Onko sinusta migreenin takia saikulle jäävä lintsari?
Minua on migreeni vaivannut 5 vuotta. Välillä se menee niin pahaksi, että kohtauksia tulee 2-4 päivässä. Vaikka aloittaisin estolääkityksen heti, menee noin viikko ennen kuin se vaikuttaa, ja sen ajan joudun olla sairaslomalla koska en ole työkykyinen.
Viime perjantaina lähdin kesken päivää töistä, koska tuli migreenikohtaus töissä, ja illalla tuli toinenkin.
Aloitin heti estolääkkeen, muttei vielä ole vaikuttanut, koska siinä menee tosian muutama pv. Tänään oli aikaisin aamulla yksi kohtaus joka meni melko pian ohi, enää pieni huimaus päällä.
Kohtaukset kestävät minulla vartista kahteen tuntiin, ja vaihtelevat voimakkuudeltaan paljonkin. Välillä tulee päänsäryttömiä kohtauksia joissa oireina voimakas huimaus, vasemman puolen käden ja jalan puutuminen, puheen epäselvyys, valonarkuus ja näköhäiriöt, kuulon "terävöityminen", palelu, kuvotus ja voimakas heikotus. Välillä noiden lisäksi tulee silmien taakse voimakas päänsärky.
Migreeniäni vähätellään töissä, ja jotkut pitävät jopa lintsarina. Oireeni ovat kuitenkin voimakkaita, ja olen useasti joutunu päivystykseen ns. migreenin katkaisuun, (eli saamaan lääkettä tiputuksena) olen migreenissä todella sairas.
En yhtään tiedä olenko huomenna työkykyinen, kun tuo estolääke ei varmaankaan ala ihan vielä vaikuttaa. Taidan kuitenkin mennä kokeilemaan töihin.
Tuntuu kuitenkin etteivät töissä oikein ymmärä migreeniä, miten kokonaisvaltaista se on, ja tekee oikeasti sairaaksi. Ei se ole vain pienenpieni hedari.Ärsyttää.
Kommentit (74)
Mimgreeniä sairastavat ovat usein hyvin tunnollisia työntekijöitä. Siksi he yrittävät olla töissä mahdollisimman pitkään. Se vaan voi pahentaa tilannetta. Alkava migreenikohtaus saattaisi loppua alkuunsa tujakalla särkylääkeannoksella ja parin tunnin levolla vaikka työpaikan taukohuoneessa. Mutta ei, migreenipotilaan pitää ensin tehdä valmiiksi tämä työ, ja sitten onkin monen päivän jysäri tiedossa. Tiedän, kun molempia on tullut kokeiltua.
Joo itsekin olen kieltämättä yrittänyt olla töissä mahdollisimman pitkään, yksi syy juuri se että työkaverit eivät meinaa ymmärtää.
Migreeni on kamala vitsaus ja tosiaan invalidisoi.
Oletko oppinut rentoutumaan ja löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion ja sopivan liikunnan?
kun olen nähnyt mitä se tekee työkaverille niin millainen hullu sitä pitäisi lintsaamisena?
Työkaveri meni lähes tajuttomaksi kivusta, ensin alkoi sahalaitakuviolla silmissä ja lopulta ei nähnyt tietsikan ruudusta enää mitään. Oli kaksinkerroin kivusta ennen kuin suostui lähtemään lääkäriin missä sai kipupiikin ja sieltä taksilla kotiin.
Että tee siinä sitten töitä juu...
Maiju
kyllä sairaaksi, mutta sulla ei kyllä oli lääkitys kohdallaan. Migreenikohtaukseen tarvitset kohtauslääkityksen, et estolääkitystä. Sinuna menisin lääkäriin, jotta migreenisi tutkitaan kunnolla ja saat sopivammat lääkkeet. Kaikille kun ei samat migreenilääkkeet tehoa. Samoin jos sulla on hormonaalinen ehkäisy, niin kannattaa miettiä, aiheuttaako se usein toistuvia migreenikohtauksia, olisiko syytä vaihtaa johonkin toiseen ehkäisyyn.
Niin siis tietysti minulla on sekä kohtaus-että estolääkitys, kerroin epäselvästi. Aloitin estolääkityksen , koska minulla on viime viikkojen aikana lisääntynyt kohtaukset niin ,että nyt tosiaan on useampi päivässä ollut. Mutta se ei vaikuta kuin muutaman päivän päästä. Kohtauslääkekään ei tee oireettomaksi, usein ei juurikaan auta. Minulle ei käy kohtauslääkkeeksi kuin parasetamoli tai ibuprofeeni, tuon migreenityyppini (hemipleginen) takia. Siihen kun ei sumatriptaanit auta.
Tarkennan vielä, että tarvitsen nimenomaan estolääkityksen silloin kun migreenikohtaukset alkavat lisääntyä päivittäisiksi.Yleensä käytän sitä muutaman kk, ja sitten lopetan, migreeni saattaa pysyä vuodenkin kokonaan poissa, kunnes alkaa taas tulla,aluksi kerran kuussa, sitten kaksi, lopulta monta kertaa päivässä. Ihan lääkärin määräyksestä aloitan estolääkityksen aina tarvittaessa, kun kohtaukset alkavat lisääntyä, en syö sitä pysyvästi vuodesta toiseen. Minulla on siis estolääkettä/resepti aina kotona, ja aloitan sen tarvittaessa.
Minulla johtuu migreeni nimenomaan hormonaalisista syistä, mutta sille ei mahda kertakaikkiaan mitään. Nimittäin se johtuu siitä että minulla on ennenaikaiset vaihdevuodet ja niihin hormonikorvaushoito. Munasarjani on poistettu suurien kystien takia jo 15 vuotta sitten. Samasta syystä minulla on lukuisia muitakin vaivoja, kaikkeen ei hormonikorvaushoito tehoa. Olen esim. hiuksiltani jo 40-vuotiaana täysin harmaa, (värjään) lisäksi kärsin hormonaalisista syistä johtuvasta aknesta, ja tooodella monista muista vaivoista.
Migreeni on kamala vitsaus ja tosiaan invalidisoi. Oletko oppinut rentoutumaan ja löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion ja sopivan liikunnan?
Kyllä elän, mutta mulla tosiaan migreeni johtuu syistä joille kukaan ei mahda yhtään mitään.
Itse saatan kärsiä samasta migreenikohtauksesta kaksi päivää. Ajoittain oksentelen 10 minuutin välein. Onneksi työkaverit ei ole ainakaan päin naamaa väittäneet lintsariksi. Ei löydy ketään, joka oisi mielummin tilassani kotona kuin terveenä töissä.
Kyseessä tehokkaasti invalidisoiva sairaus.
Tsemppiä ap:lle, toivottavasti estolääkitys alkaa pian vaikuttamaan!
taukohuoneen lattialle ja sen jälkeen pyörtyy käytävälle, niin ymmärrystä alkaa kertyä vähän enemmän...
Sen verran mitä oon kuullut kokemuksia migreenistä, niin ei tosiaan ole lintsaamista jäädä sen takia poist töistä. Kyllähän sä itsekin osaat sanoa milloin olet työkykyinen ja milloin et. Valitettavasti harva ihminen voi asettua toisen asemaan jos kyseisestä sairaudesta ei ole mitään kokemusta.. toisen oloa on helppo vähätellä ulkopuolisena.
Toivottavasti työnantaja kuitenkin ymmärtää tilanteen?
Vedin tän vanhan ketjun esiin koska mikään ei ole muttunut 10 vuodessa. Tänään pomo katsoi pitkin nenänvartta kun lähdin migreenin kanssa kotiin. Minulla on aurallinen migreeni ja särkyä ei juurikaan ole. Mutta auraa edeltävä aika, aurat ja sen jälkeen hutera oloisuus vaikuttaa niin ettei työtä voi aina jatkaa aura kohtauksen jälkeen. Päätetyöskentely varsinkin on vaikeaa välittömästi aurojen jälkeen. Mutta mikä olisi näyttö etten ole lintsari? Näinä aikoina ei päivystyksenkään viitsisi turhaan lähteä.
Estolääkitystä ei ole koska migreeni ei ole tarpeeksi usein. Kohtauslääkitys taas ei auta aurouhin jotka suurin ongelma.
eikö lekurista saa lapun että sairastaa migreeniä?
Vierailija kirjoitti:
Lääke huuleen ja töihin, minusta kyllä on lintsaamista olla migreenin takia sairaslomalla.
Välillä on niin kovia migreenejä, että on levättävä lääkkeistä huolimatta pimeässä kaksi vuorokautta. Muistan ala-asteelta, siellä oli tyttö ylemmällä luokalla ja jän sai joskus migreenikohtauksen. Hän juoksi luokan ja vessan väliä, oksensi, huusi että päähän sattuu ja oksettaa. Koko koulu kuuli sen aina. Oli lääkkeet toki ja sitten lopun päivän lepäili pimeässä varastossa niin kauan että vanhemmat tulivat kotiin. Ajattelin, että kamalaa. Ja nyt kärsin itse migreenistä vajaa 30 v pari kertaa kk. Joskus harvoin oksennan, mutta useista lääkkeistä huolimatta migreeni kestää itsellä parantua 0-2 päivää ja silloin levättävä kotona.
Mulla on migreeni muutaman kerran vuodessa eikä kukaan ole lintsariksi epäillyt kun puhe puuroutuu ja menee motoriikka sekaisin. Sumatriptaani toimii hyvin kunhan pääsen heti lääkkeen ottamisen jälkeen pitkälleen. Seuraavana päivänä olen taas toimintakykyinen.
Niin siis tietysti minulla on sekä kohtaus-että estolääkitys, kerroin epäselvästi. Aloitin estolääkityksen , koska minulla on viime viikkojen aikana lisääntynyt kohtaukset niin ,että nyt tosiaan on useampi päivässä ollut. Mutta se ei vaikuta kuin muutaman päivän päästä.
Kohtauslääkekään ei tee oireettomaksi, usein ei juurikaan auta. Minulle ei käy kohtauslääkkeeksi kuin parasetamoli tai ibuprofeeni, tuon migreenityyppini (hemipleginen) takia. Siihen kun ei sumatriptaanit auta.