Kotitöiden jakaminen - mitä sinä teit eilen, entä miehesi?
Sanotaan että laiska töitään luettelee, mutta olisi kiva kuulla miten kotityöt ihan käytännössä perheessänne jaetaan miehen ja naisen kesken.
Tässä esimerkki meidän kotoa (käydään miehen kanssa molemmat normaalisti töissä):
Minä:
Herätän lapset, teen aamupalan, petaan sängyt vien lapset kouluun
Täytän astianpesukoneen ja pistän sen pyörimään ja illalla tyhjennän
Pesen kaksi koneellista pyykkiä
Viikkaan kaappeihin puhtaan pyykit narulta
Laitan valmiiksi lasten vaatteet seuraavalle päivälle
Tarkistan lasten läksyt
Laitan kissoille ruokaa ja pesen hiekkalaatikon
Laitan iltaruuan
Käyn kaupassa
Mies:
Hakee lapset koulusta
vie ja hakee lapset harrastuksesta
Jotenkin alkoi ottamaan päähän kun kirjoitin nuo listat. Ei vaan tule siinä arjessa ajatelleeksi.
Kommentit (81)
Makaat kotona toisen ja yhteiskunnan elättinä, etkä edes samalla saa kahta omaa lasta hoidettua!!
Eli ei mene kotoolta suoraan koulun penkille.
Kyllä näistä paistaa läpi se, että nainen on lähes aina se, joka on lopulta vastuussa kodin ja arjen pyörittämisestä. Miehetkin tekee kotitöitä, mutta ne on enempi yksittäisiä juttuja ja naisen auttamista.
Ja tilanne tulee pysymään samana kunnes se niin kammottava FEMINISMI menee perille naisille. Se on turha valittaa jos siihen itse alistuu.
Eikö teillä lapset mene tietyssä iässä tarhaan ennen koulun aloitusta.Meillä ainakin menee.
Makaat kotona toisen ja yhteiskunnan elättinä, etkä edes samalla saa kahta omaa lasta hoidettua!!
Eli ei mene kotoolta suoraan koulun penkille.
Miksi ne mihinkään "tarhaan" menisi jos vanhempi on kotona!
Mies:
- pyykit: pesu ja edellisten viikkaus
- imurointi
- tavaroiden järjestelmimen
- sängyn petaus yms. aamutoimet
- koiran ulkoilutus x 2
- tiskit
Minä:
- hmm, ainakin käytin koiran kerran
Yhdessä:
- ruuanlaitto
Niin, mies tekee gradua kotona eli tarkkaa gradun välttelyä. :D Ja ei lapsia vielä meillä.
Minä
Varmistan että mies vie lapsen tarhaan ajoissa.
Laitan aamupalan nuorimmalle
Pesen Pepun
Kerään tavaroita lattioilta
Pesen Pepun
Lelujen keräämistä
Täytän tiskikoneen
Pesen Pepun
Imuroin
Käyn korjaamassa sillä aikaa lattialle heitetyt tavarat ja kukan
Pesen lattiat
Teen ruokaa
Korjaan taas kaadetun kukan mullatKun vanhempi lapsi tulee takas kotiin olen heidän kanssa ja korjailen tuhoja,laittelen ruokaa,annan iltapalat,käytän pesulla ja laitan nukkumaan,korjailen jälkiä.
MIES
Vie lapsen kaikesta huolimatta tarhaan myöhässä (vaatteet valmiiksi laitettuna)
Ehkä hakee lapsen tarhasta
Käy kaupassa
Hoitaa parit posti noutoni
VIETTÄÄ OMAA AIKAANSA!
Tulee takaisin vasta kun lapset nukkumassa
pepun pesuja, jos MIES vie toisen lapsen tarhaan, ja sinä olet kotona toisen kanssa. Enpä kehtaisi töitäni tuossa tilanteessa laskeskella...
"tietyssä iässä tarhaan", eli 6-vuotiaana eskariin. Siihen asti ovat olleet kotona, koska olen itsekin kotona. Neljä lasta pienillä ikäeroilla, niin en ole varsinaisesti mennyt töihin, vaan teen satunnaisesti töitä kotona.
Mutta siis joo tähän työnjakoon:
Minä hoidan päivällä lapset, ruuat, siistinä pitämisen, pyykit jne. normielämän.
Mies tulee töistä, ja tekee lasten kanssa pihahommia ja leikkii. Siivoilee joutessaan jotain yleensä. Yhdessä hoidamme iltapalat ja -pesut ja nukkumaanmenon. Mies yleensä siivoaa viimeiseksi keittiön, minä hoidan viimeiset pyykit.
...sillä minä en tehnyt käytännössä mitään.
Minä:
-aamulla lapsen aamupala, puettaminen ja tarhaan vienti sekä omien eväiden teko
-illalla lapsen kanssa ulkona ja samalla jutustelemassa naapurin kanssa
-lapsen iltapala, hammaspesu ja iltasatu
-maksoin yhden laskun netissä ja paketoin yhdet housut huutonet-lähetykseen
-lapsen aamun vaatteet valmiiksi
Mies:
-keittää aamukahvin minullekin
-hakee lapsen hoidosta
-rauhoittelee kiukuttelevan uhmaikäisen
-laittaa päivällisen
-tyhjentää tiskikoneen
-tekee polttopuita ja muuta pihahommaa
-laittaa eväänsä valmiiksi aamuksi ja tekee oman iltapalan
-loput tiskit pöydiltä tiskikoneeseen ja ohjelma päälle
Lisäksi saimme molemmat huilata pikkukakkosen ajan.
Tänään näyttää mun osalta paremmalta: pari koneellista pyykkiä pitäis pestä ja tehdä kauppareissu (noin 90min menee matkoineen), lisäksi otan muksun kauppaan mukaan, joten mies saa käyttää aikansa ihan mihin tykkää, luultavasti jatkaa polttopuusirkusta.
Eskariin mennään, mutta se kestää neljä tuntia, ei koko päivää. Ja jos äiti on kotona, hän kyllä joutaa kuskaamaan sen eskarilaisen.
ja minulla omaa menoa ilta.
minä tein:
annoin lemmikeille ruoan ja täytin vesikupit sekä tyhjensin hiekkalaatikon
keräsin likaisia vaatteita koriin
vein roskat
käytin koiran
kävin kaupassa
tein itselleni ja yhdelle lapselleni syötävää
mies:
korjasi verhotangon kiinnityksen (2 viikkoa rikki)
hoiti yksi vuotiasta, kaikki ruokailut nukutukset
tarkisti ja auttoi isompien läksyissä.
musta meni ihan tasan :)
Eilen:
Minä
-hoidin lapsen aamutoimet (laitoin puuron, siivosin jäljet, laitoin tiskikoneen päälle, hampaanpesut, pukemiset)
-vein lapsen tarhaan
-leikin lapsen kanssa illan
-annoin iltapalan
Mies
-haki lapsen tarhasta
-leikki lapsen kanssa ulkona
-antoi päivällisen lapselle
-laittoi puhtaat pyykit kaappiin
-tyhjensi tiskikoneen
-hoiti lapsen iltapesut
-laittoi lapsen nukkumaan
Meillä ei näköjään paljoa tehdä varsinaisia kotitöitä.
Eilen meillä meni näin:
Minä: Herätin eskarilaisen, annoin aamupalan, hoputin pukemaan ja laitoin hänen hiukset kiinni. Sitten saatoin taksille.
Seuraavaksi heräsivät 3 nuorempaa lasta, joille annoin aamupalan. Itse laitoin samalla astiat ja pyykit koneeseen ja imuroin keittiön sekä ruokailutilan.
Aamupalan jälkeen autoin lapsia vaatteiden vaihdossa ja hampaiden pesussa (vaipanvaihtoja en ala luettelemaan) ja aloin hoitamaa vauvaa, joka heräsi yöuniltaan.
Sitten oli lounaan valmistaminen ja samalla leivoin kakun. Lounaan jälkeen oli taas pesut ja osalla vaatteiden vaihto. Vauva meni nukkumaan.
Esikoinen tuli eskarista, välipala lapsille.
Alakerran imurointi ja lelujen raivaus molemmista kerroksista. Eskarilaisen vaatteiden valmiiksi laitto koko loppuviikoksi. Lasten iltapesut.
Mies: Vei roskat ja kävi kaupassa. Laittoi iltapalan lapsille ja leipoi sämpylöitä. Auttoi myös iltapesuissa.
- tiskikoneen täyttö
Mitä kummaa tämä tarkoittaa? Jos jokainen laittaa omat astiansa automaattisesti ruoan jälkeen tiskikoneeseen, samoin ruoan laittaja, ei tule mitään tällaista kohtaa kuin tiskikoneen täyttö.
- likapyykkien keräys
Mistä niitä oikein pitää kerätä? Samoin kuin edellinen kohta, jokainen (pienikin lapsi osaa!) vie omat likavaatteensä paikalleen ja lajittelee ne jos on paikka mihin lajitella.
- ihmettelen myös sitä, miksi ne puhtaat pyykit pitää laittaa johonkin väliaikaissäilytykseen (joku laittoi saunaan, joku miehen vaatteet pöydälle (?) ). Samalla vaivalla, kun ne laittaa väärään paikkaan, ne laittaa myös oikeaan paikkaan. Sama koskee muitakin tavaroita/asioita.
Jos tuo olohuoneesta likaisen astian keittiöön, sen laittaa samalla vaivalla astianpesukoneeseen kuin lavuaariin.
Ei ihme, ettei kotityöt tekemällä lopu, kun niistä tehdään noin hankalia.
Ja huomautuksena, että olen raskaana ja sairaana, joten en käy täysillä.
Olin sairaalassa tutkimuksissa, joten meillä oli lastenvahti. Ostin samalla lastenvaatteita uudelle vauvalle. Tein kotiin tullessani lapselle päivällisen ja siivosin keittiötä. Mies oli lapsen kanssa pari tuntia, jotta sain levättyä. Minä keitin puuron ja tein lapsen iltatoimet. Siivosin taas keittiön. Mies korjasi keskuspölynimuria ja lapsen lelun.
Yleensä minä teen kotitöistä n. 90%, nyt niistä suurinta osaa ei tee kukaan.
pitkässä parisuhteessa kotitöihin on tullut oma luonnollinen rytmi. Meillä se menee enemmän perinteisen kaavan mukaan ja se sopii meille molemmille. Kotitöitä ei lasketa tai jaeta sekuntikellolla. Lasten suhteen molemmat teemme kaikkea paitsi minä hoidan Wilman.
Aamulla:
- aamupuuron keitto ja muut tarpeet esille, lapset ottivat itse ja laittoivat astian koneeseen
- käytin koirat ulkona
- lapset (ala-asteikäiset) petasivat sänkynsä ja lähtivät kouluun
- Siivosin keittiön, järjestelin eteisen, viikkasin pyykit narulta, petasin sängyn
Illalla:
-autoin toista lasta yhdessä läksyssä ja toiselta kyseilin lukuläksyn
-vein aamulla viikatut pyykin kaappiin, pesin koneellisen ja pistin kuivumaan
- päivällisen valmistus, perunoita ja jauhelihakastiketta ja keittiön siivous perään
- astianpesukoneen tyhjennyt, täyttö ja taas tyhjennys
- imurointi ja osittain lattian pesua
- koirien lenkitys
- roskapussit
- pikainen kaupassakäynti samalla matkalla kun tulin töistä
- tuossa sivussa kiehui yksi mehumaijallinen mehua, joten pullotin sen myös
Aloin miettiä, että se on jännä juttu, kun on itsekseen, ei vituta yhtään tehdä kaikkea ihan itsekseen, mutta kun olin vielä aikoinaan naimisissa niin silloin vitutti :)
ruokin koiran ja käytin paskalenkillä aamulla.
Töiden jälkeen tein ruokaa, mies kävi paikkauttamassa auton renkaan, ja ihan opin vuoksi minä laitoin renkaan paikoilleen. Tytär teki keittiöhommat.
Iltasella kävimme mummoa avittamassa yhdessä...
Eli meillä jaetaan lähes kaikki, paitsi mies tekee enemmän piha,auto ja pyörä-juttuja.
molemmat käy töissä, minulla on pidempi työmatka.
Minä:
- herätin lapset
- kaivoin niille päivävaatteet esille
- pyyhin pöydän
- laitoin aamupalan pöytään
- tyhjensin astianpesukoneen
- täytin astianpesukonetta
- petasin sängyt ja tuuletin huoneet
- komensin lapset aamupesulle
- laitoin tyttären hiukset letille
- kävin kaupassa
- paistoin ahvenfileitä
- pyyhin pöydän ja katoin sen
- latasin astianpesukoneen ja laitoin sen päälle, pesin paistinpannun
- pyyhin keittiön pöydän ja tuolit
- pesin koneellisen pyykkiä ja nostelin kuivumaan
- viikkasin telineellisen pyykkiä ja vein kaappeihin
- imuroin puolet talosta
- järjestelin tavarat paikoilleen
Mies:
- keitti aamukahvin
- voiteli leipiä lapsille
- vaihtoi nuorimmaisen vaipan ja puki sen
- vei lapset hoitoon
- haki lapset hoidosta
- kaivoi perunat pellosta ja laittoi kiehumaan
- lenkitti koiran (sorsametsällä)
Mies:
- Teki ennen töihin lähtöä lapselle aamupalan valmiiksi ja laittoi kouluvaatteet odottamaan.
- Töiden jälkeen antoi lapselle ruoan.
- Vei lapsen harrastukseen, kävi itse sillä aikaa kaupassa, ja haki lapsen harrastuksesta.
- Pesi pyykkiä ja laittoi kuivumaan.
- Tyhjensi/täytti astianpesukoneen ja järkkäili keittiön kuntoon.
- Teki lapselle iltapalan.
- Kävi toisen kerran kaupassa.
- Vei roskat.
Minä: (minulla oli vapaapäivä)
- Tein kotiin sisustusjuttuja.
- Leivoin.
- Imuroin keittiön ja siivosin leipomisesta syntyneen sotkun.
- Tein koulusta palaavalle lapselle välipalaa ja autoin läksyissä.
- Tyhjensin ja täytin astianpesukoneen.
- Kestitsin kahdet kahvitteluvieraat.
- Tein lisää sisustusjuttuja.
- Puhdistin kissanhiekan.
:)
Mies laittoi eilen aamu- ja iltapalan. Minä en tehnyt mitään! (Olisi pitänyt pestä pyykkiä, mutta unohdin.)