Jos kauempana asuva pojan kaveri ilmoittaa tulevansa meille
klo 10 tänään niin voinko olettaa että syö kotonaan ja omat vanhemmat huolehtivat sitten lounaasta? Kun en todellakaan ollut varautunut tekemään nyt ruokaa missä ei ole sianlihaa...
Kommentit (81)
ja sovi että jokainen syö pääasiassa kotonaan. Toki joskus voi tarjota ruuatkin tai jotain välipalaa. Näin itse sovin ekaluokkalaisen kaverin äidin kanssa.
niin voit sopia tuovan äidin/isän kanssa että onko lapselle ruoka kotona, kun teillä ei ole nyt sianlihatonta. Leipää tai näkkäriä tarjoaisin kyllä.
ei tulis kuuloonkaan että kaveri järsii vieressä jotain näkkäriä (=syö leipää) kun muut ruokailee... :)
Sä oot just näitä jotka ei lue kunnolla aloituksia ja sitten heittelee ylimielisiä vastauksia oletustensa perusteella.
Kaveri istukoon ruokailemaan perheen kanssa, voi syödä sen mihin on lupa, salaattia, leipää tms. Jos ei sianlihaa saa syödä ja perheellä jo oma ruoka mietittynä, ei tietenkään kuulu odottaa että yllärivierailijan mukaan muut joutuvat "ahdinkoon".Keitä nuudelipussi, tai anna enemmän jälkiruokaa kaverille ettei jää nälkä.Tsiiiisus mistä kaikesta ihmiset tekee ongelman,numero 23 tässä jatkaa...
Miten ois jos tilaisit teille kaikille pizzat?
muuta? En kai sentään ala joka kerta kun lapsille vieraita tulee niin laittaa ruokalistaa uusiksi?
ap
kaverin vanhempiin se ei ole ongelma. Silti katson että jos emme ole ketään varsinaisesti kutsuneet kylään niin silloin en ole velvollinen järkkäämään sopivaa ruokaakaan ja tämä toimii myös päinvastoin eli kun poikani menee omatahtoisesti toisen luokse niin on mun velvollisuuteni hoitaa syömiset tavalla tai toisella...
ap
Eikö se ole lähtökohta että kaikki syövät kotonaan ellei muuta ole sovittu?
ohis
asuvat tuon matkan päässä, kulkevat pyörällä tai kävellen toistensa luona päivittäin eikä se ole mikään pitkä matka. Mikä tässä nyt olikaan sen ongelma...?
Poika ei voi syödä sitä ruokaa mitä meillä tänään on, poika tulee ihan yllärinä meille eikä ole vanhemmat kyselleet että miten syömiset hoituvat.
Äsken tarjosin pojalle leipää ja söi sitä kun me muut syötiin lounasta. en tiedä sitten koska pojalla kotonaan lounas mutta oletan että soittavat ja hakevat hänet kun sen aika on.
Kyse siis ei ole siitä ettei meillä haluttaisi tarjota mitään vaan siitä etten ala jokaiselle tehdä omaa ruokaa. Tosin ei meillä ole tapana aina tarjota muutenkaan kaikille lasten vieraille ruokaa koska meillä useampi lapsi ja kavereita kahdelle kädelle joka päivä :D
ap
mutta kun ei saa niin ei voi mitään eli on kyytien varassa enkä siis tiedä milloin häntä tullaan hakemaan...varmaan sitten kun heillä on ruoka-aika :)
ap
jokaista lapsen kaveria pitäis erikseen ruokkia aina kun keksivät tulla leikkimään. Ei tulis mieleenkään!
Lähtökohta tosiaan on että jokainen ruokkii omat lapsensa ellei erikseen ole kylään kutsuttu pidemmäksi aikaa ja sovittu että ruoka tarjotaan!
Vai että ihan pitsaa pitäis mennä ostamaan huh huh...
Minä ruokin lasten ystävät jos meillä ruoka-aikaan ovat,jos on allergiaa tai muita rajoituksia niin sitten syövät sen mukaan, kyllä pöydästä aina jotain sopivaa löytyy.
Just aamulla kävin hakemassa kaupasta lisää sämpylöitä kun eilen tuli yllättäen lapsen ystävä yökylään. On meillä itsestään selvyys että tarjotaan syömistä ja kaikki paikalla olijat kutsutaan pöytään.
aina tarjota vieraille lapsille sitä ruokaa jo ihan senkin takia että toisen kotona saattaa vanhempi tehdä lounasta ja kiva sitten kun onkin syöty jo kyläillessä!
Itse ainakin haluan että omat lapseni syövät kotona pääsääntöisesti!
Enkä todellakaan halua oleta että lapsilleni aina tarjotaan ruokaa kun ovat kavereillaan enkä todellakaan tarjoa itsekään. En ala varmuuden vuoksi tehdä niin paljon ruokaa aina että varautuisin kaikkiin kavereihin. Meillä on 3 lasta myös joten sula mahdottomuus!
syötävää ja niin teinkin. Kannattais tosiaan lukea avaukset ja vastaukset ennen kuin aletaan mölytä :D
Silti olen sitä mieltä ettei ole sopivaa ottaa sellaista tapaa että aina kun kavereita tulee niin saavat automaattisesti ruokaa. En halua omienikaan syövän aina jossain muualla kun ovat kavereillaan!
Meillä ruoka-aikaan tullaan omaan kotiin syömään!
ap
ja jopa lähdette varta vastan kauppaan sen takia kun yllärivieras...montako lasta teillä on itsellä? Ja montako kaveria heillä on? Veikkaan ettei kovin isoa perhettä ole eikä kovin usein montaakaan kaveria kylässä :D:D:D
ja kohta tulee vastauksia että "juu meillä 5 lasta ja 10 kaveria joka päivä ja silti on varaa ruokkia..."REPS!
enkä tietenkään tarjoa aina heille. Ei täällä päin kukaan sellaista oletakaan vaan ihan itse huolehtivat lastensa syömiset. Eikö tämä olekaan normaalien perheiden tapa?
Mulle ei tulis mieleenkään tuupata lastani kylään ja olettaa että siellä sitten tarjotaan pitsat tai muut maistuvat pöperät nenun eteen. Ja jos on ruokarajoituksia niin sitä suuremmalla syyllä sitten syödään kotona!
lähdetään kaupasta sämpylää hakemaan kun muu leipä ei kelpaa jos kavereita silloin tälläin kyllässä. Toista se on sitten kun niitä alkaa tulla ovista ja ikkunoista kuten meillä.
Muutenkin on ihan suotavaa että jokaisessa perheessä tajuttais sellaiset sopivuussäännöt että kotiin mennään syömään ellei kylään erikseen aikuisten taholta kutsuttu!
en todellakaasn soita lastani kotiin, jos välimatkaa toi 1.5kg.
Ei se kyläily jatku enään ruokailun jälkeen.
Lapseni ei edes halua tulla kotiin ja yleensä ei saa ruokaa ja on nälissään.
Ei kuitenkaan kovin uein kyläile vaan kaverit on meillä.
Itse annan aina ruokaa, jos välimatkaa on esim. toi 1.5kg. Lapset sitten ovat yhdessä koko päivän.
Huomioin muiden lapset, mutta toisille se on niin vaikeaa antaa ruuan murustakaan.
Ihan lähellä asuvat siten käyvät kotona syömässä.
se 1,5km on liian iso välimatka kutsua oma lapsi kotiin syömään? Olisko kannattanut pari kertaa miettiä ennen lasten tekoa?
Jos etukäteen ei ole tiennyt a) tulosta tai b) erikoisen ruuan tarpeesta, niin sitten syö sitä mitä sattuu olemaan. Eikä ankeaa tarjota omalle porukalle ruokaa, eikä nälkäiselle vieraalle mitään.
Meillä on aina tarjottu ruokaa kaikille, eikä tähän mennessä ole ruoka koskaan loppunut. Vähäksi on toisinaan mennyt ja siitä on tullut sanomista. Minulle, kun en tiennyt miehen kotitalossa varata ruokaa kaikille kulkijoille, jotka tulivat kuin kotiinsa konsanaan, etukäteen ilmoittamatta.