Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ei aio järjestää lapsille luokkaretkeä, koska siitä olisi vaivaa.

Vierailija
30.08.2012 |

Sanoi ihan suoraan, että ei järjestä luokkaretkeä, koska ei voi ottaa siitä koituvia ylityötunteja vapaana.

Perseestä tuollainen. Kyse on kuudesluokkalaisista, jotka ko. open luokalla ovat päässeet yhden kerran luokkaretkelle koko ala-asteen aikana, ja sekin retki peräti Helsingistä Porvooseen...

Lusmu ope, ei voi muuta sanoa.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä KENENKÄÄN pitäisi tehdä työpaikalla töitä, joista ei makseta ja joita ei ole pakko tehdä? Se opettajan työ on VAIN TYÖTÄ, jolla ope saa kapean leivän pöytäänsä. Ei sitä työtä hyvänhyvyyttään tehdä.

En ymmärrä. Tekeekö ap itse paljonkin ylimääräisiä asioita työpaikallaan?

Vierailija
42/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin täällä saa lukea ihan noin sitkeää jankuttamista näin turhasta asiasta. Mikä sinä ap olet määrittelemään, paljonko jonkun opettajan "kuuluu" tehdä korvauksetonta työtä? Ja en minä ainakaan töissäni tee kuin sen minimin, en saa kirkkaampaa kruunua enkä enempää palkkaa tai arvostusta vaikka huhkisin miten. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tekisin töitä vähän tai huonosti. Esitelmöi nyt ap vielä mitä työtä teet ja miten paljon teet sitä ylimääräistä! Vaikka vahvasti epäilen, ettet ole työelämässä. Muksusi opettajan ei tarvitse nuoleskella sun persettäs vaan hän saa mennä työpäivänsä jälkeen kotiin kutomaan sukkaa ja katsomaan kauniita ja rohkeita. Ihan törkeää, että arvostelet häntä tuolla tavalla. Osoita nyt itse se oma ahkeruutesi ja hyveellisyytesi ja järkkää se luokkaretki ihan keskenäsi kun sulla tuntuu tuota ruutia olevan.

Luepa nyt tämä ketju uudelleen ja mieti toiseen kertaan.

Hengitä syvään. Mieti, onko omilla lapsillasi kohokohtia lukuvuodessa, käyvätkö retkillä, onko projekteja?

Kun se luokkaretki ei ole mitään "ylimääräistä kivaa", vaan ihan normaali käytäntö kouluissa. Parina vuonna ne on jo ko. ope perunut, nyt olisi voinut järjestää peräti toisen luokkaretken KUUDEN VUODEN aikana, mutta ei, siitä syntyisi 2-4 tuntia ylitöitä.

Kyllä, näen ylimääräistä vaivaa tämän tästä työssäni. Olen tavoitettavissa ympäri kellon. Jne.

Tietenkään kaikkien ei tarvitse sitoutua samaan, mutta noin perinteisesti opettajan työhön ON kuulunut myös hiukan oppituntien ohella muuta työtä.

Kyseisellä opettajalla niitä muita töitä on hemmetin vähän. Luokka on pieni ja helppo, hän itse rutinoitunut työssään. Ei kerhoja, ei tukitunteja.

Onko todella noin, että sinä tai lapsesi ette ole luokkaretkillä käyneet?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä KENENKÄÄN pitäisi tehdä työpaikalla töitä, joista ei makseta ja joita ei ole pakko tehdä? Se opettajan työ on VAIN TYÖTÄ, jolla ope saa kapean leivän pöytäänsä. Ei sitä työtä hyvänhyvyyttään tehdä. En ymmärrä. Tekeekö ap itse paljonkin ylimääräisiä asioita työpaikallaan?

vie viikossa alle 30 h, joten palkassa huomioidaan ihan hyvin se, että tuntien ulkopuolista työtäkin tulee.

Mietipä, miten voisi muuten ollakaan... jos sinun logiikkaasi seurattaisiin, opettajien ei pitäisi koskaan pitää kokeita, ryhmätöitä. Tunnitkin valmisteltaisiin vain välituntien aikana, koska muu olisi työtä, josta ei muka makseta.

Oikeasti noinhan se ei mene.

Ja kuten olen tässä sanonut, me vanhemmat totta kai olisimme valmiita auttamaan järjestelyissä ja lähtemään valvojiksi, mutta se oli kategorinen ilmoitus: luokkaretkeä ei tule, koska sitä ei voida toteuttaa koulupäivän sisällä ihan täysin ja hän ei ylitöitä tee.

ap

Vierailija
44/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nimenomaan rasittavat kaikenmaailman hömpötykset koulussa. Mielestäni tämän päivän lapset eivät tarvitse retkiä tai muita nutkutuksia koulussa. Pääasia on se, että siellä koulussa opitaan tekemään töitä ja käyttäytymään asiallisesti. Kaikki muu on ekstraa, jota en kaipaa millään lailla. Omalla lapsellani on tänä lukuvuonna retki, ilmeisesti. Minäkin kävin lapsena luokkaretkellä. Retkien järjestäminen ei kuitenkaan ole koulun homma. Minun puolestani kaikki hössötys voitais karsia pois ja paneutua perustylsään opetukseen.

Onko sulla oikeus solvata minua siksi, että toivon lapselleni samanlaisia elämyksiä kuin mihin itse kouluaikana osallistuin ja mihin muut lapset osallistuvat nyt?

ap

Ap, mikä tuossa minun tekstissäni oli solvausta?

Onko kaikki kunnossa, jos pidät tuota kirjoitustani solvauksena?

Väkisin tulee mieleen, että luet ihmisiä hiukan väärin. Minua pidät solvaajana, vaikken ole solvannut sinua millään tavalla. Samoilla antureillako aistin open olevan lusmu?

Vierailija
45/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan ei mene mihinkään ja hyvä niin. Retkeilyt voi hoitaa vapaa-ajallakin.

Vierailija
46/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko te ollenkaan aloituksia, vai alatteko haukkua ja meltota lukematta? Ei tosiaan ole liikaa vaadittu, että opettaja vie kuudesluokkalaiset päivän luokkaretkelle. Itse olen lapsena käynyt joka luokan keväällä luokkaretkellä, ja useimmat muutkin tuntemani. Jos se ope tarvitsee apua järjestelyihin, sen voi ilmaista niin, eikä tylysti julistamalla, että ei retkiä, koska ei viitsi tehdä mitään ylimääräistä.

taitaa olla opettajia paikalla...

ap

Vierailija
47/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin sulle jo aikaisemmin ja kerroin ymmärtäväni, että sua harmittaa kun oma lapseni on retkillä ja leireillä koulun puolesta tuon tuostakin. Mutta tätä ketjua nyt seuranneena ja vastauksiasi lukeneena on pakko sanoa, että olet hyökkäävä ja vaadit mahdottomia. Otahan peili käteen.

Se, että olet tavoitettavissa kellon ympäri lienee oma valintasi. Osa meistä on valmiita hakeutumaan työhön, jossa on enemmän tai vähemmän töissä kellon ympäri vuodenaikaan katsomatta mutta aika iso osa haluaa olla oikeasti vapaalla kun työaika päättyy. Ja heillä on siihen täysi oikeus.

Lopeta jo opettajan mollaaminen, nolaat lähinnä itsesi.

Harvoin täällä saa lukea ihan noin sitkeää jankuttamista näin turhasta asiasta. Mikä sinä ap olet määrittelemään, paljonko jonkun opettajan "kuuluu" tehdä korvauksetonta työtä? Ja en minä ainakaan töissäni tee kuin sen minimin, en saa kirkkaampaa kruunua enkä enempää palkkaa tai arvostusta vaikka huhkisin miten. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tekisin töitä vähän tai huonosti. Esitelmöi nyt ap vielä mitä työtä teet ja miten paljon teet sitä ylimääräistä! Vaikka vahvasti epäilen, ettet ole työelämässä. Muksusi opettajan ei tarvitse nuoleskella sun persettäs vaan hän saa mennä työpäivänsä jälkeen kotiin kutomaan sukkaa ja katsomaan kauniita ja rohkeita. Ihan törkeää, että arvostelet häntä tuolla tavalla. Osoita nyt itse se oma ahkeruutesi ja hyveellisyytesi ja järkkää se luokkaretki ihan keskenäsi kun sulla tuntuu tuota ruutia olevan.

Luepa nyt tämä ketju uudelleen ja mieti toiseen kertaan.

Hengitä syvään. Mieti, onko omilla lapsillasi kohokohtia lukuvuodessa, käyvätkö retkillä, onko projekteja?

Kun se luokkaretki ei ole mitään "ylimääräistä kivaa", vaan ihan normaali käytäntö kouluissa. Parina vuonna ne on jo ko. ope perunut, nyt olisi voinut järjestää peräti toisen luokkaretken KUUDEN VUODEN aikana, mutta ei, siitä syntyisi 2-4 tuntia ylitöitä.

Kyllä, näen ylimääräistä vaivaa tämän tästä työssäni. Olen tavoitettavissa ympäri kellon. Jne.

Tietenkään kaikkien ei tarvitse sitoutua samaan, mutta noin perinteisesti opettajan työhön ON kuulunut myös hiukan oppituntien ohella muuta työtä.

Kyseisellä opettajalla niitä muita töitä on hemmetin vähän. Luokka on pieni ja helppo, hän itse rutinoitunut työssään. Ei kerhoja, ei tukitunteja.

Onko todella noin, että sinä tai lapsesi ette ole luokkaretkillä käyneet?

ap

Vierailija
48/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan sen vanhemmatkin järjestää.

Vierailija
49/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussamme kaikki luokkaretket on kielletty Eli kukaan ei mene mihinkään ja hyvä niin. Retkeilyt voi hoitaa vapaa-ajallakin.

Jos muutkaan eivät mene, se ei lapsia rassaa samalla lailla. Nyt se on jatkuvaa valitusta: "miks meidän luokka ei ikinä tee mitään kivaa, kun kaikki muut menee..."

Tosin tuollainen täyskielto on minusta aika hoopo, koska luokkaretket voivat olla vaikka kuinkakin kasvattavia ja opetuksellisia.

ap

Vierailija
50/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka moni teistä vanhemmista ois valmis tekemään ilmaiseksi töitä vuorokauden ympäri ehkä useamman vuorokauden peräkkäin? Opettajan vastuu noilla luokkaretkillä on lisäksi niin valtava, että itse en opettajana ikimaailmassa tule suostumaan yhdellekään luokkaretkelle valvojaksi, vaikka mukana olisi vanhempia, vastuu on loppukädessä aina sillä mukana olevalla opettajalla. Ei kiitos. Onneksi olen aineenopettaja, niin harvemmin näitä pyyntöjä kohdalle sattuu.

Vierailija
51/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin sulle jo aikaisemmin ja kerroin ymmärtäväni, että sua harmittaa kun oma lapseni on retkillä ja leireillä koulun puolesta tuon tuostakin. Mutta tätä ketjua nyt seuranneena ja vastauksiasi lukeneena on pakko sanoa, että olet hyökkäävä ja vaadit mahdottomia. Otahan peili käteen. Se, että olet tavoitettavissa kellon ympäri lienee oma valintasi. Osa meistä on valmiita hakeutumaan työhön, jossa on enemmän tai vähemmän töissä kellon ympäri vuodenaikaan katsomatta mutta aika iso osa haluaa olla oikeasti vapaalla kun työaika päättyy. Ja heillä on siihen täysi oikeus. Lopeta jo opettajan mollaaminen, nolaat lähinnä itsesi.

