Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden jakaminen - mitä sinä teit eilen, entä miehesi?

Vierailija
29.08.2012 |

Sanotaan että laiska töitään luettelee, mutta olisi kiva kuulla miten kotityöt ihan käytännössä perheessänne jaetaan miehen ja naisen kesken.

Tässä esimerkki meidän kotoa (käydään miehen kanssa molemmat normaalisti töissä):

Minä:

Herätän lapset, teen aamupalan, petaan sängyt vien lapset kouluun

Täytän astianpesukoneen ja pistän sen pyörimään ja illalla tyhjennän

Pesen kaksi koneellista pyykkiä

Viikkaan kaappeihin puhtaan pyykit narulta

Laitan valmiiksi lasten vaatteet seuraavalle päivälle

Tarkistan lasten läksyt

Laitan kissoille ruokaa ja pesen hiekkalaatikon

Laitan iltaruuan

Käyn kaupassa

Mies:

Hakee lapset koulusta

vie ja hakee lapset harrastuksesta

Jotenkin alkoi ottamaan päähän kun kirjoitin nuo listat. Ei vaan tule siinä arjessa ajatelleeksi.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

- Hoidin lasta päivän, syötöt, niiden siistimiset jne.

- Yleistä siivousta ja järjestelyä

Mies:

- Tyhjensi tiskikoneen

- Vei roskat

- Laittoi ruuan

- Kävi kaupassa

- Pesi pyykkiä, vei lakanat kuivumaan

Yhdessä:

- Käytiin kaupassa

- Siivottiin keittiö

Meillä kaksi pientä lasta, joten homma sujuu parhaiten siten että minä olen lasten kanssa ja mies hoitaa melkein kaiken muun.

Ymmärsinkö oikein? Sinä olet päivät kotona, ja miehesi tekee vielä nöiden töiden lisäksi palkkatöitä, eli elättää sinut ja tuo elannon kotiin. Minä kyllä kirjoittaisin: Miehelläsi on patalaista vaimo!!!

Vierailija
42/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

-laitoin aamupalan itselleni ja miehelleni (keitin kahvin ja katoin pöydän, mies teki kyllä itse leivät)

-huolehdin, että lapsi herää (herää herätyskelloon, mutta kääntää mielellään kylkeä, jos kukaan ei komenna nousemaan)

-laitoin lapselle vaatteet valmiiksi (näin varmistan, että päällä on säänmukaiset ja järkevät vaatteet, ei hellemekkoa, vaikka aurinko sattuisikin pilkistämään silloin, kun on aika lähteä kouluun)

-laitoin lapselle aamupalaa (sattui olemaan aikaa, niin "passasin", osaa kyllä laittaa aamupalansa itsekin)

-annoin koiralle ruokaa (aamulla ja illalla)

-kävin töiden jälkeen kaupassa

-laitoin pyykkiä koneeseen

-tyhjensin pyykkitelineen kuivista pyykeistä ja vein ne kaappeihin

-ripustin märät pyykit

-hoidin koiran iltapissatuksen

-autoin lasta enkun läksyssä

Mies:

-kävi koiran kanssa lenkillä aamulla ja töiden jälkeen

-teki ruuan

-tyhjensi ja täytti astianpesukoneen

-tiskasi käsin ruuan valmistuksessa käytetyt astiat

Olen aina ollut sitä mieltä, että meillä kotityöt jakautuvat tasaisesti, mutta em. lista on kyllä minun kohdallani tällä kertaa pidempi. Miehen osuus kasvaa, jos siivotaan (hän yleensä imuroi ja pesee lattiat), tai jos on ulkohommia (kuten ruohonleikkaus) tai korjaustöitä tai pitää auttaa lasta matikan läksyissä. Tai päällystää koulukirjoja, minä kun en osaa. Harrastuksiin kuskataan yleensä vuorotellen, kouluun lapsi kulkee itsenäisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

Mies:

- Tyhjensi tiskikoneen

- Vei roskat

- Laittoi ruuan

- Kävi kaupassa

Yhdessä:

- Käytiin kaupassa

- Siivottiin keittiö

Meillä kaksi pientä lasta, joten homma sujuu parhaiten siten että minä olen lasten kanssa ja mies hoitaa melkein kaiken muun.

Ymmärsinkö oikein? Sinä olet päivät kotona, ja miehesi tekee vielä nöiden töiden lisäksi palkkatöitä, eli elättää sinut ja tuo elannon kotiin. Minä kyllä kirjoittaisin: Miehelläsi on patalaista vaimo!!!

Joo en kyllä sanois näiden vauvan ja 2-vuotiaan kanssa että ihan patalaiska olisin. Naurattaa vähän sinun asenteesi. Ikävää jos joudut itse kituuttamaan ja tekemään kaiken itse. Meillä taas on mahtava ja tasapainoinen (perhe)elämä!

Vierailija
44/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

Vein koirat ulos aamulla

Hoidin lapsen hoitokuntoon

Vein lapsen hoitoon

Laitoin ruokaa

Laitoin tiskit

Mies:

Vei koirat ulos päivällä ja illalla

Hoiti lapsen iltatoimet ja nukuttamisen

Meillä minä lähinnä hoidan pyykit, kodin siivouksen jne, mies taas osallistuu koirien ja lapsen hoitoon enemmänkin. Pihatyöt tehdään yhdessä!

Vierailija
45/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin lapsia neljään asti, kunnes mies tuli kotiin. Minä kävin kaupassa.

Illalla tehtiin ruokaa yhdessä. Ruoan jälkeen mies siivosi keittiön ja minä heittäydyin sohvalle :) Lasten mentyä nukkumaan, pestiin pyykit yhdessä, ripustettiin kuivumaan ja laitettiin kuivat kaappiin.

Minä siivosin kissojen hiekkalaatikon.

Vierailija
46/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys Klo:8

Isot lapset kouluun, pienten hoito, aamupalat, pukemiset ym.

Perus siivous,imurointi,tiskit,koneellinen pyykkiä ym.

Koirat ulos.

Klo:10 pienten kanssa puistoon, matkaa 10km.

Puistosta suoraan rautakauppaan hakemaan tarvikkeita. Pienet nukkui matkalla päiväunet.

Kotona Klo:14, lapset herää, välipalaa, lisää pyykkihommia.

Klo:15 haen koululaisen koulusta. Ruuan laitto ja syöminen.

Klo:16 lähdetään pihatöihin, laudotan piharakennusta ja pohjamaalaan sen.

Täytän rakennuksen edustan soralla ja laitan syyskukat ruukkuihin.

Sisään tullaan klo:19, siivousta,tavaroiden korjailua,pyykkiä, läksyjen tarkastusta ym. ilta valmistelua.

Klo:20:30 pienet iltapesulle,iltamaidot ym.

Koirat sisään.

Klo:21 pienet ja 8v nukkumaan. 12v:n kanssa jutellaan ja katsotaan telkkaria.

Klo:22 12v menee nukkumaan. Täytän tiskikoneen,vika koneellinen pyykkiä kuivuriin ja puhtaiden viikkausta.

Sitten onkin omaa aikaa, valvon n.Klo 01:n, sitten herää vauva, menen vauvan viereen. Vauva heräilee ja Klo:3 herää myös 2v.

4:n aikaan ollaan vielä hereillä, vauva höpöttelee ja 2v lallattelee sängyssä.

Siirrän vauvan omaan sänkyyn ja jossain vaiheessa ollaan nukahdettu koko porukka.

Aamulla herään klo:8:n siihen kun koululaiset touhuilee ja 2v pomppaa pinnasängystä. 8v:n taksi lähtee 8:20, eli kiire tulee.. taas!

Mies ollut kipeenä viikon ja nukkuu sohvalla. Onneksi yleensä ei tarvitse ihan kaikkea tehdä yksin :)

Vierailija
47/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (olen kotona):

- herätän lapset, laitan aamupalan

- saatan ekaluokkalaisen koulutielle, vien keskimmäisen kerhoon kerhopäivinä

- hoidan vauvaa päivän

- laitan astiat tiskikoneeseen, tyhjennän tiskikoneen

- tiskaan kattilat sun muut

- viikkaan puhtaat vaatteet kaappiin

- laitan lounasruoan

- katson lapsen läksyt

- järjestelen tavaroita paikoilleen

Mies (töissä):

- hoitaa illalla vauvan syömiset, muuten hoidellaan yhdessä

- käy kaupassa

- laittaa iltaruoan

- laittaa lapsille iltapalan

- laittaa pyykkiä koneeseen tai kuivuriin

- puhdistaa kissanhiekan

- kuskaa lapset illalla harrastuksiin

Yhdessä, kuka mitenkin ehtii/ jaksaa:

- koiran lenkitys

- koiran ja kissan ruokien antaminen

- leikkaa nurmikon ja muut pihahommat

- imurointi ja muu siivous

Minun mies on ihana, koska me yhdessä hoidetaan aivan kaikki. Mies myös hoitaa kaupassa käynnit, koska minä inhoan sitä. Samoin laittaa illalla ruoat, mitä arvostan kovasti.

Vierailija
48/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

Mies:

- Tyhjensi tiskikoneen

- Vei roskat

- Laittoi ruuan

- Kävi kaupassa

Yhdessä:

- Käytiin kaupassa

- Siivottiin keittiö

Joo en kyllä sanois näiden vauvan ja 2-vuotiaan kanssa että ihan patalaiska olisin. Naurattaa vähän sinun asenteesi. Ikävää jos joudut itse kituuttamaan ja tekemään kaiken itse. Meillä taas on mahtava ja tasapainoinen (perhe)elämä!

sinun mielestäsi, mutta oikeasti miehesi voi olla sisimmässään täysin eri mieltä. Itselläni on oma ja perhe-elämä erittäin mallillaan, mutta sinulle oli pakko antaa kritiikkiä, jospa vaikka ymmärtäisit tehdä jotain asialla, ennen kuin lasten kasvettua, miehesi vaihtaa toimeliaampaan naiseen. Ihan ystävyydellä!

Vierailija
49/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies:

vei lapsen päiväkotiin.

haki lapsen päiväkodista.

söi päivällistä lasten kanssa.

laittoi päivällisen jämät jääkaappiin.

leikkasi nurmikon.

korjasi yhden polkupyörän.

laittoi nuorimmaisen yöunille.

Minä:

hain lapsen päiväkodista.

kävin kaupassa lapsen kanssa.

laitoin lapselle lounasta.

laitoin lapsen päiväunille.

kokkasin päivällisen.

pesin koneellisen pyykkiä.

tyhjensin ja täytin tiskikoneen.

ruokin kissat ja koiran.

laitoin lapsille välipalaa.

vein lapsen päiväkotiin.

laitoin lapsille iltapalaa.

huolehdin, että lapset suorittavat iltatoimet.

Ei tuo ole kovinkaan tyypillinen esimerkkipäivä. Kyllä meillä mieskin täyttää tiskikonetta ja osallistuu pyykkihuoltoon ja käy kaupassa, eilen ei vaan osunut miehelle näitä hommia. Tuo ruuan vääntäminen on mun hommia, sillä mä nyt satun olemaan päivät kotona.

Meillä on usein päiviä, jolloin minä teen vain ruuat enkä juuri mitään muuta. Silloin mies on tehnyt enempi kotihommia.

Vierailija
50/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan fifty-fifty meni meillä:

Herätteli lapset ja hoidin heidät tarhaan ja kouluun (vaatetus, hiusten laitot, aamupesujen "valvonta", pienemmän kuskaus tarhaan jne). Mies oli tehnyt aamupalat valmiiksi.

Mies haki pienemmän tarhasta ja laittoi päivällisen. Minä kävin töistä tullessa kaupasta täydennystä.

Minä pesin koneellisen pyykkiä ja siivosin keittiön ruokailun jälkeen, mies maalasi sillä aikaa taloa.

Illalla vein omat ja naapurin lapset puistoon, mutta sitä en laske kotityöksi, vaan lähinnä laatuajaksi. Yleensä mies leikkii lasten kanssa paljon enemmän kuin minä.

Vierailija
51/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näistä paistaa läpi se, että nainen on lähes aina se, joka on lopulta vastuussa kodin ja arjen pyörittämisestä. Miehetkin tekee kotitöitä, mutta ne on enempi yksittäisiä juttuja ja naisen auttamista.

Vierailija
52/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä töissä, mies hoitovapaalla

heräsin ja lähdin töihin, muu väki nukkui

töiden jälkeen laitoin ruoan ja hoidin ruokailun

sitten laitoin lapset iltasatua vaille nukkumaan, pienin on vielä imetettävä.

vähän lasten kanssa siistittiin leluja

mies

hoiti lasten aamutoimet

aamiainen, lounas ja välipala

kerhovienti ja haku

normaalit siistimiset jne. päivän aikana

Hyvä oppi on ollut kyllä töiden jaosta. Aika herkästi menee niin, että hoitovapaalainen tekee kyllä kaiken. En ole paljoa kotitöitä tehnyt nyt kun olen ollut töissä.

Vierailija
53/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

- viikkasin kuivat vaatteet pois telineeltä, omani laitoin kaappiin ja miehen vaatteet pöydälle josta hän sai itse nostaa ne kaappiinsa

- pesin koneellisen pyykkiä ja ripustin sen kuivumaan

- täytin tiskikoneen

Mies:

- teki ruoan

yhdessä:

- tyhjennettiin kone

Meillä ei ole lapsia. Työt jakautuu tasaisesti jos pyydän miestä tekemään osansa (jonkin verran tekee itsenäisesti, mm. ruoanlaiton yleensä, muttei esim siivoa juurikaan). Tekee kuitenkin nurkumatta ja kertapyynnöllä joten huonomminkin voisi olla.

Vierailija
54/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tein ruoan ja mies siivosi keittiön.

Vierailija
55/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käväisin töissä ja urheasti poistin seinältä suuren hämähäkin.

Molemmista oli jotain hyötyä.

Viikonloppuisin tulee sentään jotain tehtyä, yli 10 h päivästä menee matkoineen työpäivään eikä sitten jaksa tehdä enää yhtään mitään tähdellistä.

Vierailija
56/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu huolehtia itse läksyistään, vaatteistaan, pedata sänkynsä ja aamupalaakin kannattaa viimeistään harjoitella.

Samaten lapset kannattaa opettaa itse huolehtimaan omat vaatteensa kaappiin ja viemään ne likaiset pyykkikoppaan.

Ja jos koulumatka ei ole pitkä, kannattaa opettaa kulkemaan se matka itse.

t. kahden koululaisen äiti

Samaa meiltä näistä, todellakin. Tosin näitä asioita vielä opettelevilta lapsilta ei tietysti voi vielä odottaa täydellisen itsenäistä selviytymistä näistä, vaan aikuisen on pidettävä nuo tehtävät mielessä ja tarvittaessa lasta muistutettava ja autettava. Puolesta tekeminen olisi monesti helpompaa, mutta pidemmän päälle johtaa vain avuttomiin lapsiin ja marttyyrivanhempiin..

Vierailija
57/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

-Lasten aamupala

-Soittelin töistä ajoissa koulutielle

-Tiskit

-Pyykit

-Kissat (ovat kyllä minun)

-Pikasiivousta n.15min

Mies:

-Laittoi ruoan edellispäivänä metsästämästään sorsasta

-Pikasiivousta n.5min

Vierailija
58/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

hoidin lapset, päivittäissiivouksen, pyykit ja

ruuat perheelle ja remonttimiehelle. Olen siis kotona lasten kanssa.

Mies:

heräsi aamulla pienimmän kanssa, ja huolehti hänen aamupalansa. Oli päivän töissä, jonka jälkeen puki remppavaatteet päälleen ja kiipesi katolle. Lopetti kahdeksan maissa, leikki hetken lasten kanssa, ja huolehti heidän iltapalansa. Teki illalla itselleen iltapalan, ja siivosi keittiön.

Yhdessä hoidimme lasten iltapesut, ja nukkumaanviemisen. Näin meillä nyt kun on remontti päällä.

Vierailija
59/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minä en ollut kotona ollenkaan enkä siis myöskään tehnyt mitään.

mies:

-herätti ja puki lapset

-vei ja haki tarhasta

-lämmitti jääkaapista valmista ruokaa

-hoiti hammas yms pesut ja pisti lapset nukkumaan

Yleensä

minä:

-haen lapset tarhasta

-laitan ruuat ja käyn tarvittaessa kaupassa

-laitan pyykkikoneen päälle

mies:

-vie lapset tarhaan

-tiskaa (käsin ei konetta)

-imuroi

-ripustaa yleensä pyykit

Lasten nukkumaan laitto hoidetaan yleensä vuoroilloin. Narulta kaapeihin pyykkejä viikataan myös suunnilleen yhtä paljon.

Kyllä minäkin joskus tiskaan tai imuroin yms. ja mies laittaa joskus ruokaa, mutta enimmäkseen näin. Mitään jakoa ei olla koskaan sovittu vaan tähän on vain jotenkin ajauduttu. Mun pitäis taas vähän aktivoitua, koska mies tosiaan tekee aika paljon enemmän (ainakin mun mielestä).

Vierailija
60/81 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaat kotona toisen ja yhteiskunnan elättinä, etkä edes samalla saa kahta omaa lasta hoidettua!!