Kotitöiden jakaminen - mitä sinä teit eilen, entä miehesi?
Sanotaan että laiska töitään luettelee, mutta olisi kiva kuulla miten kotityöt ihan käytännössä perheessänne jaetaan miehen ja naisen kesken.
Tässä esimerkki meidän kotoa (käydään miehen kanssa molemmat normaalisti töissä):
Minä:
Herätän lapset, teen aamupalan, petaan sängyt vien lapset kouluun
Täytän astianpesukoneen ja pistän sen pyörimään ja illalla tyhjennän
Pesen kaksi koneellista pyykkiä
Viikkaan kaappeihin puhtaan pyykit narulta
Laitan valmiiksi lasten vaatteet seuraavalle päivälle
Tarkistan lasten läksyt
Laitan kissoille ruokaa ja pesen hiekkalaatikon
Laitan iltaruuan
Käyn kaupassa
Mies:
Hakee lapset koulusta
vie ja hakee lapset harrastuksesta
Jotenkin alkoi ottamaan päähän kun kirjoitin nuo listat. Ei vaan tule siinä arjessa ajatelleeksi.
Kommentit (81)
että kerran viikossa lajittelen puhtaan vaatteet kaappeihin. Muuten heitän ne narulta kuivumasta saunan lauteille. :)
On varmaan siistit ja sileät vaatteet teillä.
Niitä silitetään tarvittaessa. :) Mies silittää ihan itse paitansa töihin. Ja ei todellakaan silitetä lasten vaatteita.
Minä (helkkarinmoisessa flunssassa)
- Kävin kaupassa, apteekissa ja postissa lasten kanssa
- Järjestelin oma vaatekaappini
- Siivosin lasten huoneen KUNNOLLA
- Tyhjensin tiskikoneen
- Pesin pyykit, laitoin kuivumaan
- Laitoin lapsille iltapalan, annoin lääkkeet ja pesin heidän hampaat
- heräsin lasten kanssa yöllä 5 kertaa
Mies
- Nukkui päikkärit
- Oli pesevinään vessan
- Täytti tiskikoneen
- vaihtoi lapsille vaipat
- Nousi lasten kanssa yöllä 2 kertaa minun suututtuani
Oli puhe että yhdessä siivotaan kun on tiedossa kodin näyttö ja kaikki. Tänään minä sitten flunssaisena flunssaisten lasten kanssa pesen vessan kunnolla, jynssään lattiat, pyyhin pölyt ja järjestelen kaiken. Ihan vitun hirveä olo mttei vaihtoehtoja. Yleensä mies tajuaa asioita sanomattakin mutta nyt ei tajunnut mistään mitään (tai ajatteli että kun pakon edessä siivoan kuitenkin vaikka yksinniin voi itse ottaa lunkisti)..
Joten tilaampa siivouspalvelun miehen rahoilla ja lähden lasten kanssa evakkoon siksi aikaa.
mies:
- herätti kaksi lasta ja teki aamupalan näille kahdelle
- vei kaksi kouluun
- vei illalla nämä samat kaksi harrastuksinsa, lähtö klo 17.30, paluu 19.45.
minä
- herätin yhden lapsen, petasin kaikki sängyt
- vein pienimmän pkotiin
- hain iltapäivällä kaksi lasta kotiin
- lämmitin ruokaa kaikille
- tarkistin kahden läksyt
- siivosin keittiön
- siivosin eteisen sen jälkeen kun perhe oli kotiutunut harastuksista
- tein lapsille iltapalat ja hoidin iltatoimet kaikille kolmelle
- siivosin keittiön
Meillä on tehty päätös että arkena ei siivota, eikä pestä pyykkiä eikä käydä kaupassa kuin korkeintaan kerran viikon aikana.
mies: laitto lapsille aamupalan ja vei eskariin sekä kerhoon.
illalla täytti astianpesukoneen loppuun ja laittoi päälle.
siivosi keittiön pöydän illalla.
hoiti lasten iltapesut ja luki iltasadut vei nukkumaan. syötti vauvan illalla.
Minä: täytin astian pesukoneen, laitoin ruoan illalla. laitoin aamulla lasten vaatteet ja reput valmiiksi, hain lapset kerhosta ja eskarista, hoidin vauvan syötöt sun muut lähes koko päivän, kävin kaupassa,viikkasin yhdet pyykit.
aikas tasan siis. meillä mies osallistuu aikalailla kotitöihin, huomioon ottaen että meillä myös ainoa elättäjä.
mies hoitaa yleensä lasten viennin ja ilta jutut, minä hoidan melkein aina ruokapolitiikan ja pyykit(mies ripustaa tosin usein pyykit myös),siivoilut minä, mies pesee aina kylppärin ja vesssa, täyttää tai tyhjentää päivittäin astianpesukoneen, vie roskat melkein aina.Ihana mies mulla:)
Minä:
- Hoidin lasta päivän, syötöt, niiden siistimiset jne.
- Yleistä siivousta ja järjestelyä
Mies:
- Tyhjensi tiskikoneen
- Vei roskat
- Laittoi ruuan
- Kävi kaupassa
- Pesi pyykkiä, vei lakanat kuivumaan
Yhdessä:
- Käytiin kaupassa
- Siivottiin keittiö
Meillä kaksi pientä lasta, joten homma sujuu parhaiten siten että minä olen lasten kanssa ja mies hoitaa melkein kaiken muun.
Eilinen oli melko helppo päivä.
-Aamulla herätin lapsen ja tehtiin aamutoimet, tarkistin, että päiväkotirepussa on kaikki tarvittava ja vein lapsen päiväkotiin.
-hain lapsen töiden jälkeen, käytiin kirjastossa palauttamassa kirjoja ja lainattiin uusia ja mentiin kaverin luokse kylään ja tilattiin pizzat sinne, joten ei tarvinnut laittaa ruokaa enää kotona ja saatiin kyläiltyä pidempään.
-kotiin tultua laitoin pyykkiä koneeseen, viikkasin puhtaat kaappiin.
-tyhjensin ja täytin tiskikoneen.
-hoidin lapsen iltapuuhat täysin yksin: iltapala, pesut ja satu.
mies: laitto lapsille aamupalan ja vei eskariin sekä kerhoon. illalla täytti astianpesukoneen loppuun ja laittoi päälle. siivosi keittiön pöydän illalla. hoiti lasten iltapesut ja luki iltasadut vei nukkumaan. syötti vauvan illalla. Minä: täytin astian pesukoneen, laitoin ruoan illalla. laitoin aamulla lasten vaatteet ja reput valmiiksi, hain lapset kerhosta ja eskarista, hoidin vauvan syötöt sun muut lähes koko päivän, kävin kaupassa,viikkasin yhdet pyykit. aikas tasan siis. meillä mies osallistuu aikalailla kotitöihin, huomioon ottaen että meillä myös ainoa elättäjä. mies hoitaa yleensä lasten viennin ja ilta jutut, minä hoidan melkein aina ruokapolitiikan ja pyykit(mies ripustaa tosin usein pyykit myös),siivoilut minä, mies pesee aina kylppärin ja vesssa, täyttää tai tyhjentää päivittäin astianpesukoneen, vie roskat melkein aina.Ihana mies mulla:)
Elikä et tee osuuttasi. Mies elättää sinut ja lapsenne ja kuitenkin tekee yhtä paljon kotona. Tosi reilua.
käy siinä välissä kaupassa ja/tai lenkittää koirat. Ja viikon ruoat kannattaa tehdä isoina satseina, ei joka päivä from scratch. Samaten siellä kaupassa kannattaa käydä mahdollisimman harvoin! t. 2
Miksi pitää viedä harrastukseen? Jos lapset eivät osaa itse mennä harrastukseen niin eikö kannattaisi lopettaa koko harrastus? Tuossa olet täysin oikeassa että ei ole mitään järkeä rampata siellä kaupassa joka päivä. Eikä edes tehdä ruokaa joka päivä. Tekee kerran viikossa tarpeeksi niin ei tarvitse koko ajan olla tekemässä
että kerran viikossa lajittelen puhtaan vaatteet kaappeihin. Muuten heitän ne narulta kuivumasta saunan lauteille. :)
On varmaan siistit ja sileät vaatteet teillä.
