Saako naista tuijottaa?
No, saako?
Rosa Meriläisen mukaan ei saa. Tässä tietenkin yksinkertaisena miesoliona oion mutkia suoriksi tuon Rosan kolumnin kanssa, mutta kyllä tuon kielteisen suhtautumisen himokkaaseen katseeseen voi tekstistä löytää.
Ovatko oikeasti liian viipyvät katseet ja satunnaiset kommentit ongelma naisille Suomessa? Onko väliä keneltä noita katseita ja kommentteja saa?
Itse en miehenä ole koskaan saanut osakseni himokkaita katseita saati sitten ulkonäköäni positiivisesti (tai negatiivisesti) arvostelevia sanoja, joten en osaa tässä tapauksessa asettua naisen asemaan. Voisin kuvitella että satunnaiset kehut voisivat alkuun hivellä itsetuntoa (riippumatta kommentoijan viehättävyydestä), mutta jossain voisi tulla vastaan kriittinen raja. En silti häpeile jos katseeni viipyy esim. kaupungilla kauniin naisen kasvoissa tai vartalossa. Ehkä joku kokee tuonkin ahdisteluna, mutta ennen kuin joku tulee minulle siitä varta vasten huomauttamaan, en osaa primitiivistä käytöstäni muuttaakaan.
Kommentit (510)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 06:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:49"]
Mistä tässä nyt oli kyse "himokkaista katseista", josta ap puhuu, käytävällä ohittamista ettei törmää, vai naisen iskemisyrityksistä? Tuntuu aihe vaihtuvan vähän niinkuin vastausten myötä.
[/quote]
Keskustelu rönsyilee. Kaikesta saa puhua, loukkaantua, ihastua.
Lähinnä kiinnostaisi missä se raja missäkin tapauksessa menee?
ap
[/quote]
kuka tahansa, jolla on edes vähän järkeä päässään ja peruskäytöstavat osaa kyllä kohdella kanssaihmisiään korrektisti ilman, että tarvitsee miettiä, missä menee hyvän käytöksen ja hyvän maun rajat.
[/quote] ....niin ja yhtä totta kuin tuolla tarkoitetaan tässä tuijottelunvälttämisasiassa lähinnä miehiä, on se että kuka tahansa nainen tietää mitä on miehiä provosoiva pukeutuminen (sellainen nainen joka ei oikeasti sitä tiedä , pitäisi jo melkein julistaa holhouksen alle ,sillä hän on jo riski itselleenkin -eikä varmastikaan ainoastaan tässä asiassa. )
No,naisilla on joka tapauksessa täysi oikeus niin halutessaan ja harkintansa mukaan pukeutua provosoivasti.
Jos miehet sitten kassajonossa tuijottavatkin minihamenaista ,jonka haarakiilakin näkyy kokonaan helman alta ja etupuolella rinnatkin näkyvät melkein kokonaan , niin kyllä tuo nainen itse sen näyn on miehille (ja siinä ohessa myös muille naisillekin) tarjonnut.
Hän ei ole pukeutunut niinkuin muut vaan kyllä aivan eri normien mukaan ja hän tietää sen kyllä. Hänen kohdallaan pitää kyllä paikkansa sanonta:"Sitä saa mitä tilaa."
Tavallisesti,korrektisti ja muut ihmiset huomioonottavaa pukeutumista ei tuijoteta.
[/quote]
Tuotahan ne raiskaritkin käyttävät tekosyynä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:26"]
No tottakai saa ja pitääkin tijottaa ja kouria samalla munia ja hieman huohottaa ja murista. Eikö tämän pitäisi olla aivan selvä asia. En ole kuullut tapauksesta, jossa katsominen olisi rangaistavaa, paitsi muinaisessa egyptissä faaraon katseleminen. Naista saa mennä tuijottamaan vaikka metrin päästä jjos siltä tuntuu ja muna kovettuu.
[/quote]
Raavas homomies saa siis käyttäytyä julkisella paikalla samalla tavalla sinua kohtaan.
[/quote]
Miehen ja homon suhde on sama kuin miehen ja naisen suhde? Miksi naiset on näin tyhmiä, mä en ala :D
[/quote]
Kyllä se on. Jos sinä saat himoita sellaisia naisia, jotka ovat sinusta seksuaalisesti mielenkiintoisia saa kuka tahansa raavas homokarhukin tulla sulle iskemään silmää ja kyselemään miten menee;) Kaupassa nähdään pojat!
Tämä teksti kuvaa osaa täällä pyörivistä keskustelijoista erittäin hyvin: https://estradilla.wordpress.com/2015/03/22/tahallinen-vaarinymmartaminen-vaatii-taitoa/
Jos sen sijaan ei ihan oikeasti kykene erottamaan sanojen "tuijottaa", "katsoa" ja "nähdä" välistä merkityseroa, niin kannattaa ehkä ottaa lopettaa se omien munien tuijottelu ja palata koulunpenkille. 4-vuotias lapsikin tietää kyllä jo, mitä eroa on tuijottamisella ja katsomisella. 4-vuotias pystyy myös tunnistamaan jo pelkästään toisen ihmisen olemuksesta, kokeeko tämä jonkin asian miellytävänä vai epämiellyttävänä. Miksi aikuinen ihminen haluaisi esittää olevansa älyllisesti 3-vuotiaan tasolla, jollei todella ole hieman jälkeenjäänyt?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:26"]
No tottakai saa ja pitääkin tijottaa ja kouria samalla munia ja hieman huohottaa ja murista. Eikö tämän pitäisi olla aivan selvä asia. En ole kuullut tapauksesta, jossa katsominen olisi rangaistavaa, paitsi muinaisessa egyptissä faaraon katseleminen. Naista saa mennä tuijottamaan vaikka metrin päästä jjos siltä tuntuu ja muna kovettuu.
[/quote]
Raavas homomies saa siis käyttäytyä julkisella paikalla samalla tavalla sinua kohtaan.
[/quote]
Miehen ja homon suhde on sama kuin miehen ja naisen suhde? Miksi naiset on näin tyhmiä, mä en ala :D
[/quote]
Kyllä se on. Jos sinä saat himoita sellaisia naisia, jotka ovat sinusta seksuaalisesti mielenkiintoisia saa kuka tahansa raavas homokarhukin tulla sulle iskemään silmää ja kyselemään miten menee;) Kaupassa nähdään pojat!
[/quote]
Sehän on ihan Suomen lakien ja jopa kansainvälisten ihmisoikeussopimusten mukaista, että homomiehillä pitää olla ihan samanlaiset oikeudet osoittaa ihailuaan tuntemattomia kannsaihmisiä kohtaan kuin heteromiehilläkin. ;)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:22"]
Miksi pukeudutaan tyyliin "tissit tarjottimella" ja vesiraja villkuen. Ihan vaan itselle ja mukavuudenhalusta?
Vaikea uskoa!
[/quote]
No oletetaampa, että tämä kyseiseen vaatetukseen puekutunut nainen olisikin pukeutunut miestä varten. Se ei silti tarkoita, että on on pukeutunut juuri SINUA varten. Sinä vain satut olemaan mies ja sinua vain sattuu myös miellyttämään tämä. Tämä on se kompastuskivi mihin jokainen mies aina tuntuu törmäävän.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:19"]
Naiset ovat olemassa sitä varten, että mihet tuijottaisivat heitä kunnes alkaa jöpöttämään. Tiedätte varmaan mitä sitten tapahtuu saatana. Kukaan ei voi oikeasti kieltää ketään tuijottamasta, tapahtui se sitten kadulla, kaupassa, vessassa tai vittu ruumishuoneella.
[/quote]
Siellä sinä varmaan oletkin ainoat alastomat ihmiset nähnyt.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:16"]
En jaksanut lukea koko kirjoitusta, mutta siitä paistaa selvästi läpi että se on jonkun katkeran keski-ikää lähestyvät femakon tilitys kuinka miehet eivät enää halua häntä samallalailla kuin nuorempana.
Minä tuijotan naisia niin paljon kuin haluan, siihen ei kukaan femakko voi vaikuttaa. Naiset olkaa ylpeitä kauneudestanne.
[/quote]
Olisimmekin jos ei jokainen turvennuija tulisi nurkan takaa komentoimaan heti kuin lähtee kotoa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]
Minua kiinnostaisi rehellisesti tietää yksi asia. Muuten en vieraita naisia tuijottele, mutta joillain esim. kadulla vastaantulevilla naisilla saattaa olla päällä paita, jossa on tekstiä rintojen päällä. Silloin minun tekisi mieli lukea teksti sen osuessa silmään, mutta pelkään että se koetaan ahdistavaksi tuijotukseksi. Onko paidan rintamuksessa olevan tekstin lukeminen epäkohteliasta?
[/quote]
On. Ainoa syy miksi sinä paitojen tekstejä lukisit on ne tissit. Vai onko tullut luettua paljonkin miesten päällä olevia t-paitoja viimeaikoina?
Naista ei saa tuijottaa, mutta nainen ei myöskään saa mennä tuijottavan miehen katseen ns. "tulilinjalle"! Tämä on ankarasti kiellettyä. On tärkeää tietää että näissä tilanteissa syy ei ole miehen, vaan nainen kävelee joko epähuomiossa tai tahallaan suoraan miehen katseen kohteeksi. Näin naisella ei ole mitään syytä närkästyä.
Kävelytien varressa on kaksi puolta, toisella puolella on kukkia, toisella puolella ei.
Niitä kukkia ei saa sitten katsella. Jumankekka kun korpee että mitä hittoo niitä kukkia tiiraatte. Luuletteko saavanne niistä kukista jotain iloa? Ette te voi niitä haistella tai poimia ja viedä kotiin ja laittaa omaan maljakkoon ja mitä ikinä niillä kukilla tekisittekään?
Luuletteko että ne kukat on kasvaneet sitä varten että te niitä katselette? Kyllä ne odottaa ihan omaa pölyttäjäänsä eikä mitään maljakkoraiskaajaa. Hiton floristit.
Tissien ja perän tuijottelu on ällöttävää ja naurettavaa, olipa tuijottelija minkä ikäinen tahansa, mutta mitä vanhempi, sitä hölmömmältä vaikuttaa. Mutta jos katsoo kohdettaan kauempaa, noin yleissilmäilevästi ja niin ettei kohde huomaa, en pidä sitä pahana. Kyllä itsekin katselen komeita miehiä ja niin varmasti melkein kaikki naiset. Mutta kyllähän se inhoreaktion nostattaa kun huomaa jonkun vanhan harmaahapsen tuijottelevan, tulee niin oma isä mieleen ja joskus jopa vaari. Kaksikymppiselle nyt vaan keski-ikäiset miehet ovat sellaisia...hmm olentoja, jotka eivät kuulu omaan elämään muutakuin vanhoina sukulaismiehinä ja kyllä mulle nyt 21-vuotiaana ainakin yli nelikymppiset on näitä vanhoja miehiä. Eli siis suunnilleen omanikäisten miesten katselu ok, em. ehdoilla.
Nuorena sitä on vähän tiukkapipoisempi, sitten kun tulee itse keski-ikään, tajuaa, että ihan samalla tavalla sitä katselee vastakkaista sukupuolta kuin nuorenakin. Älkää pukeutuko niin tyrkysti, niin ei kukaan teidän rintoja ja peppuja tuijottele! Mua ei nuorena haitannut tuijottelut, ainoastaan typerät huutelut olivat todella ikäviä. Mutta en pukeutunut tyrkysti, vaan tyylikkäästi, joten aika harvoin huomasin, että joku nyt just mun rintoja tai peppua tuijotti.
Minä ainakin katselen kaikkia komeita miehiä, olivatpa minkä ikäisiä hyvänsä ja kun mies ei katseluani huomaa, katson mielelläni myös miehen takapuolta ja housun etumusta myös. Naisissa ja miehissä on se ero, että naiset ottavat tuijottelun loukkauksena, miehet kohteliaisuutena. Hullulta tuntuu, kun aina joskus mies, jossa katseeni vähän kauemmin viivähtää, tuleekin juttelemaa, pyytää kahville tms. Ja siis olen just sellainen vanha kurppa, keski-ikäinen ja niin vaan nuoret miehetkin ovat kiinnostuneita. Minusta se on ihan kivaa, vaikka olenkin varattu, enkä minnekään kahville lähde.
Minua kyllä ahdistaa tuijottaminen, teki sitä kuka tahansa. Mielestäni tuijottaminen ei anna kenestäkään erityisen fiksua kuvaa. Jos on jotain (asiallista) sanottavaa niin tulee sitten mieluummin sanomaan. Hyvät tissit -tyyliset kommentit voi kyllä mieluiten pitää omana tietonaan. Jos olen kaupungilla niin olen siellä yleensä siirtyäkseni paikasta A paikkaan B, enkä esittelemässä itseäni, joten en jaksa tuntemattomien ääliökommentteja ulkonäöstäni. Enkä kyllä jaksa niitä baarissakaan. Juttelen mielelläni, jos toisella on jotain järkevää sanottavaa, mutta näillä tuijottelijoilla ja tissikommentoijilla harvemmin on.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:49"]
[/quote]
Ajattelet väkisinkin, jos olet osa yhteiskuntaa. Ei sitä voi valita itse. Ja mikä nainen sellainen on, jota ei kiinnosta esimerkiksi kuosi?
[/quote]
Kuosi? Onko tämä enää todellinen keskustelukaan? Kuinka vanhanaikaiset ihmiset täällä kirjoittelee."Et ole oikea nainen, koska sinua ei kiinnosta kuosit". Kuules nyt eletään 2000-lukua. Kaikkia naisia ei kiinnosta kuules muoti, leipominen,shoppailu, naistenlehtien lukeminen tai juoruilu tms. muukaan joilla miehet/naiset määrittävät jonkun naisen muotin. Olisikohan aika nyt tutustua siihen mitä nykyajasta on kyse tai sitten suosiolla jutustella niiden naisten kanssa, joiden naiseus perustuu kuoseista kiinnostumiseen niin ei tarvi järkyttyä todellisesta maailmasta.
[/quote]
Ettäkö sinä tiedät, mitä nykyaika on?
-Jos nainen pukeutuu, häntä kiinnostaa muut. Tästä ollaan yhtä mieltä.
-Terve nainen ei koskaan ole tahallaan julkisesti rikkinäisissä, haisevissa eikä sotkuisissa vaatteissa. Tästäkin samaa mieltä?
-Nainen ostaa vaatteensa tai kankaansa kaupasta eikä tee niitä itse? Edelleen samaa mieltä?
Onko enää olennaista, pukeutuuko nainen muille vai ei?
[/quote]
No näyttäisin ainakin naisen näkökulmasta paremmin tietävän, kun sinä jos luulet , että naisena oleminen tarkoittaa sitä ,että "kuosit" kiinnostaa. Aika moni ihminen, joka itse vaatteensa ostaa, valitsee ne vaatteet, jotka ovat itsestä mukavamman näköiset tai tuntuiset. Ja aika moni nainen on ehkä kiinnostunut muodista, mutta se ei ole kyllä mikään naiseutta määrittävä tekijä.
Kyllä ihminen pukeutuu julkisesti vaatteisiin, jotta häntä ei esim. pidätettäisi.
En minä kyllä väittänyt, etten tykkäisi pukeutua sellaisiin vaatteisiin, jotka miellyttävät minua. Tarkoitin, että ostan ja puen ne vaatteet itseäni varten. En laita nättejä vaatteita päälle, koska haluan että niitä katsotaan, vaan kokonaisuus miellyttää minua itseäni. Usein tosin teenkin niin, että kotona pidän sellaisia vaatteita, joista julkisesti tulisi ehkä kommentteja ja ulos lähtiessä puen sitten vähemmän "provosoivat" vaatteet.
Puhtaat vaatteet valitsen ihan kyllä jo omasta hygienia syystäkin.
On se ollennaista, jos joku luulee, että hänellä on oikeus tuijottaa jota kuta koska tällä on vaatteet päällä.
Katkerien kommentin jättävät miehet ovat yleensä kokeneet elämässään aikamoista vastatuulta naisten kanssa. Heillä on ollut jo kotoa opittu malli, että miehenä oleminen on suuri kunnia. Kotoa opittu malli, ei olekaan sitten kantanut sen pitemmälle vaan oikeassa elämässä ei miehenä pokkurointi olekaan tuottanut hedelmää. Tämä on johtanut katkeroitumiseen ja suoranaiseen naisvihaan, kun oma ego on alkanutkin ottamaan osumia. Jos ei mies sitten mitään muuta jo onnettoman egonsa ylläpitämiseen keksi, niin sitten ainakin se biologinen teoria, että luonossa urokset ovat dominoivempia kuin naaraat.
Kuulkaas setämiehet, nyt ei olla enää viidakossa ja te ette tottavie ole mitään leijonia, joten teidän vanhanaikaiset käsityksen siitä, että naisten täytyy kunnioittaa ketä tahansa häiriköivää karvaturpaa vaan sen takia, että on syntynyt naiseksi ja te miehiksi on aika helvetin kovaa kuolemassa sukupuuttoon. Ja siihenhän se mesoaminen perustuukin. Kun miehellä ei ole enää kivikautisia oikeuksia sortaa naisia lakienkaan puolesta niin yritetään sitten puolustaa palavien roihtuejen kanssa niitä viimeisä surkeita sovinismin majakoita, jotka erottavat naisen tasa-arvon miehistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:28"]
Muuten en ajattele kyllä ketään muuta kuin itseäni kun valitsen mitä haluaisin päälleni pukea.
[/quote]
Jokainen varmasti ajattelee, mikä päällä näyttäisi hyvältä, jos on valinnan varaa.
Vaatteet ei ole "kaikille yhteisiä" eikä omaa. Aika harvaa vaatekappaletta käyttää niin mies kuin nainen. Huppari, tennarit, veryttelyt/kollarit ja sukat taitaa olla ainoat juuri samat. Huppari taitaa olla "oikeista" vaatteista - julkiseen näyttäytymiseen tehdyistä - ainoa asuste. Mutta et perse paljaana hupparissa, sukissa ja tennareissa julkisesti kulje.
[/quote]
Niin aika moni varmaan tekeekin, mutta siitä ollaan sitten eri mieltä tekeekö hän sen itsensä vuoksi vai muiden.
En minä sanonutkaan, että kuljen perse paljaana, vaan sanoin että nimeomaan en kulje.
Mitä pointtia tuossa nyt sitten oli, ettei miehille ja naisille tehdä samoja vaatteita kuin edellä mainitut?
Ja minusta mies voi ihan hyvin käyttää myös naisille tarkoitettuja vaatteita, siinä missä nainenkin miehille suunnattuja. Kaikille tänne kommetoiville sedillekin vaan mekot ja minarit päälle, niin voivat sitten olla kaikkien toisten pervojen yhteistä omaisuutta.
tietenkin sitä pysähtyy ja katsoo,jos sellainen tajuttoman hyvännäköinen missi tai malli kävelee vastaan.Hemmetti olen mies enkä mikään nössö reppana.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:09"]
tietenkin sitä pysähtyy ja katsoo,jos sellainen tajuttoman hyvännäköinen missi tai malli kävelee vastaan.Hemmetti olen mies enkä mikään nössö reppana.
[/quote]
Tässä näkee aika hyvin juurikin sen miksi niitä naisia tuijotellaan, se korostaa sitä omaa miehistä egoa ei mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:28"]
Muuten en ajattele kyllä ketään muuta kuin itseäni kun valitsen mitä haluaisin päälleni pukea.
[/quote]
Jokainen varmasti ajattelee, mikä päällä näyttäisi hyvältä, jos on valinnan varaa.
Vaatteet ei ole "kaikille yhteisiä" eikä omaa. Aika harvaa vaatekappaletta käyttää niin mies kuin nainen. Huppari, tennarit, veryttelyt/kollarit ja sukat taitaa olla ainoat juuri samat. Huppari taitaa olla "oikeista" vaatteista - julkiseen näyttäytymiseen tehdyistä - ainoa asuste. Mutta et perse paljaana hupparissa, sukissa ja tennareissa julkisesti kulje.