Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden jakaminen - mitä sinä teit eilen, entä miehesi?

Vierailija
29.08.2012 |

Sanotaan että laiska töitään luettelee, mutta olisi kiva kuulla miten kotityöt ihan käytännössä perheessänne jaetaan miehen ja naisen kesken.

Tässä esimerkki meidän kotoa (käydään miehen kanssa molemmat normaalisti töissä):

Minä:

Herätän lapset, teen aamupalan, petaan sängyt vien lapset kouluun

Täytän astianpesukoneen ja pistän sen pyörimään ja illalla tyhjennän

Pesen kaksi koneellista pyykkiä

Viikkaan kaappeihin puhtaan pyykit narulta

Laitan valmiiksi lasten vaatteet seuraavalle päivälle

Tarkistan lasten läksyt

Laitan kissoille ruokaa ja pesen hiekkalaatikon

Laitan iltaruuan

Käyn kaupassa

Mies:

Hakee lapset koulusta

vie ja hakee lapset harrastuksesta

Jotenkin alkoi ottamaan päähän kun kirjoitin nuo listat. Ei vaan tule siinä arjessa ajatelleeksi.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu huolehtia itse läksyistään, vaatteistaan, pedata sänkynsä ja aamupalaakin kannattaa viimeistään harjoitella.

Samaten lapset kannattaa opettaa itse huolehtimaan omat vaatteensa kaappiin ja viemään ne likaiset pyykkikoppaan.

Ja jos koulumatka ei ole pitkä, kannattaa opettaa kulkemaan se matka itse.

t. kahden koululaisen äiti

Vierailija
2/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eilen minä herätin esikoisen ja vein eskariin. Siinä kaikki mitä itse tein eilen.

Mies taasen teki ruuan, siivosi lastenhuoneet, laittoi tiskit koneeseen ja kaappiin.

Pääsääntöisesti minä kuitenkin hoidan suurimman osan kotitöistä. Kyse ei tosin ole siitä, etteikö mies tekisi mitään, mutta esim. siivouksen kohdalla hän on sellaine huithapeli. Lattia näyttää siis käytönnössä samalta imuroinnin jälkeen kuin ennen sitä....

Ruuanlaitto on aina miehen vastuulla. En vain voi sietää sitä, mies taas tykkää.

Pyykinpesun otin myös omalle vastuulleni. Mies kun ei tajua, että vaaleita ja tummia vaatteita ei laiteta samaan aikaan koneeseen....

Onhan tämä välillä ärsyttävää kun 6v. poikakin osaa siivota paremmin kuin isänsä mutta minähän tuon miehen valitsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

käytin aamulla koiran ja siivosin kissan hiekat.

Vaihdoin kuopuksen vaipan ja puin.

Keitin kahvit ja annoin lapsille aamupalan.

Täytin tiskikoneen aamulla.

Vein roskat.

etsin lasten vaatteet aamuksi

Mies:

Vei ja haki lapset hoitoon/ hoidosta

Teki iltaruuan

käytti koiran illalla

tyhjensi tiskikoneen

Aika tasan meillä menee. Minä vastaan pyykeistä ja mies imuroinnista ja kaupassa käynnistä.

Vierailija
4/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin yhdessä ruoka, jonka jälkeen mies tiskasi ja minä hoidin yhteisiä raha-asioita koneella.

Vierailija
5/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

- tyhjensin asianpesukoneen

- täytin astianpesukoneen ja laitoin päälle

- korjasin kuivat vaatteet pyykkiteloneeltä kaappiin

- pyyhin pölyt

Mies:

- nukkui päiväunet

Suoraan sanottuna vituttaa. Mies ei tee kotona mitään.

Vierailija
6/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu huolehtia itse läksyistään, vaatteistaan, pedata sänkynsä ja aamupalaakin kannattaa viimeistään harjoitella. Samaten lapset kannattaa opettaa itse huolehtimaan omat vaatteensa kaappiin ja viemään ne likaiset pyykkikoppaan. Ja jos koulumatka ei ole pitkä, kannattaa opettaa kulkemaan se matka itse. t. kahden koululaisen äiti

Kiitos että on naisia jotka tämän ymmärtävät. Monesti tuntuu että naiset tekevät asioita mitä ei edes pitäisi tehdä. Myös tuon kissan voi antaa pois jos sen huolehtiminen on noin vaikeata. Organisoi asiat AP. Kaikki turha pois päiväjärjestyksestä. Lapset osaavat itsekkin tehdä asioita. Rentoudu äläkä ole koko ajan tekemässä jotain

Vierailija
7/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin seuraavat:

-lasten herätys, aamupesut, aamusadut, vitamiinit, pukemiset ja tarhaan vienti

-Lasten hakeminen tarhasta, päivällisen huolehtiminen

-esikoisen uuteen kyläilypaikkaan tutustuminen, halus eka kerralle äidin ja pikkusisaruksen mukaan

-lasten iltapalat, iltapesut, iltasadut, nukuttaminen

-tiskikone

Mies:

-ei mitään

toki minä kävin vielä töissä, hain postipaketin ja latoin pyykkikoneen valmiiksi aamua varten.