Luepa nyt tämä ketju uudelleen ja mieti toiseen kertaan. Hengitä syvään. Mieti, onko omilla lapsillasi kohokohtia lukuvuodessa, käyvätkö retkillä, onko projekteja? Kun se luokkaretki ei ole mitään "ylimääräistä kivaa", vaan ihan normaali käytäntö kouluissa. Parina vuonna ne on jo ko. ope perunut, nyt olisi voinut järjestää peräti toisen luokkaretken KUUDEN VUODEN aikana, mutta ei, siitä syntyisi 2-4 tuntia ylitöitä. Kyllä, näen ylimääräistä vaivaa tämän tästä työssäni. Olen tavoitettavissa ympäri kellon. Jne. Tietenkään kaikkien ei tarvitse sitoutua samaan, mutta noin perinteisesti opettajan työhön ON kuulunut myös hiukan oppituntien ohella muuta työtä. Kyseisellä opettajalla niitä muita töitä on hemmetin vähän. Luokka on pieni ja helppo, hän itse rutinoitunut työssään. Ei kerhoja, ei tukitunteja. Onko todella noin, että sinä tai lapsesi ette ole luokkaretkillä käyneet? ap

Onhan tässä jo minuakin haukuttu velliperseeksi ja laiskan lässylapsen äidiksi..

Ja hei: sanoin kyllä ihan itsekin, että kaikkien ei tarvitse olla työhönsä sitoutuneita ja siitä innostuneita.

Mutta opettajien työhön nyt vaan KUULUU myös muuta kuin pelkät oppitunnit.

Enkä edelleenkään usko, että vaadin mahdottomia, kun olen sitä mieltä, että yksi vajaan päivän luokkaretki alakoulun viimeisellä luokalla olisi kohtuullista. Kun niitä ei ole tähän mennessä ollut kuin yksi, ja sekin lyhyt pyrähdys.

ap

Vierailija
52/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi, että elämä on epäreilua.

Miksi suostut kuuntelemaan jatkuvaa valitusta asiasta, jolle et mitään voi?

Kannattaako tuollainen lapsen oikeuksista riehuminen ihan oikeasti?

Yläkoulussa on meitä opettajia vähän jokaiseen junaan. Kaikenlaisiin hiihtäjiin on syytä totuttautua. Voit olla varma, etteivät kaikki aineenopettajat osaa työtään tehdä sinun standardiesi mukaan :)

Tervetuloa tähän epäreiluun maailmaan!

Vierailija
53/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höperyyttähän on tehdä ilmaiseksi töitä. Miksi open pitäisi tehdä töitä niska limassa, jos vähemmälläkin pääsee? Toiseksi, ap vaikuttaa aika rasittavalta tyypiltä. Ehkä ope on kyllästynyt kaltaistesi ratkutukseen. Minä ainakin olisin jo ihan raivona enkä tasan järjestelisi erityspalveluita moisille "asiakkaille". Järjestäkää vanhempien kesken luokkaretki. Ette te sinne opea tartte.

Ainakin sinä siteerasit vastausta, jonka tähän kirjoitin, joten oletin tietysti sinun olevan tämän kirjoittaja. Jos et ollut, tapaan kuuluu ilmaista, että vastaa toisen puolesta vastakommenttiin.

Eli sinusta olen rasittava tyyppi, johon opettaja on todennäköisesti ryytynyt ja ihan syystäkin raivona minulle.

Eli siinä se solvaus, oletat kaikenlaista, mitä et tiedä.

ap

Vierailija
54/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luokkaretket ja leirikoulut eivät kuulu opettajan työhön.

Vierailija
55/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi, että elämä on epäreilua. Miksi suostut kuuntelemaan jatkuvaa valitusta asiasta, jolle et mitään voi? Kannattaako tuollainen lapsen oikeuksista riehuminen ihan oikeasti? Yläkoulussa on meitä opettajia vähän jokaiseen junaan. Kaikenlaisiin hiihtäjiin on syytä totuttautua. Voit olla varma, etteivät kaikki aineenopettajat osaa työtään tehdä sinun standardiesi mukaan :) Tervetuloa tähän epäreiluun maailmaan!

Minä olen ollut siinä ajatuksessa, että suurin osa opettajista on ammatistaan kiinnostuneita ja haluaa, että lapsilla on joskus yhteisiä projekteja.

Etkö siis sinäkään ole koskaan ollut luokkaretkellä eikä sinunkaan lapsesi ole koskaan luokkaretkellä?

Kun ne ovat sinusta ihan turhia ja kohtuuttomia?

ap

Vierailija
56/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy, miksi monet opettejat eivät retkiä järjesätä, koska ne ovat vanhemmista peräti retkiä...

Syy nro. 2, vanhempainilloissa, kun asiasta käydään keskustelua, monen vanhemman toiveena on, että mihinkään kunnianhimoisen retken valmisteluun ei lähdetä.

Siitä sitten nämä pahimmat marttyyrit sitten jeesuksen vanhemmat vetävät sen pussillisen herneitä nenään, ettei sitten lähdetä ollenkaan, kun vaan Porvooseen ollaan menossa.

Monet lusmuvanhemmat ovat kyllä esteitä retkille, ei opettaja voi sinne porvooseenkaan lähteä ilman, että mukaan saataisiin vanhempia valvojiksi.

Kaikki hyvä vaan pitäisi saada ns. yhteiskunnalta, ilman, että oltaisiin itse ottamasta todellista vastuuta.

Vierailija
57/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työhön kuuluu toki paljon muutakin kuin pelkät oppitunnit

mutta luokkaretket ja leirikoulut eivät kuulu opettajan työhön.

Vierailija
58/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy, miksi monet opettejat eivät retkiä järjesätä, koska ne ovat vanhemmista peräti retkiä... Syy nro. 2, vanhempainilloissa, kun asiasta käydään keskustelua, monen vanhemman toiveena on, että mihinkään kunnianhimoisen retken valmisteluun ei lähdetä. Siitä sitten nämä pahimmat marttyyrit sitten jeesuksen vanhemmat vetävät sen pussillisen herneitä nenään, ettei sitten lähdetä ollenkaan, kun vaan Porvooseen ollaan menossa. Monet lusmuvanhemmat ovat kyllä esteitä retkille, ei opettaja voi sinne porvooseenkaan lähteä ilman, että mukaan saataisiin vanhempia valvojiksi. Kaikki hyvä vaan pitäisi saada ns. yhteiskunnalta, ilman, että oltaisiin itse ottamasta todellista vastuuta.

Se oli lapsista tosi kiva reissu, ja Porvoon vanhasta kaupungista on riittänyt juttua vielä syksylläkin.

Vaan sanoin, että "peräti" sillä mielellä, että se tehtiin siis koulupäivän puitteissa eikä siitäkään opettaja kyllä mitään lisätyötä saanut niskaansa.

Minun puolestani menkööt vaikka Espooseen, kunhan olisi jotain yhteista projektia alakoulun loppumisen kunniaksi.

Valvojien saaminen mukaan ei ole ongelma todellakaan.

ap

Vierailija
59/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ:n oma lakimies kehottaa opettajia harkitsemaan kaksi kertaa järjestääkö leirikouluja/luokkaretkiä. Ensinnäkin vastuu on tosi suuri ja toisekseen siitä ei makseta.

Ope

Vierailija
60/109 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osunut lapsille täysin toisenlaiset opettajat. Ovat pitäneet meille vanhemmille iltatapaamisia. Kerätään leirikoulua varten rahaa.

Hyvähän tässä ketjussa on joidenkin huudella, että järjestäkää vanhemmat itse. Miten sitä vanhempien yhteistyötä tyhjästä syntyy, jos tavataan kerran vuodessa vanhempainillassa? Opettajaa tarvitaan ainakin sellaisen yhteistyön mahdollistajana, vaikka valtaosa hommista hoituukin vanhempien kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä