Induktioliesi tuhoaa paistinpannut
Miksi meillä menee paistinpannut pilalle induktioliedellä? Muutaman viikon käytön jälkeen kaikki alkaa tarttua pohjaan, pinnoite ilmeisesti jotenkin pilalla.
Tämä on käynyt jo kahden pannun kanssa ja alkaa vituttaa. En ymmärtääkseni käytä liian kuumaa lämpöä, saatan kyllä sulattaa rasvan kuumimmalla mutta sitten käytän miedompaa lämpöä. Ennen keittiöremontia tavallisella sähköliedellä paistaessa ei tapahtunut tälläistä.
Mieheni usutti kysymään jostain kokkipuodista. Sanoin, että AV-mammat todennäköisesti tietävät tämänkin paremmin.
Voitteko kertoa onko kellään samanlaisia kokemuksia ja jos, mikä auttoi? Onko joku erityisen hyvä pannu joka kestää vähän kovempaakin käyttöä?
Kiitos.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vanha thread, mutta jatketaas tätä.
Meillä Ikean FOLKLIG induktioliesi. Pari kallista hiiliteräspannua (De Buyer Mineral B) mennyt käyräksi. Induktiotason 210mm taso vaikuttaa lämmittävän pannua vain noin 12 alueelta! Testasin laittamalla hiiliteräspannun levylle ja vettä pannuun. Vesi kiehuu nopeasti tuolta 12cm alueelta, mutta reunoilta ei millään! Myös keskeltä pannua ei lämpene. Induktioelementin vaikutusalue on siis tuollainen noin 4cm leveä rinkula.180mm tasojen induktioelementti vaikuttaa saman kokoiselta kuin 210mm tason.
Voisiko joku muu kokeilla vastaavaa testiä?Ehkäpä kalliimmissa induktioliesissä on hieman fiksummin nämä induktioelementit..
Meillä kävi samanlailla mineral b pannulle tälläisen clas ohlsonilta ostetun kannettavan yhden levyn induktiolieden kanssa. Tehoasetus 180 c asteella pannu lämpeni keskeltä noin 10cm alueelta. Poltti voin ja öljyn siihen kohtaan mustaksi karstaksi, sekä pannu kuprulle ja pilalle (pannulla oli öljyä pohjan verran, siinä nokare voita ja noin 100g hampurilaispihvi paistumassa). Ja kun kattilalla testaa keittää vettä niin tosiaan semmonen 10cm rinkula siellä pohjassa kuplii. Eli halvat induktiot taitaa olla käyttökelvottomia muuhun kuin veden keittämiseen.
Ongelma on päinvastainen ainakin täällä. Pannut on lähes uusia ja laadukkaita. Sopii induktioliedelle, mutta lieteen jää jälkiä jokaisella kerralla kun laittaa ruokaa. Olen pessyt pohjia asianpesuaineella jne, mutta ongelma on kun vähänkin vettä tai rasvaa läikkyy liedelle, pannun pohja polttaa sen kiinni ja siitä jää jälki lieteen vaikka sen heti pyyhkisi pois.
Osaako joku neuvoa miten näitä jälkiä saa pois kun ne näyttää melken syöpyneen induktiolieden pintaan. Ja ihan tavallista oliiviöljyä käytän paistamiseen sekä voita. Ei kait sen pitäisi roiskuessa tuhota lieden pintaa? Ja siis putsaan lieden joka ruoanlaiton jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on päinvastainen ainakin täällä. Pannut on lähes uusia ja laadukkaita. Sopii induktioliedelle, mutta lieteen jää jälkiä jokaisella kerralla kun laittaa ruokaa. Olen pessyt pohjia asianpesuaineella jne, mutta ongelma on kun vähänkin vettä tai rasvaa läikkyy liedelle, pannun pohja polttaa sen kiinni ja siitä jää jälki lieteen vaikka sen heti pyyhkisi pois.
Osaako joku neuvoa miten näitä jälkiä saa pois kun ne näyttää melken syöpyneen induktiolieden pintaan. Ja ihan tavallista oliiviöljyä käytän paistamiseen sekä voita. Ei kait sen pitäisi roiskuessa tuhota lieden pintaa? Ja siis putsaan lieden joka ruoanlaiton jälkeen...
Ei mulla jään mitään kiinni, mikä ei lähtisi sillä puhdistusterällä pois.
Näitä lukiessa olen vain entistä enemmän vakuuttunut etten ikinä aio hankkia induktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitin ehkä vähän epäselvästi. Mitään ei jää kiinni, mutta lieteen jää jälkiä, ikäänkuin värjäymiä joka ikisestä pikkuroiskeesta ja pannujen pohjista ja ne ei lähde putsaamalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitin ehkä vähän epäselvästi. Mitään ei jää kiinni, mutta lieteen jää jälkiä, ikäänkuin värjäymiä joka ikisestä pikkuroiskeesta ja pannujen pohjista ja ne ei lähde putsaamalla pois.
Ei mulla jää kyllä niitäkään. Pesetkö keraamiselle liedelle tarkoitetulla pesuaineella?
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa olen vain entistä enemmän vakuuttunut etten ikinä aio hankkia induktiota.
Mä en ole noita alkupään juttuja lukenut, mutta mulla on 3 vuotta ollut induktioliesi, enkä kyllä pois vaihtaisi.
Itsellä on keraaminen taso, mitä inhoan. Siihen jää kaikesta, jopa veden roiskeesta jälki, koska liesi kuumuu myös kattila-alueiden ympäriltä. Lähtee kyllä puhtaaksi, kun rappaan jäljet irti puhdistusterällä, mutta rasittaa ainainen rappaaminen. Pelkkä rätillä pyyhintä ei auta, ja jos jättää esim vesiroiskeista tulleet kalkkitahrat lieteen, seuraavalla kerralla ne palavat siihen kiinni niin, ettei rapakaan enää auta. Olen haaveillut induktioliedestä, koska olen ollut siinä luulossa, ettei induktiossa ole tuota ongelmaa, koska se kuumenee vain kattilan kohdalta? Mutta siis näin ei olekaan, vaan kuumenee mistä sattuu?
Hitto kun haluaisin vanhanaikaisen sähkölieden, missä siis ne sellaiset mustat liedet. Tuhat miljoonaa kertaa helpompi pitää puhtaana ja siistin näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on keraaminen taso, mitä inhoan. Siihen jää kaikesta, jopa veden roiskeesta jälki, koska liesi kuumuu myös kattila-alueiden ympäriltä. Lähtee kyllä puhtaaksi, kun rappaan jäljet irti puhdistusterällä, mutta rasittaa ainainen rappaaminen. Pelkkä rätillä pyyhintä ei auta, ja jos jättää esim vesiroiskeista tulleet kalkkitahrat lieteen, seuraavalla kerralla ne palavat siihen kiinni niin, ettei rapakaan enää auta. Olen haaveillut induktioliedestä, koska olen ollut siinä luulossa, ettei induktiossa ole tuota ongelmaa, koska se kuumenee vain kattilan kohdalta? Mutta siis näin ei olekaan, vaan kuumenee mistä sattuu?
Hitto kun haluaisin vanhanaikaisen sähkölieden, missä siis ne sellaiset mustat liedet. Tuhat miljoonaa kertaa helpompi pitää puhtaana ja siistin näköisenä.
Joo, kuumenee vain kattilan kohdalta. Ja kyllä mulla 3 vuotta vanha liesi on kuin uusi putsaamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhdistusaine ja rapa. Annetaan aineen vaikuttaa hetki, ja sitten rapataan terällä lika irti. Mutta jos sulla on jo pidemmältä ajalta tasoon kiinni palaneita jälkiä, ei ne välttämättä enää lähde puhtaaksi.
Olen käyttänyt vanhanaikaista, valurautapinnoitteista hellaan, keraamista sekä induktioliettä. Paras on ehdottomasti induktioliesi ja huonoin keraaminen. Induktioliesi on hyvin helpoin pitää puhtaana ja vaikeimmin puhdistettava on keraaminen liesi. Yhtäkään paistinpannua tai kattilaa en ole induktioliedellä pilannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun haluaisin vanhanaikaisen sähkölieden, missä siis ne sellaiset mustat liedet. Tuhat miljoonaa kertaa helpompi pitää puhtaana ja siistin näköisenä.Joo, kuumenee vain kattilan kohdalta. Ja kyllä mulla 3 vuotta vanha liesi on kuin uusi putsaamisen jälkeen.
Minkä merkkinen? Onko sulla ollut tuota ongelmaa, mistä jotkut on kertoneet aiemmin tässä ketjussa, että kattilan/pannun keittoalue kuumenee epätasaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt vanhanaikaista, valurautapinnoitteista hellaan, keraamista sekä induktioliettä. Paras on ehdottomasti induktioliesi ja huonoin keraaminen. Induktioliesi on hyvin helpoin pitää puhtaana ja vaikeimmin puhdistettava on keraaminen liesi. Yhtäkään paistinpannua tai kattilaa en ole induktioliedellä pilannut.
Mun mies pilasi yhden pinnoitetun paistinpannun, kun käänsi nupin kaakkoon. Induktio kuumenee niin nopeasti, että peruspannut ei sitä kestä. Ostin kesällä Fiskarsin Hard facen oikein induktioliedelle suunnitellun pannun ja se on tosi hyvä. Vaikka vääntää levyn täysille, niin pannu itsessään säätää lämmön niin, että se ei polta sitä pannua pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun haluaisin vanhanaikaisen sähkölieden, missä siis ne sellaiset mustat liedet. Tuhat miljoonaa kertaa helpompi pitää puhtaana ja siistin näköisenä.Joo, kuumenee vain kattilan kohdalta. Ja kyllä mulla 3 vuotta vanha liesi on kuin uusi putsaamisen jälkeen.
Minkä merkkinen? Onko sulla ollut tuota ongelmaa, mistä jotkut on kertoneet aiemmin tässä ketjussa, että kattilan/pannun keittoalue kuumenee epätasaisesti?
Electrolux ja tasaisesti kuumenee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla on tavallinen vanhanaikainen liesi, missä on ihan kivat mustat levyt vaan, ja valurautapannukin on yli 20 vuotta vanha ja ehjä kuin mikä, ja kaikki toimii simppelisti ja hienosti. Kun kuuntelen noita ongelmia ihme liesien ja erikoisten pannujen ja patojen kanssa....pysyn visusti kyllä vanhoissa romuissani...Ne toimii hienosti ja on näppäriä ja yksinkertaisia käyttää..;)
No ei se induktio ole sen vaikeampi käyttää kuin nuo vanhatkaan romut. Helpompi, nopeampi ja kaikinpuolin parempi se minusta on ollut. Kysehän tässä on ihmisistä jotka ei vaivaudu ottaman selvää miten laitteita käytetään ja sen jälkeen ymmärrettävästi harmittaa, kun pannu menee pilalle. Induktiosta en enää vaihtaisi pois, ruuanlaittoon käytetty aikakin lähes puolittui kaiken sen lämmittämisen ja levyltä toiselle vekslaamisen ja muun säädön loputtua. Induktiossa kun levy kuumenee ja viilenee HETI. Siinä osasyy, miksi porukka pilaa keittiövehkeensä. Ei mitään pannua pidä jättää millekään hellatyypille kuumentumaan tyhjänä omia aikojaan. Normaalilla hellalla tuohon. Menee noin 5-10min, induktiolla 1-2min.
Mulla keraaminen liesi mutta teflon pannuja ei kannata ostaa ollenkaan.
Ei ne kestä, aina ne kärsii.
Ikää mulla 54v.
Mulla 2 keraamista
hiiliteräspannu
teräspannu
ohennettu valurauta wokki pannu
Vain kala ja kananmunat tarvitsee pohjan mihin ei saa tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies pilasi yhden pinnoitetun paistinpannun, kun käänsi nupin kaakkoon. Induktio kuumenee niin nopeasti, että peruspannut ei sitä kestä. Ostin kesällä Fiskarsin Hard facen oikein induktioliedelle suunnitellun pannun ja se on tosi hyvä. Vaikka vääntää levyn täysille, niin pannu itsessään säätää lämmön niin, että se ei polta sitä pannua pilalle.
Ei ole hyvä, kuluu sekin.
On ollut 3litran kattila ja kasari sekä pieni pannu.
Ei enää ikinä.
Sun on vielä nuori hard face.
Teräs ja valurauta on hyviä pannuja.
Terästä pitää osata käyttää.
Ikuisia pannuja samoin kuin hiiliteräs.
Teflon pannu on huono koska aina uusittava.
Aika moni näyttäisi käyttävän induktioliettä väärin, ehkä myös osa liesistä on huonoja ja lämmittävät epätasaisesti tai jopa sykleittäin täydellä teholla, joka siksi tuhoaa pinnoitetut pannut?
Itse hankin induktiolieden Black Friday tarjouksesta, joten kokemusta vasta 2 kuukautta. Silti vaikuttaa, että induktioliesi on ystävällisempi pinnoitetuille pannuille, kuin aiempi valurautaliesi. Aiemmin pinnoitettujen pannujen putsaaminen oli hankalampaa kuin nykyisin. Nyt pannut puhdistuvat vaivattomasti, pienellä pesuainemäärällä, harjalla ja vedellä, kun aiemmin samoja pannuja täytyi paikoitellen harjata voimakkaammin ja usein jopa pestä kahteen kertaan ennenkuin paistorasvat ja lika irtosivat. Lämmön kontrollointi oli vanhalla valurautaliedellä hankalaa ja siksi ilmeisesti pannu kuumeni hetkittäin lähelle pinnoitteen kriittistä rajaa, nyt induktiolla tätä ongelmaa ei näytä enää ilmenevän.
Kun aloitan paistamisen induktioliedellä, laitan pannun kylmälle tasolle, lisään ruokalusikallisen öljyä ja nokareen voita. Vasta tämän jälkeen laitan lieden päälle, yleensä arvoon 7 (1 - 18+P), odotan että pannu kuumenee eli voi sulaa ja alkaa kevyesti tirisemään (ehkä noin 10 sekuntia), nyt pannu on sopivan kuuma paistamiseen (öljy+voiseos kannattaa levittää tasaisesti pannun pohjalle, jottei pannu kuumene pistemäisesti liikaa). Tässä vaiheessa liha tai vihannekset pannulle ja pannu alkaa heti ruskistamaan - jos lihaa on paljon, lämpöä voi hiukan nostaa alkuvaiheessa, ehkä tasolle 10-12, mutta yleensä tehoa on jo hetken kukuttua liikaa ja yleensä palautan takaisin tasolle 7. Pannu kuitenkin kuumenee koko ajan lisää, joten pidemmän ajan kuluessa lasken lämpötilaa alemmas, jopa tasolle 1-4 ja edelleen pannu kypsentää, muttei polta mitään karrelle. Ruskitaminenhan tapahtui nopeasti jo alkuvaiheessa.
Yli 12 arvoja käytän vain veden kiehauttamiseen, kerran kiehahtanut vesi pysyy kiehuvana arvolla 2-4, astian ja vesimäärän mukaisesti. Eli induktioliesi on tehokas, jo erittäin pienillä säätöarvoilla tehoja on enemmän kuin vanhoissa perinteisemmissä liesissä. Pinnoitetut pannut on erittäin helppo tuhota ja se tärkein, pinnoitetulla pannulla voi paistaa lihaa/kalaa lähes yhtä hyvin kuin valurautapannullakin. Itse paistan valurautapannulla vain hirven-/poronkäristyksen. Pihvit ja kala paistuvat/ruskistuvat täydellisesti myös pinnoitetuilla pannuilla. Polttaminen ja ruskistaminen eivät ole synonyymejä toisilleen. Polttaminen pilaa pinnoitetun pannun, tekee sen sitten induktioliedellä tai millä tahansa vanhemmalla menetelmällä.
Meillä on luovuttu lähes kaikista pinnoitepannuista. Yksi teflonpintainen pannu on, mutta se on pyhitetty vain risotto, paella ym. käyttöön.) Ne eivät kestä paistamista. Jos lihan haluaa ruskistaa on pakko käyttää kovaa lämpöä. (Jos reseptissä sanotaan ruskista se todella tarkoittaa ruskistamista eikä ryöppäämistä.
Induktiolidessä on sairaan nopea. Pannu kuumenee nopeasti.
Hankkiaa valurauta tai hiiliteräspannuja. Ne on lähes ikuisia. Sitäpaitsi niistä ei irtoa myrkkyja kuten noista tefloneista.