Ehkä maailma pyörii kuitenkin
Täältä en todellakaan yksin päästä liikenteen sekaan vielä alakouluikäistä.
Kaikki eivät asu maaseutukaupungissa jäähallin vieressä.
Minä:
- petasin meidän sängyn
- laitoin aamupalan
- valkkasin lapsille vaatteet kouluun
- ulkoilutin koiran
- laitoin päivällisen töistä tultuani
- illalla silitin pyykit
- laitoin iltateetä ja voileipiä
Mies:
- roikkui tietokoneella koko illan, ei tehnty kotitöitä
Näin se meillä yleensäkin taitaa mennä, mies tekee jotain vain jos on ns. perinteisiä miesten töitä tehtävänä. Eipä tuo minua erityisemmin kyllä haittaa, kun jaksan ihan hyvin itse nuo hommat.
Laitoin aamupalan.
Saatoin pestä koneellisen pyykkiä ja ripustaa sen.
Tai sitten se oli toissa päivä.
Laitoin iltapalan.
Mies: Siivosi lapsen lelut.
Vei roskat.
Mies käy töissä, jäi eilen ylitöihin, itse olin päivällä kotona mutta iltapäivällä lähdettiin ja tultiin vasta myöhään kotiin. En laske lapsen aamupalaa tai iltapalaa kyllä kotityöksi todellakaan normaalisti..
Minä
Varmistan että mies vie lapsen tarhaan ajoissa.
Laitan aamupalan nuorimmalle
Pesen Pepun
Kerään tavaroita lattioilta
Pesen Pepun
Lelujen keräämistä
Täytän tiskikoneen
Pesen Pepun
Imuroin
Käyn korjaamassa sillä aikaa lattialle heitetyt tavarat ja kukan
Pesen lattiat
Teen ruokaa
Korjaan taas kaadetun kukan mullat
Kun vanhempi lapsi tulee takas kotiin olen heidän kanssa ja korjailen tuhoja,laittelen ruokaa,annan iltapalat,käytän pesulla ja laitan nukkumaan,korjailen jälkiä.
MIES
Vie lapsen kaikesta huolimatta tarhaan myöhässä (vaatteet valmiiksi laitettuna)
Ehkä hakee lapsen tarhasta
Käy kaupassa
Hoitaa parit posti noutoni
VIETTÄÄ OMAA AIKAANSA!
Tulee takaisin vasta kun lapset nukkumassa
Minä
Varmistan että mies vie lapsen tarhaan ajoissa.
Laitan aamupalan nuorimmalle
Pesen Pepun
Kerään tavaroita lattioilta
Pesen Pepun
Lelujen keräämistä
Täytän tiskikoneen
Pesen Pepun
Imuroin
Käyn korjaamassa sillä aikaa lattialle heitetyt tavarat ja kukan
Pesen lattiat
Teen ruokaa
Korjaan taas kaadetun kukan mullatKun vanhempi lapsi tulee takas kotiin olen heidän kanssa ja korjailen tuhoja,laittelen ruokaa,annan iltapalat,käytän pesulla ja laitan nukkumaan,korjailen jälkiä.
MIES
Vie lapsen kaikesta huolimatta tarhaan myöhässä (vaatteet valmiiksi laitettuna)
Ehkä hakee lapsen tarhasta
Käy kaupassa
Hoitaa parit posti noutoni
VIETTÄÄ OMAA AIKAANSA!
