Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä on paheksuttu isomman sisaruksen hoitoon vientiä kun on vauvan kanssa kotona

Vierailija
12.12.2005 |

Itsekään en 2-vuotiasta hoidossa pitänyt, kun sain vauvan, vaan hoidin samalla kotona, vaikka raskastahan se aika kyllä olikin.

Mutta tuomitsetteko yhtälailla sen, että vien keväällä kuusi vuotta täyttävän lapseni neljäksi tunniksi päivässä tuttuun päiväkotiin jossa hän viihtyy ja ensi vuonna menee sinne todennäköisesti eskariin kun olen kotona vauvan kanssa? Päiväni ovat näin helppoja, kun pikkuvauvan kanssa lounasta ei tarvitse tehdä eli olen laiska äiti:)

En ole myöskään innokas askartelija joten laiskottelen näin myös virikkeiden annossa. Luen kyllä lapsille mielelläni

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi perheessämme on kaksi koiraa, eikä yksikään sukulainen asu tällä paikkakunnalla vaan lähin asuu 450 km päässä. Olen myös kai " laiska" kun nautin siitä 3 pvnä vkossa että saan hoitaa vain yhtä lasta ja kahta koiraa... Muutenkin omaa aikaa ei juuri ole, miehen on " pakko" käydä kolme kertaa viikossa kuntosalilla, joten minä sitten päivystän aamusta iltaan kotona. On kai liikaa vaadittu että mullekin olisi joku lepohetki päivässä tai viikossa??! LAiska äiti oon. Ehkä kannattaisi aina ajatella hetki, millaisissa tilanteissa perheet asuvat ja elävät ennen kuin aletaan syyttelemään. KAi meidänkin 3-vuotiaalle on parempi olla virikkeiden ja kavereiden luona kuin kotona katsomassa lastenvideoita kolme kertaa päivässä?! Sekin on sen takia, että toinen lapsista saa nukkua tarpeeksi pitkät päiväunet.

Vierailija
2/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis epäselväksi jäi että onko sulla siis 6v, 2v ja vauva vai ?? Missä toi 2v sit on kun 6v menee hoitoon ja sinä vauvan kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraava syntyi, nyt ikäeroa on reilummin.

Eli kahdella vanhemmalla on päivällä muutakin puuhaa ja olen saanut viettää mukavaa aikaa vauvan kanssa. Maksamme kylläkin keskimmäisen hoidosta 140 euroa kuussa, mutta nyt se tuntuu meille mukavimmalta.

Ap

Vierailija
4/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen jää hoitoon vauvan synnyttyä. Esikoinen on tuolloin 2.5 vuotias. Hän jäi ensin kotihoitajalle 10 kk iässä ja tarhaan 1 v 4 kk. Tosi upeasti mennyt ja viikonlopun jälkeen hyppää innoissaan vaatteisiin kun on kiire tarhaan.

Tarha on paras paikka lapsille pienestä pitäen. Saavat puuhaa, säännölliset rytmit ja ikäistänsä leikkiseuraa. Minä aion keskittyä vauvaan kolme päivää viikossa, hän ansaitsee saman hoidon kuin esikoinenkin ja huomion myös.

Sanokaa te kotimammat mitä tahansa, se ei minua liikuta pätkääkään. Tämä on PERHEKOHTAINEN ratkaisu, kukin tehköön tavallaan, en tuomitse ketään.

Vierailija
5/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä ratkaisulta.

Itsellä myös tulee olemaan vajaa 4-vuotias puolipäivähoidossa, kun vauva syntyy. Tosin kyseessä on ns. erityislapsi. Odottelen mulkaisuja päiväkodin eteisessä, kun kuskaan esikoista hoitoon vauvan kanssa.

Vierailija
6/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsiryhmät päiväkodissa ovat ylisuuria. Kun itseä laiskottaa, niin lapsi hoitoon. Siellähän hänen on mukava olla hälyssä ja metelissä 20 muun lapsen kanssa 2 hoitajan vastuulla.

Vierailija
7/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kun olen lastani päiväkodista hakenut, on siellä ihan rauhallista ja lapset esim. tekevät pöydän ympärillä palapelejä tai ovat jaoteltuina pienryhmiin ja leikkivät ihan rauhassa. Mistä olet tuollaisen kuvan saanut? Tajuatko yhtään paljonko lapset siellä oppivat sosiaalisia taitoja, käyttäytymistä, toisen huomioon ottamista, oma-aloitteisuutta ym. SULLA ON IHAN VÄÄRÄ KUVA!

Vierailija
8/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mielestäni päiväkotiryhmä ei hänelle esim 4 tuntia päivässä ole ylivoimainen koettelemus. Ryhmä ei myöskään ole ylisuuri, vähän toistakymmentä lasta yhteensä kolmenkymmenen lapsen päiväkodissa. Rauhallista yhteistä aikaa meille jää silti paljon.

Itse olen nyt voinut todella hyvin verrattuna aiempiin vauva-aikoihin, eikä se mielestäni ole kuitenkaan pikkuasia. Mies on ollut paljon työmatkoilla eikä sukulaisia tms ole mailla halmeilla. Olen välillä ollut hyvin uupunut kotona ollessa. Töissä ollessani välillä olen toipunut ja nyt siis nautin tällaisesta kotona olosta.

Ap

Vierailija
9/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli seurakunnan kerhossa 3h/pvä ja sai sosiaalisuutta ja askartelua ihan tarpeeksi. Joskus kävimme avoimessa päiväkodissa. Ja kesäisin lähes asuimme läheisessä leikkipuistossa!

Vierailija
10/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miettinyt, kun monet tuntuvat perustelevan esikoisen hoitoon vientiä sillä, että kuopuksenkin kuuluu saada huomiota ja aikaa ihan vaan itselleen, kuten esikoinenkin on saanut sitä vauva-aikana, että kun ei meillä ainakaan vauva osaa kaivata " omaa" aikaa ilman sisartaan kun on hänen läsnäoloonsa tottunut syntymästään asti, enemmän on ihmeissään jos isoveikka ei olekkaan kotona ja ilahtuu silminnähden kun taas kotiutuu.

Meillä ainakin enemmän jakamattoman huomion tarpeessa on juuri tuo esikoinen, joka on kuitenkin ollut se silmäterä ennen vauvan syntymää, ja sitä me myös hänelle koitamme antaa (toki myös vauvalle, mutta ei isoveljen " kustannuksella" )!

Eikä tarkoitus ollut arvostella kenenkään tekemisiä, kenenkään hoitoon vieminen/viemättä jättäminen ei ole mitenkään minulta pois, mutta tätä olen itse siis mietiskellyt, ja ap:n tilanteessa on kyse jo niin isosta lapsesta, joka jo kaipaa ja tarvitsee kavereita, että näin saattaisin itsekkin toimia!

Vierailija
11/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei todellakaan ole väärää kuvaa päiväkodin arjesta! Omat lapseni (kaksoset) ovat olleet päiväkodissa syksystä lähtien 12 lapsen ryhmässä. Päiväkoti on tunnettu laadustaan ja hyvästä maineesta, mutta... Kyllä siellä on meteliä ja hälyä ihan riittävästi, kun pahimmassa tapauksessa kaksi hoitajaa hoitaa yhdeksää lasta. Me asumme hyvällä alueella ja päiväkoti on hyvässä maineessa, joten voin vain kuvitella, miten asiat ovat esim. jossakin Helsingin Jakomäessä. Eipä ne hoitajat jouda askartelemaan, jos on henkilöstövajausta.

Vierailija:

Joka kerta kun olen lastani päiväkodista hakenut, on siellä ihan rauhallista ja lapset esim. tekevät pöydän ympärillä palapelejä tai ovat jaoteltuina pienryhmiin ja leikkivät ihan rauhassa. Mistä olet tuollaisen kuvan saanut? Tajuatko yhtään paljonko lapset siellä oppivat sosiaalisia taitoja, käyttäytymistä, toisen huomioon ottamista, oma-aloitteisuutta ym. SULLA ON IHAN VÄÄRÄ KUVA!

Vierailija
12/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei järjestetä mitään toimintaa 4-5 vuotiaille kotihoidossa

oleville?siis puolipäiväistä,esim.9-13? Seurakunnan kerhot täynnä täällä Espoossa eli moni pitää päivähoitopaikan.Keski-Euroopassa

on ihan normaalia että tuon ikäisille on jo jotain tomintaa,leikkikouluja jne.Suomessa ei ole vaihtoehtoja! Sitten naristaan kun kotonaolevat vie

työssäkäyvien paikat! Tekisivät asialle jotain?

T.ex expatti,kolmen äiti

Vierailija
13/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä tekisivät jotakin?

Kirjoita itse asiasta lehteen, vaikkapa Länsiväylään, jos asut Espoossa. Nosta kunnon mekkala. Vain olemalla itse aktiivinen voi saada jopa joitakin muutoksia ja parannuksia aikaan. Olen itse tässä aamun hoidellut lasteni päivähoitoasioita Espoon päättäjille päin...

Vierailija
14/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitistään suoraan päättäjille, kirjoitetaan lehtiin ja TEHDÄÄN asialle jotakin! Perustetaan vaikka yhdistys, joka tuottaa aktiviteetteja isommille (3-6 v.) lapsille ja haetaan sille varoja.

Vierailija:

Ketkä tekisivät jotakin?

Kirjoita itse asiasta lehteen, vaikkapa Länsiväylään, jos asut Espoossa. Nosta kunnon mekkala. Vain olemalla itse aktiivinen voi saada jopa joitakin muutoksia ja parannuksia aikaan. Olen itse tässä aamun hoidellut lasteni päivähoitoasioita Espoon päättäjille päin...

Vierailija
15/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa lapset eivät vieneet paikkaa hoidon tarpeessa olevilta. Nykyään niitä ei taida pahemmin olla eikä kai ennenkään monissa kunnissa.

En tiedä kunnallisten päivähoitoryhmien oloista koska omani on yksityisessä päiväködissa.

Ap

Vierailija
16/16 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei haittaa ollenkaan jos isompi lapsi on jollain hoidossa vaikka vanhempi on vauvan kanssa kotona, jos se ei vaan vie hoitopaikkaa keneltäkään työtä tekevältä joka VÄLTTÄMÄTTÄ tarvisi sen paikan... meilläkin esikoinen oli parin kuukauden ajan vielä hoidossa kun kuopus syntyi, nyt kuitenkin ollaan kotona.