Onko sinusta migreenin takia saikulle jäävä lintsari?
Minua on migreeni vaivannut 5 vuotta. Välillä se menee niin pahaksi, että kohtauksia tulee 2-4 päivässä. Vaikka aloittaisin estolääkityksen heti, menee noin viikko ennen kuin se vaikuttaa, ja sen ajan joudun olla sairaslomalla koska en ole työkykyinen.
Viime perjantaina lähdin kesken päivää töistä, koska tuli migreenikohtaus töissä, ja illalla tuli toinenkin.
Aloitin heti estolääkkeen, muttei vielä ole vaikuttanut, koska siinä menee tosian muutama pv. Tänään oli aikaisin aamulla yksi kohtaus joka meni melko pian ohi, enää pieni huimaus päällä.
Kohtaukset kestävät minulla vartista kahteen tuntiin, ja vaihtelevat voimakkuudeltaan paljonkin. Välillä tulee päänsäryttömiä kohtauksia joissa oireina voimakas huimaus, vasemman puolen käden ja jalan puutuminen, puheen epäselvyys, valonarkuus ja näköhäiriöt, kuulon "terävöityminen", palelu, kuvotus ja voimakas heikotus. Välillä noiden lisäksi tulee silmien taakse voimakas päänsärky.
Migreeniäni vähätellään töissä, ja jotkut pitävät jopa lintsarina. Oireeni ovat kuitenkin voimakkaita, ja olen useasti joutunu päivystykseen ns. migreenin katkaisuun, (eli saamaan lääkettä tiputuksena) olen migreenissä todella sairas.
En yhtään tiedä olenko huomenna työkykyinen, kun tuo estolääke ei varmaankaan ala ihan vielä vaikuttaa. Taidan kuitenkin mennä kokeilemaan töihin.
Tuntuu kuitenkin etteivät töissä oikein ymmärä migreeniä, miten kokonaisvaltaista se on, ja tekee oikeasti sairaaksi. Ei se ole vain pienenpieni hedari.Ärsyttää.
Kommentit (74)
jos eivät muuten usko. Miten ne kuvittlee että voisit töitä tehdä?
Lääke huuleen ja töihin, minusta kyllä on lintsaamista olla migreenin takia sairaslomalla.
Lääke huuleen ja töihin, minusta kyllä on lintsaamista olla migreenin takia sairaslomalla.
huomaa ettet edes tiedä mikä migreeni on.
Yksi työkaveri joutui migreenin takia viime maanantai-iltana menemään päivystykseen ja sai pari päivää saikkua sen jälkeen eikä ainakaan mulle tullut mieleenkään syyllistää lintsariksi. Kärsin itse myös päänsäryistä, en kuitenkaan migreenistä, mutta koska minullakin on joskus niin kovat kivut niin ymmärrän hyvin, että migreeni on sata kertaa pahempaa.
Mä olen pari kertaa demonstroinut työpaikallani kuinka sairas olen migreenikohtauksessa. Pomo säikähti tokalla kerralla niin pahasti, että tilas mulle ambulanssin kun luuli, että mulla on joku aivohalvaus.
Ei ole sen jälkeen tarvinnu selitellä migreenin takia poissaoloa.
Olen ihmetellyt jo pitkään, miten voikin olla niin vaikeaa aikuisten ihmisten ymmärtää migreenin invalidisoivaa vaikutusta - vaikka ei sitä taidakaan kyetä ymmärtämään kuin toinen samasta asiasta kärsivä. T. Samoja kysymyksiä omalla työpaikallaan pohtinut
tai oikeati todella idiootti. Toivoisin sinulle migreeniä ikuisiksi ajoiksi.
niin ei sitä missään nimessä ole työkykyinen.
Itse syön migreenin estoon joka aamu otettavaa lääkettä ja aika hyvin pysyy mulla migreeni tällä kurissa.
että joku EI TOSIAAN tiedä sitä oloa mikä migreenistä tulee!!!!EI SILLO PYSTY TEKEE TÖITÄ!!!!Vittu, alko ärsyttää ap:n puolesta.
Olen monta kertaa kohtauksen aikana rukoillut, että saisin kuolla. Nykyään migreenini on lievittynyt ja olen ollut muutaman kerran töissä silloin, koska en ole alkanut voida pahoin. Voin kuitenkin silloinkin vain istua hiljaa (työssäni se on joskus mahdollista), koska särky on kova ja en näe kunnolla. Migreeni on invalidisoiva sairaus.
