lähdin kesken päivää töistä, koska tuli migreenikohtaus töissä, ja illalla tuli toinenkin.

Aloitin heti estolääkkeen, muttei vielä ole vaikuttanut, koska siinä menee tosian muutama pv. Tänään oli aikaisin aamulla yksi kohtaus joka meni melko pian ohi, enää pieni huimaus päällä.

Kohtaukset kestävät minulla vartista kahteen tuntiin, ja vaihtelevat voimakkuudeltaan paljonkin. Välillä tulee päänsäryttömiä kohtauksia joissa oireina voimakas huimaus, vasemman puolen käden ja jalan puutuminen, puheen epäselvyys, valonarkuus ja näköhäiriöt, kuulon "terävöityminen", palelu, kuvotus ja voimakas heikotus. Välillä noiden lisäksi tulee silmien taakse voimakas päänsärky.

Migreeniäni vähätellään töissä, ja jotkut pitävät jopa lintsarina. Oireeni ovat kuitenkin voimakkaita, ja olen useasti joutunu päivystykseen ns. migreenin katkaisuun, (eli saamaan lääkettä tiputuksena) olen migreenissä todella sairas.

En yhtään tiedä olenko huomenna työkykyinen, kun tuo estolääke ei varmaankaan ala ihan vielä vaikuttaa. Taidan kuitenkin mennä kokeilemaan töihin.

Tuntuu kuitenkin etteivät töissä oikein ymmärä migreeniä, miten kokonaisvaltaista se on, ja tekee oikeasti sairaaksi. Ei se ole vain pienenpieni hedari.Ärsyttää.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreenin takia ainakaan julkisen terveydenhuollon kautta. Valitettavasti :(

Itse olen kärsinyt jo varmaan viisitoista vuotta migreenistä, on pahentunut iän myötä. Syytä en tiedä, laukaisevia tekijöitä on useita ja niitä on välillä mahdoton välttää. Pahimmat kohtaukseni ovat olleet sellaisia, joissa oksennan tuntikausia kymmenen minuutin välein hämärästi tajunnan rajamailla. Tällaisissa tilanteissa saatan maata koko yön vessan lattialla, yksinkertaisesti en vain pysty liikkumaan mihinkään. Pari seuraavaakin päivää olo on outo, nimenomaan päässä. Sanat ovat kateissa, ajatus täysin jumissa, selviä neurologisia vaikutuksia siis on.

Nykyään käytän estolääkettä (jossain vaiheessa migreenissä meni noin 50 % kuukaudesta), mutta sekään ei ole aukoton. En IKINÄ voisi vähätellä toisen ihmisen migreeniä kun tiedän millaista helvettiä se voi olla. Muista sinäkin ap, että vain sinä itse tiedät oman terveydentilasi: muut voivat puhua mitä haluavat mutta älä siitä välitä.

Vierailija
22/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni on oikeasti todella ikävä vaiva ja sen vuoksi ihminen ei ole työkykyinen, joten vaivasta oikeasti kärsivät saavatkin jäädä kotiin.

Migreeni on myös valitettavan "helppo" syy jäädä kotiin lintsaamaan. Kukaan ei voi varmaksi tietää oikeaa jos työntekijä soittaa aamulla ja valittaa migreeniä. Työntekijä voi myös ilmestyä seuraavana päivänä normaalisti töihin jos on ollut edellisen päivän pois migreenin vuoksi. Tämähän ei onnistu esim. flunssassa. Näin ollen migreenillä on vähän huono maine lintsareiden "tautina".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääni on samanlainen kuin isälläni, vahvat hajut saattavat laukaista migreenin. Pitää olla tosi tarkka kaikkien dödöjen ja hajuvesien kanssa, jos sisältävät alkoholia, en voi käyttää. Haju on silloin liian voimakas ja migreeni saa alkunsa.

Normaalit särkylääkkeet eivät auta, oma migreenilääkitys ei auta. Terveydenhoitajat koulussa eivät uskoneet minua ennen kuin kerran oksensin terveydenhoitajan pöydälle, tärisin ja melkein pyörryin. Migreenikohtaukset kestävät 1-2 päivää, viileä liina otsalle, pimeään huoneeseen ja korvatulpat korviin. En näe enkä kuule, ainoa mikä helpottaa.

Vierailija
24/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut itseni ymmärtää, että estolääkitystä syödään koko ajan, ihan joka päivä. Itselläni menee Propralia 40 mg päivittäin. Topimaraatista en tiedä, koska sitä ei onneksi ole tarvittu.

Sekoitatkohan nyt estolääkkeen ja kohtauslääkkeen? Kohtauslääke otetaan heti oireiden ilmaannuttua. Mikä lääkitys sinulla on? Se ei ainakaan vaikuta toimivan, sillä jos lääke auttaa vasta vviikon päästä, ei se silloin ole mistään kotoisin.

Mene _neurologille_ puhumaan asiasta ja kerro tarkkaan oireesi. Yleislääkärit eivät yleensä tajua migreenistä mitään, vaan tarjoilevat jotain Disperiiniä.

Jos sinulla on basilaarimigreeni, tietää neurologi siihenkin omat konstinsa, samoin hemiplegiseen.

Ja vielä: Et ole lintsari! Sairastat maailman yleisintä neurologista tautia. Migreenikohtaus näkyy aivojen EEG-kuvassa, joten se ei ole kuvittelua, eikä tavallista päänsärkyä.

Vierailija
25/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut klassinen aurallinen migreeni 13-vuotiaasta saakka. Yleensä yritän lähteä kiireen vilkkaan kotiin kun kohtaus tulee, mutta olen käynyt myös nukkumassa työpaikalla pimeässä huoneessa pari tuntia joskus kun kohtaus on yllättänyt, ja olen ehtinyt ottaa jotain lääkettä. Mutta kyllä mustakin ihan näkee, että olen aivan sairas; kalmankalpea ja pahoivoiva. En myöskään pysty puhumaan kunnolla.

Vierailija
26/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te lukeneet, mitä ap kirjoitti? Että hänellä on kuukausien taukoja, sitten tulee migreenejä sarjoina, jolloin hän aloittaa estolääkityksen. Jos pysyy kuukausia, jopa vuoden oireettomana, ei liene järkeä syödä estolääkettä koko ajan.

Ja sitten se, että on valitettavasti ihmisiä, joille ei meinaa millään löytyä sopivaa estolääkettä. Ja on ihmisiä, joilla triptaanit eivät auta.

Vierailija
27/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, joten en huomannut, että sinulla on hemipleginen. (olen siis se, joka paasasi aiemmin lääkityksestäsi ja erityisesti estolääkkeistä.

Itselläni eivät täsmät auta myöskään, joten olen joutunut turvautumaan opioideihin kivun takia. Käytän Panacodia ja Ardinexia vaihdellen. Ardinexin lisäksi myös lisä-Buranaa, koska Ardinexissa sitä ei ole kuin 200 mg.

Panacodissa on osa parasetamolia ja osa kodeiinia (=etyylimorfiini) ja Ardinexissa osa ibuprofeenia ja osa kodeiinia. Nämä voisivat olla toimivia sinullekin, jos kroppasi sietää kodeiinia.

Niiden kanssa on tosin syytä olla varovainen ja ottaa vain kun se on tarpeen, jos oled addikteihin taipuvainen ihminen, niihin voi jäädä koukkuun.

Edelleen kyllä ihmettelen, ettet syö estoja päivittäin. Ja tiedäthän sen, että voit ottaa parasetamolia ja ibuprofeenia yhtäaikaa? (siis ilman kodeiinia) Ja suurimmat sallitut määrät kerralla. Tässä taudissa ei lääkkeiden kanssa hissutella, vaan kärpäsiä ammutaan aina tykillä! Jos otat kohtaukseen jonkun puolikkaan Buranan, on se sama kuin sammuttaisit tulipaloa teelusikallisella vettä.

Ja lääkkeet _heti_ kun vähänkin tuntuu, että kohtaus saattaa alkaa. Ja päälle iso kuppi kahvia tai, jos se ei pysy sisällä, ota kofeiinitabletteja, ne ovat ihan kohtauksen alkuvaiheessa yllättävän tehokas apu, hemiplegiseenkin.

Voi sinua ressukkaa, etähali täältä, ja koeta parantua.

Vierailija
28/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseänikin on ärsyttänyt ihmiset, jotka eivät oikeasti ymmärrä miten paha migreeni on. en pääse sängystä ylös ja laatta lentää. illalla uskallan nousta ja seuraava päivä meneekin kauheassa pöhnässä ja voimattomana. itse pitäisin mielelläni seuraavankin päivän sairaslomaa, mutta ei sitä oikein kehtaa. pitäisi varmaan viedä jotain lehtisiä migreenistä töihin. ja parasta tässä on se, että itse en edes viitsisi käyttää migreeni tekosyynä poissaoloon, sen verran vittumaisesta sairaudesta on kysymys ettei sen kanssa pelleillä.

Vierailija
29/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet johtuvat aivoverisuonten supistumisesta ja laajentumisesta. Tämä aiheuttaa monille vaikeita neurologisia oireita. Tilanne voi muistuttaa aivohalvausta. Minusta pahinta ei ole särky, vaan puheen ja ajattelun taantuminen. Se tunne, että nyt tapahtuu jotain outoa aiheutti ekoilla kerroilla lähes paniikkia.

Puutumis- ja halvausoireet raajoissa ja kasvoissa, näkö- ja puhehäiriöt, oksentelu ja kipu, joka tuntuu puskevan silmän ulos päästä: siinäpä tila, jossa ei töitä tehdä. Ja tämä tulee päälle yleensä varoittamatta, 15 minsan kuluttua olet täysi invalidi.

Vierailija
30/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari viikkoa sitten ja oli kyllä pysäyttävä kokemus taas, vaikka mulla ei edes ole kovin pahasti pää kipeä. Se alkoi kesken asiakaspalaverin eikä ollut edes Buranaa mukana (tästälähtin pidän aina!). Taistelin palaverin loppuun ja ajoin tunnin kotimatkaa 2,5 h, pysähdyin kolme kertaa oksentamaan (kerran levikkeelle keskelle risteystä), nukuin syrjäisellä tienpätkällä kolme varttia ja ajattelin etten pääse kotiin ikinä.

Vierailija
31/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkökentästä on täynnä sahalaitaisia välkkyviä kuvioita. Siinä sitten on hyvä tehdä töitä. Jos joku veen urpo pitää tätä lintsamisena, niin ihan vapaasti.

Vierailija
32/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni on kamala vitsaus ja tosiaan invalidisoi. Oletko oppinut rentoutumaan ja löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion ja sopivan liikunnan?

Kyllä elän, mutta mulla tosiaan migreeni johtuu syistä joille kukaan ei mahda yhtään mitään.

Tää on musta hyvä kun aina on näitä 'säännöllinen elämänrytmi ja sopiva ruokavalio' -neuvojia. Itselläni ei ole migreeniä mutta muu neurologinen sairaus sekä selkävika, jotka on ihan magneettikuvassa todettu. Silti saan useasti neuvoja tarkistaa ruokavalio ja harrastaa liikuntaa. Joku ehdotti D-vitamiinin nauttimista, kun 'lehdessä oli ollut että sen puute aiheuttaa selkävaivoja'. Välillä jaksaa naurattaa, pahimpina kipupäivinä ei. Ei ihmiset tajua miten kipeä joku voi oikeasti olla, jos ei itsellä tai läheisellä ole samaa vaivaa.

Vierailija
33/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreenissä kuukausien taukoja? En minä löydä sellaista kohtaa.

Vierailija
34/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni on kamala vitsaus ja tosiaan invalidisoi. Oletko oppinut rentoutumaan ja löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion ja sopivan liikunnan?

Kyllä elän, mutta mulla tosiaan migreeni johtuu syistä joille kukaan ei mahda yhtään mitään.

Tää on musta hyvä kun aina on näitä 'säännöllinen elämänrytmi ja sopiva ruokavalio' -neuvojia. Itselläni ei ole migreeniä mutta muu neurologinen sairaus sekä selkävika, jotka on ihan magneettikuvassa todettu. Silti saan useasti neuvoja tarkistaa ruokavalio ja harrastaa liikuntaa. Joku ehdotti D-vitamiinin nauttimista, kun 'lehdessä oli ollut että sen puute aiheuttaa selkävaivoja'. Välillä jaksaa naurattaa, pahimpina kipupäivinä ei. Ei ihmiset tajua miten kipeä joku voi oikeasti olla, jos ei itsellä tai läheisellä ole samaa vaivaa.

Mulla on sopiva ruokavalio, harrastan liikuntaa, pyrin välttämään stressiä ja nukun hyvin. Lisäksi minulla on estolääkitys. Silti, kohtauksia tulee silloin tällöin. On tullut siitä asti kun täytin 12 vuotta.

Vierailija
35/74 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin piruuttani akupunktiota taitavan yleislääkrtieteen erikoislääkärin vastaanotolla. Sain migreenit häviämään vuodeksi! Sitten ne kyllä palasivat, mutta akupunktio on läketietellisissä julkaisuissakin todettu tehokkaaksi avuksi migreeniin.

Täytyy vain löytää todellinen asiantuntija, joka tietää mitä tekee. Tampereella sellainen on esim lääkäri Anne Järventie.

Estolääkkeistä muuten; estolääkettä pidetään onnistuneena, jos sillä saadaan kohtaukset vähenemään puoleen.

Mulla on sopiva ruokavalio, harrastan liikuntaa, pyrin välttämään stressiä ja nukun hyvin. Lisäksi minulla on estolääkitys. Silti, kohtauksia tulee silloin tällöin. On tullut siitä asti kun täytin 12 vuotta.

[/quote]

Vierailija
36/74 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin vanhan viestini, ja taas huono vaihe migreenissä, kun estolääke lakkasi vaikuttamasta kokonaan, täytyy keksiä uusi, voi mennä aikaa ennen kuin löytyy sopiva. siksi nostelen.

ap

Vierailija
37/74 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2012 klo 12:22"]

kyllä sairaaksi, mutta sulla ei kyllä oli lääkitys kohdallaan. Migreenikohtaukseen tarvitset kohtauslääkityksen, et estolääkitystä. Sinuna menisin lääkäriin, jotta migreenisi tutkitaan kunnolla ja saat sopivammat lääkkeet. Kaikille kun ei samat migreenilääkkeet tehoa. Samoin jos sulla on hormonaalinen ehkäisy, niin kannattaa miettiä, aiheuttaako se usein toistuvia migreenikohtauksia, olisiko syytä vaihtaa johonkin toiseen ehkäisyyn.

[/quote]

Valitettavasti täsmäkohtauslääkityskään ei aina auta. On jopa ihmisiä, jotka joutuvat jäämään sairaseläkkeelle, koska heidän migreeniinsä ei auta mikään.

Vierailija
38/74 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän migreenissä SAA mennä töihin. Eihän se mene ikinä ohi, jollet odota, että kohtaus on kunnolla ohi. Pahenee ja pahenee vaan. Mä en edes näe migreenissä kuin osittain, saati sitten muista tai ymmärrä juuri mitään, jos oksentelujen lomassa vaikka työpöydän ääreen pääsisinkin. Aika mahtava olisi työpanos. Kerran yritin miettiä migreenikohtauksen aikana, millä kursseilla olen parhaillaan yliopistossa, enkä pystynyt muistamaan yhtään. Juma, jos siinä kunnossa pitäisi töihin mennä.

Vierailija
39/74 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreenihän on krapula

Vierailija
40/74 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Itselläni on migreenikohtauksia, jotka vievät näkö- ja puhekyvyn ynnä muuta mukavaa. Miten siinä voi tehdä töitä? Ja on lääkkeet, mutta auttavat vähän vaihtelevasti. Ne on otettava HETI ja olen työssä missä niitä on mahdoton kantaa koko ajan mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän