Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päätin että en enää ikinä värjää tukkaani kemiallisilla väreillä

Vierailija
30.08.2012 |

vain ja ainoastaan luonnonväreillä ja niilläkin harvoin! En aikaisemmin tiennyt värien kemikaaleista mitään ja surutta läträsin päähäni kaupan kevyt-ja kestovärejä, ahdistaa miten typerä ja valveutumaton olen ollut. Nyt kun olen asiaan perehtynyt, tajuan millaista myrkkypaskaa hiusvärit ovat. Luovutaan kaikki joukolla niistä!

Hyviä blogikirjoituksia aiheesta voi löytää esim. täältä http://kemikaalikimara.blogspot.fi/

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten oon tehnyt 13-vuotiaasta asti. En usko tuommoisiin myrkkypelotteluihin. Allergisoituminen toki on mahdollista mutta jos ei mulle sitä tule niin värjäily jatkukoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion tänään värjätä maantienharmaat hiukseni vaaleanruskeaksi.

Vierailija
4/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

värjään hennalla. Tavallisia värejä en enää edes uskaltaisi laittaa päähäni.

Vierailija
5/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivat vain niille joille sopii lämpimät punertavat värit. Itse näytän sellaisissa väreissä sairaalta ja kamalalta, kun olen iholtani ja silmiltäni kylmän värinen. Hennaa tuli joskus kokeiltua ja kamalalta näytin. Eli mulla jatkuu keinovärillä ruskeaksi värjäily.

Vierailija
7/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kyllästynyt värjäämiskierteeseen, joten kasvattelen omaa väriä - harmi vain, ettei väri sovi minulle. Teen kyllä hunajavaalennusta, mutta ei sillä kummmoista efektiä saa.

Vierailija
8/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit ovat erittäin reaktiivisia kemikaaleja, joista monet erilaisissa tieteellisissä koejärjestelyissä aiheuttavat perimä- ym. soluvaurioita. Värikemikaalien on osoitettu tunkeutuvan ihon läpi elimistöön, minkä takia niiden pitoisuudet hiusväreissä on tarkasti rajoitettu.

Eräs tuore epidemiologinen tutkimus Pohjois-Amerikasta viittaa pitkäaikaisen kestovärien käytön lisäävän leukemiariskiä.

Vierailija
9/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule kun se allergiareaktio voi tulla ihan yllättäen ja tosi kovana :/

<a href="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/hiusvari-voi-vieda-jopa-teho-o…" alt="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/hiusvari-voi-vieda-jopa-teho-o…">http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/hiusvari-voi-vieda-jopa-teho-o…;

mutta onneksi nuo tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia. Samalla logiikalla ei voisi koskaan syödä myös vaikka pähkinöitä, koska niillekin voi allergisoitua yllättäen ja myös niistä seuraavat reaktiot allergikolle ovat usein jopa vaarallisia.

Vierailija
10/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ettei voi vaalentaa. Mutta esim.täysin musta väri voidaan saada kasvivärein. Isoissa kaupungeissa toimii useita ekokampaamoja, jotka tekevät värjäyksiä - ei tarvitse itse lähteä mönjiä sotkemaan :).

ap

Vierailija
11/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voinu tulla niin isona yllärinä?

Ite oon aina tienny sen. ja täysin riskeistä tietoisena värjään hiuksiani.

Ja jopa siit huolimatta et oma värini on erittäin kaunis, sellanen kauniin kuparin ruskee, aika tumma.

Mut tyyliin sopii punamustat hiukset paremmin.

Käytetäänhän sitä pahempiaki myrkkyi itseensä kuin väriaineet hiuksille... niin kauan ku allergisia oireita tms. ei tule, olen täysin tyytyväinen.

Vierailija
12/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestäneen hiustenvärjäyskierteen ja olen enemmän kuin tyytyväinen! Heti viimeisen värjäyskerran jälkeen sain lievän allergisen reaktion, värin haju otti henkeen pahasti, ahdisti.

Pian tämän jälkeen eksyin sattumalta yllämainituille sivuille ja päätös hiustenvärjäyksestä luopumisesta sekä siirtyminen luomu- ja luonnonkosmetiikan käyttäjäksi oli helppo.

Vierailija
13/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole sisäistänyt niitä. Lukekaa tunnin verran PPD:sta ja sen johdannaisista, niin värjäys loppuu siihen paikkaan.

ap

Vierailija
14/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasviväreillä voi värjätä ihan miksikä vain, paitsi ettei voi vaalentaa. Mutta esim.täysin musta väri voidaan saada kasvivärein. Isoissa kaupungeissa toimii useita ekokampaamoja, jotka tekevät värjäyksiä - ei tarvitse itse lähteä mönjiä sotkemaan :).

ap

Joo, ihan mustaksi saa laittamalla ensin hennavärin, päälle indigon, mutta kuulemma mustaa vaaleampia tummennuksia ei saa ilman lämmintä sävyä. Lämmintä sävyä voidaan yrittää taittaa pois erilaisilla henna-indigoseokseen sekoitettavilla lisillä, omaan tukkaani käytettyyn seokseen laitettiin esim. salviaa ja katajanmarjoja tätä varten, mutta kävi kuten kampaaja sanoikin, että pesujen myötä se punertava tulee enemmän esiin koska nuo muut väriaineet ei kestä tukassa niin kauan kuin se henna.

Vierailija
15/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajilla todetaan tavallista enemmän kehkosyöpää , kurkunpääsyöpää, virtsarakkosyöpää ja luuydinkasvaimia. Myös monet muut syöpätyypit liittyivät kampaamotyöhön, mutta heikommin.

Hiusten värjäyksessä, vaalennuksessa ja muissa käsittelyissä käytettävät kemikaalit on yhdistetty myös muiden sairauksien riskiin. Vuosituhannen vaihteessa tehdyn suomalaistutkimuksen perusteella yli puolet suomalaiskampaajista saa niistä terveyshaittoja. Esimerkiksi krooniset keuhkoputkitulehdukset, astma ja ihottumat vaivaavat monia".

-lähde: Poliklinikka.fi / Uutispalvelu Duodecim. Alkuperäinen tutkimus julkaistiin International Journal of Epidemiology - lehdessä.

Vierailija
16/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmaantuakin sitten luomusti? Kasvivärit kun ei harmaita peitä...

Minä voisin muuten lopettaakin värjäyksen mutta kun olen 38-vuotias ja jo luonnostaan 50% harmaita niin ei kyllä pokka kestä antaa olla luonnonharmaa tässä iässä. Tahdon vielä näyttää nuorekkaalta ja dynaamiselta, eikä harmaa tukka siihen kuulu mun mielikuvassa.

Vierailija
17/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13-vuotias sai aivan karsean reaktion hiusväristä. Lastenklinikan lääkäri haukkui meidät ihan lyttyyn.

tyttö pyysi ja pyysiväriä ja minä menin suostumaan, mutta ei enää ikinä:(

Silloin ajattelin, että en kirjoita, kun tällä palstalla kuitenkin haukutaan idioottiäidiksi, kun annoin värjätä.

Luin nyt sitten myöhemmin netistä, että tuollainen reaktio voi tulla

Itse en siis värjää ikinä, enkä ole ikinä tajunnut, miksi se on niin yleistä.

Vierailija
18/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa muitakin kuin punaiaisia ja punertavia värejä, eikä niissä ole myrkkyjä sen enempää kuin hoitoaineissa. Värjäys vain vaatii kärsivällisyyttä ja se on sotkuista puuhaa. Lisäksi värejä pitää tilailla netistä.

Vierailija
20/35 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aiot vielä tehdä lapsia, muistathan, että kemikaalit mm. aikaistavat tytöillä puberteettia, pojilla penis ja kivekset ovat pienemmät ja lapsettomuus lisääntyy.

Et ota sitä riskiä vain itse, vaan myös syntymättömille lapsillesi. Jos et aio enää tehdä lapsia, et kuitenkaan varmaan halua sairastua syöpään ja jättää lapsiasi yksin?