Siis eikai kukaan oikeasti laske
hanasta kädenlämpöistä vettä leivontaa varten?! Olin pikkusiskoni luona leipomassa pullaa, ja hän laski hanasta valmiiksi lämmintä vettä, johon sitten murensi hiivan. Siis ihan tosi, miten uusavuton pitää olla että hanasta tuleva lämmin vesi ei ole kovin puhdasta? Tietenkin pitäisi laskea kylmää ja lämmittää se itse, mieluiten kiehauttaa ja äntää jäähtyä. (Itse teen ajan säästämiseksi niin, että laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
Kommentit (149)
T: Yläastelaisen hämmästynyt äiti
Syy, miksi lämmin vesi hanasta on epäpuhtaampaa on se, että lämmin vesi irrottaa putkista enemmän epäpuhtauksia kuin kylmä.
että esim. pullan leivontaan voi ottaa hyvin hanasta lämmintä vettä. Pullat paistetaan ja ovat ns. kuivatuotteita joissa ei pöpöt kasva.
Mutta jos otat veden esim. kakun kostutusnesteeseen, lasketaan se kylmävesihanasta vaikka neste vielä kiehautetaankin.
Tietysti jos on aikaa keitellä pullavesiä sen voi tehdä mutta tarpeellista se ei ole.
Nimim. Elintarvikealalla toimiva
että esim. pullan leivontaan voi ottaa hyvin hanasta lämmintä vettä. Pullat paistetaan ja ovat ns. kuivatuotteita joissa ei pöpöt kasva.
Mutta jos otat veden esim. kakun kostutusnesteeseen, lasketaan se kylmävesihanasta vaikka neste vielä kiehautetaankin.
Tietysti jos on aikaa keitellä pullavesiä sen voi tehdä mutta tarpeellista se ei ole.Nimim. Elintarvikealalla toimiva
Miten VOI OLLA MAHDOLLISTA, että tähän ketjuun tulee kerta toisensa jälkeen ihmisiä kertomaan, ettei kuumassa vedessä ole liikaa pöpöjä? Ettekö te lue yhtään viestiä taaksepäin?
TÄSSÄ KETJUSSA EI KESKUSTELLA PÖPÖISTÄ! Kukaan ei väitä, että pöpöt olisivat syy sille, että kuumaa vettä ei kannata käyttää.
Syy ovat LÄMPIMÄÄN VETEEN PUTKISTA LIUKENEVAT RASKASMETALLIT, jotka eivät keittämällä eivätkä millään muulla konstilla katoa. Ne eivät aiheuta vatsatauteja eivätkä muita akuutteja sairastumisia. Sen sijaan ne voivat vuosien mittaan kertyä elimistöön ja altistaa mm. Alzheimerin taudille ja muille neurologisille sairauksille!
Eli eka keität veden, sitten kaadat kylmää siihen hanasta että sopiavn lämmintä ja laitat hiivan. Nythän tuo kiehautus menee ihan hukkaan, koska kaadat sinne hanasta sitä kylmää vettä?
Kuitenkin suomen hanoista pääsääntöisesti tulee puhtaampaa vettä kuin pullotettu vesi, että kyllä se siihen leivontaankin on varmasti ihan hyvää.
Meillä hanasta ei meinaa saada oikeasti kylmää vettä vaikka valuttaisi pari minuuttia. Se on haaleaa, vasta pitkän ajan päästä vähän viileää. Onko se siis suorastaan myrkyllistä teidän mielestänne?
Tämän takia laitan kannuun jääkaappiin vettä, se saa minun puolestani olla ihan haaleaa ja jäähtyä jääkaapissa. Myrkytänkö itseni nyt hitaasti? Juon vieläpä aika paljon vettä.
Teininä ja laiskana yritin tästä luistaa ja valutin kuumaa vettä teetä varten. Maistui kamalalle ja päätin yhden kokeilun jälkeen uskoa minua vanhempia ja kokeneempia ihmisiä.
Muutamia vuosia ehdin ihmetellä, että miksi tee maistuu aina pahalle, kun appiukko on keittänyt veden. Silloin kun keitin veden itse, tai sen keitti anoppi tai mieheni, ei sitä pahaa makua teessä ollut.
Kerran satuin sitten näkemään kuinka appiukko laski kuumaa vettä vedenkeittimeen, ja hoksasin heti mistä se maku oli peräisin.