Ymmärrän kyllä hyvin että sillon on työkyvytön.
kyllä sairaaksi, mutta sulla ei kyllä oli lääkitys kohdallaan. Migreenikohtaukseen tarvitset kohtauslääkityksen, et estolääkitystä. Sinuna menisin lääkäriin, jotta migreenisi tutkitaan kunnolla ja saat sopivammat lääkkeet. Kaikille kun ei samat migreenilääkkeet tehoa. Samoin jos sulla on hormonaalinen ehkäisy, niin kannattaa miettiä, aiheuttaako se usein toistuvia migreenikohtauksia, olisiko syytä vaihtaa johonkin toiseen ehkäisyyn.
Et tainnut huomata sitä kohtaa, jossa ap sanoi, että lääkkeen vaikutus ei ala heti..
ja sitten sitä omadiagnopsoitua migreeniä. Tämä omadiagnosoitu tieysti on saanut aikaan sen, että kaikkia migreenistä kärsiviä pidetään lintsareina.
Jotkut työt jopa ovat sellaisia, että niihin ei saa edes mennä, jos on paha migreenikohtaus päällä. Silloin voi vaarantaa asiakkaiden hengen tai oma työturvallisus on vaarassa.
Yksi vastaaja ei ilmeisesti ymmärtänyt lukemaansa (outoa aikuiselta), koska käski pistää lääkkeen huuleen ja töihin. Sinähän kerroit, että se lääkityskään ei aina heti auta.
Saan itsekin aistihäiriöitä, näköhäiriöitä ja tuntopuutoksia, kipu ei tule aina, mutta tullessaan on niin kova, että olen pari kertaa lähtenyt sairaalaan luullen suuremmaksikin aivoverenkierron ongelmaksi.
Harmi vaan, että "migreeniä" käytetään tekosyynä lintsaamiselle yhtä helposti kuin selkäkipua. Ehkä siitä pitäisi olla oikea diagnoosi, että uskottavuus pysyisi. Minulla on.
Ja tämä oli ihan yleinen mielipide. Migreenistä kärsivä työntekijämme kyllästyi tähän, ja jäi potemaan migreenikohtausta töihin.
Sen jälkeen olen ymmärtänyt, että kyseessä on ihan oikea sairaus.
(Työkaverilta lensi laatta jatkuvasti, ei pystynyt liikkumaan, yritti tehdä töitä pimeässä huoneessa, kädet tärisivät hulluna.. lopulta ajoin hänet itse kotiin)
Mä olen pari kertaa demonstroinut työpaikallani kuinka sairas olen migreenikohtauksessa. Pomo säikähti tokalla kerralla niin pahasti, että tilas mulle ambulanssin kun luuli, että mulla on joku aivohalvaus. Ei ole sen jälkeen tarvinnu selitellä migreenin takia poissaoloa.
Minun pomoni myös perjantaina kauhistui kun kerroin oireista. Esim. oli vaikea kävellä koska vasen jalka oli lähes tunnoton, ja oli niin kova huimaus että piti pidellä seinistä kiinni.
Työkaverit vaan jostain syystä luulevat että migreeni on vain päänsärkyä. Mutta mulle ei tosiaan edes joka kohtauksessa tule päänsärkyä.Silti se huimaus, halvausoireet ja pahoinvoiti ovat kyllä mielestäni invalidisoivia. Itselläni on ns.hemipleginen, eli halvausoireinen migreeni.
Se aiheuttaa 1-2 sairaspoissaoloa vuodessa, useammin särky iskee illalla tai viikonloppuisin, enkä joudu olemaan töistä pois. En tietenkään mene töihin oksentelevana jne.
Parilla työkaverilla on diagnosoitu migreeni. Yksi heistä ikävä kyllä käyttää sitä hyväkseen. Hänet on nähty migreenikohtauksen aikaan shoppailemassa vaatekaupassa jne. Yhdellä on diagnosoimaton "migreen", joka pitää pois töistä kerran pari kuukaudessa maanantaisin tai perjantaisin. Fb:sta saa lukea, mitä hauskaa "päänsäryn" aikana on tehty.
Mimgreeniä sairastavat ovat usein hyvin tunnollisia työntekijöitä. Siksi he yrittävät olla töissä mahdollisimman pitkään.
Se vaan voi pahentaa tilannetta. Alkava migreenikohtaus saattaisi loppua alkuunsa tujakalla särkylääkeannoksella ja parin tunnin levolla vaikka työpaikan taukohuoneessa.
Mutta ei, migreenipotilaan pitää ensin tehdä valmiiksi tämä työ, ja sitten onkin monen päivän jysäri tiedossa.
Tiedän, kun molempia on tullut kokeiltua.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:27"]
migreenihän on krapula
[/quote]
Sulla se varmaan onkin näin.