Pahimmat hoitovirheet, joita sattunut itsellesi/ läheisillesi?
Oletko saanut ammattitaidotonta hoitoa lääkäreiltä/hoitajilta tai muita hoitovirheitä sattunut kohdallesi?
Kommentit (294)
KAi kerron oman nuorilääkärinainen joko kandi tai vasta valmistunut... menitk lääkärille koska aamulla oli noussut nopeasti korkea kuume ja kurkku ihan tajuttoman kipeä.. lääkäri tää on vaan jotain viirusta, no otetaan nieluviljely, oli perjantai, pika vaan siis vaimoliko torstai tästä on aikaä 6 vuotta.. no kuiteskin o buranaa ja panacodia kirjoitti ku särky oli ihan hirvee.. viikonlopun yli kärvistelin vedi buranaa ja panacodeja vuoron perään.. kaikki syömäni oli todella vaikea niellä sattu ihan saatanasti ja maistui ihan paskalle viel, kurkku oli joo niin turvoksissa ihme että edes henki pihisi vielä, siin olis7n ollut ku oliskin umpeen turvonnut.. kuume oli lääkkeistä huolimatta 40 kokoajan, kiva oli hoitaa vauvaa, ku ei meinnut pystyssä pysyä.. vaikka muut auttoivat oltiin vanhemmilla viikonlopun..
Maanantaina marssin takaisin lääkärin pakeille ja löin nyrkin pöytään Sanoin etten lähde täältä ennen kuin selvität mikä mulla on tää ei ole mikään vaan viirus... no uudestaan labraan ja tällä kertaa otettiin tulehdus arvot ja nielujiljely jatkoineen.. lääkäri soittaa hädissään iltapäivästä että serpi on 400 ja alustava nieluviljelyssä löyty sstreptokokin a7heuttama angiina, soitto resepti apteekkiin jos tämä antibiootti ei pure niin tiputukseen sitten.. joo oon koti äiti mihi laitan vauvan ja eskarilaisen?? No sen lääkärin onneks antibiootit rupes puremaan..
Ku tää samainen tauti iski puolen vuoden kuluttua uudestaan jo onneks tiesin mikä mulla oli kysyin jo heti ettei kaa tää lääkäri vaan hoida mua, niin hoitsu sanoi ettei koko naista ole enään talossa, eli en ollut ainoa joka kärsi... lääkärille jolle pääsin toppuutteli ku meinas vetää herneekin nenään ku tiesin jo mikä mua vaivaa, ettei viel v7i diagnostoida ennenkuin tuktitaan, mut sen se lääkäri sanoi että jos kolmas tulee puolenvuoden aikana siiten nnielurisojen posto, no ei onneks tullut..
Nyt kun jos joudun käymään tk ssa niin kyllä vähän pelottaaa että minkälainen lääkäri ottaa vastaan... ja kärsinhän puoli vuotta jalka sienen kovasta kutiamisesta ku lääkäri vain sanoi ettei se ole mitään sientä, mutta eipä mitään viljelyä otettu, nyt kun kävin toisella lääkrillä joka halusi siitä vieljylyn niin rihma sieni olikin syynä, joka ei nyt milään sitten meinaa parantua... kk olen sitä rasvannut kyseisellä lääkerasvalla joka ei meinaa tehota, et kiitos vaan..
Nyt on klexane lääkitys jjoka päivä päätä särkee (suurena annoksena) haittavaikutus luottelossa oli mainittu päänsärky.. läkärit ei ota tätä tosissaan koska kuulemma ei ole ennen törmänneet tähän.. oon nyt kahden vaiheilla kävelenkö lääkärin yli ja soitan fimealle ja kyselen tästä pään särystä koska olen raskaana enkä halua syödä panadolia joka päivä eikä tää särkykään mikään kiva ole... ja kysyin maksa arvoista niin lääkäri sanoi ettei ylernsä seurata.. mutta mun tapauksessa nyt voidaakin koska aanostus on aika korkea.. mut varmaan se maksa vaurio onkin sitten halvempi hoitaa kuin yksi verikoe.. niin ja eihän se panadolkaan nyt maksan kannalta ole parasta, vaikka lääkärit sanoi että kun annostusta ei ylitä, mutta pitkäaikaisessa käytössä..? Miten käy.. ja ennen kärsin todella harvoin n.1 kerta kk pään särystä.. nyt joka päivä..
Tästä näkyy kuinka yksilöllistä esim. kivun kokeminen tai muutkin heikkoustuntemukset ovat. Äiidilläni on sellainen ominaisuus, että vaikka hän olisi kuinka sairas, hän ei välttämättä näytä siltä.
