Onko nainen aina miestä heikompi fyysisesti/tappelussa?
Oon jo pitkään miettinyt tuota "Naisia ei hakata"-juttua. Tai siis, nimenomaan miehet tuntuvat olevan eniten sitä mieltä että naisia ei lyödä. Ja kun asiaan kysyy perustelua niin se on aina se sama; nainen on fyysisesti miestä heikompi, siksi naista ei saa lyödä. Mutta onko asia näin? Jos otetaan vaikkapa 70kg mies ja 90kg nainen ja kuvitellaan heidät tappeluun niin voittaako mies aina vain koska on mies?
Onko miehillä luonnostaan jotenkin painavampi lihas tms. että normaalipainoinenkin mies voittaa aina naisen vaikka nainen painaisia kymmeniä kiloja enemmän? Kyllä, olen hölmö kun en tajua tätä. Selittäkää.
(Ja nyt siis oletetaan että kummallakaan ei ole mitään kättä pidempää eikä taistelulajitaustaa/ninja-skilssejä vaan molemmilla aseena vain oma itsensä.)
Kommentit (335)
Teoriassa kuka tahansa voi hävitä kenelle tahansa. Voi liukastua, vahingossa loukata vaikka oman polvensa tai selkänsä tehdessään jotakin liikettä tai pienempi vastustaja voi vain onnistua täydellisesti jossakin iskussa kaikista todennäköisyyslaskelmista huolimatta.
Miehellä on kuitenkin aika monta etua;
-nopeammat refleksit
-yleisnopeutta enemmän johtuen lihasten kehittyneisyydestä
-parempi ulottuvuus ja täten enemmän vipuvoimaa
-paljon enemmän voimaa
-korkeampi kipukynnys (vähemmän hermoja ympäri kehoa, paitsi jalkovälissä, missä niitä on enemmän)
-paksummat luut ja jäykemmät, vahvemmat sidekudokset (pienentää lamaannuttavan murtuman tai nyrjähdyksen riskiä esim.potkun seurauksena)
-paremmat motoriset taidot (tämä näkyy jalkapallossa, tikanheitossa, keilauksessa, biljardissa sun muussa. Naisten paremmasta sorminäppäryydestä ei ole kamppailussa hyötyä)
-kovemmat hermot (tätä on vaikea suoraan perustella, mutta näkyy miesten suurempana rohkeutena ja riskinottona kaikilla elämänalueilla ja naisten suurempana taipumuksena hätääntyä konfliktitilanteissa. Pikkulapsia tutkittaessa on havaittu, että jos pojat kohtaavat jonkun yllättävän esteen, pojat yrittävät useammin kumota tai rikkoa esteen, kun taas tytöt helpommin rupeavat itkemään)
-naisilla useammin pitkät hiukset (voi tarttua) tai epäkäytännölliset vaatevalinnat (esim.korkokengät)
Tasaisella alustalla ja tarpeeksi tilaa löytyessä pienemmällä osapuolella on aina mahdollisuus. Sen lisäksi on tiettyjä erikoistilanteita, jotka eivät muistuta ollenkaan mattoa tai kehää, ja joissa koko ja voima ratkaisee lähes kaiken tai kamppailuharjoittelusta ei ainakaan ole suurempaa hyötyä. Esimerkkitilanne voisi olla vaikka sellainen, missä isompi hyökkääjä käy asiakaspalvelijaan kiinni tiskin yli. Tuollaisessa tilanteessa ei voi käyttää painitekniikoita, potkia tai lyödä kunnolla pitempää vastustajaa.
-Mies 29v + 1v-
Olin parikymppisenä suhteessa mt-ongelmaisen ja väkivaltaisen miehen kanssa. Muutaman kerran meni käsirysyksi, ja tilanne rauhoittui yleensä vasta, kun olin päässyt johtoon. Viimeisillä kerroilla mies luovutti äkkiä tietäessään minun siirtyvän pian päälle päästyäni raivostuneena ja epätoivoisena sellaisiin kantapäällä-kurkkuun-taktiikoihin. Olimme suunnilleen saman kokoisia, miehellä jonkin verran urheilijataustaa. Itse olin passiivinen sohvaperuna.
Ehkä olin likainen, mutten ikinä ryhtyisi väkivaltaiseksi huvikseni, ja jos uskoisin selviytyväni hengissä iskemällä ruuvimeisselin hyökkääjän silmään, niin en epäröisi hetkeäkään.
Unohdin mainita, että raskaampaa vastustajaa on vaikeampi liikuttaa. Tästä syystä esim.erilaiset heitot voivat tulla vaikeammiksi tai täysin mahdottomiksi, jos kokoero on liian suuri.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:58"]
Oon jo pitkään miettinyt tuota "Naisia ei hakata"-juttua. Tai siis, nimenomaan miehet tuntuvat olevan eniten sitä mieltä että naisia ei lyödä. Ja kun asiaan kysyy perustelua niin se on aina se sama; nainen on fyysisesti miestä heikompi, siksi naista ei saa lyödä. Mutta onko asia näin? Jos otetaan vaikkapa 70kg mies ja 90kg nainen ja kuvitellaan heidät tappeluun niin voittaako mies aina vain koska on mies?
Onko miehillä luonnostaan jotenkin painavampi lihas tms. että normaalipainoinenkin mies voittaa aina naisen vaikka nainen painaisia kymmeniä kiloja enemmän? Kyllä, olen hölmö kun en tajua tätä. Selittäkää.
(Ja nyt siis oletetaan että kummallakaan ei ole mitään kättä pidempää eikä taistelulajitaustaa/ninja-skilssejä vaan molemmilla aseena vain oma itsensä.)
[/quote]
Usenmiten mies "voittaa", mutta ei aina
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:38"]Nainen on heikompi myös korvien välistä ja melkein aina fyysisesti. Eivät ole tottuneet tappeluun.
-Mies XX
[/quote]
Paitsi, että mä nujusin ja tappelin poikien kanssa aina murrosikään asti. Ja pärjäsin niille pukkitappelussakin tosi hyvin.
[/quote]
Miehet on aina helläkätisiä naisia vastaan koska pelkää vahingoittavansa niitä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:32"]
Miehet ovat pienestä pitäen nujunneet keskenään ja myös opetelleet lyömään. Eli keskiverto mies on huomattavasti harjaantuneempi tappelemaan ja käyttämään nyrkkejään kuin keskiverto nainen. Toki jos se 90 kilonen nainen saa nujerrettua 60 kg miehen alleen ja istuu päälle, niin paha sitä näistä on päältä pois heistä. Mutta kuinka nainen saa sen miehenalleen.?
Sitten sellainen juttu, oltakoon miesten ja naisten kivunsietokyvystä mitä mieltä vaan, niin se lienee tosiasia, että mies sietää käsiin, käsivarsiin ja päähän kohdistuvia iskuja aivan eri tavalla kuin nainen. Mies yksinkertaisesti hakkaa naisen maahan nyrkillään. Vain nyrkkeilyä ja taistelulajeja harrastavat naiset ovat tässä miesten kanssa samalla viivalla. Naisten lyönnit ovat sellaista avutonta sivulta huiskimista. Mies lyö suoraan ja kovaa.
Miesten herkkä kohta on isku palleihin. Mutta sen varaan ei naisten kannata paljoa laskea tappelutilanteessa. Mies on pienestä pitäen oppinut suojaamaan niitä. Vain yllättävä potku palleihin onnistuu.
[/quote]
Vilkaisepa joskus hupisarjaa "Rysän päällä", jossa miehet ja naiset löytävät kumppaninsa vieraista ja lähes poikkeuksetta tuloksena on käsirysy. Miesten ja naisten päällekäymistekniikka on aina samankaltainen, oli kyse sitten rähinästä miesten kesken, naisten kesken tai sekasarjassa: huidotaan täysin harkitsematta sinne päin ja reuhdotaan vaatteista. Joskus kaadutaan maahan, mutta samaa reuhtomista meno on makuuasennossakin.
Enkä muuten usko, että miehille olisi tuossa sarjassa kategorisesti käsikirjoitettu summamutikassa huitovan koheltajan rooli.
Ihan saman voi todeta aamuyön grillijonossa Suomessa: siitä on länkkärimäinen Miesten Miesmäinen Kaksintaistelu kaukana.