Mutta kaipa se miehelle annetaan anteeksi, ettei mitään tehnyt, olihan se hengessä mukana. Työmatkalla.

Vierailija
8/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä: käytin aamulla koiran ja siivosin kissan hiekat. Vaihdoin kuopuksen vaipan ja puin. Keitin kahvit ja annoin lapsille aamupalan. Täytin tiskikoneen aamulla. Vein roskat. etsin lasten vaatteet aamuksi Mies: Vei ja haki lapset hoitoon/ hoidosta Teki iltaruuan käytti koiran illalla tyhjensi tiskikoneen Aika tasan meillä menee. Minä vastaan pyykeistä ja mies imuroinnista ja kaupassa käynnistä.

Minkä ikäisiä lapset ovat? Kuopus näköjän on vauvva, mutta muut? Mitä etsimistä vaatteissa on? Jos ne on järjestyksessä?

Vierailija
9/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies:

- tyhjensi astianpesukoneen

- muuta, mitä? En osaa sanoa kun en ollut näkemässä

Minä:

- laitoin ruokaa illalla

- täytin astianpesukoneen ja siivosin keittiön

- viikkasin kuivat pyykit ja laitoin kaappiin

- pesin ja ripustin koneellisen pyykkiä

Ei vituta, kun ylipäätään on joku, joka kanssa jakaa hommat - ne vähätkin. Olen asunut pitkään yksin.

Vierailija
10/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöitä.

Vierailija
11/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy siinä välissä kaupassa ja/tai lenkittää koirat.

Ja viikon ruoat kannattaa tehdä isoina satseina, ei joka päivä from scratch.

Samaten siellä kaupassa kannattaa käydä mahdollisimman harvoin!

t. 2

Vierailija
12/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mies hoiti lasten aamupesut, puurot ja pukemiset

-mies piti lomapäivän ja hoiti lapsia kotona, kun mulla oli menoja

-mies ulkoili lasten kanssa, antoi lapsille lounaan, nukutti päikkäreille, antoi välipalat

-mä tulin kotiin ja paistoin kanttarelleja, tein päivällisen

-mies otti pojan mukaansa ja lähti ruokaostoksille kauppaan

-mies syötti iltapuurot ja hoiti lasten iltapesut, luki esikoiselle sadun ja minä vein kuopuksen nukkumaan jonka jälkeen ulkoilutin vielä koiraa

Vierailija
13/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eilen minä herätin esikoisen ja vein eskariin. Siinä kaikki mitä itse tein eilen. Mies taasen teki ruuan, siivosi lastenhuoneet, laittoi tiskit koneeseen ja kaappiin. Pääsääntöisesti minä kuitenkin hoidan suurimman osan kotitöistä. Kyse ei tosin ole siitä, etteikö mies tekisi mitään, mutta esim. siivouksen kohdalla hän on sellaine huithapeli. Lattia näyttää siis käytönnössä samalta imuroinnin jälkeen kuin ennen sitä.... Ruuanlaitto on aina miehen vastuulla. En vain voi sietää sitä, mies taas tykkää. Pyykinpesun otin myös omalle vastuulleni. Mies kun ei tajua, että vaaleita ja tummia vaatteita ei laiteta samaan aikaan koneeseen.... Onhan tämä välillä ärsyttävää kun 6v. poikakin osaa siivota paremmin kuin isänsä mutta minähän tuon miehen valitsin.

Olen vuosia laittanut mustat, valkoiset ja kirjavat pyykit samaan koneeseen. KOSKAAN ei ole tullut mitään värjäytymiä, tummumisia jne. Kannattaa käyttää kunnon vaatteita. Tuollainen erottelu on järjetöntä. Eihän normaalissa taloudessa voisi pestä ollenkaan pyykkiä. Sano vielä että teillä on erikseen valkoiset, värilliset ja mustat. Sitten vielä kaikkiin omat pesuaineet. Monella on edes tilaa säilyttää erikseen vaatteita? Meillä joutuisi vaaleiden kanssa odottamaan kuukauden ennen kuin pesukone täyttyisi.

