Opettaja ei aio järjestää lapsille luokkaretkeä, koska siitä olisi vaivaa.
Sanoi ihan suoraan, että ei järjestä luokkaretkeä, koska ei voi ottaa siitä koituvia ylityötunteja vapaana.
Perseestä tuollainen. Kyse on kuudesluokkalaisista, jotka ko. open luokalla ovat päässeet yhden kerran luokkaretkelle koko ala-asteen aikana, ja sekin retki peräti Helsingistä Porvooseen...
Lusmu ope, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (109)
OAJ:n oma lakimies kehottaa opettajia harkitsemaan kaksi kertaa järjestääkö leirikouluja/luokkaretkiä. Ensinnäkin vastuu on tosi suuri ja toisekseen siitä ei makseta. Ope
kun osaat tuntimäärätkin luetella tuosta vaan eli paljon ope käyttää aikaansa mihinkin.
Aika hassua sinänsä, sillä oma miehenikään ei tiedä alkuunkaan minun työhön käyttämääni aikaa ja me sentään asumme samassa taloudessa ja puhutaan paljonkin asioista keskenämme.
Mutta senkun järjestät sen retken viikonloppuna ilman opea. Problem solved.
-ope
OAJ:n oma lakimies kehottaa opettajia harkitsemaan kaksi kertaa järjestääkö leirikouluja/luokkaretkiä. Ensinnäkin vastuu on tosi suuri ja toisekseen siitä ei makseta. Ope
Ja ap. mitä vikaa on retkessä koulupäivän puitteissa.
Että jos luokat haluaa mennä leirikouluihin tai luokkaretkille, tulee vanhempien ne järjestää. Opet voivat auttaa esim koulutilojen varaamisessa. Mutta esim lasten vanhempien yhteystietoja koulu ei voi antaa. Mutta opet kyllä jakoi reppupostia, eli monisteita oppilaiden mukana. Niissä oli yhteydenotto-osoitteet, jos halusi mukaan toimintaa millään tasolla.
Tämä toimi ihan hyvin, leirikoulurahat saatiin kasaan vanhempien johdolla ja leiri järjestettiin. Opet tuli leirille (molemmat rinnakkaisluokat oli yhdessä leirillä). Nyt meillä on hiukan rahaa, ja lisää kerätäänkevään luokkaretkeä varten.
Koskaan ei ole oletettu open sitä järjestävän.
ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan... Siis sä todella väität, että yhden ammattiryhmän pitäisi hoitaa ILMAISEKSI töitä, jotka eivät edes kuulu sille? Palataan nyt samantien sitten vaikka orjuuteen, sitähän se oli: töitä ilman palkkaa.
Mutta kun MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ja mun pieni Pirkko-Liisani!
veikkaan että tuo kyseinen ope ei halua tehdä mitään ylimääräistä juurikin tuon AP:n takia, ja varsinkin jos luokan lapsilla sattuu olemaan muitakin vastaavaan kategoriaan kuuluvia tympeitä vanhempia. Sitä saa mitä käytöksellään tilaa AP.
Itse retkeä pahempi on yleensä se jälkipyykki. Petterin hyttysen purema, Nicon mustelma, Jannican ruokatarha paidalla, Jessican kadonnut sukka, Maijan valvonu liian myöhään ja Mattille syötetty lisäaineita jne.
Kyllähän niitä retkiä järjestelisi, mutta niidenkin pitää olla jotain turboelämyksiä.
Mutta ottaen huomioon, että ala-asteen opettaja saa täyspalkkaa reilun 20 tunnin viikkotyöstä, sanoisin, että siinä palkassa jo huomioidaan se, että lisätyötä on koulutuntien ohella. Kyseinen opettaja menee järjestelmällisesti siitä yli mistä aita matalin. Voimme me vanhemmat järjestää luokkaretken, jos haluamme. Jos järjestämme sen koulupäivien ulkopuolelle, ei tarvitse edes järkätä mitään talkoorahoitusta, vaan kerätä maksut vanhemmilta. Mutta siltikin opettajan asenne ärsyttää... ap
harvalla luokanopella on noin pieni tuntimäärä vaan käytännössä se on 25-30h viikossa. Ja nuo mainitsemasi lisätyöt (suunnitelmat, kokeet, palaverit, vanhempainillat, vartit, kokoukset jne.) täyttävät kyllä sen loppuajan ihan kivasti.
Ja kesäloma nollaa kaiken ton mainitsemasi lisäajan, joten ihan turha valittaa.
Meillä on osunut lapsille täysin toisenlaiset opettajat. Ovat pitäneet meille vanhemmille iltatapaamisia. Kerätään leirikoulua varten rahaa. Hyvähän tässä ketjussa on joidenkin huudella, että järjestäkää vanhemmat itse. Miten sitä vanhempien yhteistyötä tyhjästä syntyy, jos tavataan kerran vuodessa vanhempainillassa? Opettajaa tarvitaan ainakin sellaisen yhteistyön mahdollistajana, vaikka valtaosa hommista hoituukin vanhempien kesken.
yhteistyö syntyy siitä, että tehdään jotain yhdessä. Ei tyhjästä.
ap
Itse retkeä pahempi on yleensä se jälkipyykki. Petterin hyttysen purema, Nicon mustelma, Jannican ruokatarha paidalla, Jessican kadonnut sukka, Maijan valvonu liian myöhään ja Mattille syötetty lisäaineita jne. Kyllähän niitä retkiä järjestelisi, mutta niidenkin pitää olla jotain turboelämyksiä.
ainakaan tälle luokalle ei vaadita liikoja, kuten sanottua Porvookin oli heistä ihana juttu, ja samanlainen riittäisi nytkin.
ap
veikkaan että tuo kyseinen ope ei halua tehdä mitään ylimääräistä juurikin tuon AP:n takia, ja varsinkin jos luokan lapsilla sattuu olemaan muitakin vastaavaan kategoriaan kuuluvia tympeitä vanhempia. Sitä saa mitä käytöksellään tilaa AP.
Ikinä en ole opettajalle valittanut mistään, päinvastoin. Nyt urputan teille, mutta näemmä av-mammoille on aina tärkeintä päästä haukkumaan aloitusten tekijät, viis aiheesta.
ap
Että jos luokat haluaa mennä leirikouluihin tai luokkaretkille, tulee vanhempien ne järjestää. Opet voivat auttaa esim koulutilojen varaamisessa. Mutta esim lasten vanhempien yhteystietoja koulu ei voi antaa. Mutta opet kyllä jakoi reppupostia, eli monisteita oppilaiden mukana. Niissä oli yhteydenotto-osoitteet, jos halusi mukaan toimintaa millään tasolla. Tämä toimi ihan hyvin, leirikoulurahat saatiin kasaan vanhempien johdolla ja leiri järjestettiin. Opet tuli leirille (molemmat rinnakkaisluokat oli yhdessä leirillä). Nyt meillä on hiukan rahaa, ja lisää kerätäänkevään luokkaretkeä varten. Koskaan ei ole oletettu open sitä järjestävän.
Et varmaan lukenut ketjua?
Kuten sanoin, olisimme valmiita järjestämään ja olemaan valvojina. Mutta opettaja ei tule edes mukaan retkelle, jos siitä tulee yksikin ylityötunti verrattuna ko. päivän tunteihin.
ap
ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan... Siis sä todella väität, että yhden ammattiryhmän pitäisi hoitaa ILMAISEKSI töitä, jotka eivät edes kuulu sille? Palataan nyt samantien sitten vaikka orjuuteen, sitähän se oli: töitä ilman palkkaa. Mutta kun MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ ja mun pieni Pirkko-Liisani!
