Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
35 000e säästössä, juuri ostin 6 000e silikonit niin tipahti alle 40 tonniin säästöt. N24
Olen se M30v jolla n. 107 000€ varallisuus. Vastaan siis vain omasta tilanteesta ja puolesta:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä niin autistista porukkaa että huhhuh, varmaan kotona tuijotetaan maalista kuivuvaa seinää niin rahaa ei kulu senkään aikaa ja menee säästöön. Tai sitten on kätevää säästää, kun vanhemmat ei koskaan lopettaneet viikkorahan maksamista.
Elämäntyylini ei ole tuollaista. Syön päivittäin ulkona ja käyn 1-2x vuodessa ulkomailla. Ostan laadukkaita, vähän kalliimpia vaatteita, vähän harvemmin. Muutenkin panostan kaikessa välineiden ja tarvikkeiden laatuun. Maksaa enemmän, mutta kestää pidempään.
Vanhemmat eivät maksa viikkorahaa. Yläasteiässä taisi maksaa 10€/vko. Ne rahat menivät kuitenkin muualle kuin säästöön tai sijoituksiin. Muut asiat olivat tuon ikäsenä mielessä..
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla, että kuinka paljon vanhemmat tai suku on tavalla tai toisella vaikuttanut omaisuuden määrään?
Eli onko vanhemmat säästäneet syntymästä asti, antaneet ennakkoperintöä, taanneet lainoja, sijoittaneet, ostaneet asunnon, antaneet asua ilmaiseksi, maksaneet hankintoja/ruokia jne. jne.
Ei millään tavalla. Ei ole säästänyt, antanut ennakkoperintöä, taannut yhtään lainaa, helpottanut asumisjärjestelyissä tai käytännössä maksaneet hankintoja. AMK:n aikana ainoa rahallinen hankinta taisi olla 250€ pesukone syntymäpäivälahjaksi (joka oli heidän mittakaavallaan iso hankinta). Muuten mentiin puhtaasti opintotuilla, opintolainalla ja kesätyörahoilla. Pesukonetta en ole onnistunut käyttämään varallisuuden hankintaan, on muuten vieläkin käytössä.
Ihan omin avuin varallisuutta voi kerätä ilman perintöjä ja muuta ulkopuolista apua. Valmistuin 24 vuotiaana jonka jälkeen olen kerryttänyt määrätietoisesti omaisuutta oman mielenrauhan vuoksi, kuitenkin eläen laadukasta elämää ainakin omalla mittakaavalla. Itse asiassa paljon laadukkaampaa mitä uskalsin opintojen aikana edes toivoa ja kuvitella.
Hieman yli 17000 euroa. En säästele paljon, koska mulla on metsää turvana. Jos tulee kova rahapula, sitten myyn vain metsää tavallista enemmän.
Se että on saanut rahaa säästöön eli kuluttanut / kuluttaa enimmän osan ajasta enemmän kuin käyttää ei tarkoita että istuu kotona syömässä tonnikalaa ja riisiä (toki sitäkin syön sillä se maistuu ihan hyvälle).
Elää voi harkitenkin, kaikkea ei ole pakko ostaa ja kun ostaa niin ostaa ylempänä jonkin mainitsemaa pykälää parempaa / laadukkaampaa. Samaa talvitakkia voi käyttää kauemminkin kuin sen muutaman talvikuukauden.
Vapaa-aikaa voi viettää kodin lisäksi muualla kuin pyörimällä ostoskeskuksissa, myös ulkomailla ollessaan.
Olen ihan keskituloinen ja keski-ikäinen mies, mistään en tunne jääväni paitsi vaikka kulutankin vähemmän mitä tulee ja on talo, kaupunkiasunto, kunnollinen käyttöauto, harrasteauto, moottoripyörä jne. Kaikki maksettuja tai ihan omalla rahalla hankittuja ja hieman on sukan varressakin. Matkustelen muutaman kerran vuodessa mutta en erityistä "kiimaa" siihen tunne.
Niin kiinteistöt kuin ajoneuvotkaan eivät ole sitä uusinta ja hienointa mutta riittävän hyvää tasoa ja toimivaa.
Sijoituksia ei ole mutta "muutama kymppi" on säästössä.
5000 euroa ASP:lla, 2500 e tilillä, noin 50 euroa kolikoina säästöpossussa. 31-v. maisteriopiskelija.
M30v kirjoitti:
Olen se M30v jolla n. 107 000€ varallisuus. Vastaan siis vain omasta tilanteesta ja puolesta:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä niin autistista porukkaa että huhhuh, varmaan kotona tuijotetaan maalista kuivuvaa seinää niin rahaa ei kulu senkään aikaa ja menee säästöön. Tai sitten on kätevää säästää, kun vanhemmat ei koskaan lopettaneet viikkorahan maksamista.
Elämäntyylini ei ole tuollaista. Syön päivittäin ulkona ja käyn 1-2x vuodessa ulkomailla. Ostan laadukkaita, vähän kalliimpia vaatteita, vähän harvemmin. Muutenkin panostan kaikessa välineiden ja tarvikkeiden laatuun. Maksaa enemmän, mutta kestää pidempään.
Vanhemmat eivät maksa viikkorahaa. Yläasteiässä taisi maksaa 10€/vko. Ne rahat menivät kuitenkin muualle kuin säästöön tai sijoituksiin. Muut asiat olivat tuon ikäsenä mielessä..
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla, että kuinka paljon vanhemmat tai suku on tavalla tai toisella vaikuttanut omaisuuden määrään?
Eli onko vanhemmat säästäneet syntymästä asti, antaneet ennakkoperintöä, taanneet lainoja, sijoittaneet, ostaneet asunnon, antaneet asua ilmaiseksi, maksaneet hankintoja/ruokia jne. jne.
Ei millään tavalla. Ei ole säästänyt, antanut ennakkoperintöä, taannut yhtään lainaa, helpottanut asumisjärjestelyissä tai käytännössä maksaneet hankintoja. AMK:n aikana ainoa rahallinen hankinta taisi olla 250€ pesukone syntymäpäivälahjaksi (joka oli heidän mittakaavallaan iso hankinta). Muuten mentiin puhtaasti opintotuilla, opintolainalla ja kesätyörahoilla. Pesukonetta en ole onnistunut käyttämään varallisuuden hankintaan, on muuten vieläkin käytössä.
Ihan omin avuin varallisuutta voi kerätä ilman perintöjä ja muuta ulkopuolista apua. Valmistuin 24 vuotiaana jonka jälkeen olen kerryttänyt määrätietoisesti omaisuutta oman mielenrauhan vuoksi, kuitenkin eläen laadukasta elämää ainakin omalla mittakaavalla. Itse asiassa paljon laadukkaampaa mitä uskalsin opintojen aikana edes toivoa ja kuvitella.
6 vuodessa. Sitten olet harvinaisen ahkera ja säästäväinen, hyvä palkkakin luulisi.
Vierailija kirjoitti:
6 vuodessa. Sitten olet harvinaisen ahkera ja säästäväinen, hyvä palkkakin luulisi.
Kyllä, noin kuudessa vuodessa. Käytännössä tuo 6 vuotta on käytetty siviilielämänkin kustannuksella työntekoon, kotona ollaan oltu vähän. Harvinaisen ahkeraksi ja säästäväiseksi en itseäni kuvailisi.
Teollisuuden asiantuntijatyössä palkka on kohtuullinen, riippuen työsopimuksesta, kuukaudessa käteen jää 3500 - 5000€/kk. Viimeiset kaksi vuotta jäi käteen n. 4800 €/kk. Sinänsä oli harvinainen kahden vuoden pätkä, että työtunnit pysyivät pääsääntöisesti 40h/vko. Yleensä puhutaan huomattavasti suuremmista viikkotunneista.
Vapaatakin on kiitettävästi, 2-5kk vuodessa. Nyt ollaan taas vapaalla, tosin tämä vapaa-aika käytetään nyt jatkotutkinnon viimeistelyyn. Sen olisi tarkoitus mahdollistaa vastuullisimpiin työtehtäviin pääsy ja nostaa osaltaan palkkatasoa.
Säästäväinen en ole ollut siinä mielessä, että käytän kyllä rahaa elämiseen. Jos viikonloppujen baarittelut ja joka päiväiset ulkonasyömiset olisi jättänyt vähemmäksi, olisi varallisuutta kertynyt huomattavasti enemmän. Mutta tykkään nautiskella elämästä ja reissata ulkomailla : ) Se on yhtä tärkeää mitä varallisuuden kerryttäminen, kunhan ei liiallisuuksiin mennä. Kummankaan suhteen.
Ihan käy hävettämään näitä lukiessa :( itse olen ihan ok palkkaisella alalla, muttei silti oikeastaan koskaan jää mitään säästöön.... 😅
M30v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, noin kuudessa vuodessa. Käytännössä tuo 6 vuotta on käytetty siviilielämänkin kustannuksella työntekoon, kotona ollaan oltu vähän. Harvinaisen ahkeraksi ja säästäväiseksi en itseäni kuvailisi.
Teollisuuden asiantuntijatyössä palkka on kohtuullinen, riippuen työsopimuksesta, kuukaudessa käteen jää 3500 - 5000€/kk. Viimeiset kaksi vuotta jäi käteen n. 4800 €/kk. Sinänsä oli harvinainen kahden vuoden pätkä, että työtunnit pysyivät pääsääntöisesti 40h/vko. Yleensä puhutaan huomattavasti suuremmista viikkotunneista.
Vapaatakin on kiitettävästi, 2-5kk vuodessa. Nyt ollaan taas vapaalla, tosin tämä vapaa-aika käytetään nyt jatkotutkinnon viimeistelyyn. Sen olisi tarkoitus mahdollistaa vastuullisimpiin työtehtäviin pääsy ja nostaa osaltaan palkkatasoa.
Säästäväinen en ole ollut siinä mielessä, että käytän kyllä rahaa elämiseen. Jos viikonloppujen baarittelut ja joka päiväiset ulkonasyömiset olisi jättänyt vähemmäksi, olisi varallisuutta kertynyt huomattavasti enemmän. Mutta tykkään nautiskella elämästä ja reissata ulkomailla : ) Se on yhtä tärkeää mitä varallisuuden kerryttäminen, kunhan ei liiallisuuksiin mennä. Kummankaan suhteen.
4800 euron nettopalkka (oletan että suomessa), on todella harvinainen. Vain muutama prosentti tienaa sen verran.
M30v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varattu?
Vierailija kirjoitti:
35 000e säästössä, juuri ostin 6 000e silikonit niin tipahti alle 40 tonniin säästöt. N24
Hyvä investointi tulevaisuuteen. Saat ehkä rikkaan jääkiekkoilijan mieheksi.
Tämä ketju laittaa miettimään mihin ihmeeseen olen rahani tuhlannut.
Talo, kesäasunto(talviasuttava), kaksi Sijoitus asuntoa, 60t uusi auto, säästöjä 500t ja sijoituksia n 70t.
Työeläkkeellä ja eläkkeet yht brutto 4,500e. Vuokratulot päälle.
Säästäkää nuoret ja ostakaa oma asunto. Merkkivaatteet, merkkilaukut ei oo yhtikäs mitään, kun ootte eläkkeellä kaupungin kämpässä ja eläminen on kituuttamista.
Kaikki on tienattu itse ja katsottu mihin rahamme laitamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas paljonko mä/me voitais teistä säästää? Säästöjä ei meinaan ole yhtään. Ikää 40+, 2 lasta. Yhteenlasketut nettotulot kuussa 4200€. Asuntolainaa 180000€. Laina+luottokortit+kulutusluotot kuussa 1250€. Ruokakauppaan menee helposti 500€ vkossa, viinit ja kukat mukana. Eli tykätään elää nyt hyvää elämää, siksi ei jää säästöön. Paljonko pitäisi jäädä?
Laita nyt alkuun sinne ruokakauppaan vaikka vain 200-250 viikossa ja säästä loput.
Luottokortit ja kulutusluotot? Avaapa vähän mitä noilla maksat?
Meitä 2+1 ja 4600 yhteenlasketusta nettopalkasta puolet on ns. korvamerkitöntä rahaa vapaaseen kulutukseen asuntojen, ruuan ja autojen jälkeen.
------
Aiheeseen:
Rahastoissa 15000 ns. eläkepäiviin.
Jemmatilillä yllättäviin menoihin, vaatteisiin, auton huoltoon 5500.
Säästötilillä nyt 24000, varmaan puolet hukkaan kun vaihdan auton.
Lainaa 9000 kotiin ja 20000 kakkosasuntoon.
Nämä siis mun osuus, miehellä on sitten omat säästöt ja 9000 asuntolainaa.
45v
Päivitetäänpä 3v jälkeen oma tilanne.
Eläkerahastoissa 25000.
Jemmatileillä 27000.
Autolainaa 10000. En hukannut säästöistä auton vaihtoon kuin 7000, oli niin hyvä rahoitustarjous.
Kakkosasuntolainaa 15000.
Koti velaton.
Sijoitusasuntolainaa 45000.
Eli 3v aikana tilille säästynyt 8000, ja lainat lyhentyneet 14000. Jonkun verran mennyt tuon sijoitusasunnon remonttiin. On tuota 3v aikana tehty muutamia kalliimpia huvihankintojakin.
onko 40t velka on asuntolaina tai se on velka?
78654,47 näyttää saldo, velaton talo 360m² kolmen hehtaarin tontilla, kaks autoa.
Joku parisataa tonttua. Ongelma on, että sillä ei saa ostettua oikeastaan mitään, mikä muuttaisi elämää radikaalisti ja pysyvästi paremmaksi.
Perheessa ovat monta lapsia, kuuluu on paljon enemmän kuin yksi lapsia tai lapseton perhe. Suomessa vero on niin korkea, kannatta miettiä pääoma tulo, koska pääomatulo on vasta 30%vero. tulo kasvaa, yleensä säästö kasvaa. olen itsen pienituloinen, palkka on tosi matala. mutta mulla on yksi lyhyt-vuokra asunto, säästö alkaa kasvaa kun tulee vieraita. nyt säästö on 13000, säästö oli 0 6 kk sitten kun ostin miehen kanssa sijoitus asunto. Jos haluatte iso säästö, mietitte mistä saa lisää rahaa, ja rahasta kasvaa rahaa.
kuinka pitkää olet sijoittanut? minäkin kiinnostanut osakkeista, mutta en osa yhtään. en tie mistä aloitan. mistä kautta ostatte ja kuinka paljon ostatte? onko nyt hyvää hetki tai odotatte seuravaa ale myynti?
kiitos
Itsellä jotain 150 000, vaimolla pari tonnia.