Välilevyn pullistumasta kärsineitä?
Magneettikuvassa löytyi pieni pullistuma. Ennen kuvausta kärsin kovista kivuista. Mitään kipukohtaa ei varsinaisesti koskaan löytynyt, tunto ja refleksit ok. Useampi lääkäri ja fysioterapeutti olivat sitä mieltä, että mitään välilevyyn viittaavaa vaivani eivät olleet, mutta magneettikuvista se pullistuma sitten kuukausien päästä löytyi.
Muutaman kuukauden sain elää suht kivutonta elämää, kunnes taas napsahti joku. Ihan samat vaivat kuin viimeksi, säkenöivä kipu ristiselästä lonkkaan ja reittä pitkin polveen asti. Istuminen on mahdotonta, istumaanmeno ja ylösnousu vaativat tuskansietokykyä. Kävely on kuin vanhojen ihmisten köpöttelyä.
Eikä lääkärin mielestä mikään viittaa välilevyongelmiin, kun pissakaan ei karkaa.
Minkälaisia oireita ja vaivoja teillä on ollut, joilla on välilevyn pullistuma ollut?
1
Kommentit (49)
Turhaa siitä täällä kinata, kysykää ortopedilta jos ette usko. Tutkimuksissa ei ole todettu että liikunta auttaisi välilevyn pullistumaan. Se paranee joko leikkauksella tai kuivuu itsestään kasaan. Tai sitten ei parane.
mutta istuminen lisää painetta ja rasitusta tutkitusti ja liikunta saa nivelet liikkeelle tutkitusti. Verenkierto kuljettaa soluille elintärkeää happea, joka pääsee perille, jos puristus ei ole liian kova. Kuolionkin syntymekanismi tunnetaan. Mikään elimistössä ei "kuivu" siihen paikkaan, vaan taas se verenkierto auttaa siirtämään.
Mitä parempi verenkierto, sitä paremmin mikä tahansa arpeutuma paranee. Se tiedetään tutkitusti.
vuoden. Toisella kerralla menin tunnetulle selkälääkärille ja sieltä magneettikuvaan omalla rahalla. Työterveyslääkäri antoi vain pillereitä.
Sain diagnoosiksi välilevykalvon rikkoutuminen ja sitä kautta tulehdus. Minultakin valui kyyneleet silmistä, kun lääkäri testasi liikeratoja, sattui niin paljon. Itse sain avun 5 krt fysioterapiassa, jossa tehtiin hyvin pieniä liikkeitä, jotka eivät saaneet sattua yhtään. Myöskin muualla ollessa kaikkia liikeratoja, jotka sattuivat piti välttää. Iltaisin otin coctailin: Pronaxen, Sirdalud ja PanaCod, että sain nukuttua ja että hoitaisi tulehdusta yöllä pois.
Niin, vain kävi, että selkäkipu loppui pikku hiljaa ja edelleenkin vältän pitkäkestoista rasitusta, joka voi aikaansaada sen, että selkä hajoaa taas. Pitkiä venytyksiä vältän myös, ettei repeä uudelleen.
Turhaa siitä täällä kinata, kysykää ortopedilta jos ette usko. Tutkimuksissa ei ole todettu että liikunta auttaisi välilevyn pullistumaan. Se paranee joko leikkauksella tai kuivuu itsestään kasaan. Tai sitten ei parane.
mutta istuminen lisää painetta ja rasitusta tutkitusti ja liikunta saa nivelet liikkeelle tutkitusti. Verenkierto kuljettaa soluille elintärkeää happea, joka pääsee perille, jos puristus ei ole liian kova. Kuolionkin syntymekanismi tunnetaan. Mikään elimistössä ei "kuivu" siihen paikkaan, vaan taas se verenkierto auttaa siirtämään.
Mitä parempi verenkierto, sitä paremmin mikä tahansa arpeutuma paranee. Se tiedetään tutkitusti.
Vaan saattaa akuuttivaiheessa jopa pahentaa pullistumaa. Kaikkea kipua aiheuttavaa pitää alkuvaiheessa välttää eikä se elimistö siinä ajassa, joka levossa ollaan, vielä ehdi pysyvästi vaurioitua. Sen sijaan, jos liikunnalla hajotat välilevyä lisää, voi kohta olla pieni ja iso asia housussa. Huomaa myös, ettei selkäytimeen kerran tullut vaurio parane.
Pahimman vaiheen mentyä ohi tilanne on toinen ja siinä vaiheessa pitää ehdottomasti aloittaa kuntouttaminen.
Välilevyn pullistumasta johtuva kipu ei yleensäkään ole sellaista, joka oireilee tänään ja on heti huomenna poissa, ja taas vähän tuntuu ylihuomenna. Ihan yleisenä huomiona vaan.
Vaan saattaa akuuttivaiheessa jopa pahentaa pullistumaa. Kaikkea kipua aiheuttavaa pitää alkuvaiheessa välttää eikä se elimistö siinä ajassa, joka levossa ollaan, vielä ehdi pysyvästi vaurioitua. Sen sijaan, jos liikunnalla hajotat välilevyä lisää, voi kohta olla pieni ja iso asia housussa. Huomaa myös, ettei selkäytimeen kerran tullut vaurio parane.
Pahimman vaiheen mentyä ohi tilanne on toinen ja siinä vaiheessa pitää ehdottomasti aloittaa kuntouttaminen.
Välilevyn pullistumasta johtuva kipu ei yleensäkään ole sellaista, joka oireilee tänään ja on heti huomenna poissa, ja taas vähän tuntuu ylihuomenna. Ihan yleisenä huomiona vaan.
Kyllä, liikunta voi pahentaa tilannetta, jos vamma on sellainen, että ei pääse liikkumaan. Mikä tahansa liikunta ei ole missään vaiheessa hyväksi, eikä tässä kukaan ole tainnut väittää sellaista, vaan on puhuttu uinnista ja kävelystä.
Yleisintä aivan alkuvaiheessa on, että kipeä selkä tai tunnottomuus aiheuttaa korvaavien lihasten käyttöä. Sitä saa hoidettua esimerkiksi lääkityksellä ja liikkumisella. Hapen saanti, eli verenkierron lisääminen varmasti auttaa mihin tahansa solukkoon, jolta paine estää verenkiertoa. Pysyvä vaurio syntyy, jos paine yltyy sellaiseksi, että verenkierto tietylle alueelle lakkaa kokonaan.
Hermoratojen puristuksesta syntyvä tunnottomuus häviää vain, jos pullistuma-alueen hermoradat vapautuvat. Oikean ryhdin ja erilaisten venytysten yhdistelmä voi saada pehmytkudoksen palaamaan. Vaikka liikunnasta ei ole tutkimuksellista näyttöä, voi mekaanisena faktana sanoa fysiikan tuntemuksen pohjalta, että pehmytkudos ei palaa paikalleen, jos sille ei ole tilaa. Oikeanlainen ortopedinen venyttely voi auttaa, samoin siihen yhdistetty liikunta. Aivan kuin minkä tahansa pehmeän saaminen takaisin ahtaaseen paikkaan. Jos siihen pehmytkudokseen kertyy nestettä, sen on vaikeampi palata takaisin, mutta verenkierto auttaa nestetasapainoon.
Mikä siinä leikkauksessa on niin vastenmielistä? Jos hermot ovat jumissa pullistuneen välilevytyrän takia, niin ei se tyrä ilman puukkoa katoa. Ellei sitten odota ihmeparantumista tai selän kuivumista kasaan +55 ikäisenä. Ja hermoista johtuva kipu nimen omaan heijastuu jalkaa pitkin ihan varpaisiin asti kun on riittävän paha.
Kaksi vuotta söin lääkkeitä, kävin magneettikuvissa ja fysioterapiassa yms. Ei auttanut. Leikkaus auttoi ja olen ollut kivuista täysin vapaa jo kohta neljä vuotta. Siis kaikki pullistumasta johtuneet kivut olivat poissa heti kun nukutuksesta heräsin.
Mutta toki huonompiakin kohtaloita tiedän...
Sietämättömät kivut. Välillä piti maata töissä lattialla, jotta pääsin kävelemään.
Toivon, että paranet pikaisesti.
Minä sain sellaiset töihin, kun liikkuminen oli todella vaikeaa.
Mulla pari vuotta sitten paha selkäkipu sen jälkeen kun sain sähköpöydän se on pelastanut monelta saikulta. Aina kun selkä jumittuu tai kipuilee ylös tekemään töitä.
Hei,
Minullekin löytyi yksi Välilevyn pullistumaa ihan viime aikoina (joulukuun puolivälissä ). Minulla oli täsmä samat oireet. Olen Juossut 2 1/2 marathonta ja kolmas on tulossa ensi kevääna :-(.
Kävin kiropraktikolle Ruoholahdessa ja hän sanoi että se on yleistä. Pitää vaan väälttää painoa, venytellä kivuliaat lihakset ja elää sen kanssa. Nyt kivut ovat hellittäneet ja tulin tänään työhin polkupyörällä. Toivottavasti paranee itsestään jossakin vaiheessa.
Mulle lääkärit sanoivat, että liikkua pitää sen rajoissa mitä vaan pystyy. Mikään ei siis saa koskea, koska se vaan pahentaa tilannetta. Itselläni tilanne oli se, että jalasta lähti tunto, välillä lattialla makailin kun yskiessä lähti jalat alta. Magneettikuvista sitten paljastui pieni pullistuma. Useat lääkärit sanoivat, että välilevynpullistuma YLEENSÄ hoituu itsestään, mutta noin 1/10 joutuu puukon alle. No, mä olin se 1/10 tällä kertaa. Pahimmat kivut on hellittäneet, mutta vieläkin kunnolla jos rehkii, niin tietääpä taas rehkineensä. Ammatti meni siinä samalla vaihtoon :(
Senhän ei tarvitse olla välilevyn pullistuma. Se voi olla myös niin, että välilevy pääseen käymään väärässä paikkaa ja palaa takaisin. Sekin tuo jumalattoman kivun ja tulehduksen. Kai syöt tulehduskipulääkettä? (Mua vaivaa ilmeisesti alaselän pikkunivelen loksahtelu paikasta toiseen)
Kyllähän se voi uusia, tai olla parempi pitkiäkin aikoja. Mulla on välilevynpullistuam niskassa, välillä on todell akivulias, välillä parempi. Koska tätä jatkui yli puoli vuotta, josta osan aikaa olin työkyvytön, niin pääsin neurologille sairaalaan, joka laittoi minut leikkausjonoon. odottelen nyt leikkausta.
P.s. kävin yksityisellä erikoislääkärillä, joka lähetti mut magneettikuvaan. Kela korvauksen jälkeen yksityinen kuvaus maksoi 190 e.
alaselän jumppaohje. Mene makuullesi jalat nostettuna esim rahin päälle,lepäile 15 min ja tehostaa voi pitämällä kylmää selän alla. Tästä sain itse apua. Back to life-jumppalaite on myös harkinnassa,olen kuullut paljon hyvää siitä.
alaselän jumppaohje. Mene makuullesi jalat nostettuna esim rahin päälle,lepäile 15 min ja tehostaa voi pitämällä kylmää selän alla. Tästä sain itse apua. Back to life-jumppalaite on myös harkinnassa,olen kuullut paljon hyvää siitä.
ja itse asiassa juuri äsken makailin jalat rahin päällä, mutta tuloksena oli, etten meinannut päästä ylös ja kipu iski kahta kauheampana. Muutenkin kipu on ollut nyt sitä laatua, että jumpaksi on riittänyt ihan normaalit pakolliset liikkumiset.
Kuvissa näkynyt pullistuma oli niin pieni, että leikkauksesta ei sinänsä edes puhuttu. Olen pitänyt mieleni kyllä koko ajan avoimena kaikille diagnooseille, tärkeintä olisi, että pääsisin kivuista eroon.
Viimeksi oireiden alkamisen ja magneettikuvan välillä oli muutama kuukausi (julkisen kautta siis menin) ja kuvauksen aikoihin kipuja oli enää satunnaisesti eikä ne häirinneet elämää. Maalaisjärjellä ajateltuna tuli silloin mieleen, että voisiko olla, että pullistuma oli aiemmin suurempi, mutta alkanut aikaa myöten pienenemään. Ja tällä logiikalla ajateltuna oireet taas viittaisivat pullistumaan.
En siis todellakaan ole mikään lääkäri enkä asiantuntija, mutta näin sen järjellä ajattelen. Ja ymmärrän myös sen, että on niitä tiettyjä oireita, joista lääkäreiden pitää kysellä, mutta onko se pidätyskyvyn puute ainoa oikea hyväksyttävä syy epäillä pullistumaa? Eräskin lääkäri multa joskus kysyi että karkaako pissa, johon vastasin että ei. Totesi sen jälkeen, että ei siellä sitten mitään vikaa ole. Olen kyllä ymmärtänyt, että siinä kohtaa on jo kiire mennä lääkäriin jos pidätyskyky menee, mutta eikö olisi viisaampaa yrittää selvittää kivun syy jo ennen kuin se menee noin pahaksi?
Pahoittelut tästä vuodatuksesta, mutta mulla on tässä aikaa manata :D
ap
Mulla ehti kipuilla selkä pahasti kuukausia ennen kuin magneettikuvassa löytyi kahdesta välistä pienehköt pullistumat. Oireiden perusteella ei edes pullistumia epäilty, vaan pikemminkin reumaperäisiä sairauksia, jonka johdosta diagnoosiin meni niin kauan.
Sain onneksi jo alkuvaiheessa (siis jo kauan ennen lopullista diagnoosia) hyvät jumppaohjeet fysioterapeutilta ja jatkoin jumppaa sitkeästi, vaikka tuntuikin, ettei siitä mittän hyötyä ollut. Myös työergonomia laitettiin samalla kuntoon.
Olin jo luopumassa toivosta ja ajattelin, että päivittäisten kipujen kanssa loppuelämä taitaa mennä, kunnes reilu 11 kk vaivojen alkamisesta ne yht' äkkiä katosivat lähes täysin. Nyt on vain satunnaisia huonompia päiviä, jotka voi melkein aukotta jäljittää omiin raskaampiin tekemisiin ja huonoihin työasentoihin. Uskoisin siis, että säännöllinen jumppaaminen ja liikunta ylipäätään sekä ergonomia-asioihin huomion kiinnittäminen auttoi vaivoihin pitkällä tähtäimellä.
Pain to the pain
On tuo piikkimatto ihmeellinen kapistus suosittelen sen käyttöä :) mitä enemmän sattuu sen parempi ja toimii 110% kofeiinin käyttöäkin kannattaa rajoittaa koska se on hermomyrkkyä :) itse juon laadukasta kofeiinitonta kahvia luomua siis ^^ kyllä valo paistaa sinne rosukasaan
Magneetti tuotteista on apua ja nykyihminen istuu liian paljon et onkos toi ihme kun selkä sanoo sopimuksen irti. Ei ihmistä ole luotu istumaan vaan liikkumaan. Istuminen vie ennenaikaisesti hautaan :)
valohoidosta.
3x annettiin selkään laseria ja kivut oli poissa..
Vaikka eihän tuokaan kaikille auta..
Mutta jos on jo todettu aiemmin välilevynopullistuma, niin se on aika todennäköinen syy nytkin.