[/quote]
Noissa tilanteissa kameroiden edessä ei kukaan mies ala lyömään näistä tosissaan, etenkään USAssa. Miehet lähinnä torjuvat naisen iskuja ja yrittävät vaatteista saada sellaisen otteen että nainen olisi hallinnassa. Muutamia nakkikioskitappeluja sivusta seuranneena naisten ja miesten tappeluissa on kyllä aikamoinen ero. Siinä olet oikeassa, että säännöillä ei kummassakaan tapauksessa ole väliä.
Naurettavaa edes perustella väitettään näytelmillä ja käsikirjoitettu olla tvsarjoilla. Molemmat osapuolet saavat palkkionsa kunhan saadaan huutoa ja torjumista aikaiseksi.
Kyllä on. 25-vuotias 90-kiloinen bodarinainen häviää kättelyssä luurangonlaihalle 85-vuotiaalle kroonikkopapalle.
[/quote]Jos bodareita ei lasketa, niin 99% mies voittaa, vaikka olisi reilusti kevyempi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:03"]
Kyllä on. 25-vuotias 90-kiloinen bodarinainen häviää kättelyssä luurangonlaihalle 85-vuotiaalle kroonikkopapalle.
[/quote]
No voi helvetti, pitääkö tässäkin nyt vääntää rautalangasta vielä lisää. No, väännetään sitten;
Onko nainen aina miestä heikompi fyysisesti, vaikka olisi kymmeniä kiloja lihavampi? Ja nyt puhutaan _tavallisesta_ naisesta ja miehestä. Kummallakaan ei ole aseita, kumpikaan ei ole bodari, ei pyörätuolissa istuva, ei vanhus eikä sairas. Kumpikaan ei myöskänä ole ninja, superman eikä omaa taistelulajitaustaa. Kummallakaan ei ole mukana kavereita jotka puolustaisivat.
Kumpi tällöin voittaisi?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:10"]
[/quote]Jos bodareita ei lasketa, niin 99% mies voittaa, vaikka olisi reilusti kevyempi.
[/quote]
Onko näin? Miksi/miten on mahdollista?
Ei paino vielä paljon mitään ratkaise, kun monilla se on silkkaa läskiä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Onko näin? Miksi/miten on mahdollista?
[/quote]
Testosteroni ja sitä myötä lihasmassan määrä. Naisilla paino on enemmänkin rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:18"]
Ei paino vielä paljon mitään ratkaise, kun monilla se on silkkaa läskiä.
[/quote]
Niin, mutta eikö se läskikin ole kuitenkin jonknilaista kokoa ja siten voimaa. Jos 100kg läski nainen istuu 70kg miehen päälle niin pääseekö se mies siitä ylös? Siis, eikö se ole ihan sama että koostuuko vaikkapa se 100kg kuorma läskistä vai lihaksesta, höyhenistä vai tiilistä, paino kuitenkin sama.
Minä ja exä oltiin saman painoiset 65 kg. Exä yritti pari kertaa käydä fyysiseksi, mutta huomasi, että minulla on paljon enemmän sisua ja periksiantamattomuutta, joten ei pärjännyt. Oltiin fyysisesti aika tasavahvat ja valitettavasti jäin vielä pariksi vuodeksi katsomaan sitten henkistä väkivaltaa. Kai minulla oli sitten henkistäkin kanttia enemmän, kun tajusin puhaltaa pelin poikki ja lähteä.
Munsta toi on tekniikkalaji, ja vihollinen pitää päästä yllättämään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:32"]
Miehet ovat pienestä pitäen nujunneet keskenään ja myös opetelleet lyömään. Eli keskiverto mies on huomattavasti harjaantuneempi tappelemaan ja käyttämään nyrkkejään kuin keskiverto nainen. Toki jos se 90 kilonen nainen saa nujerrettua 60 kg miehen alleen ja istuu päälle, niin paha sitä näistä on päältä pois heistä. Mutta kuinka nainen saa sen miehenalleen.?
Sitten sellainen juttu, oltakoon miesten ja naisten kivunsietokyvystä mitä mieltä vaan, niin se lienee tosiasia, että mies sietää käsiin, käsivarsiin ja päähän kohdistuvia iskuja aivan eri tavalla kuin nainen. Mies yksinkertaisesti hakkaa naisen maahan nyrkillään. Vain nyrkkeilyä ja taistelulajeja harrastavat naiset ovat tässä miesten kanssa samalla viivalla. Naisten lyönnit ovat sellaista avutonta sivulta huiskimista. Mies lyö suoraan ja kovaa.
Miesten herkkä kohta on isku palleihin. Mutta sen varaan ei naisten kannata paljoa laskea tappelutilanteessa. Mies on pienestä pitäen oppinut suojaamaan niitä. Vain yllättävä potku palleihin onnistuu.
[/quote]
Vilkaisepa joskus hupisarjaa "Rysän päällä", jossa miehet ja naiset löytävät kumppaninsa vieraista ja lähes poikkeuksetta tuloksena on käsirysy. Miesten ja naisten päällekäymistekniikka on aina samankaltainen, oli kyse sitten rähinästä miesten kesken, naisten kesken tai sekasarjassa: huidotaan täysin harkitsematta sinne päin ja reuhdotaan vaatteista. Joskus kaadutaan maahan, mutta samaa reuhtomista meno on makuuasennossakin.
Enkä muuten usko, että miehille olisi tuossa sarjassa kategorisesti käsikirjoitettu summamutikassa huitovan koheltajan rooli.
Ihan saman voi todeta aamuyön grillijonossa Suomessa: siitä on länkkärimäinen Miesten Miesmäinen Kaksintaistelu kaukana.
[/quote]
Noissa tilanteissa kameroiden edessä ei kukaan mies ala lyömään näistä tosissaan, etenkään USAssa. Miehet lähinnä torjuvat naisen iskuja ja yrittävät vaatteista saada sellaisen otteen että nainen olisi hallinnassa. Muutamia nakkikioskitappeluja sivusta seuranneena naisten ja miesten tappeluissa on kyllä aikamoinen ero. Siinä olet oikeassa, että säännöillä ei kummassakaan tapauksessa ole väliä.
Naurettavaa edes perustella väitettään näytelmillä ja käsikirjoitettu olla tvsarjoilla. Molemmat osapuolet saavat palkkionsa kunhan saadaan huutoa ja torjumista aikaiseksi.
[/quote]
Miksi miehet sitten nakkijonossa ja katutappeluissa huitovat toisiaan puolentoista metrin päästä ja retuuttavat toisiaan rintapielestä välittämättä yhtään siitä, että näyttävät naurettavilta? Eikö se yksi miehekäs hallintakeino hoitaisi asiaa ja säilyttäisi maineen?
Nainen on heikompi myös korvien välistä ja melkein aina fyysisesti. Eivät ole tottuneet tappeluun.
-Mies XX
Tässä muutama perusjuttu: Miehellä on jo 60-kiloisena tuulennussimana vinkuheinänä sen verran lihasta, että melkein naiselta kuin naiselta vaaditaan viisi vuotta todella hyvää punttitreeniä, että pääsee samaan. Toisaalta tässäkin on miehen elämäntavassa eroja: hoikalla sählynpelaajalla on paljon enemmän lihasta ja voimaa kuin syrjäytyneellä nörtillä.
Sitten toisaalta lihominenkin aiheuttaa lihaskasvua, toki hyvin epätehokkaalla tavalla. Kuitenkin sen ison kehon liikuttaminen vaatii isoja lihaksia, joten periaatteessa voisi ajatella, että 150-kiloisella naisella sitä voisikin olla jo enemmän kuin 60-kiloisella miehellä. Mitään faktaa mulla ei toki asiasta ole ja naisilla myös lihomisen aiheuttama lihaskasvu on selvästi pienempää kuin miehillä johtuen pienestä testosteronimäärästä.
Mitä sitten tulee tappeluun, niin tottakai, suuri massa mahdollistaa suuremman liike-energian. Hyökkäämällä vauhdilla miehen kimppuun voisi lihava nainen vaikka jyrätä miehen alleen. Miehen on myös vaikeampi pelkällä voimalla horjuttaa isokokoista naista, koska mietipä että se 60-kiloinen mies ei yleensä jaksaisi edes nostaa maasta ilmaan reilusti päälle satakiloista naista.
Ehkä tärkein kuitenkin unohtuu tässä, eli tappelutaito. Väitän että heikko mieskin niputtaa muutamassa sekunnissa päälle satakiloisen naisen vaikka käyttämällä puolustusvoimien sotilaspoliiseille opettamia, hyvin yksinkertaisia hallintaotteita. Ja varmasti myös suhteellisen vahva 60-kiloinen nainen pystyy tekemään niillä saman tavalliselle 90-kiloiselle miehelle.