Tulee takaisin vasta kun lapset nukkumassa
Makaat kotona toisen ja yhteiskunnan elättinä, etkä edes samalla saa kahta omaa lasta hoidettua!!
Minä:
- tyhjensin asianpesukoneen
- täytin astianpesukoneen ja laitoin päälle
- korjasin kuivat vaatteet pyykkiteloneeltä kaappiin
- pyyhin pölytMies:
- nukkui päiväunetSuoraan sanottuna vituttaa. Mies ei tee kotona mitään.
Minä:
hoidin aamutoimet
vein lapsen eskariin
pesin 2 koneellista pyykkiä
siivosin eteisen
imuroin
tein ruoan
tyhjensin/täytin astianpesukoneen
käytin lapsen harrastuksessa
huolehdin, että lapset hoitivat iltatoimensa
Mies
yövuoron jälkeen pelasi
nukkui
söi
pelasi
oli 1,5 h pienimmän kanssa, kun kävin lenkillä
pelasi
meni töihin
Itse olen kotona, mutta kyllähän tuo mies joskus voisi jotain tehdäkin..
Olen vuosia laittanut mustat, valkoiset ja kirjavat pyykit samaan koneeseen. KOSKAAN ei ole tullut mitään värjäytymiä, tummumisia jne. Kannattaa käyttää kunnon vaatteita. Tuollainen erottelu on järjetöntä. Eihän normaalissa taloudessa voisi pestä ollenkaan pyykkiä. Sano vielä että teillä on erikseen valkoiset, värilliset ja mustat. Sitten vielä kaikkiin omat pesuaineet. Monella on edes tilaa säilyttää erikseen vaatteita? Meillä joutuisi vaaleiden kanssa odottamaan kuukauden ennen kuin pesukone täyttyisi.
Paitsi punaista en laita valkoisten kanssa.
Joskus jos tiedän tulevan pyyhe tai lakanapyykkiä niin säästän, mutta enimmäkseen lakanatkin on värikkäitä ja valkoisia vaatteita ei ole juuri kenelläkään. Joskus saatan lajitella alusvaatteet ja päällivaatteet ja sen kyllä osaa tehdä mieskin.
Herätin aamulla lapset, huolehdin esikoisen koulutielle ja vein kuopuksen eskariin. Pesin ja ripustin koneellisen pyykkiä ja vaihdoin lakanat. Ehdin juuri ottaa koululaisen vastaan iltapäivällä ja tehdän hänen kanssaan välipalaa. Kävin töistä tauolla ostamassa esikoiselle uimahousut ja ruokaa perheelle.
Mies haki kuopuksen eskarista ja huolehti esikoisen läksyjen valvomisen. Valmisti päivällisen ja siivosi keittiön. Käytti kuopuksen muskarissa. Laittoi lapsille iltapalaa ja huolehti muutkin iltatoimet. Minä tulin kotiin lukemaan iltasadun.
Aika tasanhan nää meillä jakautuu.
Näin siis pitäisi toimia:
laittaa ruokaa kerran viikossa
pestä pyykkiä kerran viikossa
ei viikata lasten (eikä miehenkään??) pyykkejä kaappiin
käydä kaupassa kerran viikossa
ei tarkastaa lasten läksyjä/laittaa valmiiksi vaatteita seur aamulle
ei omistaa lemmikkejä
lapsilla ei harrastuksia, joihin eivät voi itse kävellä tai pyöräillä
imuroida/siivota max kerran kuussa
Anteeksi nyt, mutta en haluaisi asua taloudessa, jossa eletään näin. Arjen askareissa on työtä ja niihin kuluu aikaa ja vaivaa. Miten tämä perheessä jaetaan on toinen juttu.
minä
-herätin lapsen
-laitoin aamupalaa
-vein lapsen autosta päiväkotiin
-pesin pyykkiä
-viikkasin puhtaat vaatteet kaappiin
-tein ruuan
-katoun pöydän
-siivosin pöydän
-täytin tiskikoneen
-hain lapsen päiväkodista autoon
mies