Vierailija
14/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen päivä, kumpikin töissä 8 h, miehellä menee lisäksi melkein 2 tuntia työmatkoihin.

minä:

tein iltaruuan

pesin 2 koneellista pyykkiä

vein edellispäivänä pestyt vaatteet kaappeihin

imuroin

vaihdoin meidän sänkyyn lakanat

mies

teki taimikonhoitotyötä raivaussahalla 3 tuntia

poika

lenkitti koiria reilun tunnin

En koe hirveää epäsuhtaa töittemme kesken. Yleensä teen kotityöt sisällä ja mies ulkona (nurmikko, lumityöt, metsätyöt, kaikenlainen korjailu), kummallekin piisaa töitä. Minä joudan enemmän istumaan töllön ääressä tekemässä käsitöitä...

Vierailija
15/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä

laiton ruuan

täytin pyykkikoneen

ripustin pyykit

kuskasin lasta harrastukseen

hoidin lapselle aamupalat ja varmistin aamutoimien sujumisen (pukemiset, aamupesut, kouluun lähtö)

mies

täytti ja käynnisti tiskikonee

tyhjensi pyykkitelineen

hoiti lapselle iltapalan ja varmisti iltatoimien sujumisen (suihkut, iltapesut, nukkumaanmeno)

Tällä kertaa näin. Meillä ruuanlaitto on yleisimmin minun puuhaa, samoin pyykkikoneen täyttö. Muut menee aika lailla tasan. Siivouksessa mies on ahkerampi kuin minä.

Vierailija
16/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehdään automaattisesti kotitöitä molemmat. Eilen näin:

-molemmat teki täyden työpäivän

-mies kävi töiden jälkeen kaupassa

-valmisti päärynä-homejuustosalaatin ruualle

-täytti pesukoneen, sen jälkeen kuivurin, laittoi kuivat pyykit kaappeihin

-silitti itselleen kaksi ja mulle yhden paidan

-minä tyhjensin tiskikoneen

-tein kalkkunarullan ruualle

-kastelin kukkia ulkona ja sisällä

-maksoin laskuja koneella

Me ei kumpikaan pystyttäisi edes itse makaamaan sohvalla ja katselemaan kun toinen häärää. Minkälainen ihminen niin tekee? Yhteinen koti, yhteiset hommat.

Vierailija
17/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä: käytin aamulla koiran ja siivosin kissan hiekat. Vaihdoin kuopuksen vaipan ja puin. Keitin kahvit ja annoin lapsille aamupalan. Täytin tiskikoneen aamulla. Vein roskat. etsin lasten vaatteet aamuksi Mies: Vei ja haki lapset hoitoon/ hoidosta Teki iltaruuan käytti koiran illalla tyhjensi tiskikoneen Aika tasan meillä menee. Minä vastaan pyykeistä ja mies imuroinnista ja kaupassa käynnistä.

Minkä ikäisiä lapset ovat? Kuopus näköjän on vauvva, mutta muut? Mitä etsimistä vaatteissa on? Jos ne on järjestyksessä?

Varaan aina illalla aamuksi vaatteet, että niitä ei tarttee aamulla etsiä. Ajan säästämiseksi. Kuopus ei itseasiassa ole vauva vaan jo 2,5 v ja esikoinen on 5v. Hän pukee ja löytää kyllä vaatteet itsekin kaapista.

Tosin meillä ei ole aina vaatteet järjestyksessä. Pyykkihuolto toimii niin, että kerran viikossa lajittelen puhtaan vaatteet kaappeihin. Muuten heitän ne narulta kuivumasta saunan lauteille. :) On sitten aikaa minunkin harrastuksille, eikä tarttee kiukuta.

Vierailija
18/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerran viikossa lajittelen puhtaan vaatteet kaappeihin. Muuten heitän ne narulta kuivumasta saunan lauteille. :)

On varmaan siistit ja sileät vaatteet teillä.

Vierailija
19/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, pointti oli tässä miettiä, miten olemassa olevat työt jakaantuvat. Mitähän töitä pitäisi jättää tekemättä? Pyykit? Tiskit? Ruoanlaitto? Kaupassakäynti? Kissa pitäisi antaa pois? Läksyjen tarkastamiseen menee ehkä 10 min, kun samalla jutellaan koulupäivästä. Mutta hyvin harvoin mies tätä tekee. Meillä on ekaluokkalainen ja eskarilainen. Koulumatkaa on vähän vajaa 2.5 km.

Vierailija
20/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teet liikaa kotitöitä, sinun kannattaa miettiä mitä sinä teet.

Sinä teet PALJON sellaista, jota sinun ei noin isojen lasten kanssa pitäisi enää tehdä!

Ja luettelin kyllä jo selvästi, mitä ne työt on.

t. 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä