Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ero on vanhoillis- ja esikoislestadiolaisten välillä?

Vierailija
28.11.2005 |

Kysyn vain kartuttaakseni yleissivistystäni, kun en kerran tiedä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä anneta anteeksi jos on tehnyt tarpeeksi pahan synnin?

Vierailija
42/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, että trpeeksi pahaa syntiä ei muka annettaisi anteeksi, en kyllä ymmärrä? Mikä niin paha synti voisi olla? Kuka uskaltaa olla julistamatta synninpäästön katuvalle? Oudolta kuullostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä rakas ei-uskovainen siskoni on minulle nyt kuin uskovaisena ollessaankin. Tai tuntuu että ehkä vielä rakkaampi, ainakin on mielessä enemmän...

Vierailija
44/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä " norjalainen" olen siis suomalainen joka on naimisissa täkäläisen esikoislestadiolaisen kanssa.

Ei se tietysti ole ketjun pääasia että ketä täällä kirjottelee..

Vierailija
45/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko se käytännössä niin että joka ei synny uskoon niin jää kuitenkin aina porukan ulkopuolelle?

ja kuinka kääntyminen tapahtuu?

Vierailija
46/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joku vl julistaa sinulle synninpäästön, ja sinä uskot sen.

Vierailija
47/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vai onko se käytännössä niin että joka ei synny uskoon niin jää kuitenkin aina porukan ulkopuolelle?

Ei oo. Ehkä jopa päinvastoin, sellasesta ihmisestä pidetään parempaa huolta jolla ei ole takanaan vl-sukua jne.

Vierailija
48/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitäisikö perheenikin kääntyä, lapseni ja mieheni ovat aivan eri uskossa kuin minä....

uskon samalla tavalla kuin lestaadiolaiset, olen sen huomannut kun olen jutellut heidän kanssaan.

Vierailija
49/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on ihmisen sydämessä, joten ketään ei voi käännyttää.

Vierailija:

niin pitäisikö perheenikin kääntyä, lapseni ja mieheni ovat aivan eri uskossa kuin minä....

uskon samalla tavalla kuin lestaadiolaiset, olen sen huomannut kun olen jutellut heidän kanssaan.

Vierailija
50/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole Pohjois-Karjalasta, mutta tunnen kyllä hyvin tämän joka on sieltä tänne muuttanut. Kolme lasta, eikö vain?

Jos huvittaa meilailla, mun meiliosote on tunturitytto@luukku.com Siis kuka tahansa esikoislestadiolainen

Vierailija
51/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tavalla eritavoinhan tuollaista publikaania ja pakanaa kohdellaan, eivät kai he muuten voisi tuntea itseään poispotkituiksi? Miten siis esim tervehditäänkö? ... siis aivan konkreettisia tilanteita.

Tuo katumuksen määrittely? Täytyykö ihmisen ensin esim lopettaa sen synnin harrastaminen jonka takia häntä pidetään ei-uskovana vai miten?

Vierailija
52/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kerrotteko asiasta yleensä, vai mitä? Kysyn tätä siksi, koska naapurini, jonka kanssa olen paljonkin tekemisissä (ikäiseni nuori nainen) on lestadiolainen, mutta ei koskaan ole sanonut minulle siitä sanaakaan. Mielestäni tämä on hieman hakalaa, koska lapsemme leikkivät paljonkin keskenään esim. meillä, enkä tiedä mikä on ok ja mikä ei. Tahtovat esim välillä katsoa lastenelokuvia tms. Tähän en kuitenkaan ole antanut lupaa siitäkään syystä, ettei tv:tä tarvistse katsella kun on leikkikaveri. Mutta en tiedä heidän kantaansa esim. lastenmusiikkiin tai meillä pauhaavaan aikuistenmusiikkiinkaan. Tietty meillä eletään meidän tapojen mukaisesti, mutta en tahtoisi tieten tahtoen tehdä väärinkään. Asiaa on vaikea ottaa puheeksi, kun ystäväni ei siitä sanallakaan ole maininnut. Tiedän sen kuitenkin varmaksi. Lapsensa esim. välillä puhuu asioista, joita on nähnyt suviseuroissa jne.

Vierailija
53/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

n" sijasta.

Ja katumusta ei määritellä! Siis oletan että jos ihminen pyytää syntejään anteeksi hän silloin katuu niitä eikä halua enää tehdä sitä. Ei toisen ihmisen tarvitse määritellä toisen katumusta. Synnit annetaan anteeksi ilman muuta sitä pyytävälle. Se, oliko katumus aitoa jne., jää Jumalan asiaksi.

Vierailija:

Jollain tavalla eritavoinhan tuollaista publikaania ja pakanaa kohdellaan, eivät kai he muuten voisi tuntea itseään poispotkituiksi? Miten siis esim tervehditäänkö? ... siis aivan konkreettisia tilanteita.

Tuo katumuksen määrittely? Täytyykö ihmisen ensin esim lopettaa sen synnin harrastaminen jonka takia häntä pidetään ei-uskovana vai miten?

Vierailija
54/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voit aivan hyvin ottaa asian puheeksi, naapurisi ei siitä varmasti pahastu/nolostu. Voi olla että koee helpottavanakin että asiasta tulee puhuttua avoimesti.

Vierailija
55/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa aloittaa keskustelu itse. Olen kyllä ns. luonut tilanteita, jossa aiheesta voisi puhua, mutta hän ei ole halunnut silti ottaa asiaa puheeksi. Puhumme kyllä miltei kaikesta muusta lapsenkasvatuksesta seksiin ja muotivaatteista elokuviin. No, jospa en vaivaisi päätäni tällä enempää. ;)

32

Vierailija
56/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vaikka lisätä että olen ymmärtänyt et olette lestadiolaisia...tai vaikka että teidän Ella kertoi et teillä on tämmöinen vakaumus niin miten toivoisitte meidän toimivan tms.

Vierailija
57/57 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihan kamalaa jos seuroissa vaikka tulee vastaan joku jota on alettu pitää ei-uskovana jonkun synnin takia... kaverit ringissä tervehditään jumalanterve....jt.. jt ja tälle yhdelle no hei! Jos kyseessä on vaikka sellainen synti jota tämä ihminen ei ole ymmärtänyt synniksi. Raamattu ei opeta toimimaan näin. Raamattu sanoo että toivota ihmisille Jumalan Rauhaa, jos häne ei sitä ota vastaan se palaa luoksesi. Sitähän tuolla tervehdyksellä on tarkoitus toivottaa?

Sekin järjestys on väärä jos oletetaan että ihminen luopuu ensin synnistä ja pyytää anteeksi sitten kun on jo vähän parempi. Omaa vanhurskautta puhtaimmillaan. Katuvalle saarnataan synnit anteeksi ja sen JÄLKEEN hän; sydämmeensä syttyneen USKON VOIMASTA Jumalan avulla tahtoo muuttaa elämänsä Jumalan mielen mukaiseksi. SIinä onnistumatta, mutta sillä mielellä että ei tahtoisi enää joutua syntiin. Mieli on tärkein.