Olin hänen kanssaan päivystyksessä, missä triagehoitaja hyvin pitkin hampain päästi meidät sisään, kun äitini ei ollut sairaan näköinen, vaikka hänellä oli ollut kuumeinen virtsatietulehdus kolme päivää. Testeissä sitten todettiin CRP-arvoksi yli 300 ja munuaisaltaan tulehdus. Hoitaja tuli myöhemmin toteamaan äidilleni että "kun te ette ollut yhtään sairaan oloinen."
Munuaisaltaan tulehdus oli muuten alunperin jäänyt diagnosoimatta, koska VTI:n todennut lääkäri oli vain koputellut äidin selkää munuaisten kohdalta ja todennut, ettei selkä ollut kipeä. Vaikka äidillä oli tuossa vaiheessa 39 asteen kuume, kivuttomuus riitti vakuuttamaan lääkärin siitä, ettei kyse voinut olla munuaisista.
Pöntöt sairaanhoitajat yleisellä jotka eivät osaa eivätkä tiedä mitään on katastrofi.Kerran sidottin jalka liian tiukalle viikonlopuksi,ihmettelin miksi aina kipeytyy enemmän.Ei päässyt enää verikään kiertämään.Sain tarpeekseni ja menin yksityislääkärille sattui olemaan kirurgi lääkäri kiskaisi rätin pois ja jalka oli jää kylmä , käsky äkkiä kävelemään ja fysioteraupetille kuukauden kuntoutus yksityiselle .Kuntouttaja sanoi jos oisin tullut vähän myöhemmin jalkaa ei enää olisi koska jalka terä oli jo kerinnyt jonkun verran vahinkoittua.ja lihastuhoa surkastumaa.
Äitiäni makuutettiin aivoinfarktin saaneena ensiavussa tuntikausia jonossa. Äiti ei selvinnyt. Hän oli vielä työikäinen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 01:37"]Lääkäri "tutki" terveyskeskuksessa repivien ylävatsakipujen takia painelemalla mahaa. Totesi vaan, että olen syönyt kaikenkaikkiaan liikaa ja olen lihava eikä hän saa mitään tuntumaa ylipainoni takia. Ei muuta kuin paino kuriin. No, lantio täynnä syöpäkasvainta miekkalisäkkeeseen asti ja vatsaontelo täynnä askitesnestettä.
[/quote]
Samoin kävi ystävälleni Kemissä. Siihenpä hän sitten menehtyikin :(
Hyvät ihmiset, miksi ette ota sairauskuluvakuutusta ja hanki hoitoa yksityiseltä? Miksi äänestätte puolueita, jotka eivät halua lisätä rahaa sinne kauhealle julkiselle sektorille? Jos äänestätte puolueita, jotka haluavat verot ja julkisen sektorin kulut minimiin, ei kai voi odottaa, että julkisen puolen terveydenhuolto on priimaa?
.
Tällä viikolla kävin ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen julkisen puolen terveydenhuollossa. Lääkäri kertoi asiantuntevasti hoidoista ja siihen liittyvistä riskeistä. Minun pitää itse päättää otanko hoidon, johon liittyy riskejä, kuten kaikkeen hoitoon, lääkkeisiin jne. Lisäksi hoitavat ihmiset eivät ole robotteja, joten myös inhimillisten erehdysten riski löytyy. Mielestäni noissa ei pitäisi olla mitään epäselvää aikuisille, täysivaltaisille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:56"]
Äänihuuleni halvaantui leikkauksen yhteydessä. Sinne jäi rakas kouluaikoina alkanut kuoroharrastus ja kesäteatterit.
[/quote]Sinulle varmasti kerrottiin riskistä ennen leikkausta, ja itse teit leikkauspäätöksen.
90-vuotias sukulainen oli kaatunut ja jalka oli tällä hirmuisen kipeä. Lääkärit kuvasivat ja sanoivat että ei siinä mitään ole ja pitää vaan kävellä että paranee. Vanhus itki, että sattuu niin paljon että ei voi kävellä. Lääkärit vaan pakottivat. Sitten toinen lääkäri kuvas jalan ja paljastui että sieltä oli luu murtunut..
Lääkevahinko: epilepsialääke aiheutti ihon pintakerroksen poiskuoriutumisen tuttavalle. Kuin jättimäinen vesirokko joka kuoriutui pois. Kts lisää Stevens johnssonin syndrooma/ ten ja lue reseptiesi lopusta iho-oirevaroitus51700. Selvisi, kiitos yliopistollisen sairaalan teho-osastojen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:10"]
Kuulin tapauksen joka tässä: vanhempi nainen meni tk-lääkärille närästyksen vuoksi. Väärä diagnoosi. Seuraavana päivänä se kuoli koska oikeasti se olikin sydänkohtaus.
[/quote]Ei jokaista närästyspotilasta voi laittaa sydänfilmiin. Toki naisten angina pectoris ei ole tyypillinen kirjassa kuvattu.
Keuhkoista löydettiin etäpesäke, määrättiin kokovartalon kuvaukseen jos muualtakin löytyisi etäpesäkkeitä. Kun kuvauspäivä koitti, selvisikin ettei siihen kuulu pään kuvaaminen. Lääkäri sanoi ettei se ole tarpeellista, koska ei ole mitään oireita. Pään kuvausta vaadittiin koska mm. päänsäryistä oli kärsitty mutta eipä siltikään kuvattu. Noh, meni 1,5 kuukautta ja päänsäryt olivat entistä kovempia. Päästä löytyikin iso kasvain. Pari kuukautta kyseisen löydöksen jälkeen järjestettiin tämän henkilön hautajaiset.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:50"]
KAi kerron oman nuorilääkärinainen joko kandi tai vasta valmistunut... menitk lääkärille koska aamulla oli noussut nopeasti korkea kuume ja kurkku ihan tajuttoman kipeä.. lääkäri tää on vaan jotain viirusta, no otetaan nieluviljely, oli perjantai, pika vaan siis vaimoliko torstai tästä on aikaä 6 vuotta.. no kuiteskin o buranaa ja panacodia kirjoitti ku särky oli ihan hirvee.. viikonlopun yli kärvistelin vedi buranaa ja panacodeja vuoron perään.. kaikki syömäni oli todella vaikea niellä sattu ihan saatanasti ja maistui ihan paskalle viel, kurkku oli joo niin turvoksissa ihme että edes henki pihisi vielä, siin olis7n ollut ku oliskin umpeen turvonnut.. kuume oli lääkkeistä huolimatta 40 kokoajan, kiva oli hoitaa vauvaa, ku ei meinnut pystyssä pysyä.. vaikka muut auttoivat oltiin vanhemmilla viikonlopun..
Maanantaina marssin takaisin lääkärin pakeille ja löin nyrkin pöytään Sanoin etten lähde täältä ennen kuin selvität mikä mulla on tää ei ole mikään vaan viirus... no uudestaan labraan ja tällä kertaa otettiin tulehdus arvot ja nielujiljely jatkoineen.. lääkäri soittaa hädissään iltapäivästä että serpi on 400 ja alustava nieluviljelyssä löyty sstreptokokin a7heuttama angiina, soitto resepti apteekkiin jos tämä antibiootti ei pure niin tiputukseen sitten.. joo oon koti äiti mihi laitan vauvan ja eskarilaisen?? No sen lääkärin onneks antibiootit rupes puremaan..
Ku tää samainen tauti iski puolen vuoden kuluttua uudestaan jo onneks tiesin mikä mulla oli kysyin jo heti ettei kaa tää lääkäri vaan hoida mua, niin hoitsu sanoi ettei koko naista ole enään talossa, eli en ollut ainoa joka kärsi... lääkärille jolle pääsin toppuutteli ku meinas vetää herneekin nenään ku tiesin jo mikä mua vaivaa, ettei viel v7i diagnostoida ennenkuin tuktitaan, mut sen se lääkäri sanoi että jos kolmas tulee puolenvuoden aikana siiten nnielurisojen posto, no ei onneks tullut..
Nyt kun jos joudun käymään tk ssa niin kyllä vähän pelottaaa että minkälainen lääkäri ottaa vastaan... ja kärsinhän puoli vuotta jalka sienen kovasta kutiamisesta ku lääkäri vain sanoi ettei se ole mitään sientä, mutta eipä mitään viljelyä otettu, nyt kun kävin toisella lääkrillä joka halusi siitä vieljylyn niin rihma sieni olikin syynä, joka ei nyt milään sitten meinaa parantua... kk olen sitä rasvannut kyseisellä lääkerasvalla joka ei meinaa tehota, et kiitos vaan..
Nyt on klexane lääkitys jjoka päivä päätä särkee (suurena annoksena) haittavaikutus luottelossa oli mainittu päänsärky.. läkärit ei ota tätä tosissaan koska kuulemma ei ole ennen törmänneet tähän.. oon nyt kahden vaiheilla kävelenkö lääkärin yli ja soitan fimealle ja kyselen tästä pään särystä koska olen raskaana enkä halua syödä panadolia joka päivä eikä tää särkykään mikään kiva ole... ja kysyin maksa arvoista niin lääkäri sanoi ettei ylernsä seurata.. mutta mun tapauksessa nyt voidaakin koska aanostus on aika korkea.. mut varmaan se maksa vaurio onkin sitten halvempi hoitaa kuin yksi verikoe.. niin ja eihän se panadolkaan nyt maksan kannalta ole parasta, vaikka lääkärit sanoi että kun annostusta ei ylitä, mutta pitkäaikaisessa käytössä..? Miten käy.. ja ennen kärsin todella harvoin n.1 kerta kk pään särystä.. nyt joka päivä..