Olen ollut siinä käsityksessä, että niitä aivan yleisesti tehdään - PAITSI tämä opettaja.
ap
niin tiedustelkaa lähtisikö joku toinen ope? Mutta järjestelyt ja rahan keruu teidän täytyy jokatapuksessa tehdä itse. Vanhempainillassa voi ottaa asian puheeksi, ja tiedustella muiden vanhempien mielipidettä.
Meillä vanhempainillassa yksi tarmokas äiti otti puheenvuoron, ja kysyi halutaanko järjestää ja mitä. Kyllä ihmiset sitten heräsi ja alkoivat toimia. Open rooli todellakin on vain avustava. (ja tääkin aloitteellinen äiti on vaativaa työtä tekevä usemman lapsen yksinhuoltaja, joten ei tää ole vain joutavien kotiäitien hommaa:-)(en siis minä, tarkennan)
käydä vaikka Suomenlinnassa tai pitsalla? Jos kerran pointti on että mitä tahansa niin kyllä siihen riittää sitten se opettajan työaikakin. Mutta ap hyvä, euroalue on kriisissä, ilmastonmuutos ei ole pysähtynyt, Suomessakin tapetaan kahdeksanvuotiaita lapsia, jättiläispandat ovat kuolemssa sukupuuttoon, ihmisiä kuolee sodissa ja sinä mölötät yhdestä luokkaretkestä. Sub specie aeternitatis... Vai kukaties sub specie Porvoensis?
ihan tosi?
Olen ollut huomaavinani, että täällä keskustellaan myös pienemmistä aiheista. Mutta ok, jos näin on, niin sinäkin varmaan jatkossa osallistut ainoastaan maailmanluokan kriisejä koskeviin keskusteluihin, eikö niin?
ap
niin tiedustelkaa lähtisikö joku toinen ope? Mutta järjestelyt ja rahan keruu teidän täytyy jokatapuksessa tehdä itse. Vanhempainillassa voi ottaa asian puheeksi, ja tiedustella muiden vanhempien mielipidettä. Meillä vanhempainillassa yksi tarmokas äiti otti puheenvuoron, ja kysyi halutaanko järjestää ja mitä. Kyllä ihmiset sitten heräsi ja alkoivat toimia. Open rooli todellakin on vain avustava. (ja tääkin aloitteellinen äiti on vaativaa työtä tekevä usemman lapsen yksinhuoltaja, joten ei tää ole vain joutavien kotiäitien hommaa:-)(en siis minä, tarkennan)
ainoa vaan, että tuo opettajan ilmoitus tapahtui vuoden ainoassa vanhempainillassa, kaikki istui hoomoilasina suu auki, ja se siitä.
Kaipa tässä täytyy yrittää selvittää muiden vanhempien yhteystietoja ja panna ehdotusta menemään, mutta oikeasti käy hiukan hankalammaksi kuin että olisi edes siellä vanhempainillassa pyytänyt ehdotuksia aiheesta...
ap
AP, mikä sulla on OIKEASTI hätänä?
luulin ekaksi, että kyse on leirikoulusta, mutta että päivän luokkaretki on liian työläs, jo on.
Oppilaathan saavat vapaata, jos koulupäivät venyvät retkien takia. Ja retket yleensä ovat keväällä vikalla viikolla, jolloin ei paljon enää tunteja tarvitse valmistella jne.
Vika kuukausihan on suunnilleen kolmiloikan hyppimistä pihalla. Niin ihan vakavalla naamallako te väitätte, että te ette saa vapaata?!
käydä vaikka Suomenlinnassa tai pitsalla? Jos kerran pointti on että mitä tahansa niin kyllä siihen riittää sitten se opettajan työaikakin.
Mutta ap hyvä, euroalue on kriisissä, ilmastonmuutos ei ole pysähtynyt, Suomessakin tapetaan kahdeksanvuotiaita lapsia, jättiläispandat ovat kuolemssa sukupuuttoon, ihmisiä kuolee sodissa ja sinä mölötät yhdestä luokkaretkestä. Sub specie aeternitatis... Vai kukaties sub specie Porvoensis?