Siis eikai kukaan oikeasti laske
hanasta kädenlämpöistä vettä leivontaa varten?! Olin pikkusiskoni luona leipomassa pullaa, ja hän laski hanasta valmiiksi lämmintä vettä, johon sitten murensi hiivan. Siis ihan tosi, miten uusavuton pitää olla että hanasta tuleva lämmin vesi ei ole kovin puhdasta? Tietenkin pitäisi laskea kylmää ja lämmittää se itse, mieluiten kiehauttaa ja äntää jäähtyä. (Itse teen ajan säästämiseksi niin, että laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
Kommentit (149)
Talossa on kaukolämpö. Kaupungin verkosta tulee meidän lämmönvaihtimelle vain kylmää vettä. Lämmönvaihdin lämmittää sitä vettä sitä mukaa kun sitä käytetään, siinä matkassa kun lämmönvaihtimisen lämmittävä vesi tulee meidän keittiöön hanasta ulos, kuluu n. 1-2 sekuntia. Jos siinä ajassa ehtii siihen juurikuummennettuun veteen tulla bakteereja ja muita epäpuhtauksia, niin sitten on kyllä kylmäkin vesi epäpuhdasta, sekin ehtii tuolla lattialämmitysputken vierestä (ylös) kulkiessaan lämmetä jonkin verran.
Ja teidän systeemi ehtii lämmittää sen veden suoraan vaikka esim. suihkuun? Siinä 1-2 sekunnissa kun vesi kulkee lämmönvaihtimesta? En nyt ihan heti lähde tähän kyllä uskomaan, mutta ei kai se ihan mahdotontakaan ole...
Minulle on ihan sama lähdetö uskomaan vai et, mutta näin toimii kaukolämpö. Ja tiedän tosiaankin miten asia on, kun olen ihan itse nuo kaikki putket asentanut.
tai lisätä maitojauhetta jauhojen joukkoon.
Leipomot eivät käytä maitoa vaan maitojauhetta. Osa pullatuotteista leivotaan veteen.
Suosittelen lukemaan tuoteselosteita.
Leivon kotona usein ja käytän monesti vettä ja lisään maitojauhetta. Jos tiedän että vieraissa on maitoallerginen leivon silloin veteen.
Maitojauheella saa paremmat leivontaominaisuudet taikinoihin.
90 g maitojauhetta + 910 g vettä on sekoitussuhde.
Tietenkin kaikki elävien kirjoissa olevat laskevat hanasta!!
Eiköhän ne pöpöset kuitenkin kuole kun pullat paistaa 225 asteessa.
metallit tuskin kuitenkaan kuolevat vaikka niitä kuinka uunissa paistaisi :p
Itse ihmettelin vuosikaudet, että miksi ihmeessä appiukon keittämä tee maistuu niin kummalle ja siitä jää outo maku suuhun.
No, asia selvisi kun huomasin hänen ottavan kuumavesihanasta teeveden. Laski sitä vettä oikein pitkään että saa kunnolla lämmintä eikä joudu niin kauaa keittimellä kuumentamaan. Yök.
Enpä ole sen jälkeen hänen keittämäänsä teetä juonut.
Talossa on kaukolämpö. Kaupungin verkosta tulee meidän lämmönvaihtimelle vain kylmää vettä. Lämmönvaihdin lämmittää sitä vettä sitä mukaa kun sitä käytetään, siinä matkassa kun lämmönvaihtimisen lämmittävä vesi tulee meidän keittiöön hanasta ulos, kuluu n. 1-2 sekuntia. Jos siinä ajassa ehtii siihen juurikuummennettuun veteen tulla bakteereja ja muita epäpuhtauksia, niin sitten on kyllä kylmäkin vesi epäpuhdasta, sekin ehtii tuolla lattialämmitysputken vierestä (ylös) kulkiessaan lämmetä jonkin verran.