Selitti oikein tyytyväisenä, että se kuumenee nopeammin tällä tavalla :p
Pöh. Sen jälkeen olen aina haukkana rynnännyt keittämään itse omat teeveteni :D
Siis ihan oikeesti löytyy nin vajaita ihmisiä että ottavat hanasta lämmintä pöpöistä vettä LEIPOMISEEN!?
Hyi stana, ja se onkin ihan yleistä!?
En kyllä uskalla missään enää syödä pullaa jos ihmisillä on hygieniatietämys tuolla tasolla....
Tai sitten voit lisätä omaa hygieniatietämystäsi miettimällä, mitä kuumennus yli 200-asteisessa uunissa saakaan aikaan bakteereille. Vinkki: ne kuolevat!
mikrossa. En tosin kiehuvaksi vaan kädenlämpöiseksi suoraan. Mulle on opetettu, että kun lämmin vesihän tulee hanasta eri putkia pitkin, niin lämpimissä putkissa voi elää mm ilmeisesti legionella bakteeri tms, kun taas kylmässä on puhdasta. Siksi kylmä vesi juomiseen, ja se lämmitetään. Ei ideana kiehuttaa kylmä, vaan se ettei lämmintä vettä koskaan hanasta ruokaan. Toisaalta uunissahan ne käy mut ilmeisesti jotenki siinä kuumassa vedessä voi olla jotain mikä kestää äärilämpötiloja...
Kun laskee suoraan. Siis toki kylmä vesi on puhtaanpaa, mutta pöpöt kuolee kuitenkin uunissa, joten turhaa vaivaa vaan tuosta kylmän veden lämmittämisestä. Miksi tehdä asiat vaikeimman kautta, kun voi tehdä yksinkertaisemminkin?
mikrossa. En tosin kiehuvaksi vaan kädenlämpöiseksi suoraan. Mulle on opetettu, että kun lämmin vesihän tulee hanasta eri putkia pitkin, niin lämpimissä putkissa voi elää mm ilmeisesti legionella bakteeri tms, kun taas kylmässä on puhdasta. Siksi kylmä vesi juomiseen, ja se lämmitetään. Ei ideana kiehuttaa kylmä, vaan se ettei lämmintä vettä koskaan hanasta ruokaan. Toisaalta uunissahan ne käy mut ilmeisesti jotenki siinä kuumassa vedessä voi olla jotain mikä kestää äärilämpötiloja...
"Legionella-bakteeri aiheuttaa legionelloosia eli legioonalaistautia. Taudin voi saada, kun legionella-bakteerin saastuttama vesi joutuu hengitysteihin, esimerkiksi suihkussa tai porealtaassa. Saastuneenkaan veden juominen ei sen sijaan ole vaarallista. Tauti ei myöskään tartu ihmisestä toiseen."
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/legionella+muhii+haaleassa+kaytt…
1) Bakteerit kuolevat uunissa.
2) Jos vesi kiertää melko nopeasti putkissa kuten jatkuvassa asumiskäytössä taajamassa on, ei lämpimäänkään veteen ehdi liueta kovin paljoa putkiston aineita. Enemmän niitä liukenee kylmään veteen matkalla vesilaitokselta teille!
2) Jos vesi kiertää melko nopeasti putkissa kuten jatkuvassa asumiskäytössä taajamassa on, ei lämpimäänkään veteen ehdi liueta kovin paljoa putkiston aineita. Enemmän niitä liukenee kylmään veteen matkalla vesilaitokselta teille!
suurin osa on omakotitaloja, joilla on varmasti ihan asuntokohtainen varaaja, joten vesi ei kierrä kovin nopeasti, eikä tuu lämpimänä mistään 10 kilometrin päästä putkessa, eikä lämpene hetkessä kylmästä lämpimäksi.
Ja siellä kaukolämpöverkossakin, en tajua kuinka äkkiä se lämpenee, jos se vesi lämmitetään siellä talossa kaukolämpövoimalasta tulevan kuuman veden avulla?
"Lämpö siirretään asiakkaille kuumana vetenä suljetussa kaksiputkisessa kaukolämpöverkossa. Lämmin vesi johdetaan kiinteistön lämpökeskukseen, jossa se luovuttaa lämpöä asiakkaiden lämmitysverkkoon ja lämpimän käyttöveden valmistukseen lämmönsiirtimien avulla. Talot käyttävät lämpöä huoneiden ja käyttöveden lämmittämiseen sekä ilmanvaihtoon. Kaukolämpöverkon vesi palaa jäähtyneenä paluujohdossa takaisin tuotantolaitokseen uudelleen lämmitettäväksi. Kaukolämpövesi ei kierrä talojen lämmitysverkossa.
Kaukolämpövesi on käsitelty mekaanisten epäpuhtauksien ja hapen poistamiseksi ja putken sisäpuolisen korroosion estämiseksi. Usein vesi myös värjätään mahdollisten vuotojen tai vaurioiden paikantamiseksi. Veden vihertäväksi muuttava väriaine ei ole terveydelle eikä ympäristölle vaarallista."
Ensinnäkin meillä leivotaan aika harvakseltaan. Toisekseen varaajamme ja hanan välillä on noin puolimetriä kupariputkea ja loput on muovia. Ja sitten jos tältä matkalta liuenneiden raskasmetallien määrää verrataan vaikka ilmasta saatavaan sontaan, niin sillä ei ole paskan vertaa merkitystä ottaako hanasta haaleaa vettä suoraan vai kerääkö ne vedenkeittimen raskasmetallit :)
Ja ainakin 90-luvun alussa köksässäkin otettiin hiivalle kädenlämpöinen vesi suoraan hanasta. Kaiken maailman hysteerikkoja täälläkin huutelee :D
Miten ihmiset eivät tiedä tuollaista?
En jaksa murehtia tuollaisista asioista ja haluaisinkin nähdä tutkimuksen jossa on oikeasti mitattu niitten raskasmetallien liukenemisen määrät. Kaikki täällä hehkuttaa kuinka sieltä putkista VOI ehkä liueta jotain. Ja Suomessa lyijyputket alkavat olla harvinaisempia...
Eli kylmästä lämpimäksi vedenkeittimellä. Olen kuullut faktaa, että lämmin vesijohtovesi ei sittenkään ole sen likaisempaa kuin kylmä, mutta jotenkin on jäänyt tavaksi. Inhottaahan sekin jos joutuisi juomaan sitä lämmintä vettä.. Niin en halua sitä ruokiinikaan.
Talossa on kaukolämpö. Kaupungin verkosta tulee meidän lämmönvaihtimelle vain kylmää vettä. Lämmönvaihdin lämmittää sitä vettä sitä mukaa kun sitä käytetään, siinä matkassa kun lämmönvaihtimisen lämmittävä vesi tulee meidän keittiöön hanasta ulos, kuluu n. 1-2 sekuntia. Jos siinä ajassa ehtii siihen juurikuummennettuun veteen tulla bakteereja ja muita epäpuhtauksia, niin sitten on kyllä kylmäkin vesi epäpuhdasta, sekin ehtii tuolla lattialämmitysputken vierestä (ylös) kulkiessaan lämmetä jonkin verran.
Ja teidän systeemi ehtii lämmittää sen veden suoraan vaikka esim. suihkuun? Siinä 1-2 sekunnissa kun vesi kulkee lämmönvaihtimesta? En nyt ihan heti lähde tähän kyllä uskomaan, mutta ei kai se ihan mahdotontakaan ole...
Minulle on ihan sama lähdetö uskomaan vai et, mutta näin toimii kaukolämpö. Ja tiedän tosiaankin miten asia on, kun olen ihan itse nuo kaikki putket asentanut.
Kaukolämpö toimii siten että se kuuma vesi tulee sieltä kunnan lämpövoimalasta asti putkea pitkin teille. Se lämmitetään siellä kaasulla/hiilellä/puulla/turpeella ja tulee kaukolämpöverkossa teille. Eli makaa putkistossa huomattavasti kauemmin lämpimänä kuin varaajasta tuleva. Kerro meille miten KUVITTELLET kaukolämmön toimivan?
Ettekö ole koskaan nähneet kenelläkään vaaleatukkaisella vihreää hiuksissa?
Se on putkista veteen liuennutta kuoparia.
Rautaa tulee tietenkin maaperästäkin,nutta myös putkista.
Viis bakteereista, mutta enemmän minua ne putkista liuenneet aieet haittaavat.