[/quote]No ei mielestäni ollut lääkäriltä väärin toimittu, kun vasta samana aamuna oli noussut kuume ja kurkku tullut kipeäksi. Käypä hoito -suosituksen mukaankin ensin tulee varmistaa, että kyse on streptokokkinielutulehduksesta, eikä lääkityksen aloittamisellakaan ole kiirettä muutamaan päivään.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:03"]
Keuhkoista löydettiin etäpesäke, määrättiin kokovartalon kuvaukseen jos muualtakin löytyisi etäpesäkkeitä. Kun kuvauspäivä koitti, selvisikin ettei siihen kuulu pään kuvaaminen. Lääkäri sanoi ettei se ole tarpeellista, koska ei ole mitään oireita. Pään kuvausta vaadittiin koska mm. päänsäryistä oli kärsitty mutta eipä siltikään kuvattu. Noh, meni 1,5 kuukautta ja päänsäryt olivat entistä kovempia. Päästä löytyikin iso kasvain. Pari kuukautta kyseisen löydöksen jälkeen järjestettiin tämän henkilön hautajaiset.
[/quote]Tuskin pään aikaisempi kuvaus olisi kuolemaa viivästyttänyt.
Meidän tk:ssa kokenut tk-lääkäri sai selvityspyynnön Valviralle. Iäkäs nainen oli valitellut vatsavaivojaan, ja lääkäri oli määrännyt hänelle mielialalääkityksen. Diagnoosi oli haimasyöpä, johon potilas sitten kuolikin.
Siskoni meni lääkärille, koska oli havainnut kyhmyn toisessa rinnassa. Hänellä on aika isot tissit, joita lääkäri sitten huolellisesti ja pitkään tunnusteli. Hänellä SELVÄSTI otti eteen, mutta ystäväni ei välittänyt, koska lääkäri oli niin komea ja seksikäs. Mutta ei se rinnoistapuristelu varmasti hoitovirhe ole, ja stondiskin tahaton. Muuten hyvin asiallinen lääkäri. Eli ei antanut erektion vaikuttaa hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:00"]
Valtaosa hoitovirheistä johtuu siitä että hoitajat ei välitä lääkärille oleellista tietoa ja antavat vääriä lääkkeitä tai viivyttelevät hoitotoimenpiteissä.
[/quote]
Totta, mutta kyllä lääkärienkin pitää ottaa vastuu hoitovirheistä. Potilaskertomukseen tutustuminen on elintärkeää. Ei voida olettaa, että potilas muistaa, osaa jne. kertoa kaiken oleellisen.
[/quote]
Mut hoitajien ei tarvitse lukea, mitä hoitosuunnitelmia on tehty, jos potilas varaa vaikka aikaa jatkotutkimuksiin. Ja silti viivästys päätyy lääkärien syyksi, vaikka potilas ei saa aikaa vastaanotolle vaikka sanelussa lukee selkeästi että "ellei käännettä parempaan kahden päivän hoidon jälkeen". Kuulemma hoitajia on kielletty lukemasta potilaspapereita, kun lokitietoihin jää jälki.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:26"]Mulla ehkä isoin on se, että ei olla uskottu kuinka kipeä on ollut. En huuda enkä itke kuin aivan omilla rajoillani, joten jos asteikolla 1-10, on sanonut 8-9 en ole saanut mitään kivunlievitystä. Kyseessä revennyt munasarjakysta, jonka vuoksi vatsaonteloissa n. Litra verta. Viimeinen niitti oli leikkauksen jälkeen aamulla lääkäri, jonka kommentti oli "ethän ollut edes kiepä tönne tullessasi". En, muuten vain osasin hakeutua lääkäriin ja sanoin kipuasteikoksi 8-9..
[/quote]
Jos sanot että VAS on 9, niin sillon se tarkottaa käytännössä katsoen pahinta mahdollista kipua, jolloin kukaan ei todellakaan makaa paikallaan hiljaa.
[/quote]
Ei vältämättä kaikki reagoi kipuun huutamalla ja sätkimällä. Itselläni on kolmoishermosärky ja kohtauksien aikana olen hiljainen ja paikoillani. Synnyttäessä (ilman lievitystä) olin paikoillani ja hiljaa, luita murtaessa olin hiljaa ja aloillani jne. Eli minä reagoin kipuun jännittämällä lihakset, pidättämällä hengitystä ja olemalla hiljaa.
Menin lääkäriin näyttämään pattia soliskuopassa, mikä oli ollut muuttumattomana monta kuukautta. Lääkäri sanoi että on aivan normaali, ja ylimielisen oloisesti käski syödä tupla-annoksen mielialalääkettä. Muutaman päivän kuluttua menin toiselle lääkärille, ja kyseinen patti osoittautui syövän etäpesäkkeeksi.