Ja teidän systeemi ehtii lämmittää sen veden suoraan vaikka esim. suihkuun? Siinä 1-2 sekunnissa kun vesi kulkee lämmönvaihtimesta? En nyt ihan heti lähde tähän kyllä uskomaan, mutta ei kai se ihan mahdotontakaan ole...
Minulle on ihan sama lähdetö uskomaan vai et, mutta näin toimii kaukolämpö. Ja tiedän tosiaankin miten asia on, kun olen ihan itse nuo kaikki putket asentanut.
Vaan ihan kuumana läpi kaikkien putkistojen sulattaen niistä metalleja ja matkalla jäähtyessään pöpöjä kasvattaen... Ei se sinun lämmönvaihtimesi sitä kylmää vettä siinä salamana vauhdissa lämmitä. Ihan sula mahdottomuus.
ole aloittajan kanssa samaa mieltä. Lämminvesi putkista irtoaa jotakin saasteita, joten sitä ei suositella ruan valmistukseen
Ei se sinun lämmönvaihtimesi sitä kylmää vettä siinä salamana vauhdissa lämmitä. Ihan sula mahdottomuus.
metallit liukenevat siihen lämpimään käyttöveteen.
Itse jyllä otan kädenlämpöistä hanasta leivontaan...
Laittakaa jääkaappiin kannuissa tai laseissa:
- kylmävesihanasta otettua vettä
- kuumavesihanasta otettua vettä
- kuumavesihanasta otettua vettä, jonka keitätte ensin
Kun sitten kaikki vedet ovat jääkaapissa jäähtyneet saman lämpöisiksi, niin maistakaa niitä tai mielellään maistattakaa niitä jollakulla, joka ei ole tästä keskustelusta kuullutkaan eikä tiedä, mitä haetaan.
Kuumavesihanasta otettu vesi maistuu erilaiselle kuin kylmävesihanan vesi. Se, kuinka paljon erilaiselle (ja pahemmalle) se maistuu, riippuu siitä, millaiset putkistot teillä on. Makuero johtuu keitetyssä vedessä raskasmetalleista, keittämättömässä makuun voivat olla vaikuttamassa myös ne pöpöt. Lisäksi kannattaa panna merkille keittäessä kattilan pohjalle tai jääkaapissa kannun pohjalle kertyvä sakka.
Mitä niihin hanassa oleviin suodattimiin tulee, niin käsittääkseni mitkään hanaan laitettavat suodattimet eivät suodata raskasmetalleja. Suodattimen merkistä ja mallista voi lukea, mitä se suodattaa. Todelliset raskasmetalleja suodattavat suodattimet ovat suurikokoisia, painavat kymmeniä tai satoja kiloja, ne asennetaan vesivaraajan viereen kiinteästi putkiston osaksi ja niissä on yleensä vuosittain vaihdettava massa, joka metallit suodattaa.
Tai lapsille kylpyveden, hehän kun saattavat sitä kylpyvettä laittaa myös suuhunsa? Pesettekö te kädet kylmällä vedellä kun lämpimässä vedessä on "myrkkyjä"?
EIVÄTKÖ NE BAKTEERIT SITTEN KUOLE SIELLÄ KAKSISATAA ASTEISESSA UUNISSA, KUN PULLIA PAISTELLAAN?
Vai esitätkö vain?
Tottakai näissä asioissa on kysymys MÄÄRISTÄ. Mitä enemmän raskasmetallipitoista vettä juo, sitä todennäköisempää on, että siitä tulee seurauksia. Raskasmetallipitoisen veden koskettelusta ulkoisesti (ihon läpi) ei kai ole näytetty olevan mitään haittaa? Sen sijaan veden jatkuva nauttiminen voi pitkällä aikavälillä olla haitallista.
Nyt puhutaan siis kymmenistä vuosista ja päivittäisistä tottumuksista. Ei kukaan kuole jos tiskattuun astiaan on jäänyt 1 ml vettä eikä kukaan kuole sattumalta suihkussa nieltyyn veteen. Kukaan ei kuole edes siihen, jos syö kylässä lämpimään veteen tehtyä pullaa tai juo lämpimään veteen tehtyä teetä.
Sen sijaan jos jollakulla on päivittäisenä tapana ja tottumuksena käyttää lämminvesihanasta otettua vettä, niin sillä VOI kymmenien vuosien käytön seurauksena olla haittavaikutuksia. On selkeää tieteellistä näyttöä siitä, että raskasmetallit myötäväikuttavat mm. Alzheimerin taudin puhkeamiseen ja muihin neurologisiin sairauksiin. Samaten on tieteellistä näyttöä siitä, että lämpimään veteen liukenee metalliputkista enemmän raskasmetalleja kuin kylmään veteen.
Kysymys on siis siitä, millaisia riskejä haluaa ottaa omassa ja varsinkin lastensa elämässä. Kyllähän jotkut tupakoivat, ryyppäävät ja harrastavat kaikenlaista vaarallista. Toiset kysyvät, onko riskinotossa järkeä. Jollekin se todennäköisesti terveempi vanhuus voi olla sen verran tärkeä asia, että näkee sen vaivan, että ottaa vetensä kylmävesihanasta.
Ketjussa ei keskustella bakteereista, vaan putkistoista lämpimään veteen liukenevista raskasmetalleista ja niiden haittavaikutuksista..
Alamme vähitellen hermostua näihin "vierailijoihin", jotka joka toisessa kommentissa esittävät, että kyseessä olisi joku bakteerikammo.
enkä tähän mennessä ole koskaan tavannut henkilöä, joka laskisi lämmintä vettä suoraan leivontaan tai teeveteen. Olen täysin tyrmistynyt, että joku voi olla niin tyhmä. Asia opetetaan kotitaloustunnilla ja lisäksi kotootakin voi mallia oppia. Kuulostaa niin uusavuttomalta. Sitten reteesti vaahdotaan, että muut ovat muka pöpökammoisia ja ylihysteerisiä, kun oikeasti kyse on vain tyhmyydestä. Ei olla kuunneltu koulussa oikealla hetkellä ja ollaan liian laiskoja.
Ei ole kyse siitä, etteikö joskus voisi noin tehdä. En vain ymmärrä miksi. Lämpimään veteen tehty ruoka on yksinkertaisesti pahempaa, koska se vesi on pahemman makuista. Vuosikausien toiminta aiheuttaa jo aikamoisia seurauksia - jos ei muuten niin vanhana.
En oikeasti voi kuvitella, että melkein 20 % suomalaisista on noin yksinkertaisia ja vielä osa ylpeilee sillä. Huh! Vähän kuin ylpeilisi sillä, että tupakoimalla pysyy hoikkana...
mielestäni kaikki perhenjäseneni samoin mummo (jolta olen paljon oppinut leipomista) laittaa keitettyä vettä.
samoin kotitalouden tunnilla koulussa neuvottiin laittamaan keitettyä vettä :)
mutta eipä kai sillä väliä, kukin tavallaan kunhan ne pullat maistuu ;)
En tiedä teidän hanoista, mutta meillä ei hanasta sentään tule kiehuvaa vettä, ainostaaan lämmintä. Teetä voi tehdä vain kiehuvasta vedestä.
kylmää vettä, jonka lämmitän (en kiehauta), kkoska olen tottunut tekemään näin, mutta käsittääkseni nykyään Suomessa ei ole kovin suurta riskiä vaikka ottaisikin sitä lämmintä vettä hanasta (ja kertoohan sekin jotain että ap:n sisko ja ilmeisesti moni muukin tekee näin, eivätkä ole kärsineet vatsatautiepidemioista).
laskea suoraan hanasta k.lämpöistä vettä ja tehdä taikina siitä. Mutta toisaalta kyllähän ne pullat käyvät siellä uunissa olemassa 200 asteessa hetken aikaa joten kai ne pöpöt sillä kuolevat. Mutta kieltämättö öllö ajatus tuo lämmin vesi.