Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ei aio järjestää lapsille luokkaretkeä, koska siitä olisi vaivaa.

Vierailija
30.08.2012 |

Sanoi ihan suoraan, että ei järjestä luokkaretkeä, koska ei voi ottaa siitä koituvia ylityötunteja vapaana.

Perseestä tuollainen. Kyse on kuudesluokkalaisista, jotka ko. open luokalla ovat päässeet yhden kerran luokkaretkelle koko ala-asteen aikana, ja sekin retki peräti Helsingistä Porvooseen...

Lusmu ope, ei voi muuta sanoa.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mikä sulla on OIKEASTI hätänä?

aiheesta, joka ei edes sinua kaiketi kosketa?

ap

Vierailija
82/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koulun ulkopuolisen toiminnan, kuten luokkaretkien, leirikoulujen ja vastaavien rahoittamiseksi

järjestetään usein erilaista varainhankintaa ja myyntityötä. Leirikoulu tulee kirjata koulun

lukuvuosisuunnitelmaan. Kuitenkin on muistettava, että leirikoulun varainhankinta ei varsinaisesti

kuulu koulun toimintaan. Vanhemmilla on vastuu oppilaiden mahdollisesti harjoittaman

(ilta)myyntityön turvallisuudesta ja oppilaiden vakuutusturvasta."

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2000/liitteet/t…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaathan saavat vapaata, jos koulupäivät venyvät retkien takia. Ja retket yleensä ovat keväällä vikalla viikolla, jolloin ei paljon enää tunteja tarvitse valmistella jne. Vika kuukausihan on suunnilleen kolmiloikan hyppimistä pihalla. Niin ihan vakavalla naamallako te väitätte, että te ette saa vapaata?!

kerroin asiasta hänelle, ja hän ihmetteli, koska tosiaan vikalla viikolla päivät muutenkin ovat useita tunteja lyhyemmät.

ap

Vierailija
84/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on niin helppo juttu!

Vierailija
85/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan... Siis sä todella väität, että yhden ammattiryhmän pitäisi hoitaa ILMAISEKSI töitä, jotka eivät edes kuulu sille? Palataan nyt samantien sitten vaikka orjuuteen, sitähän se oli: töitä ilman palkkaa. Mutta kun MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ja mun pieni Pirkko-Liisani!

Olen ollut siinä käsityksessä, että niitä aivan yleisesti tehdään - PAITSI tämä opettaja.

ap

nimenomaan näin on. Opettajissa valitettavasti on paljon nössyköitä, jotka siitä huolimatta tällaiseen suostuvat. Kuten joku jo aiemmin kirjoittikin, OAJ:n lakimies vahvasti suosittelee jättämään nämä orjatyöt väliin.

Vierailija
86/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vastaa pituudeltaan yleensä kahta koulupäivää. Eli kevätretken vuoksi saadaan esim. helatorstain jälkeinen perjantai vapaaksi.

Itse en ole kyllä palkanmenetystä tai ilmaista työtä ajatellut, kun olen retkiä järkännyt. Mun mielestä kutoselle kuuluu luokkaretki ja leirikoulu, ja ne olen omia vaivojani säästelemättä järkännyt. Toki näin nuorena ja innokkaana vielä jaksaa, vanhana voi olla eri juttu. Viime lukuvuonna järkkäsin kolme discoa, ja pari iltaa meni paperimyynnissä. Discot järjestin kokonaan yksin, sadan muksun tapahtumia. Vanhemmat tulivat vain valvojiksi. Itse oppilaiden avustuksella hain esim. kaupasta kaikki puffettitarvikkeet, limsojakin hirmuisen määrän.

Leirikoulumme kesti 3 pv, eli ma-iltapäivästä ke-iltapäivään. Oma mieheni oli toisena valvojana ja meidän oma lapsi mummulassa hoidossa. Sitten olimme vielä Helsingissä luokkaretkellä ma-aamusta ti-myöhäisiltaan. Rahaa näihin reissuihin meni yli 5000 euroa, omavastuuosuus vanhemmilta alle 20 euroa. Multa meni rahankeruujuttuihin ja reissuihin käytännössä 9 iltaa, onhan se tietysti aika paljon.

Kaikki opettajat meidänkään koulussa ei ihan näin suurimittaisia reissuja järjestä, mutta itse tykkäsin.

Vierailija
87/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan... Siis sä todella väität, että yhden ammattiryhmän pitäisi hoitaa ILMAISEKSI töitä, jotka eivät edes kuulu sille? Palataan nyt samantien sitten vaikka orjuuteen, sitähän se oli: töitä ilman palkkaa. Mutta kun MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ja mun pieni Pirkko-Liisani!

Olen ollut siinä käsityksessä, että niitä aivan yleisesti tehdään - PAITSI tämä opettaja. ap

nimenomaan näin on. Opettajissa valitettavasti on paljon nössyköitä, jotka siitä huolimatta tällaiseen suostuvat. Kuten joku jo aiemmin kirjoittikin, OAJ:n lakimies vahvasti suosittelee jättämään nämä orjatyöt väliin.

Otapa nyt iisisti siellä. En vaadi mitään ihmeitä. Lyhyt luokkaretki riittää, ja jos meille vanhemmille olisi annettu mahdollisuus, olisimme vastanneet järjestelyistä ja valvonnastakin.

Se tuli nyt puskasta ilmoituksena vanhempainillassa. Piste ja ulos.

Toista: opettajien palkassa huomioidaan oppituntien ulkopuolista työtä. Tästä olisi koitunut 2-4 tunnin ylityö retkipäivänä, kenties vähän puhelinsoittoja, kun vanhemmat sopivat järjestelyistä opettajan kanssa.

ap

Vierailija
88/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kun kerran näytät tietävän kaiken kyseisen opettajan asioista ja perhe-elämästä niin tiedätkö onko luokkaretki kirjattu koulun vuosisuunnitelmaan?

Vierailija
89/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaathan saavat vapaata, jos koulupäivät venyvät retkien takia. Ja retket yleensä ovat keväällä vikalla viikolla, jolloin ei paljon enää tunteja tarvitse valmistella jne.

Vika kuukausihan on suunnilleen kolmiloikan hyppimistä pihalla. Niin ihan vakavalla naamallako te väitätte, että te ette saa vapaata?!

eihän opettajilla ole myöskään kevätjuhlakiireitä, vanhempien tapaamisia eikä todistusten ja arvosanojen kirjoittelua viimeisillä viikoilla... Anteeksi vaan ap, mutta susta saa hieman tyhmän kuvan.

Vierailija
90/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vastaa pituudeltaan yleensä kahta koulupäivää. Eli kevätretken vuoksi saadaan esim. helatorstain jälkeinen perjantai vapaaksi. Itse en ole kyllä palkanmenetystä tai ilmaista työtä ajatellut, kun olen retkiä järkännyt. Mun mielestä kutoselle kuuluu luokkaretki ja leirikoulu, ja ne olen omia vaivojani säästelemättä järkännyt. Toki näin nuorena ja innokkaana vielä jaksaa, vanhana voi olla eri juttu. Viime lukuvuonna järkkäsin kolme discoa, ja pari iltaa meni paperimyynnissä. Discot järjestin kokonaan yksin, sadan muksun tapahtumia. Vanhemmat tulivat vain valvojiksi. Itse oppilaiden avustuksella hain esim. kaupasta kaikki puffettitarvikkeet, limsojakin hirmuisen määrän. Leirikoulumme kesti 3 pv, eli ma-iltapäivästä ke-iltapäivään. Oma mieheni oli toisena valvojana ja meidän oma lapsi mummulassa hoidossa. Sitten olimme vielä Helsingissä luokkaretkellä ma-aamusta ti-myöhäisiltaan. Rahaa näihin reissuihin meni yli 5000 euroa, omavastuuosuus vanhemmilta alle 20 euroa. Multa meni rahankeruujuttuihin ja reissuihin käytännössä 9 iltaa, onhan se tietysti aika paljon. Kaikki opettajat meidänkään koulussa ei ihan näin suurimittaisia reissuja järjestä, mutta itse tykkäsin.

vaan ihan vaan luokkaretkestä, jonka valmisteluun ja valvontaan olisin itsekin valmis.

Kuulostat innostuneelta opettajalta, oppilaillasi on käynyt todella hyvä tuuri.

ap

Vierailija
91/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaathan saavat vapaata, jos koulupäivät venyvät retkien takia. Ja retket yleensä ovat keväällä vikalla viikolla, jolloin ei paljon enää tunteja tarvitse valmistella jne. Vika kuukausihan on suunnilleen kolmiloikan hyppimistä pihalla. Niin ihan vakavalla naamallako te väitätte, että te ette saa vapaata?!

eihän opettajilla ole myöskään kevätjuhlakiireitä, vanhempien tapaamisia eikä todistusten ja arvosanojen kirjoittelua viimeisillä viikoilla... Anteeksi vaan ap, mutta susta saa hieman tyhmän kuvan.

kevätjuhlavalmistelut tehdään työajalla. Vanhempia ei tavata kuin syksyllä vanhempainvartissa.

Että näin. Arvosanojen laadintaan menee toki aikaa, mutta sehän taas jo ON palkan alaista duunia opettajilla.

ap

Vierailija
92/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä, että niitä aivan yleisesti tehdään - PAITSI tämä opettaja. ap

Otapa nyt iisisti siellä. En vaadi mitään ihmeitä. Lyhyt luokkaretki riittää, ja jos meille vanhemmille olisi annettu mahdollisuus, olisimme vastanneet järjestelyistä ja valvonnastakin.

Se tuli nyt puskasta ilmoituksena vanhempainillassa. Piste ja ulos.

Toista: opettajien palkassa huomioidaan oppituntien ulkopuolista työtä. Tästä olisi koitunut 2-4 tunnin ylityö retkipäivänä, kenties vähän puhelinsoittoja, kun vanhemmat sopivat järjestelyistä opettajan kanssa.

ap

eikun luurit korvaan ja soittelemaan! Opettajan palkassa huomioidaan oppituntien ulkopuolista työtä, mutta ei sun Pirkko-Liisasi alusvaatteiden pesua. Eikä yhtään enempää retkiä. Comprendo? Opettajan EI TARVITSE tehdä vapaa-ajallaan ilmaista työtä ja on aivan perseestä haukkua tästä opettajaa. Sä todella taidat olla jotenkin jälkeenjäänyt.

Vierailija
93/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse, koska on niin helppo juttu!

ehkä vielä hoidetaankin... jos ope olisi yhteistyöhaluinen. Nyt se tilaisuus sopia vanhempien kesken asiasta meni, kun "ei luokkaretkeä" tuli ilmoitusasiana ja vuoden ainoa vanhempainilta oli ja meni.

Mitään yhteistyöverkostoa meillä ei siis ole valmiina, koska mitään ei olla yhdessä tähänkään mennessä järjestetty.

ap

Vierailija
94/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa nyt iisisti siellä. En vaadi mitään ihmeitä. Lyhyt luokkaretki riittää, ja jos meille vanhemmille olisi annettu mahdollisuus, olisimme vastanneet järjestelyistä ja valvonnastakin. Se tuli nyt puskasta ilmoituksena vanhempainillassa. Piste ja ulos. Toista: opettajien palkassa huomioidaan oppituntien ulkopuolista työtä. Tästä olisi koitunut 2-4 tunnin ylityö retkipäivänä, kenties vähän puhelinsoittoja, kun vanhemmat sopivat järjestelyistä opettajan kanssa. ap

eikun luurit korvaan ja soittelemaan! Opettajan palkassa huomioidaan oppituntien ulkopuolista työtä, mutta ei sun Pirkko-Liisasi alusvaatteiden pesua. Eikä yhtään enempää retkiä. Comprendo? Opettajan EI TARVITSE tehdä vapaa-ajallaan ilmaista työtä ja on aivan perseestä haukkua tästä opettajaa. Sä todella taidat olla jotenkin jälkeenjäänyt.

muistathan sitten omien lastesi vanhempainillassa tehdä tuo kantasi selväksi, että mitään luokkaretkiä, saati leirikouluja ei saa opettaja järjestää, koska se on samaa kuin lapsesi alusvaatteiden pesu ja ihan jälkeenjäänyttä...

;-)

ap

Vierailija
95/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää opettajat nielkö iltapäiväpullaa väärään kurkkuun. En aio opettajaa läksyttää tai olla hankala, kunhan vain ilmaisin mielipahani opettajan "siitä yli, mistä aita on matalin" -metodia kohtaan. Ihan kiva ihminen hän on, ei vain koskaan tee mitään ylimääräistä projektia, ryhmätyötä tai retkeä. Siis oikeasti, ei koskaan.

Tämä luokkaretki oli nyt vain se viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän.

Muistattehan sitten omien lastenne vanhempainillassa ilmoittaa kantananne, että mitään luokkaretkiä tai leirikouluja ei saa pitää, koska ne rasittavat opettajaa.

Jeps. Minä lähden nyt töihin, hei!

ap

Vierailija
96/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni osalta, todistukset oli kirjoitettuna toukokuun toisella viikolla, kevät juhlat viikkoa ennen koulun loppumista ja vikalla viikolla käytiin siellä retkellä, kirkossa ja muuten tosiaan käytiin hyppämässä sitä kolmiloikkaa 3h/pvä. Vanhempien tapaamisia??? Miksi niitä vanhempia pitäisi tavata???

Vierailija
97/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse, koska on niin helppo juttu!

ehkä vielä hoidetaankin... jos ope olisi yhteistyöhaluinen. Nyt se tilaisuus sopia vanhempien kesken asiasta meni, kun "ei luokkaretkeä" tuli ilmoitusasiana ja vuoden ainoa vanhempainilta oli ja meni.

Mitään yhteistyöverkostoa meillä ei siis ole valmiina, koska mitään ei olla yhdessä tähänkään mennessä järjestetty.

ap

porukalla haukkua opettaja, kun ei tähän vapaa-ajallaan suostunut... :D

Mua ilahduttaa tässä ketjussa se, miten suurin osa kommentoijista sentään näkyy ymmärtävän, että ei sen opettajankaan tarvitse kaikkeen taipua. Suurinmmalla osalla vanhemmista näkyy onneksi vielä olevan järki päässä!

- tuleva ope

Vierailija
98/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"11. Vapaaehtoisuus

Opettajaa ei voi velvoittaa järjestämään retkeä tai leirikoulua. Nämä ovat vain yksi vaihtoehto koulun toiminnassa. Opettaja voi pelkästään vastuuseen ja turvallisuusuhkiin vedoten todeta, ettei retkeä tai leirikoulua voida järjestää. Tätä mielipidettä on kunnioitettava."

Vierailija
99/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaikillahan menee sitten aina ja automaattisesti samalla tavalla? Useita vuosia sijaistaneena voin kertoa, että ei todellakaan ole yleistä tuollainen.

Vierailija
100/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vanhemmat toki keräävät rahaa niihin, mutta opettajathan ne järjestävät! Näin oli jo minun lapsuudessani 80-luvulla (silloin tosin kaupunkikin maksoi luokkaretkiä) ja näin myös oman lapseni koulussa ja tuttavapiirissä. Miten tässä ketjussa VOI olla näin monta vastaajaa (vai onko vastaaja vain yksi ja sama lusmu opettaja?), jotka ovat sitä mieltä, että vanhempien kuuluu järjestää luokkaretket???

Ja joo, ei ole eurokriisiin tai 8-vuotiaan tytön murhaan verrattavissa oleva asia, mutta kyllä minuakin ärsyttäisi! Te opet teette kuitenkin suht hyvällä palkalla suht lyhyitä päiviä, joten jotain joustoa luulisi löytyvän. Niinhän mekin täällä Oikeissa Työpaikoissa joustamme...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän