Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta migreenin takia saikulle jäävä lintsari?

Vierailija
16.09.2012 |

Minua on migreeni vaivannut 5 vuotta. Välillä se menee niin pahaksi, että kohtauksia tulee 2-4 päivässä. Vaikka aloittaisin estolääkityksen heti, menee noin viikko ennen kuin se vaikuttaa, ja sen ajan joudun olla sairaslomalla koska en ole työkykyinen.

Viime perjantaina lähdin kesken päivää töistä, koska tuli migreenikohtaus töissä, ja illalla tuli toinenkin.

Aloitin heti estolääkkeen, muttei vielä ole vaikuttanut, koska siinä menee tosian muutama pv. Tänään oli aikaisin aamulla yksi kohtaus joka meni melko pian ohi, enää pieni huimaus päällä.

Kohtaukset kestävät minulla vartista kahteen tuntiin, ja vaihtelevat voimakkuudeltaan paljonkin. Välillä tulee päänsäryttömiä kohtauksia joissa oireina voimakas huimaus, vasemman puolen käden ja jalan puutuminen, puheen epäselvyys, valonarkuus ja näköhäiriöt, kuulon "terävöityminen", palelu, kuvotus ja voimakas heikotus. Välillä noiden lisäksi tulee silmien taakse voimakas päänsärky.

Migreeniäni vähätellään töissä, ja jotkut pitävät jopa lintsarina. Oireeni ovat kuitenkin voimakkaita, ja olen useasti joutunu päivystykseen ns. migreenin katkaisuun, (eli saamaan lääkettä tiputuksena) olen migreenissä todella sairas.

En yhtään tiedä olenko huomenna työkykyinen, kun tuo estolääke ei varmaankaan ala ihan vielä vaikuttaa. Taidan kuitenkin mennä kokeilemaan töihin.

Tuntuu kuitenkin etteivät töissä oikein ymmärä migreeniä, miten kokonaisvaltaista se on, ja tekee oikeasti sairaaksi. Ei se ole vain pienenpieni hedari.Ärsyttää.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai migreenin takia voi olla pois. Itse en ainakaan näe mitään, en osaa puhua, kirjoittaa, oksennan, jne.

Minusta olisikin hyötyä töissä!

Vierailija
2/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on migreeniä ja ajoittain todella tiheään yleistä päänsärkyä. Migreenikohtaukseen liittyy minulla voimakas toispuoleinen päänsärky, joka liikkuu pään sisällä. Tuntuu kuin puukkoa työnnettäisiin aivoihin silmän taakse otsasta sisään. Samaan aikaan pahoinvointia, huimausta, valonarkuutta, ääniarkuutta, joskus oksentelua. Alkaa jollain tuntemuksella, mutta ei auralla. Jotenkin vain alan tuntea, että kohta sattuu. On pakko ottaa migreenilääkettä ja maata pimeässä, mielellään koittaa nukahtaa. Menee ohi vuorokaudessa, pahin särky parissa tunnissa jos on migreenilääkettä saanut.

Joten en vähättele migreeniä. Luulen silti, etttä joidenkin ihmisten "migreeni" on jotain ihan muuta.

Vierailija
4/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut migreenityyppistä päänsärkyä kausiluontoisesti, siis semmoista särkyä, joka ei lähde kuin kamalalla särkylääkecocktaililla ja pimeässä huoneessa makaamalla. Joskus oon joutunut käydä päivystyksessä, kun käsikauppalääkkeet eivät ole tainnuttaneet särkyä (ja yön yli nukkuminen ei tod. auta). Tänä kesänä mulla oli sitten kunnollinen migreenikohtaus, johon liittyi myös oksentamista, ja SE oli aivan hirveää. En voinut edes ottaa särkylääkettä, koska se ei pysynyt sisällä. Onneksi vanhempani tulivat hoitamaan vauvaamme, joten mies pääsi kanssani päivystykseen.

Migreeni on KAUHEAA.

Vierailija
5/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke huuleen ja töihin, minusta kyllä on lintsaamista olla migreenin takia sairaslomalla.

kuin sun krapulaan otettu burana, ennen kuin menet sinne sossun luukulle.

Vierailija
6/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti mieleen entinen erittäin hyvä työkaverini, joka sinnitteli töissä migreeninsä kanssa. Pahaa teki katsoa :/ Itselläni on ollut muutama kohtaus. Pahinta on ollut valonarkuus ja pahoinvointi. Kerran oli sellainen kipu, että teki mieli leikata pää irti. Ei todellakaan voi puhua flunssaan tai krapulaan liittyvästä kivusta samana päivänä.

Vierailija
7/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kerran elämässä migreenikohtaus ja minut vietiin ambulanssilla sairaalaan kesken työpäivän. jos joku kuvittelee, että siinä kunnossa pystyy töitä paiskimaan niin ei tiedä kyllä mistään mitään!

Vierailija
8/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei silloin pysty keskittymään ollenkaan. Migreeni ja migreenikohtaus on ihan eri asia kuin tavallinen esim. lihasjännityksestä johtuva päänsärky.

Vierailija
9/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla halvaantuu toinen puoli, puhekyky ja näkö menee. Tuo tuntuu hassulta, että sinulla ei ole jatkuva estolääkitys. Itselläni ovat käytössä migreeniin kohtauslääkitys (huolimatta hemiplegisistä oireista!) sekä estolääkityksenä syön kahta eri lääkettä. Estolääkitys on vähentänyt huomattavasti kohtauksia ja tehnyt niistä vähemmän rajut. Aikaisemmin migreeni välittömästi rajuna. Voin lopettaa estolääkityksen kokeilumielessä sitten, kun rajut kohtaukset ovat olleet poissa noin puoli vuotta. Kokeilin kerran ja jouduin palaamaan lääkitykseen. Tällä hetkellä syön vain toista estolääkitystä. Migreeniä on, mutta ei niin rajuna.

Ja ei, lintsari et ole.

Vierailija
10/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut 2 kertaa migreenissä päänsärkykohtauksen ja se oli ennen pahoinvointia helvetillistä. Silloin en edes tiennyt mgreenistä.

Mutta minunpa migreeniin ei enää liity päänsärky muuten juuri ollenkaan! Menetän vain näkökykyni täysin ja samoin tasapainoaistini.

Minusta on ihan typerää enää edes pitää migreeniä pelkkänä päänsärkynä, sillä kaikilla tuntemillani migreenipotilailla siihen liittyy myös muita kummallisia oireita. Joku tärisee horkassa, joku muuten vaan, joku ei näe, joku kompuroi ja voi pahoin.

Itse olen todella onnellinen, että en koe kipua, mutta työkyvytön olen sokeana kaatuilijana, jos migreeni yllättää.

Mutta ap:lle pitäisi saada parempi lääkitys. Tuo on jo invalidisoivaa.

Vierailija
11/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myös kertoa, että migreenipotilas ei todellakaan ole työkykyinen. Itse olen kärsinyt aina migreenistä, vaihtelevilla oireilla. Kohtauslääke ei minuakaan auta. Burana on ainoa, josta saan apua, kunhan otan tarpeeksi paljon ajoissa.

Mutta raskausaika! Se se vasta olikin koettelemus. Kohtauksia tuli pahimmillaan kahden viikon välein, ja kun burana kiellettyjen listalla, niin kävin välillä ihan osastolla lepäämässä kiputipassa. Paljon tuli poissaoloja töistä silloin, jopa viikon kerrallaan. Minulla kohtaus voi kestää vaikka 7 päivää putkeen, jos ei saa lääkkeellä kipua poikki. Mutta tarkkuutta vaativasta näyttöpäätetyöstä ei olisi tullut kohtauksessa yhtään mitään! Näin on!

Vierailija
12/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten, joilla ei migreeniä ole, on vaikea ymmärtää sitä. Itse sain lukioaikana huudot opettajalta kun en päässyt kemiankokeeseen migreenin takia. Ei meinannut päästää uusimaan koetta kun ei migreeni ole mikään syy olla pois. Kyllä se silloin oli, sillä mulla migreenissä esiintyy aina näköhäiriöitä ja en olisi yksinkertaisesti voinut ajaa yli 20 km:ä kouluun kun en olisi nähnyt mitään. Samaten sain entisessä työpaikassa pomolta kovat moitteet kun mun oli pakko keskeyttää vuoro ja lähteä kotiin kun taas migreeniä edeltävä näköhäiriö yllätti. Paha tarjoilla kun ei näe eteensä... Ja kun ei se päänsärky tosiaan ole mikään pikku hedari mistä selviää buranalla...

Vierailija
13/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auraton migreeni ja kohtaukset ovat sen verran rajuja että makaan vain pimeässä vessassa oksentamassa ja kärsimässä lihaskrampeista. Myös pyörtymiset, näön sumeneminen jne. on oireita, mutta useimmiten se kohtaus vain iskee päälle. Tämä siis jos en kerkeä heti ottamaan lääkettä, jonka ansiosta toimin taas yhtä nopeasti kuin merikilpikonna. aka on se ja sama otanko lääkettä vai en kun kohtauksen aikana olen työkyvytön..

Mutta sen olen huomannut että monet, etenkin vanhemmat naiset, luulevat että migreeni on vain vähän kovempaa päänsärkyä.

Vierailija
14/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et vaan käytä jatkuvasti? Mulla on ollut estol. jo 10v ihan jatkuvana. Ei tulis mieleenkään lopettaa ja odotella, josko alkaisivat kohtaukset pahentua.

Vierailija
15/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut sitä jo 20v ja monen kestoista ja vahvuista on koettu.

Migreeni mulla nykyään on melko lievä, toispuoleista särkyä ja kuvotusta. Silti se on edelleen migreeniä.....

Itselläni on auraton migreeni ja kohtaukset ovat sen verran rajuja että makaan vain pimeässä vessassa oksentamassa ja kärsimässä lihaskrampeista. Myös pyörtymiset, näön sumeneminen jne. on oireita, mutta useimmiten se kohtaus vain iskee päälle. Tämä siis jos en kerkeä heti ottamaan lääkettä, jonka ansiosta toimin taas yhtä nopeasti kuin merikilpikonna. aka on se ja sama otanko lääkettä vai en kun kohtauksen aikana olen työkyvytön..

Mutta sen olen huomannut että monet, etenkin vanhemmat naiset, luulevat että migreeni on vain vähän kovempaa päänsärkyä.

Vierailija
16/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi kun äiti makasi sängynpohjalla naama harmaana ja yrjösi solkenaan.

Vierailija
17/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kaverilla oli ainakin kerran kuussa migreeni maanantain ja tiistain. Sitten kävi alkoholivieroituksessa, eikä oo enää migreeniä...

Vierailija
18/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän estolääkitystä aloiteta kohtauksen tullessa vaan se on aina käytössä!!!!!!!!!!!

Vierailija
19/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla migreenikohtaukset kans kestäneet useamman päivän ja oksentaen töihin, toisinaan nuo täsmälääkkeet vain pahentavat sivuvaikutuksineen oloa. On tullut suun kautta ja injektiona saatua lääke annoksia aika monta tähän ikään mennessä. Ei oo vielä kukaan joka mut on sairaana nähny lintsariksi haukkunut.

TRE vähensi kohtauksia huomattavasti ja lopulta katosivat kokonaan, etsi TRE Finland.

Vierailija
20/74 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menee näkö niin sumeaksi auran takia etten näe kunnolla mitään ja pääkipu menee niin pahaksi että vain oksennan, ja kun maha tyhjä yökin tyhjää,,,pääkipu on siinävaiheessa uskomaton,, samoin voi jo ennakkooireena vasen käsi puutua, ja vasen puoli kielestä, ikenistä ja naamasta,,,

tosi työkykyinen juu,,

voit mennä töihin ja todistaa työkykysi niin loppuu se muiden narina,,,

mä sain voimakasta kipulääkettä joka tehoaa parissa tunnissa, eikö kannattaisi käyttää sellaista eikä mitään viikon viiveellä toimivaa estolääkettä? mistä oot sellasen saanu? ootko ollu neurologisella diagnosoitavana? miksi et söisi estolääkettä jatkuvasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi