Siis eikai kukaan oikeasti laske
hanasta kädenlämpöistä vettä leivontaa varten?! Olin pikkusiskoni luona leipomassa pullaa, ja hän laski hanasta valmiiksi lämmintä vettä, johon sitten murensi hiivan. Siis ihan tosi, miten uusavuton pitää olla että hanasta tuleva lämmin vesi ei ole kovin puhdasta? Tietenkin pitäisi laskea kylmää ja lämmittää se itse, mieluiten kiehauttaa ja äntää jäähtyä. (Itse teen ajan säästämiseksi niin, että laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
Kommentit (149)
En kyllä ole koskaan tavannut ketään joka keittäisi veden ja jäähdyttäisi sen.
Kyllähän me kaikki kuollaan siihen kun pestään kätemme lämpimällä vedellä...
EIVÄTKÖ NE BAKTEERIT SITTEN KUOLE SIELLÄ KAKSISATAA ASTEISESSA UUNISSA, KUN PULLIA PAISTELLAAN?
Talossa on kaukolämpö. Kaupungin verkosta tulee meidän lämmönvaihtimelle vain kylmää vettä. Lämmönvaihdin lämmittää sitä vettä sitä mukaa kun sitä käytetään, siinä matkassa kun lämmönvaihtimisen lämmittävä vesi tulee meidän keittiöön hanasta ulos, kuluu n. 1-2 sekuntia. Jos siinä ajassa ehtii siihen juurikuummennettuun veteen tulla bakteereja ja muita epäpuhtauksia, niin sitten on kyllä kylmäkin vesi epäpuhdasta, sekin ehtii tuolla lattialämmitysputken vierestä (ylös) kulkiessaan lämmetä jonkin verran.
Ja teidän systeemi ehtii lämmittää sen veden suoraan vaikka esim. suihkuun? Siinä 1-2 sekunnissa kun vesi kulkee lämmönvaihtimesta? En nyt ihan heti lähde tähän kyllä uskomaan, mutta ei kai se ihan mahdotontakaan ole...
Minulle on ihan sama lähdetö uskomaan vai et, mutta näin toimii kaukolämpö. Ja tiedän tosiaankin miten asia on, kun olen ihan itse nuo kaikki putket asentanut.
Kaukolämpö toimii siten että se kuuma vesi tulee sieltä kunnan lämpövoimalasta asti putkea pitkin teille. Se lämmitetään siellä kaasulla/hiilellä/puulla/turpeella ja tulee kaukolämpöverkossa teille. Eli makaa putkistossa huomattavasti kauemmin lämpimänä kuin varaajasta tuleva. Kerro meille miten KUVITTELLET kaukolämmön toimivan?
"Miten kaukolämpö toimii?
Kaukolämpö on tehokkaasti tuotettua ympäristömyönteistä lämpöä, joka toimitetaan luotettavasti perille putkiverkoston kautta.
Kaukolämpöä saadaan sähköä ja lämpöä tuottavista voimalaitoksista ja erillisistä lämpökeskuksista. Käytännössä kaukolämpö on puhdasta, kuumaa vettä, joka kiertää suljetussa kaksiputkisessa (meno- ja paluujohto) kaukolämpöverkossa voimalaitokselta tai lämpökeskukselta asiakkaiden lämmönvaihtimiin ja takaisin.
Kaukolämpövesi lämmittää lämmönvaihtimissa virtaavan kiinteistön lämmitysverkon veden sekä lämpimän käyttöveden. Lämmönvaihtimet erottavat vesijärjestelmät toisistaan, joten ne eivät sekoitu keskenään."
http://www.vattenfall.fi/fi/miten-kaukolampo-toimii.htm
Mites muuten sitten tuo bisfenoli A, onkos sitä tai muita myrkkyjä muoviputkissa..
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/kuuma+vesi+saa+myrkyllisen+lisaaine…
pestä kädetkin ja käyttää suihkussa kylmää vettä, ettei pöpöydy. :D
ja käyttäköön ruuanvalmistukseen mitä vettä haluaa. Jos ei halua ottaa riskiä, että elimistöön kertyy vuosien ja vuosikymmenten aikana myrkkyjä, joilla voi olla vakavia seurauksia, niin jättää sen lämpimän veden käyttämättä ruuanvalmistukseen.
Ja nämä, joitten mielestä tämä on niin vitsikästä, eikä heitä kiinnosta, vaikka omat lapset joutuisivat siitä myöhemmin kärsimään, vitsailkoot vain jatkossakin.
Leivon tuskin koskaan. No, pizzapohjaan otan kylmää vettä ja lämmitän mikrossa (liekö yhtään tervellisempää mikrottaa sitä vettä kuin ottaa lämmintä vettä suoraan hanasta...)
Asun ulkomailla, jossa kaikki ruokavesi otetaan isoista pulloista. Juon ihan hyvällä omalla tunnolla kahvia, jonka otan suoraan tuosta pulloautomaatista, vaikka vesi seisookin lämpiämässä tuossa tötterössä. Toisaalta , vedenkeittimessäkin usein vesi seisoo päiviä tai ainakaan niitä vastuksia ei putsata kauhean usein.
Pullaa meillä on niin kertakaikkisen harvoin, että terveysriskiksi se ei muodostu kuuna päivänä. Ei Suomessa saati täällä ulkomailla, otettiin se sitten mistä johdosta tahansa. Suomessa on käsittääkseni ihan tutkitusti maailman puhtaimmasta päästä oleva vesijohtovesi.
muistakaa leipoa kaikki leipänne ja pullanne yms itse. Kaupasta ostetut/leipomoissa leivotut on tehty veteen joka on otettu lämpimänä suoraan hanasta!
Iho kuivataan, eikä sen läpi myrkyt imeydy sisuksiin. Eikä niihin astioihin.
laske hanasta ruuanlaittoon vettä suoraan lämpinä, vaan otan kylmää vettä ja lämmitän sen sitten sopivaksi.