Opettaja ei aio järjestää lapsille luokkaretkeä, koska siitä olisi vaivaa.
Sanoi ihan suoraan, että ei järjestä luokkaretkeä, koska ei voi ottaa siitä koituvia ylityötunteja vapaana.
Perseestä tuollainen. Kyse on kuudesluokkalaisista, jotka ko. open luokalla ovat päässeet yhden kerran luokkaretkelle koko ala-asteen aikana, ja sekin retki peräti Helsingistä Porvooseen...
Lusmu ope, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (109)
Mutta ottaen huomioon, että ala-asteen opettaja saa täyspalkkaa reilun 20 tunnin viikkotyöstä, sanoisin, että siinä palkassa jo huomioidaan se, että lisätyötä on koulutuntien ohella. Kyseinen opettaja menee järjestelmällisesti siitä yli mistä aita matalin. Voimme me vanhemmat järjestää luokkaretken, jos haluamme. Jos järjestämme sen koulupäivien ulkopuolelle, ei tarvitse edes järkätä mitään talkoorahoitusta, vaan kerätä maksut vanhemmilta. Mutta siltikin opettajan asenne ärsyttää... ap
harvalla luokanopella on noin pieni tuntimäärä vaan käytännössä se on 25-30h viikossa. Ja nuo mainitsemasi lisätyöt (suunnitelmat, kokeet, palaverit, vanhempainillat, vartit, kokoukset jne.) täyttävät kyllä sen loppuajan ihan kivasti.
Tämä opettaja on sellainen, joka ottaa kesken lukukauden palkattomia lomia lomamatkojaan varten. On opettanut ko. koulussa jo n vuotta, ja suunnitelmat on siten täysin valmiina (jollain tuoreella opettajalla varmasti tuntien suunnittelu viekin aikaa).
Vanhempainiltoja on YKSI tunnin sessio lukuvuodessa, vartteihin uppoaa tämän luokan osalta alle viisi tuntia.
Opettajainkoulutukseen ja palavereihinhan taas käytetään oppitunteja, niinä päivinä lapset päästetään etuajassa kotiin, ettei VAAN tule opettajille ylitöitä.
Eli jos nyt joka viikko tulee vähintään 10 tuntia alityötä, niin sanonpa vaan, että siitä kertyneestä - mitä? 350 tunnista pitäisi kyllä hitto vie irrota 2-4 h ylimääräistä työtä YHDEN LUOKKARETKEN TEKOON.
Nyt en siis todellakaan vaadi minusta liikoja. Kaksi luokkaretkeä koko ala-asteen aikana!
ap
"ala-asteen opettaja saa täyspalkkaa reilun 20 tunnin viikkotyöstä?!" Voi lapsi kulta, opetan sinun lapsesi luokan lisäksi, myös muita luokia työaikani on ihan normaali 7,5h/pvä.(eli 38h vko)
ala-asteen luokanopettaja ei takuulla tee 38 tuntia oppituntityötä.
Koulusta voisi jättää pois kaiken muun, paitsi opettamisen. Rahan- ja ajanhukkaa retket, valokuvaus ja muu hömpötys.
mikä on tämän opettajan perhetilanne? Eivät kaikki ihmiset halua matkustaa
Aikuiset lapset.
Ja hei: tässä ei nyt vaadita mitään ulkomaanmatkoja tai leirikouluja.
Olisi vaikka edes yksi kahdeksan tunnin käynti Hämeenlinnassa, täältä Helsingistä.
Oikeasti lapsi on pettynyt, koska kaikkien muut koulun luokat tekevät luokkaretkiä ja osa on leirikoulussakin.
Onko tää nyt oikeasti teidän kaikkien mielestä liikaa vaadittu? Yksi LYHYT luokkaretki juuri viimeisellä luokalla, juuri ennen kuin sakki hajaantuu eri yläkouluihin?
Ei perhana.
ap
Aikuiset lapset.Ja hei: tässä ei nyt vaadita mitään ulkomaanmatkoja tai leirikouluja.
Olisi vaikka edes yksi kahdeksan tunnin käynti Hämeenlinnassa, täältä Helsingistä.
Oikeasti lapsi on pettynyt, koska kaikkien muut koulun luokat tekevät luokkaretkiä ja osa on leirikoulussakin.
Onko tää nyt oikeasti teidän kaikkien mielestä liikaa vaadittu? Yksi LYHYT luokkaretki juuri viimeisellä luokalla, juuri ennen kuin sakki hajaantuu eri yläkouluihin?
Ei perhana.
ap
Jessus, mitä velliperseitä nykypäivänä kasvatetaan, jos eivät kutosluokkalaiset saa itse itselleen järkättyä yhtä 8h retkeä hämeenlinnaan.
Höperyyttähän on tehdä ilmaiseksi töitä. Miksi open pitäisi tehdä töitä niska limassa, jos vähemmälläkin pääsee?
Toiseksi, ap vaikuttaa aika rasittavalta tyypiltä. Ehkä ope on kyllästynyt kaltaistesi ratkutukseen. Minä ainakin olisin jo ihan raivona enkä tasan järjestelisi erityspalveluita moisille "asiakkaille".
Järjestäkää vanhempien kesken luokkaretki. Ette te sinne opea tartte.
Tekisitkö sinä 50% ylitöitä ilman palkkaa??? Ja tosiaan se 20 tuntia on vain opetukseen kuuluvaa aikaa! siihen päälle suunnittelut yms. Mun mielestä se on idiootti joka tekee ilmaista työtä!
Opettajat saavat täyspalkkaa 20-30 h opetuksesta. Totta kai päälle tulee myös muuta työtä, sitä en kiellä. Mutta kun kyse on pitkään opetusta tehneestä opettajasta, pienestä ja helposta luokasta, sitä lisätyötä tulee oikeasti hyvin vähän.
Laskinkin jo, että esim. vanhempainiltaan kerran syksyssä ja alle 20 lapsen vanhempainvartteihin menisi huikeat 6 tuntia.
Jos siis työtuntivajetta syntyy about max 10 tuntia viikossa, sitä kertyy about 350 tuntia lukuvuodessa.
Ei luulisi olevan "ilmaista työtä" tehdä 2-4 tuntia lisää työtä yhden luokkaretken aikana (nehän tehdään koulupäivänä, eli n. kuusi tuntia kuittaantuu jo siitä).
ap
Aikuiset lapset. Ja hei: tässä ei nyt vaadita mitään ulkomaanmatkoja tai leirikouluja. Olisi vaikka edes yksi kahdeksan tunnin käynti Hämeenlinnassa, täältä Helsingistä. Oikeasti lapsi on pettynyt, koska kaikkien muut koulun luokat tekevät luokkaretkiä ja osa on leirikoulussakin. Onko tää nyt oikeasti teidän kaikkien mielestä liikaa vaadittu? Yksi LYHYT luokkaretki juuri viimeisellä luokalla, juuri ennen kuin sakki hajaantuu eri yläkouluihin? Ei perhana. ap
Jessus, mitä velliperseitä nykypäivänä kasvatetaan, jos eivät kutosluokkalaiset saa itse itselleen järkättyä yhtä 8h retkeä hämeenlinnaan.
Sun lapsillasikaan ei siis ole mitään luokkaretkeä?
Et ole itsekään sellaisilla ollut, kun ne on ihan turhaa?
ap
Höperyyttähän on tehdä ilmaiseksi töitä. Miksi open pitäisi tehdä töitä niska limassa, jos vähemmälläkin pääsee? Toiseksi, ap vaikuttaa aika rasittavalta tyypiltä. Ehkä ope on kyllästynyt kaltaistesi ratkutukseen. Minä ainakin olisin jo ihan raivona enkä tasan järjestelisi erityspalveluita moisille "asiakkaille". Järjestäkää vanhempien kesken luokkaretki. Ette te sinne opea tartte.
kun asiasta ilmoitettiin vasta ja itse en edes ollut siinä illassa, vaan mieheni.
Kuule, onko sinusta oikeasti siis yksi lyhyt luokkaretki erityispalvelua? Eikö sinun lapsillasi ole ollenkaan ala-asteella luokkaretkiä? Et ole itsekään sellaisella ollut ikinä?
Ei helvata, missä mahtavat olla ne kaikki äidit, joiden lapsilla on mm. pitkiä ulkomaille ulottuvia leirikouluja ja muuta... kun tuntuu, että kaikkien tuttujen lapset on pitkillä luokkaretkillä ja leirikouluissa, mutta tässä ketjussa on vain niitä kirjoittajia, joiden mielestä mitään luokkaretkiä ei tarvita...
ap
Koulun tehtävä on opettaa lapset lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Koulun tehtävä on antaa lapsille valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään.
Ei se koulu ole mikään ohjelmatoimisto. Retki on niin toissijainen asia, että et jaksaisi, hyvä ihminen, jankuttaa moisesta.
Ilmeisesti meillä Suomessa on LIIAN HYVÄT peruspalvelut, kun niitä ei arvosteta vaan vaaditaan lisää viihdykettä.
Tähän on tultu.
Luetteko te ollenkaan aloituksia, vai alatteko haukkua ja meltota lukematta? Ei tosiaan ole liikaa vaadittu, että opettaja vie kuudesluokkalaiset päivän luokkaretkelle. Itse olen lapsena käynyt joka luokan keväällä luokkaretkellä, ja useimmat muutkin tuntemani.
Jos se ope tarvitsee apua järjestelyihin, sen voi ilmaista niin, eikä tylysti julistamalla, että ei retkiä, koska ei viitsi tehdä mitään ylimääräistä.
Aikuiset lapset. Ja hei: tässä ei nyt vaadita mitään ulkomaanmatkoja tai leirikouluja. Olisi vaikka edes yksi kahdeksan tunnin käynti Hämeenlinnassa, täältä Helsingistä. Oikeasti lapsi on pettynyt, koska kaikkien muut koulun luokat tekevät luokkaretkiä ja osa on leirikoulussakin. Onko tää nyt oikeasti teidän kaikkien mielestä liikaa vaadittu? Yksi LYHYT luokkaretki juuri viimeisellä luokalla, juuri ennen kuin sakki hajaantuu eri yläkouluihin? Ei perhana. ap
Sun lapsillasikaan ei siis ole mitään luokkaretkeä?Et ole itsekään sellaisilla ollut, kun ne on ihan turhaa?
ap
1-5 luokat käytiin pikkuretkillä pyörillä opettajan kanssa kuudennella luokalla järjestettiin me oppilaat itse discoja, myyjäisiä ym. tempauksia ja keräsimme rahat särkänniemen reissuun, pari vanhemmistamme auttoi soittelemaan bussit ym. Rahaa kerättiin niin paljon, että saatiin maksettua kaikkien, oppilaiden, opettajan ja mukaan tulevien aikuisten matka ruokineen päivineen. Yläasteella sama juttu, lähdimme ulkomaille ja samanlailla lukiossa. Ei siinä opettaja käyttänyt aikaansa meidän luokkaretken laatimiseen.
Mutta tätä tää nykyään on, kun paskalla palkalla pitäisi vielä joidenkin lapset kasvattaa ja viedä katsomaan nähtävyyksiä vaikka on vain palkattu opettamaan.
Koulun tehtävä on opettaa lapset lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Koulun tehtävä on antaa lapsille valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään. Ei se koulu ole mikään ohjelmatoimisto. Retki on niin toissijainen asia, että et jaksaisi, hyvä ihminen, jankuttaa moisesta. Ilmeisesti meillä Suomessa on LIIAN HYVÄT peruspalvelut, kun niitä ei arvosteta vaan vaaditaan lisää viihdykettä. Tähän on tultu.
eikö sinun lapsesi ole luokkaretkellä koskaan, etkö itse ollut?
Ei tässä vaadita leirikoulua, eikä jokavuotista retkeilyä. Nämä ovat kuudesluokkalaisia, viimeistä vuotta yhdessä luokkana.
Yksi vajaan päivän reissu olisi kohokohta, jota lapset odottaisivat innolla koko kevään. Se on myös opetuksellinen, aina mukaan voi ottaa jotakin opetukseen liittyvää ja hyödyntää reissua opetuksessa ennen ja jälkeen.
Totta kai me vanhemmat olisimme valmiita auttamaan ja jopa järjestämään sen itse, mutta jotta se voitaisiin tehdä koulupäivän puitteissa, sen opettajankin pitäisi edes tulla mukaan, mitä hän ei halua tehdä, koska siitä tulisi 2-4 ylitöitä.
ap
"ala-asteen opettaja saa täyspalkkaa reilun 20 tunnin viikkotyöstä?!" Voi lapsi kulta, opetan sinun lapsesi luokan lisäksi, myös muita luokia työaikani on ihan normaali 7,5h/pvä.(eli 38h vko)
Opetusvelvollisuustyöaika, opetuksen valmistelu ja jälkityöt, muut virkatehtävät, erikseen korvattavat vastuutehtävät, kerho- ja tukitunnit, helposti tulee 7,5h päiviä.
Kuule, onko sinusta oikeasti siis yksi lyhyt luokkaretki erityispalvelua? Eikö sinun lapsillasi ole ollenkaan ala-asteella luokkaretkiä? Et ole itsekään sellaisella ollut ikinä?ap
Minua nimenomaan rasittavat kaikenmaailman hömpötykset koulussa. Mielestäni tämän päivän lapset eivät tarvitse retkiä tai muita nutkutuksia koulussa. Pääasia on se, että siellä koulussa opitaan tekemään töitä ja käyttäytymään asiallisesti. Kaikki muu on ekstraa, jota en kaipaa millään lailla.
Omalla lapsellani on tänä lukuvuonna retki, ilmeisesti. Minäkin kävin lapsena luokkaretkellä. Retkien järjestäminen ei kuitenkaan ole koulun homma. Minun puolestani kaikki hössötys voitais karsia pois ja paneutua perustylsään opetukseen.
Sun lapsillasikaan ei siis ole mitään luokkaretkeä? Et ole itsekään sellaisilla ollut, kun ne on ihan turhaa? ap
1-5 luokat käytiin pikkuretkillä pyörillä opettajan kanssa kuudennella luokalla järjestettiin me oppilaat itse discoja, myyjäisiä ym. tempauksia ja keräsimme rahat särkänniemen reissuun, pari vanhemmistamme auttoi soittelemaan bussit ym. Rahaa kerättiin niin paljon, että saatiin maksettua kaikkien, oppilaiden, opettajan ja mukaan tulevien aikuisten matka ruokineen päivineen. Yläasteella sama juttu, lähdimme ulkomaille ja samanlailla lukiossa. Ei siinä opettaja käyttänyt aikaansa meidän luokkaretken laatimiseen. Mutta tätä tää nykyään on, kun paskalla palkalla pitäisi vielä joidenkin lapset kasvattaa ja viedä katsomaan nähtävyyksiä vaikka on vain palkattu opettamaan.
Me vanhemmat todellakin voimme järjestää reissun ja panna lapsetkin töihin.
Mutta kun sitä luokkaretkeä ei voi koulupäivän puitteissa tehdä, kun ope ei tule mukaan, koska siitä tulisi 2-4 tuntia ylitöitä.
Eli pitäisi järjestää viikonloppuna. Ja ilman opettajaa. Ja se olisi sääli, koska sitä reissua voisi hyödyntää opetuksessa ennen ja jälkeen reissun.
Lisäksi jo koko opettajan asenne ärsyttää, koska hän muutenkin lusmuaa siitä aina yli, mistä aita matalin. Ei mitään ylimääräisiä projekteja tai retkiä.
Lapset vertailevat tilannettaan tietysti muihin luokkiin samassa koulussa, ja muut luokat retkeilevät ja leirikouluilevat.
Me matkustamme oman perheen kanssa paljon, joten siitä ei nyt ole kyse että pitäisi saada sen takia luokkaretki. Vaan kyse on koulutyön lisämausteesta ja alakoulun päättävästä kevään kohokohdasta. Ja siitä, että luokkalaiset keskenään tekisivät luokkana jotain kivaa ja opetuksellista.
ap
Kuule, onko sinusta oikeasti siis yksi lyhyt luokkaretki erityispalvelua? Eikö sinun lapsillasi ole ollenkaan ala-asteella luokkaretkiä? Et ole itsekään sellaisella ollut ikinä? ap
Minua nimenomaan rasittavat kaikenmaailman hömpötykset koulussa. Mielestäni tämän päivän lapset eivät tarvitse retkiä tai muita nutkutuksia koulussa. Pääasia on se, että siellä koulussa opitaan tekemään töitä ja käyttäytymään asiallisesti. Kaikki muu on ekstraa, jota en kaipaa millään lailla. Omalla lapsellani on tänä lukuvuonna retki, ilmeisesti. Minäkin kävin lapsena luokkaretkellä. Retkien järjestäminen ei kuitenkaan ole koulun homma. Minun puolestani kaikki hössötys voitais karsia pois ja paneutua perustylsään opetukseen.
sulla oikeus solvata minua siksi, että toivon lapselleni samanlaisia elämyksiä kuin mihin itse kouluaikana osallistuin ja mihin muut lapset osallistuvat nyt?
ap
Harvoin täällä saa lukea ihan noin sitkeää jankuttamista näin turhasta asiasta. Mikä sinä ap olet määrittelemään, paljonko jonkun opettajan "kuuluu" tehdä korvauksetonta työtä?
Ja en minä ainakaan töissäni tee kuin sen minimin, en saa kirkkaampaa kruunua enkä enempää palkkaa tai arvostusta vaikka huhkisin miten. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tekisin töitä vähän tai huonosti.
Esitelmöi nyt ap vielä mitä työtä teet ja miten paljon teet sitä ylimääräistä! Vaikka vahvasti epäilen, ettet ole työelämässä.
Muksusi opettajan ei tarvitse nuoleskella sun persettäs vaan hän saa mennä työpäivänsä jälkeen kotiin kutomaan sukkaa ja katsomaan kauniita ja rohkeita. Ihan törkeää, että arvostelet häntä tuolla tavalla.
Osoita nyt itse se oma ahkeruutesi ja hyveellisyytesi ja järkkää se luokkaretki ihan keskenäsi kun sulla tuntuu tuota ruutia olevan.
Opetusvelvollisuustyöaika, opetuksen valmistelu ja jälkityöt, muut virkatehtävät, erikseen korvattavat vastuutehtävät, kerho- ja tukitunnit, helposti tulee 7,5h päiviä.
juurikaan valmistelutöitä. Tunteja viikossa reippaasti alle 30 viikossa.
ap